Katastrofala avgasvärden, Civic 96, B16A2

Frågor om motor, drivlina, fälgar, däck etc. ställer du här
Användarvisningsbild
Brox
Lärd
Lärd
Bil: Civic VT-Turbo
Namn: Krille Brozinic

1 augusti 2013, 15:53

Felsöka modifierade bitar låter bara som att man vill fördriva sin tid ännu mer...

Få den att gå rent med orginalprylarna och soppa istället för att fortsätta modda med E85 på orginalbox?

Testa en annan ecu och se om den slutar fetta på?
Honda Power :unkown
Bmw E30 192HP+
Civic VT
Civic FK2
Civic Hybrid
Användarvisningsbild
Malkolm
HPC Guld Medlem
HPC Guld Medlem
Bil: TEN second car!
Namn: Malkolm Roth
Has thanked: 19 times
Been thanked: 2 times

1 augusti 2013, 16:19

För det första, har du provat en annan lambdasond?
Är alla tänddelar fräscha? Tändstift etc?

Går bilen bra i övrigt?

När man E85 konverterar så handlar det om att ge bilen 30-40% mer bränsle. Endel säger 40% andra 30%.. Jag själv tex räknar på 30% när det är bruksbilar som ska konverteras, om det är racebilar som kommer att mappas räknar jag på minst 40% så att man har lite utrymme vid mappningen.

Dina saabspridare är 49% större än original, dvs minst 10% förstora. Detta är normalt inget problem då lambdan brukar reglera till det vid normalkörning iaf. ( Har man alldelles för störra så orkar inte lambdan tyvärr..)
Och vid fullgas lär din bil gå lite fett, men det gör inget för oftast med öppet filter, större avgas och annan BPU så brukar den gå snålt.

Summasummarum. Du har för stora spridare, men lambdan bör kunna reglera det. Mitt tips är att prova en lambda som man vet är fräsch. ( om du nu inte har gjort det.)

Annat alternativ är att montera mindre spridare, kan vara svårt att hitta 330cc. Så enklast o billigast ifall en ny lambda inte löser dina problem är en justerbar bränsleregulator så att du kan sänka bränsletrycket.
( bäst är att justera soppatrycket när man provkör med en extern bredbandslambda inkopplad, tex en aem uego eller innovate lm-1.)

Brox: att byta oem ecu huxflux är onödigt, det är det sista man provar på en Honda, absolut inte det första. Folk verkar tro att drt är databoxens fel så fort något strular, tvärtom så är det till 95% någon givare som skickar fel signal så att databoxen får fel värden och bilen funkar inte som tänkt.
Malkolm Roth, Västerås #600, 070-770 49 66 www.JDMracing.se
Användarvisningsbild
Brox
Lärd
Lärd
Bil: Civic VT-Turbo
Namn: Krille Brozinic

1 augusti 2013, 16:45

Brox: att byta oem ecu huxflux är onödigt, det är det sista man provar på en Honda, absolut inte det första. Folk verkar tro att drt är databoxens fel så fort något strular, tvärtom så är det till 95% någon givare som skickar fel signal så att databoxen får fel värden och bilen funkar inte som tänkt.
Han säger sig ha testat det mesta om du läser hans tidigare inlägg... därför kan man börja titta mot ECU :wink:

Självklart utan för stora spridare och utan rätt bränsletryck...
Honda Power :unkown
Bmw E30 192HP+
Civic VT
Civic FK2
Civic Hybrid
ENEP
Användare
Användare
Namn: Niklas Eriksson

1 augusti 2013, 19:05

Brox skrev:Felsöka modifierade bitar låter bara som att man vill fördriva sin tid ännu mer...

Få den att gå rent med orginalprylarna och soppa istället för att fortsätta modda med E85 på orginalbox?

Testa en annan ecu och se om den slutar fetta på?
Malkolm skrev:För det första, har du provat en annan lambdasond?
Är alla tänddelar fräscha? Tändstift etc?

Går bilen bra i övrigt?

När man E85 konverterar så handlar det om att ge bilen 30-40% mer bränsle. Endel säger 40% andra 30%.. Jag själv tex räknar på 30% när det är bruksbilar som ska konverteras, om det är racebilar som kommer att mappas räknar jag på minst 40% så att man har lite utrymme vid mappningen.

Dina saabspridare är 49% större än original, dvs minst 10% förstora. Detta är normalt inget problem då lambdan brukar reglera till det vid normalkörning iaf. ( Har man alldelles för störra så orkar inte lambdan tyvärr..)
Och vid fullgas lär din bil gå lite fett, men det gör inget för oftast med öppet filter, större avgas och annan BPU så brukar den gå snålt.

Summasummarum. Du har för stora spridare, men lambdan bör kunna reglera det. Mitt tips är att prova en lambda som man vet är fräsch. ( om du nu inte har gjort det.)

Annat alternativ är att montera mindre spridare, kan vara svårt att hitta 330cc. Så enklast o billigast ifall en ny lambda inte löser dina problem är en justerbar bränsleregulator så att du kan sänka bränsletrycket.
( bäst är att justera soppatrycket när man provkör med en extern bredbandslambda inkopplad, tex en aem uego eller innovate lm-1.)

Tänstift och annat för tändning är fräscht har visserligen inte kollat inuti fördelaren hur rotor ser ut.
Bilen i sig går hur jävla bra som helst förutom att jag inte kan få den godkänd hos bilprovningen.

Anledningen till att jag inte redan gått tillbaka till bensin är för att den betedde sig precis likadant innan konverteringen. Hittar jag därmed felet, som jag inte tror beror på konverteringen, så bör den gå lika fint på E85 som den gjort tidigare på bensin.
Med tanke på att det är öppet filter med valkuk, grenrör och annat avgas så bör ju spridarna funka enligt din beskrivning.

Lambdan som sitter där nu är en helt ny originallambda, den förbättrade lamdavärdet avsevärt jämfört med lamdan som satt där tidigare.

För att utesluta ECU:n ska jag prova så fort en kompis är ledig. Med största sannolikhet har han likadan ECU som jag har. Annars blir det nog svårt att hitta någon som man kan testa med.
//Niklas Eriksson

Honda Civic EK4 - Såld!
Honda Civic EP3 - Såld!
Honda Civic EK4 - Såld! http://www.garaget.org/?car=274054
ENEP
Användare
Användare
Namn: Niklas Eriksson

5 september 2013, 13:54

Dålig o-ring mellan mapsensor och spjällhus. O-ring bytt, motorn går jämt och fint igen utan att baktända och är besiktigad med blankt papper.
//Niklas Eriksson

Honda Civic EK4 - Såld!
Honda Civic EP3 - Såld!
Honda Civic EK4 - Såld! http://www.garaget.org/?car=274054
anno
Styrelsen Gold
Styrelsen Gold
Namn: Andreas Norberg
Been thanked: 1 time

5 september 2013, 14:02

ENEP skrev:Dålig o-ring mellan mapsensor och spjällhus. O-ring bytt, motorn går jämt och fint igen utan att baktända och är besiktigad med blankt papper.
Gott och skönt att bilen rullar fint igen!
Vice Ordförande
Honda Insight ZE1 K20A2 2000
Honda Civic Tourer FK3 N16A1 2015
Mercedes E300 TDT W124 OM603 1991
BMW E91 M - Sport 325d N57D30 2011
VW Lupo 3L 6E1 AYZ 2001
Skriv svar