B16A2-Blox insug & spjäll +nya problem-felkoder

Frågor om motor, drivlina, fälgar, däck etc. ställer du här
ProfiileN
Användare
Användare
Inlägg: 204
Blev medlem: 19 juli 2007, 06:36
Bil: CRX VTi EE8 /is200
Namn: Kenny Andersson
Ort: åland

27 maj 2012, 12:06

Som sagt bytte igår till Blox insug och honda OEM uppsvarvat spjäll, osäker på var spjället kommer ifrån då den saknar " kylningen " som var på original.

För det andra så är tomgången hopplös just nu. ligger mellan 1300-3000 rpm. Gasar man till så hakarden upp sig på t.ex 2800 rpm eller så dör den.

Var en sväng som den inte ville starta heller efter att den dött bort ett par gånger innan. Men startade igen efter en stund..

Någon som har haft liknande problem eller vet vad det kan beror på ?

Om det inte är gas vajern kan någon vaccum va på fel ?
Senast redigerad av 3 ProfiileN, redigerad totalt 28 gång.
www.garaget.org/ProfiileN
Profiilen@hotmail.com
facebook.com/profiilen

Crx VTi B16A2 -91
Användarvisningsbild
Brox
Lärd
Lärd
Inlägg: 1089
Blev medlem: 21 februari 2008, 19:34
Bil: Civic VT-Turbo
Namn: Krille Brozinic
Ort: Halmstad

27 maj 2012, 14:03

Svårt att säg men börja med att kolla så allt är tätt, dubbel kolla så alla vakuum slangar går rätt och är täta utan sprickor osv, om du är tveksam så fråga här vad de olika ska gå till, nästa steg för mig vore att testa med startgas runt spjäll/insug för att finna läckage.. har du kvar tomgångsventilen? om du kollar i wsm så finns det instruktioner på hur man ställer in tomgången på korrekt sätt.

Är där någon manuell skruv som håller spjället lite öppet kanske?
Honda Power :unkown
Bmw E30 192HP+
Civic VT
Civic FK2
Civic Hybrid
ProfiileN
Användare
Användare
Inlägg: 204
Blev medlem: 19 juli 2007, 06:36
Bil: CRX VTi EE8 /is200
Namn: Kenny Andersson
Ort: åland

27 maj 2012, 14:20

Alla vacuum slangar är nya, kan inte höra / känna att det skulle läcka iallafall.

Det finns en justerings skruv på spjället har bytt ut den mot en annan, som motsvarar original.

Men nu har jag fått att den går ganska jämn ligger mellan 1100-1500 men mitt i allt sjunker den ner till 8-900 och ger ifrån sig ett litet " kvittrande ljud " ?
www.garaget.org/ProfiileN
Profiilen@hotmail.com
facebook.com/profiilen

Crx VTi B16A2 -91
ProfiileN
Användare
Användare
Inlägg: 204
Blev medlem: 19 juli 2007, 06:36
Bil: CRX VTi EE8 /is200
Namn: Kenny Andersson
Ort: åland

27 maj 2012, 18:28

IMAG0711.jpg
överblick just nu
IMAG0712.jpg
Diagram över vacuum kopplingarna någon ?
IMAG0717.jpg
vart ska dessa fula dras ? bytte ut slangarna sen vart jag avbruten och efter de glömde jag vart dom suttit.
www.garaget.org/ProfiileN
Profiilen@hotmail.com
facebook.com/profiilen

Crx VTi B16A2 -91
ProfiileN
Användare
Användare
Inlägg: 204
Blev medlem: 19 juli 2007, 06:36
Bil: CRX VTi EE8 /is200
Namn: Kenny Andersson
Ort: åland

27 maj 2012, 18:36

IMAG0719.jpg
Någon som kan jämnföra tomgången vid kallstart med denna ?
IMAG0718.jpg
Måsta lossa på vajern nästan 1cm till höger efter bytet. fast fästet sitter på samma ställe som OEM insuget.
www.garaget.org/ProfiileN
Profiilen@hotmail.com
facebook.com/profiilen

