Sida 1 av 1

Postat: 11 december 2004, 01:59
av AcKyL
Det bästa är ju att svetsa igen hål, men jag har ingen svets och känner ingen nära mig som har någon. Så jag tänkte höra hur det blir med att spackla igen större hål? vi snackar om ett hål på typ 10-15x10-15 cm i reservhjulsbaljan. Eller ska jag satsa på att köpa svets?
Vilken e bäst för det syftet? Såg en billig gassvets, men dem producerar väl ganska mycket värme? Bättre med en MIG/MAG? Svårt att använda/lära sig?

tack för svar

Postat: 11 december 2004, 02:44
av RaggE_C
åk till en verkstad istället bästa utvägen

Postat: 11 december 2004, 03:15
av rödtotten
glasfiber kan du ju använda bättre än spackel iaf

Postat: 11 december 2004, 13:48
av ilari
om du har tänkt dig att svetsa lite mer, och har pengar, så kan du ju köpa
en MIG svets [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... /smile.gif[/img] lättare att lära sig än gas-svets.....tycker jag iaf [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... iggrin.gif[/img]

mvh// ilari

Postat: 11 december 2004, 15:48
av ThomasHbg
frågan är väl hur mycke du bryr dig om bilen? ska du inte ha bilen sålänge eller inte bryr dig så mycke hade ja kört med glasfiber. håller ett litet tag iaf.

Men ny plåt är det som gäller.

Postat: 11 december 2004, 15:57
av Ricce
Jag hade lätt svtesat det, Enklast, snabbast och bäst.

som sagt om du har tänkt dig att svetsa mer i framtiden så är det ju bra att köpa en svets. Och jag hade köpt en mig/mag eftersom att det är lättast att svetsa med.
Det behövs ju bara brännas ihop lite snabbt när det el på ett sånt dolt ställe.

Men Ragges lösning är den bästa..de tar nog inte så mycket för det heller.

Postat: 12 december 2004, 18:07
av AcKyL
ok, tack för tipsen grabbar
Jag kommer nog köra med glasfiber som oscar föreslog, då min rex inte är typ i bästa skick i allmänthet... Tanken var att jag skulle rostlaga det värsta så den är lite fräschare iaf och inte har stora hål i bagageluckan [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... /smile.gif[/img]
Men jag kommer nog också köpa en mig/mag när jag har pengar, kostar ju en 5000 kr men det e det värt när man väl inskaffat garage, så man kan arbeta i fred.

Men tack för all hjälp! [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... /smile.gif[/img] Får hoppas att jag lyckas glasfibra på något bra sätt [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... >/wink.gif[/img] Första gången det med... :/

Postat: 12 december 2004, 18:13
av AcKyL
iofs, finns det någon som kan hjälpa mig lite...
Jag vet på ett ungefär hur jag kör med glasfiber... Man lägger på mattan, penslar på polyester, och fortsätter med en till matta, polyester, osv. Polyestern ska blandas med härdaren också...
Är det något mer jag behöver tänka på?

Postat: 12 december 2004, 19:35
av Okyu
var i stockholm håller du till?
är bilen körbar?

Kanske kan jag hjälpa till med svets.
ring mig på 0706493407

Postat: 13 december 2004, 12:33
av BMTech
eller så gör du så att du kapar ur hela den biten som är rostig.
Sen klipper du till en plåt som passar med ca 2 cm överlapp runt om och limmar hela biten med sikaflex.
Sen är det bara att spackla och lacka det kommer alldrig att släppa.
Och du slipper att få galvaniska strömmar och saker som gör att det rostar igen som det kan göra om man inte använer samma legeringar i svets och plåtbitar.
Att limma karossdelar är inget nytt och görs även av biltillverkarna idag.
Limmerna har blivit bra nog att klara den påfrestning det kräver.
OCh sen är det bra mycket mindre kladd än glasfiber laminering som är lite "Skitigt" att hålla på med och giftigt framför allt.

Postat: 13 december 2004, 13:23
av henke
spackla!!! eller limma, det låter vettigt det med..

på med underredsmassa sen bara [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... >/prop.gif[/img]

fast det är sant, beror ju lite på hur "rädd" man är om bilen [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... humbup.gif[/img]

Postat: 14 december 2004, 10:24
av Wigge
köp en mig svets utan gas på claus olsson eller vad det heter. kostar 1895kr om inte billigare. (perfekt liten svets för nybörjaren) det kanske inte ser fint ut de första gångerna du svetsar men man lär sig jäkligt snabbt. och jag skulle själv svetsat går snabbast och blir bäst. du kan ju öva dig på bilen. (rekommenderas)