Sida 1 av 1

Hjälp med min trimmade type r EP3

Postat: 28 november 2012, 15:04
av maath
Ä

Re: Hjälp med min trimmade type r EP3

Postat: 28 november 2012, 15:11
av Asse
Felkod?
Kolla kablaget till TPS-givare och IACV (sitter på spjällhuset).
Låt bilen stå på tomgång och ryck lite i kablarna.
Det är vanligt att det tar skada när man monterat RBC insug då kablarna blir något för korta.

Re: Hjälp med min trimmade type r EP3

Postat: 28 november 2012, 15:38
av maath
Asse skrev:Felkod?
Kolla kablaget till TPS-givare och IACV (sitter på spjällhuset).
Låt bilen stå på tomgång och ryck lite i kablarna.
Det är vanligt att det tar skada när man monterat RBC insug då kablarna blir något för korta.

Kan man läsa felkoderna på egen hand eller krävs det att jag åker till honda?

Funderar på om det är trimmet som gör att jag måste ha aningen högre varvtal när jag kör normalt. På min förra original ep3 type r kunde jag köra på 6ans vxl i 50kmh, plan mark utan problem.

Ska testa ditt tips.

Tack

Re: Hjälp med min trimmade type r EP3

Postat: 28 november 2012, 15:48
av Asse
Om motorlampan lyser har du en felkod.
Du kan koppla in din dator till Kpron för att läsa felkoder.
Men först måste du ladda hem senaste kmanager: http://www.hondata.com/kmanager.html

Re: Hjälp med min trimmade type r EP3

Postat: 28 november 2012, 15:53
av maath
Asse skrev:Om motorlampan lyser har du en felkod.
Du kan koppla in din dator till Kpron för att läsa felkoder.
Men först måste du ladda hem senaste kmanager: http://www.hondata.com/kmanager.html
Ok då har jag inga felkoder. Tycker den går väldigt bra men vill ändå höra mig för om någon känner till det jag beskriver.

Enligt Honda ska jag göra en ventiljustering men dem kan inte hjälpa mig eftersom den inte är original..

Re: Hjälp med min trimmade type r EP3

Postat: 28 november 2012, 16:02
av Robban32
Det kan ju vara så att den går för fett på lågvarv. Koppla upp datorn till din Kpro och kolla mappen.

Hjälp med min trimmade type r EP3

Postat: 28 november 2012, 22:37
av Steffo
Med vassare kammar är det troligt att den inte gillar så låga varv som 50 på 6:an innebär. Om mappningen dessutom inte är anpassad för detta så är det snarare en regel att den går illa.

Skippa 50 på 6:an och ta bilen till en bromsbänk för ordentlig mappning över alla varvtal och laster så kommer du att ha en bil som blir helt fantastisk tror jag.

Re: Hjälp med min trimmade type r EP3

Postat: 29 november 2012, 11:26
av maath
Steffo skrev:Med vassare kammar är det troligt att den inte gillar så låga varv som 50 på 6:an innebär. Om mappningen dessutom inte är anpassad för detta så är det snarare en regel att den går illa.

Skippa 50 på 6:an och ta bilen till en bromsbänk för ordentlig mappning över alla varvtal och laster så kommer du att ha en bil som blir helt fantastisk tror jag.

Låter logiskt.

Då kommer frågan om det är någon i Göteborgsområdet som har bänk och kan mappa?

Re: Hjälp med min trimmade type r EP3

Postat: 29 november 2012, 16:49
av tobbe83
kan inte hjälpa dig med felet men måste ändå säga att den såg väldigt fin ut och bra moddar! Hoppas du lyckas lösa problemen..

Re: Hjälp med min trimmade type r EP3

Postat: 29 november 2012, 17:45
av oskar
Junior eller Hamed kan säkert hjälpa dig.

Re: Hjälp med min trimmade type r EP3

Postat: 13 oktober 2018, 12:18
av turbobulten
Min ep3 blöddrar också, ofta efter att man släpp av gasen och gasar igen lite försiktet. Lika så när man växlar vid 2500 varv så man landar runt 2000 igen, då blöddrar den till och blir lite slö en halv sekund, sen försvinner det.
Konstigt.

Re: Hjälp med min trimmade type r EP3

Postat: 18 oktober 2018, 13:41
av Steffo
turbobulten skrev:Min ep3 blöddrar också, ofta efter att man släpp av gasen och gasar igen lite försiktet. Lika så när man växlar vid 2500 varv så man landar runt 2000 igen, då blöddrar den till och blir lite slö en halv sekund, sen försvinner det.
Konstigt.
Årets trådlyft :).
Min gör likadant på lägre varv. Bluddarar en kort stund när man växlar upp på lite lägre varvtal. Har gjort det så länge jag kan minnas.

Re: Hjälp med min trimmade type r EP3

Postat: 18 oktober 2018, 17:22
av turbobulten
Jag svarade på det här inlägget i samband att tråden startades. Någon bugg har gjort att det står att jag svarade nyligen. Ytterst märkligt.

Re: Hjälp med min trimmade type r EP3

Postat: 18 oktober 2018, 17:31
av lowpass
Verkar hända i fler trådar...

Re: Hjälp med min trimmade type r EP3

Postat: 19 oktober 2018, 08:22
av lowpass
Steffo skrev:
turbobulten skrev:Min ep3 blöddrar också, ofta efter att man släpp av gasen och gasar igen lite försiktet. Lika så när man växlar vid 2500 varv så man landar runt 2000 igen, då blöddrar den till och blir lite slö en halv sekund, sen försvinner det.
Konstigt.
Årets trådlyft :).
Min gör likadant på lägre varv. Bluddarar en kort stund när man växlar upp på lite lägre varvtal. Har gjort det så länge jag kan minnas.
Detta försvann väl för övrigt när man kryssade av en sak i Hondatan vill jag minnas.
Det är en inställning som gör att den ska "börja snällare" när man gasar på nytt.

Re: Hjälp med min trimmade type r EP3

Postat: 19 oktober 2018, 08:50
av Steffo
Tell me more!
Det här har jag missat känner jag.

Re: Hjälp med min trimmade type r EP3

Postat: 19 oktober 2018, 10:13
av lowpass
Måste forska i det lite mer.
Var ett tag sedan bilen mappades.
Turbobulten kanske minns vad funktionen hette...

Re: Hjälp med min trimmade type r EP3

Postat: 19 oktober 2018, 11:16
av turbobulten
Min inte heller. En liten bock med en slider minns jag

Re: Hjälp med min trimmade type r EP3

Postat: 19 oktober 2018, 17:52
av fonzeka
Är det Idle Valve Duty Cycle Adjustment ni pillat på kanske?
Fast vet inte riktigt om det skulle göra nån sådan skillnad.

Re: Hjälp med min trimmade type r EP3

Postat: 20 oktober 2018, 18:27
av lowpass
Har letat runt i Kmanager nu men hittar dessvärre inte funktionen jag letar efter på rak arm.
I fliken Idle längre ner finns det dock något "Idle ignition compensation retard".
Det ringer någon klocka men är absolut inte säker.

Re: Hjälp med min trimmade type r EP3

Postat: 21 oktober 2018, 16:31
av Okyu
kan det vara Disable Fuel overun cutoff delay, i closed loop eller acceleration smoothing retard i, Gear comp?

mvh okyu