Trimma en d16z6

Frågor om motor, drivlina, fälgar, däck etc. ställer du här
Jerku
Wannabe
Wannabe
Bil: Civic vti eg9
Namn: Jeremias Östman

8 oktober 2012, 19:54

Trimma en d16z6 ( siktar på 150 hk). några tips på vad jag skall satsa på o vilka märken ? :D
Hade funderat på ett dc sports grenrör men är det någon skillnad på 4-1 eller 4-2-1 1pc ger dom olika effekter ?
Användarvisningsbild
Bullet---
Proffs
Proffs
Bil: Honda Civic EG K20
Namn: Andre´ Seppä Fritz

8 oktober 2012, 21:25

Tror att alla här på klubben kommer säga att det inte är lönt att trimma den motorn. Men för att ge positiv kritik:
#Cold air intake
#Extraktor grenrör 4-2-1
#Racecat(alt; rensad cat)
#Större avgas .......
är en bra början i alla fall.
Sen kan du ju alltid uppgradera med en vassare kamaxel,ventilfjädrar etc men det behövs en uppgradering av ECU för att det ska ge bäst effekt.
Frågan är ju hur mycket du vill lägga på trim? då det är en sedan du kör så skulle en starkare motor inte vara fel (typ B-serie);)
*Regionsombud Syd*
Andre´ Seppä Fritz
Mastah
Användare
Användare
Bil: Civic eg
Namn: Andreas Eliasson

8 oktober 2012, 21:58

Det han letar efter är 150 typ, 25 upp från original.. Borde inte vara allt för tungt att hitta..
Om du fixar allt på listan så är du nog där om inte ganska nära iaf..

Med en mapp då då..
Vista
Användare
Användare
Bil: Turbo CRX :)
Namn: Viktor Neuman

10 oktober 2012, 21:17

Na(sug) gissar jag?
150 på hjulen är ju ganska mycket mer än du har idag, (har ju inte 125 på hjulen, snarare 100 om du har tur)

jag hadde kört e85 med någon liknande setup:

p29 kolvar ~ 12,5:1 i cr
kanske plana cylinderhuvudet något för ytterligare cr
orginal stakar
ventilfjädrar typ supertech
Lite lättare svänghjul
vassare cam typ delta 272
mappad ecu
2,25 eller 2,5 " avgas
större spridare pga E85
Användarvisningsbild
antonjr
Gillar Honda!
Gillar Honda!
Bil: Honda civic eg6 -92
Namn: Anton Jakobsson
Been thanked: 1 time

13 oktober 2012, 05:42

Och de han skriver ovan mapp, fjädrar, cam täcker typ in på vad ett 16 swap kostar nästan o du får 160 varvilliga:) plana toppen för komp är inget du ska göra, då man måste ha ställbara kamdrev o vri kammen rätt i bänk igen då de blir förskjutet. för att tjäna nån enstaka häst.
Honda crx vt -90/ b16 Jrsc 9psi, Såld
Honda civic vti -92/ b16 Turbo 400whp+
lajingen
Wannabe
Wannabe
Bil: Civic ESi E85 Högkomp
Namn: Kristofer

22 oktober 2012, 16:14

antonjr skrev:Och de han skriver ovan mapp, fjädrar, cam täcker typ in på vad ett 16 swap kostar nästan o du får 160 varvilliga:) plana toppen för komp är inget du ska göra, då man måste ha ställbara kamdrev o vri kammen rätt i bänk igen då de blir förskjutet. för att tjäna nån enstaka häst.
Slänger man i p29kolvar så behöver du bara plana toppen några tiondelars millimeter för att få en bra höjning av cr
Senast redigerad av 1 lajingen, redigerad totalt 28 gånger.
Användarvisningsbild
Bullet---
Proffs
Proffs
Bil: Honda Civic EG K20
Namn: Andre´ Seppä Fritz

