Få tag i värre kamaxel för D16?

Frågor om motor, drivlina, fälgar, däck etc. ställer du här
Emaaajl
Påläst
Påläst
Inlägg: 736
Blev medlem: 9 april 2012, 20:45
Bil: Civic Ek4 B18c N/A
Namn: Emil Tingelholm
Ort: Karlskrona
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

10 december 2012, 16:43

Nån som kan kanske svara på detta? Eftersom det finns dom som tar B18 kamaxlar i sina B16 motorer så kanske det finns nått liknande för D serien? vilken är den vassaste kamaxeln för D16z6? Läste nånstans att Y8 kammen är vassare men inget jag själv vet om. passar den från D17? är den aggressivare? Försöker ta reda på om man kan gå tillväga med honda orginaldelar för att få lite mer krydda i min d16z6.
Emil Tingelholm
0734421164 - smsa vid frågor
Civic esi - Såld
Civic Ed6 - Såld
Del sol Vti - Såld
Ek4 b16--->b18c -nuvarande
Användarvisningsbild
Bullet---
Proffs
Proffs
Inlägg: 2804
Blev medlem: 23 augusti 2010, 09:22
Bil: Honda Civic EG K20
Namn: Andre´ Seppä Fritz
Ort: Malmö

10 december 2012, 17:22

Tyvärr inte hört talats om att kammen ska vara annorlunda på Y8, utan mer om att förbränningsutrymmena, insugskanaler och insuget som är annorlunda. Sen är det väl inte helt enkelt att få tag på en kam från en Y8?
Kanske satsa på eftermarknadskam istället men då behöver du dock lite annat för att det ska göra skillnad.
Sen ligger redan d16z6 i topp effektmässigt bland d-serie. Så "tror" inte det finns någon vassare kam blanda honda original. Men jag kan ha fel.
*Regionsombud Syd*
Andre´ Seppä Fritz
Emaaajl
Påläst
Påläst
Inlägg: 736
Blev medlem: 9 april 2012, 20:45
Bil: Civic Ek4 B18c N/A
Namn: Emil Tingelholm
Ort: Karlskrona
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

11 december 2012, 00:25

Okej, ah jag har bara kikat runt lite på honda tech och dserie.org amerikanarna där verkar vidrigt insnöade på just Dserien och dom plockar ju delar från det ena och det andra, och just y8 verkade vara en favorit när det gällde kamaxel och topplock men förstod inte riktigt vad som skilde...även kamaxeldrevet och motorblock från d17 motorerna verkade vara nått "magiskt" att använda på en d16z6, nått jag inte heller förstod då det finns eftermarknads drev samt att blocket från d17 passar väl inte?!
Emil Tingelholm
0734421164 - smsa vid frågor
Civic esi - Såld
Civic Ed6 - Såld
Del sol Vti - Såld
Ek4 b16--->b18c -nuvarande
Användarvisningsbild
Bullet---
Proffs
Proffs
Inlägg: 2804
Blev medlem: 23 augusti 2010, 09:22
Bil: Honda Civic EG K20
Namn: Andre´ Seppä Fritz
Ort: Malmö

11 december 2012, 06:46

Grejen är den att alla D-serie sohc delar samma diameter på cylindrarna. Därav att det går att experimentera lite, tyvärr medför det att man får en lägre Rod to stroke-ratio ju högre upp i volymen man kommer. Har även läst lite om deras D-serie projekt. tror jag läst att man ska ta blocket från D16Y8, toppen från D16z6 och även insuget från D16y8 för att plocka bäst effekt bland original delar. Då använder man fortfarande Obd-1 och motorblocket ska vara kraftigare på Y8 än z6. Blev väl någon ändring med dom nya årsmodellerna.
*Regionsombud Syd*
Andre´ Seppä Fritz
Vista
Användare
Användare
Inlägg: 177
Blev medlem: 13 mars 2012, 22:56
Bil: Turbo CRX :)
Namn: Viktor Neuman

11 december 2012, 23:25

På din fråga: Nej y8 kam passar ej,
Jag är hyggligt insatt i d motorerna har själv byggt en z6 för överlandning med kraftig insperation från d-series.org ;)
z6 blocket har den bästa smörjningen samt oljepump, z6 cylinderhuvudet är även det bästa för trimning om man fortfarande vill ha det som "bruksbil" anledningen att man väljer y8 vid seriös trimning är att den ej har vtec och du kan därför ha vassare kam. y8 lämpar sig som jag ser det endast bättre om du ska göra ett rent "effektbygge" annars är z6 fördelarna mkt större, bättre bränsleekonomi bättre mellanregister, och viktigast av allt Ingen honda utan vtec ;)
Att y8 insuget skulle vara bättre stämmer ej, samt blocket är i stort sett samma fast y8 har sämre oljekanaler?
ang kam hade jag valt en eftermarknads ,finns en hel uppsjö kammar till z6 men viktigast är att du även ändrar styrdonet (chippar/mappar) så det stämmer med kamen då d-serie har "speed density system" är deta extra viktigt ;)

ang d17 är det inget jag skulle gett mig på då fördelarna är högst omdiskuterade samt tillgången inte är överdriven här i Svedala ;)

/

V
Användarvisningsbild
Bullet---
Proffs
Proffs
Inlägg: 2804
Blev medlem: 23 augusti 2010, 09:22
Bil: Honda Civic EG K20
Namn: Andre´ Seppä Fritz
Ort: Malmö

13 december 2012, 06:49

Där ser man, lärde man sig något nytt idag :D
Men har inte D16y8 vtec? Dem sidor jag varit inne och snurrat på har alla beskrivit den att den har vtec?
*Regionsombud Syd*
Andre´ Seppä Fritz
Vista
Användare
Användare
Inlägg: 177
Blev medlem: 13 mars 2012, 22:56
Bil: Turbo CRX :)
Namn: Viktor Neuman

14 december 2012, 23:29

nu skäms jag lite :oops: y8 är ju vtec, men i övrigt ska det stämma att y8 har sämmre smörjning, likvärt insug samt att man kan ha värre kam för att det är annan konstruktion på vipporna :)
Skriv svar