Crx VTi B16A2 -91
Användarvisningsbild
oskar
Styrelsen
Styrelsen
Inlägg: 2617
Blev medlem: 28 april 2004, 01:22
Bil: Accord type R/S
Namn: Oskar Johansson
Ort: Romelanda (Kungälv)
Has thanked: 10 times
Been thanked: 4 times

27 maj 2012, 19:42

jag har bara en slang och den är till bränsletrycksregulatorn, purgecut,kolkanister och det har jag kastat.
vart går vacumslangen som sitter ovanför gasvajern?
Oskar Johansson
Sponsoransvarig HPC
*0733-124451*

Honda Accord Type S Wagon 2007
Honda Accord Type R 2002
HPC Kungälv medlem #936
0733-124451
Kinnekulle 1:02:73
Gelleråsen 1:21:38
Anderstorp 2:01:xx snigelfart jag vet....
ProfiileN
Användare
Användare
Inlägg: 204
Blev medlem: 19 juli 2007, 06:36
Bil: CRX VTi EE8 /is200
Namn: Kenny Andersson
Ort: åland

27 maj 2012, 20:14

oskar skrev:jag har bara en slang och den är till bränsletrycksregulatorn, purgecut,kolkanister och det har jag kastat.
vart går vacumslangen som sitter ovanför gasvajern?

Så det är bara onödigt alltså ? jag vill ha bort som mycke som möjligt men har inte koll på vad som är viktigt och för och nackdelarna.

Slangen som går ovanför gasvajern går till PCV´n.

Var just och provkörde bilen, den känns mycke piggare men två fel kom på vägen till stan.

1: Temp mätarn ligger mellan halv och överhettad, men motorn känns inte så varm att den skulle va överhettad. och bilen är pigg endå. Kan de va Temp givaren ?
2: Fel kod 2. Manifold Absolute Pressure (MAP Sensor) Vacuum som är fel ?
www.garaget.org/ProfiileN
Profiilen@hotmail.com
facebook.com/profiilen

Crx VTi B16A2 -91
ProfiileN
Användare
Användare
Inlägg: 204
Blev medlem: 19 juli 2007, 06:36
Bil: CRX VTi EE8 /is200
Namn: Kenny Andersson
Ort: åland

27 maj 2012, 20:19

Nu såg jag att det inte fanns Felkod 2 i listan..

Så frågade jag min flickvän och det var tydligen 2 långsamma signaler
= 20 Electrical Load Detector (ELD) vad som menas med det har jag ingen aning om ?
www.garaget.org/ProfiileN
Profiilen@hotmail.com
facebook.com/profiilen

Crx VTi B16A2 -91
Användarvisningsbild
Hammerin
HPC Guld Medlem
HPC Guld Medlem
Inlägg: 2400
Blev medlem: 25 juli 2004, 23:09
Bil: Integra Type-r -98
Namn: Richard Hammerin
Ort: Stockholm
Been thanked: 2 times

27 maj 2012, 21:58

låter som en luftbubbla har spökat sig fram i kylsystemet, lufta och det blir troligtvis bra. Om nej, demontera kallstartventilen och draåt den.
*Regionsansvarig Stockholm*
Richard Hammerin
0708-711 779

Integra Type R -98

Rip
CRX Turbo 240hk
Kinnekulle 1.02,4
G-Ring 1.36,3
Mantorp 1.34,1
Gelleråsen 1.18,0
ProfiileN
Användare
Användare
Inlägg: 204
Blev medlem: 19 juli 2007, 06:36
Bil: CRX VTi EE8 /is200
Namn: Kenny Andersson
Ort: åland

27 maj 2012, 22:02

mycke möjligt, var en pluggad slang som läckte. den är tät nu men jag ska kolla upp det imorgon!
Tack! hade inte problemet innan jag bytte insug osv.
www.garaget.org/ProfiileN
Profiilen@hotmail.com
facebook.com/profiilen

Crx VTi B16A2 -91
Welen
Proffs
Proffs
Inlägg: 2779
Blev medlem: 25 juli 2004, 13:15
Bil: Civic double nature
Namn: Fredrik Welen
Ort: Borlänge

28 maj 2012, 07:36

du har inte blandat ihop tps och map sensorenas kontakter?
Kolla vad jag har kvar till salu: HÄR Skicka ett PM för pris!
070 41 55 55 3
ProfiileN
Användare
Användare
Inlägg: 204
Blev medlem: 19 juli 2007, 06:36
Bil: CRX VTi EE8 /is200
Namn: Kenny Andersson
Ort: åland

28 maj 2012, 08:20

Welen XLR8 Performance skrev:du har inte blandat ihop tps och map sensorenas kontakter?
TPS-MAP.jpg
Så som det ser ut med dragningen just nu verkar dom va på rätt.
Annars skulle det bli ganska tight mellan purge & pressure som sitter vid sidan om MAPen.

