AEM EMS v2 störningar på TPS m.fl. S2000 AP1 iVtec

Frågor om motor, drivlina, fälgar, däck etc. ställer du här
Användarvisningsbild
MrPK
Användare
Användare
Inlägg: 125
Blev medlem: 14 april 2005, 11:22
Bil: S2000
Namn: Paul MrPK Kwiatkowski
Kontakt:

21 juni 2012, 14:11

Försöker hitta källan till problemet att det verkar vara störniongar, sensorvärden som TPS hoppar kraftigt. Några förslag ?

Se videon: http://youtu.be/IJPIEM-1wJg

Kollat 5V på TPS kalbeln, där står det stilla, inga störningar.
Testat att byta hela spjälhuset till en annan, med fungerande TPS men det var samma sak.
Alla kablar är nästan original förutom nya iVtec sensorn installerad. Allt var OK med origimnal ECU innnan iVtec ombyggnaden... skumt.
Allt lutar åt att den nya AEM boxen är problemet, deras support svarade:

The most common cause of noise on a single 5v sensor is the sensor itself
or associated wiring. The most common cause of noise on multiple 5v
sensors is an issue with either the 5v supply or the sensor ground line.
If a device that draws excessive current is improperly hooked to either of
these lines, it will cause voltage fluctuations on multiple sensors.


Problem är lösta, nästan... lambda var kopplar på fel jord i AEM, extra jordkabel till generatorn det mesta försvann. Dessutom finns det en störningsfiler inställning i AEM som är nu på. Bytte för säkerhestskull även generatorn, men tjänade bara 1% mindre störningar, nu är det 1-3% på TPS som kanske anses normallt.
Senast redigerad av 1 MrPK, redigerad totalt 3 gånger.
Mvh Paul

http://www.garaget.org/MrPK/
VerktygsGrossen.nu - sveriges största butik med bilverktyg m.m.
HQLights.se - japanska MTec billampor
SHOP01media.com - mods till spelkonsoller
Användarvisningsbild
MrPK
Användare
Användare
Inlägg: 125
Blev medlem: 14 april 2005, 11:22
Bil: S2000
Namn: Paul MrPK Kwiatkowski
Kontakt:

3 april 2013, 17:41

Nya försök i år. Jag planerar montera ITB i år, har Jenvey liggadende på hyllan. Men 1-3% på TPS får man inet ha om man kör med trattar, tomgången blir dålig om inte annat. Det ska vara noll störningar. Måste råda bot på det problemet. Har gjordat extra mycket nu, testat med annan TPS, annan generator, inget av det hjälpte. Några ideer ? Hjälp.. :)
Mvh Paul

http://www.garaget.org/MrPK/
VerktygsGrossen.nu - sveriges största butik med bilverktyg m.m.
HQLights.se - japanska MTec billampor
SHOP01media.com - mods till spelkonsoller
Användarvisningsbild
{BÅGEN}
Styrelsen Gold
Styrelsen Gold
Inlägg: 4204
Blev medlem: 17 april 2006, 10:38
Bil: Civic Ed / Civic Hybrid
Namn: Mattias Bågenholm
Ort: Göteborg
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

3 april 2013, 18:04

Jag har inga ideer men FAN VA COOLT med ITB.. :)
*Medlems ansvarig*
*Kassör*
Mattias Bågenholm
0707-300215

Bilar
Civic ED Turbo "Kanjo" -91
FRV 1.8 -06
Accord 2.0 -07


Har ni några frågor ang ert medlemsskap i HPC så skicka ett PM till mig. :)
Användarvisningsbild
MrPK
Användare
Användare
Inlägg: 125
Blev medlem: 14 april 2005, 11:22
Bil: S2000
Namn: Paul MrPK Kwiatkowski
Kontakt:

3 april 2013, 18:08

ha ha, jo men det blir inget av det om jag inte får bort TPS störningar helt...
Mvh Paul

http://www.garaget.org/MrPK/
VerktygsGrossen.nu - sveriges största butik med bilverktyg m.m.
HQLights.se - japanska MTec billampor
SHOP01media.com - mods till spelkonsoller
Användarvisningsbild
pasen
Styrelsen
Styrelsen
Inlägg: 5049
Blev medlem: 12 mars 2008, 20:37
Bil: S2000 -05
Namn: Richard Lindström
Ort: Märsta
Has thanked: 18 times
Been thanked: 33 times

3 april 2013, 18:16

Hur mkt störningar var det när vi provade boxen i min bil? Det var väl inte helt störningsfritt?