22 oktober 2012, 17:47

lajingen skrev:
antonjr skrev:Och de han skriver ovan mapp, fjädrar, cam täcker typ in på vad ett 16 swap kostar nästan o du får 160 varvilliga:) plana toppen för komp är inget du ska göra, då man måste ha ställbara kamdrev o vri kammen rätt i bänk igen då de blir förskjutet. för att tjäna nån enstaka häst.
Slänger man i p29kolvar så behöver du bara plana toppen några tiondelars millimeter för att få en bra höjning av cr
Hur är det om man slänger i p29 kolvar och ska byta kamaxel i framtiden?, har hört att det kan bli problem då ventilerna kan slå i kolvarna. därav att man som du nämnde att man inte får plana för mycket.
Har hört att folk hellre rekommenderar eftermarknadskolvar som är byggda för just d16z6 istället för p29 kolvarna.
*Regionsombud Syd*
Andre´ Seppä Fritz
Jerku
Wannabe
Wannabe
Bil: Civic vti eg9
Namn: Jeremias Östman

26 oktober 2012, 16:17

okej tack för alla tips men jag började fundera om jag skulle investera i en turbo istället .. hittade billigt turbo kit men undrar om det är något att villja ha .. (tänkte ju inte ladda med något mycket ca 0,4-0.5 bar ) http://www.fastwayracer.com/Forced-Indu ... _info.html
lajingen
Wannabe
Wannabe
Bil: Civic ESi E85 Högkomp
Namn: Kristofer

28 oktober 2012, 11:00

Bullet--- skrev:
lajingen skrev:
Hur är det om man slänger i p29 kolvar och ska byta kamaxel i framtiden?, har hört att det kan bli problem då ventilerna kan slå i kolvarna. därav att man som du nämnde att man inte får plana för mycket.
Har hört att folk hellre rekommenderar eftermarknadskolvar som är byggda för just d16z6 istället för p29 kolvarna.
Jo sant. Sen är det skillnad på vilka p29 du har, Nippon är 1mm längre än OEM och YCP. Men vet iaf att man kan köra p29 med steg3 kam och förskjutet kamdrev utan problem.

Orginal kolvar till d16z6 är väl p28? p28 är 30mm och OEM p29 är 29mm. Då borde man ju ha 1mm till godo.
adio
Lärd
Lärd
Bil: Del Sol
Namn: Erik Rådström

30 oktober 2012, 11:29

Det är ganska mycket gissningar här ser jag. Jag har gjort det ni skriver om här redan och det är inte värt pengarna men det är ett udda och roligt bygge.

Jag använde just Nippons P29 kolvar. De fungerar jätte bra med andra kammar så länge man ser till att grada in dem. Det är inte bara att kasta i grejerna utan att kolla så att det fungerar. Att köpa en eftermarknadskam till en D16 och inte sätta på ställbart kamdrev är bara att kasta pengarna i sjön. Det ger inte ett skit. Kammen du byter till måste gradas in för den stämmer inte med original kamdrev.

Sen att plana toppen är galenskap om man inte vill lägga ner 10 000tals kronor på nytt styrsystem och bänktid.
Det kommer inte att räcka med en vanlig gatmapp i Chrome eller liknande om man börjar plana toppen. Den kommer spika sönder!
Jag fick byta topp 3ggr innan jag fick tag på en som inte varit planad. Bilen spikade som fan innan dess.

Att säga att kolvarna är 1mm lägre och därför borde det vara 1mm till godo är inte heller rätt. även om kolvarna är 1mm kortare längst ut så är domen på dem och vinklarna för där ventilerna kommer ner annorlunda. Du kan inte mäta längden på kolven och säga att den är 1mm kortare.

Att N/A trimma en D16 kommer att kosta skjortan om du ska göra det ordentligt! Jag vet, jag har betalat!!
Erik Rådström

SPONSORER
AKR-Performance
Pelganders Motorslip
Backup Partner
Skriv svar