Kan jag ta bort purge & pressure solenoid / valve ?

Vill få bort så mycke onödigt som möjligt.
För och nackdelar med allt runt motorn ?

CRX VT B16A2 swap.
www.garaget.org/ProfiileN
Profiilen@hotmail.com
facebook.com/profiilen

Crx VTi B16A2 -91
ProfiileN
Användare
Användare
Inlägg: 204
Blev medlem: 19 juli 2007, 06:36
Bil: CRX VTi EE8 /is200
Namn: Kenny Andersson
Ort: åland

28 maj 2012, 09:02

Testade just att koppla bort Purge & pressure märkte ingen skillnad så jag tar bort dom ?
www.garaget.org/ProfiileN
Profiilen@hotmail.com
facebook.com/profiilen

Crx VTi B16A2 -91
Användarvisningsbild
oskar
Styrelsen
Styrelsen
Inlägg: 2617
Blev medlem: 28 april 2004, 01:22
Bil: Accord type R/S
Namn: Oskar Johansson
Ort: Romelanda (Kungälv)
Has thanked: 10 times
Been thanked: 4 times

28 maj 2012, 09:05

Kör du med P30 box?
Oskar Johansson
Sponsoransvarig HPC
*0733-124451*

Honda Accord Type S Wagon 2007
Honda Accord Type R 2002
HPC Kungälv medlem #936
0733-124451
Kinnekulle 1:02:73
Gelleråsen 1:21:38
Anderstorp 2:01:xx snigelfart jag vet....
ProfiileN
Användare
Användare
Inlägg: 204
Blev medlem: 19 juli 2007, 06:36
Bil: CRX VTi EE8 /is200
Namn: Kenny Andersson
Ort: åland

28 maj 2012, 09:14

oskar skrev:Kör du med P30 box?

Har inte kollat efter om personen som började projektet bytte den med, men det är A1 kabelstam så mycke möjligt att det är Original VT boxen med.
www.garaget.org/ProfiileN
Profiilen@hotmail.com
facebook.com/profiilen

Crx VTi B16A2 -91
ProfiileN
Användare
Användare
Inlägg: 204
Blev medlem: 19 juli 2007, 06:36
Bil: CRX VTi EE8 /is200
Namn: Kenny Andersson
Ort: åland

28 maj 2012, 10:26

Får följande fel koder..



Och temp problemet kvarstår.
www.garaget.org/ProfiileN
Profiilen@hotmail.com
facebook.com/profiilen

Crx VTi B16A2 -91
ProfiileN
Användare
Användare
Inlägg: 204
Blev medlem: 19 juli 2007, 06:36
Bil: CRX VTi EE8 /is200
Namn: Kenny Andersson
Ort: åland

28 maj 2012, 10:39

Purge och pressure solenioderna är borta. sådär är vacuum dragningen just nu. Kan canistern gå direkt till insuget och är MAP slangen rätt om den går till spjället ?
den tredje och sista vacuum slangen går från bänsle regulatorn direkt till insuget.
IMAG0722.jpg
www.garaget.org/ProfiileN
Profiilen@hotmail.com
facebook.com/profiilen

Crx VTi B16A2 -91
Användarvisningsbild
Hammerin
HPC Guld Medlem
HPC Guld Medlem
Inlägg: 2400
Blev medlem: 25 juli 2004, 23:09
Bil: Integra Type-r -98
Namn: Richard Hammerin
Ort: Stockholm
Been thanked: 2 times

28 maj 2012, 13:09

Nej, du hade inte problem innan du bytte insug.... just därför. kallstartsventilen brukar skruva upp sig själv ti o otid, tomgångs motorn styrs av vatten tempen, när du bytte denna så kan du ha fått luft i systemet, eller så hade du redan en bubbla som låg fast i systemet och som nu har flyttat sig.