Måste vara ganska svårt. Men kommer du inte behöva byta tps helt med itbs?
Richard Lindström, Stockholm
Accord, EK4, S2000
Användarvisningsbild
pasen
Styrelsen
Styrelsen
Inlägg: 5049
Blev medlem: 12 mars 2008, 20:37
Bil: S2000 -05
Namn: Richard Lindström
Ort: Märsta
Has thanked: 18 times
Been thanked: 33 times

3 april 2013, 18:17

Har du provat köra helt utan generator? :mrgreen:
Richard Lindström, Stockholm
Accord, EK4, S2000
Användarvisningsbild
MrPK
Användare
Användare
Inlägg: 125
Blev medlem: 14 april 2005, 11:22
Bil: S2000
Namn: Paul MrPK Kwiatkowski
Kontakt:

3 april 2013, 19:05

På din bil var det typ inga störningar, under 1% i alla fall. Så det är inget fel på AEM boxen med andra ord. Tydligen är det känsligt med ITB, gasspjället får ju inte fladdra alls :) Och ja, provade utan generator, samma sak. En teori är kanske att montera en konding mellan jord och 5V eller signalkabeln på TPS ?

Med ITB kommer själva TPS givaren vara borta men störnigar är inte ifrån givaren utan går in i ECU boxen.. kanske är det den som är strullig... det optimala vore att lösa problem inne i boxen förstås. Den verkare vara för tjänslig kanske
Senast redigerad av 1 MrPK, redigerad totalt 3 gånger.
Mvh Paul

http://www.garaget.org/MrPK/
VerktygsGrossen.nu - sveriges största butik med bilverktyg m.m.
HQLights.se - japanska MTec billampor
SHOP01media.com - mods till spelkonsoller
Welen
Proffs
Proffs
Inlägg: 2779
Blev medlem: 25 juli 2004, 13:15
Bil: Civic double nature
Namn: Fredrik Welen
Ort: Borlänge

3 april 2013, 19:35

TPS måste du väll ha om du kör itb? Det är viktigt också att skilja på sensor ground som går till alla givare och vanlig jord som är i chassit. Kolla så du inte kopplat in nå mätare eller nått annat på den.

Det är inte något som är ihop blandat med map sensor signalen? På vissa hondor ligger TPS och MAP sensorn nära varandra och de har samma kontakt. De är då lätta att sätta fel.
Kolla vad jag har kvar till salu: HÄR Skicka ett PM för pris!
070 41 55 55 3
Användarvisningsbild
MrPK
Användare
Användare
Inlägg: 125
Blev medlem: 14 april 2005, 11:22
Bil: S2000
Namn: Paul MrPK Kwiatkowski
Kontakt:

3 april 2013, 19:49

OK tack. Jag tror allt är rätt kopplat, vi har kollat det 100 ggr förra sommare :) TPS ska väl byggas om eller nåt sånt för ITB.. men det är senare problem... kablarna från sensorerna går till ECU, därför trro jag att det är den är största boven egentligen. Kanske annat som gåpr in i min AEM ECU stör elektroniken ? Jag gjorde en ny kabel från generatorfästen till chassi, det minskade störningar från 5% till max 3% så det var ju stort steg :)
Mvh Paul

http://www.garaget.org/MrPK/
VerktygsGrossen.nu - sveriges största butik med bilverktyg m.m.
HQLights.se - japanska MTec billampor
SHOP01media.com - mods till spelkonsoller
Användarvisningsbild
MrPK
Användare
Användare
Inlägg: 125
Blev medlem: 14 april 2005, 11:22
Bil: S2000
Namn: Paul MrPK Kwiatkowski
Kontakt:

3 april 2013, 23:00

Fick nyss svar från snubben Mitch som har utvecklat AEM ECU:

"If it not the tps at fault, one of the.other 0-5v sensors on the car may be messing it up through the 5v ref or sensor ground circuits. (map, air temp, etc...) What i usually do is monitor the tps and then go around and unplug sensors until the tps quiets down to see which one is at fault.

Also, check to make sure that nothing is accidentally wired into sensor ground that takes any amount of power. (more than 0.1 amp) Uego, boost solenoids, etc... should be wired to chassis ground and not sensor ground."

Kanske är det bra idee att ändå byta ut TPS sensorna trotts allt... Hittade OmniPower här, är det nåt att ha ? Honda säljer inte lösa..
http://omnipowerusa.com/product.asp?P_ID=137

PS. Här finns info hur man mäter/felsöker TPS:
http://honda-tech.com/showthread.php?t=2541938
Mvh Paul

http://www.garaget.org/MrPK/
VerktygsGrossen.nu - sveriges största butik med bilverktyg m.m.
HQLights.se - japanska MTec billampor
SHOP01media.com - mods till spelkonsoller
Användarvisningsbild
{BÅGEN}
Styrelsen Gold
Styrelsen Gold
Inlägg: 4204
Blev medlem: 17 april 2006, 10:38
Bil: Civic Ed / Civic Hybrid
Namn: Mattias Bågenholm
Ort: Göteborg
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

3 april 2013, 23:32

Ja de låter ju smart att kolla alla andra sensorer under tiden som du har koll på TPS signalen.
*Medlems ansvarig*
*Kassör*
Mattias Bågenholm
0707-300215

Bilar
Civic ED Turbo "Kanjo" -91
FRV 1.8 -06
Accord 2.0 -07


Har ni några frågor ang ert medlemsskap i HPC så skicka ett PM till mig. :)
Skriv svar