Någon kunnig angående Tändstift och oljefilter, Civic 88a

Frågor om motor, drivlina, fälgar, däck etc. ställer du här
Beangt
Gillar Honda!
Gillar Honda!
Inlägg: 447
Blev medlem: 16 augusti 2009, 22:28
Bil: Honda Civic - 88 rullat 9000mil
Namn: Alexander Bergström
Ort: Halland

23 maj 2012, 02:07

Här kommer ett par frågor som kanske kan anses som dumma men jag är hellre på den säkra sidan.

Till att börja med så läste jag på mekonomens sida att jag ska ha NGK BCPR6E 11 i min bil.

Jag har 4 st helt nya NGK R BCPR6EY 11 liggandes hemma kan jag använda dom? kanske bara "Bladmåtts" avståndet som skilljer? i så fall vad ska det vara?


Fråga 2

Jag köpte nytt olje filter på mekonomen till samma bil ett Mahle OC 617, när jag monterat bort det gammla så såg jag att det var betydligt större än det gamla är detta något jag bör oroa mig för?

Skulle vara jätte tacksam för svar!
Honda CRX -89
Honda Civic -95
Honda Civic -89
Honda Crx -86
Honda Civic Vtec -91
Honda Civic -91
Honda Civic vtec turbo -93
Honda Crx 89a
Honda Crx 89a
Honda Civic 88a
Honda Crx Vtec 90a (Nuvarande)

Plus X antal andra bilar utan H på motorhuven ;)
Användarvisningsbild
anters
Användare
Användare
Inlägg: 67
Blev medlem: 26 maj 2011, 22:06
Bil: Audi S3 Sedan -16
Namn: Anders Eriksson
Ort: Uppsala

23 maj 2012, 07:11

Som jag uppfattat NGK's märkningar så är Y'et i slutet av beteckningen en märkning för att det är NGK V-Power designen på tändstiftet, så tändstiftet i fråga borde vara rätt. V-Power betyder att det är en skåra i elektroden. Hade det varit av standard designen hade det stått BCPR6ES.

Oljefilter storleken är inget att oroa sig för, motorn kommer inte haverera. Det handlar om att honda standard oljefiltrena gjordes mindre i början på 2000 talet för att få plats i de nya motorerna. Sen har de flesta eftermarknadsföretagen hakat på och gjort oljefiltrena mindre. Skillnaden är att filtreringsgraden minskar lite och motståndet i oljefiltret ökar lite, men inte tillräckligt för att honda skulle behålla original storleken. Det är billigare att tillverka 100000 av en storlek än 50000 av två storlekar.

Men det går att få tag på större oljefilter fortfarande då det finns undantag på eftermarknadstillverkare där man behållt den större storleken och istället tillverkar ett mindre separat. Även Honda tillverkar ett större filter då motorn i Honda S2000 ska vara lite känsligare för motstånd i oljesystemet pga det höga motorvarvtalen så därför finns det ett PCX-filter att köpa till Honda S2000 för runt 140-150kr hos Honda.

Skillnaden mellan Mahlefiltret och PCX-filtret:
Bild
Om någonting kan gå åt skogen, men inte gör det så kommer det förr eller senare visa sig att det hade varit bättre om det hade gjort det.
Användarvisningsbild
Fixxe
Tackade nej till jobb på Spoon
Tackade nej till jobb på Spoon
Inlägg: 5227
Blev medlem: 27 juli 2004, 19:17
Bil: Civic/Jazz/Subaru
Namn: Fredrik Heijel
Ort: Halmstad
Has thanked: 13 times
Been thanked: 11 times

23 maj 2012, 07:18

Y-et på stifen spelar ingen roll. V-snitt i mittelektrod som sagt bara.

Angående filter. Köp ett Honda oringial.
Bland annat scotte rasade sin ESi moton han hade i den blåa för länge sedan pga eftermarknadfilter. Filtertillverkaren erkände att det va pga filtret och jag tror han fick viss ekonomisk ersättning.
Fredrik Heijel | 0702 - 986 355 | Fixxe Engineering AB

Civic -00 #racekor
Jazz -13 #röktafittan
Subaru Outback Summit 2,0D -17
Speaking without thinking, is like shooting without aiming

www.streetperformance.se
Beangt
Gillar Honda!
Gillar Honda!
Inlägg: 447
Blev medlem: 16 augusti 2009, 22:28
Bil: Honda Civic - 88 rullat 9000mil
Namn: Alexander Bergström
Ort: Halland

23 maj 2012, 13:24

Okey skönt att höra! vet ni vad det ska vara för bladmåtts avstånd på det?


så jag kan köra med mahle filtret utan problem? eller måste det vara honda orginal ? skillnaden var exakt som på bilden =)
Honda CRX -89
Honda Civic -95
Honda Civic -89
Honda Crx -86
Honda Civic Vtec -91
Honda Civic -91
Honda Civic vtec turbo -93
Honda Crx 89a
Honda Crx 89a
Honda Civic 88a
Honda Crx Vtec 90a (Nuvarande)

Plus X antal andra bilar utan H på motorhuven ;)
Användarvisningsbild
Jalle
Påläst
Påläst
Inlägg: 629
Blev medlem: 21 september 2005, 09:33
Bil: Acura TL 2004
Namn: Jari Saren
Ort: Paradis, Eksjö

23 maj 2012, 13:51

Avståndet skall vara 1,1mm alltså orört, det är det 11 i slutet står för.
______
Banbil: Del sol -92 H22
Vardagsbil: Acura TL 2004
Användarvisningsbild
Fixxe
Tackade nej till jobb på Spoon
Tackade nej till jobb på Spoon
Inlägg: 5227
Blev medlem: 27 juli 2004, 19:17
Bil: Civic/Jazz/Subaru
Namn: Fredrik Heijel
Ort: Halmstad
Has thanked: 13 times
Been thanked: 11 times

23 maj 2012, 13:58

om filtret.. läs vad jag skrev igen ;)
Jag hade inte kört mer än nödvändigt på ett icke original.

uppbyggnaden på original mot tex mahle eller bosch är inte lika.
Honda original eller HAMP är det enda som gäller.
Kraft skrev:Mer honda orginal än Hamp blir det inte, det är honda som tillverkar dom till skillnad från våra blåa.
Fredrik Heijel | 0702 - 986 355 | Fixxe Engineering AB

Civic -00 #racekor
Jazz -13 #röktafittan
Subaru Outback Summit 2,0D -17
Speaking without thinking, is like shooting without aiming

www.streetperformance.se
Beangt
Gillar Honda!
Gillar Honda!
Inlägg: 447
Blev medlem: 16 augusti 2009, 22:28
Bil: Honda Civic - 88 rullat 9000mil
Namn: Alexander Bergström
Ort: Halland

23 maj 2012, 14:28

Okej men då kastar jag mahle filtret å köper ett orginal! tack för alla svar! :D
Honda CRX -89
Honda Civic -95
Honda Civic -89
Honda Crx -86
Honda Civic Vtec -91
Honda Civic -91
Honda Civic vtec turbo -93
Honda Crx 89a
Honda Crx 89a
Honda Civic 88a
Honda Crx Vtec 90a (Nuvarande)

Plus X antal andra bilar utan H på motorhuven ;)
Skriv svar