Du har allt att vinna och inget att fölora med att göra detta.
*Regionsansvarig Stockholm*
Richard Hammerin
0708-711 779

Integra Type R -98

Rip
CRX Turbo 240hk
Kinnekulle 1.02,4
G-Ring 1.36,3
Mantorp 1.34,1
Gelleråsen 1.18,0
Okyu
HPC Medlem
HPC Medlem
Inlägg: 1072
Blev medlem: 15 november 2004, 23:47
Namn: Kangwook Yu
Ort: Sollentuna <--> Örebro

28 maj 2012, 15:27

Som sagt bytte igår till Blox insug och honda OEM uppsvarvat spjäll, osäker på var spjället kommer ifrån då den saknar " kylningen " som var på original.

sätter mina slantar på TPS justering, alt vacumläcka.

mvh okyu
Civic EK4 -98
When you turn your car on...does it return the favor?
Fyller AC system i bilar, PM för mer info.
Nytt nr 0721482884
ProfiileN
Användare
Användare
Inlägg: 204
Blev medlem: 19 juli 2007, 06:36
Bil: CRX VTi EE8 /is200
Namn: Kenny Andersson
Ort: åland

28 maj 2012, 15:31

Okyu skrev:Som sagt bytte igår till Blox insug och honda OEM uppsvarvat spjäll, osäker på var spjället kommer ifrån då den saknar " kylningen " som var på original.

sätter mina slantar på TPS justering, alt vacumläcka.

mvh okyu

Hur vet jag om TPS är på rätt ?

Nu finns det bara 3 vacuum slangar kvar bilen är piggare än vad den har varit förut, svarar fint på gasen och skjuter iväg bra.
Tomgången är helt normal.

Men visar felkoderna som finns i klippet ovan ?!
Samt Tempen som far hur den vill, ska kolla upp de under dagen.
www.garaget.org/ProfiileN
Profiilen@hotmail.com
facebook.com/profiilen

Crx VTi B16A2 -91
Okyu
HPC Medlem
HPC Medlem
Inlägg: 1072
Blev medlem: 15 november 2004, 23:47
Namn: Kangwook Yu
Ort: Sollentuna <--> Örebro

28 maj 2012, 18:57

om den funkar bra nu, så glöm tps.

verkar som felkod 1,2 = fuel content, lambda sond

mvh okyu
Civic EK4 -98
When you turn your car on...does it return the favor?
Fyller AC system i bilar, PM för mer info.
Nytt nr 0721482884
ProfiileN
Användare
Användare
Inlägg: 204
Blev medlem: 19 juli 2007, 06:36
Bil: CRX VTi EE8 /is200
Namn: Kenny Andersson
Ort: åland

28 maj 2012, 19:11

Har märkt nu dom 2 senaste gångerna jag vart ut och kör att den vill dö mitt i allt, ena gången gjorde den de när växel och allt var i. Gick inte att få i gång bilen så länge den rullade, med eller utan växel eller med nyckel. stannade på en busshåll plats och den starta direkt.

Och nu senast när jag for från butiken inne på parkeringen och ca 100m efter hög den som att den skulle få soppatorsk typ, tröck ner gasen men sög emot.. men sen gick den bra igen på väg hem ca 15km.
Mot slute lyste motor lampan igen samma felkod som tidigare, ska kolla upp lamban imorgon.

Kan problemet bero på vacuum dragningen och att purge valve och pressure är borttagna ? Har läst flera som gjort samma men ingen mer förklaring efter de.
www.garaget.org/ProfiileN
Profiilen@hotmail.com
facebook.com/profiilen

Crx VTi B16A2 -91
Användarvisningsbild
Robban32
Master
Master
Inlägg: 1787
Blev medlem: 20 maj 2004, 13:50
Bil: Civic EK3 -99
Namn: Robert Nilsson
Ort: Lund

28 maj 2012, 20:30

Ser skumt ut med felkoderna. Skulle vilja se ett längre klipp där dom börjar om igen. Nu ser det ut som felkod 1 och 1 och 2 vilket inte stämmer.
Jag tror inte att det beror på vacuum dragningarna och inte på de två ventilerna. Har du haft av tps'en?
Robert Nilsson #233
ProfiileN
Användare
Användare
Inlägg: 204
Blev medlem: 19 juli 2007, 06:36
Bil: CRX VTi EE8 /is200
Namn: Kenny Andersson
Ort: åland

28 maj 2012, 20:38

Yes jag lägger upp ett nytt klipp nästa gång den börjar lysa.

Jag flyttade TPSen från det gamla spjället till det " nya " uppsvarvade.
www.garaget.org/ProfiileN
Profiilen@hotmail.com
facebook.com/profiilen

Crx VTi B16A2 -91
Användarvisningsbild
Robban32
Master
Master
Inlägg: 1787
Blev medlem: 20 maj 2004, 13:50
Bil: Civic EK3 -99
Namn: Robert Nilsson
Ort: Lund

28 maj 2012, 21:05

Då måste tps'en ställas in. Det gör du med en multimeter. Mät Volt på den röda kabeln i mitten och minus på batteriet. Sen justerar du tps så att du har ca 0,3V med stängt spjäll och ca 4,5V med fullt öppet spjäll. Detta är extremt viktigt.
Robert Nilsson #233
ProfiileN
Användare
Användare
Inlägg: 204
Blev medlem: 19 juli 2007, 06:36
Bil: CRX VTi EE8 /is200
Namn: Kenny Andersson
Ort: åland

28 maj 2012, 21:13

Robban32 skrev:Då måste tps'en ställas in. Det gör du med en multimeter. Mät Volt på den röda kabeln i mitten och minus på batteriet. Sen justerar du tps så att du har ca 0,3V med stängt spjäll och ca 4,5V med fullt öppet spjäll. Detta är extremt viktigt.

Ursäkta för min dumhet men hur ställer man den ?
I mina ögon är det bara en plast pryl på insuget med en kontakt :p
www.garaget.org/ProfiileN
Profiilen@hotmail.com
facebook.com/profiilen

Crx VTi B16A2 -91
Användarvisningsbild
Robban32
Master
Master
Inlägg: 1787
Blev medlem: 20 maj 2004, 13:50
Bil: Civic EK3 -99
Namn: Robert Nilsson
Ort: Lund

28 maj 2012, 21:27

Du lossar de två skruvarna och vrider tps'en till höger eller vänster.
Robert Nilsson #233
ProfiileN
Användare
Användare
Inlägg: 204
Blev medlem: 19 juli 2007, 06:36
Bil: CRX VTi EE8 /is200
Namn: Kenny Andersson
Ort: åland

28 maj 2012, 23:06

Stängd 2.2
Öppen 6.0

Får det inte ens inärheten av vad det ska va.

Ska vara:
Öppen 4.5v (4.14 - 4.82).
Stängd 0.5v (0.44- 0.56).

Enligt honda-tech. Vad är det som inte stämmer om den inte går att justera mera ?
www.garaget.org/ProfiileN
Profiilen@hotmail.com
facebook.com/profiilen

Crx VTi B16A2 -91
Användarvisningsbild
Robban32
Master
Master
Inlägg: 1787
Blev medlem: 20 maj 2004, 13:50
Bil: Civic EK3 -99
Namn: Robert Nilsson
Ort: Lund

29 maj 2012, 07:32

Du ska inte gå efter Honda Tech, du ska gå efter WSM och värdena SKALL då vara 0,3V stängt spjäll och 4,5V helt öppet.
Ställer du den på 0,5V på tomgång så kommer den tro att spjället är öppet och du får en dålig tomgång.
Skumt att du inte kan ställa tps'en rätt. Prova ta av den helt igen och var noga med att tappen hamnar rätt i spåret på tps'en.
Robert Nilsson #233
Användarvisningsbild
Micke 16v
Kunnig
Kunnig
Inlägg: 991
Blev medlem: 25 juli 2004, 00:43
Bil: Honda Civic
Namn: Mikael Haraldsson
Ort: Enköping

29 maj 2012, 09:10

Om inte annat så kan du slipa upp hålen lite i plasten så har du lite extra justerings möjligheter.
0736316013
Skriv svar