Hur bredda framdäck kan man ha på en EK?

Frågor om motor, drivlina, fälgar, däck etc. ställer du här
Användarvisningsbild
Uhlin
Användare
Användare
Inlägg: 189
Blev medlem: 1 augusti 2008, 20:30
Bil: S2000
Namn: Adam Uhlin
Ort: Ösmo/Stockholm

22 november 2013, 19:12

Undrar som rubriken lyder hur bredda däck man kan få på en EK utan att behöva göra några ingrepp och behålla så mycket svängradie som möjligt?
Vill inte offra original utseendet allt för mycket.

Har 205 nu och det fungerar hur bra som helst men greppet räcker inte riktigt till.
Och "trial and error" tekniken blir snabbt dyr med däck ;)
Adam Uhlin
NollSjuSex-0640917
bergggren
Användare
Användare
Inlägg: 58
Blev medlem: 2 november 2012, 21:47
Bil: EK3 -97
Namn: Jonas

22 november 2013, 22:37

205 or är väl ändå i överkant för 114 hk, dvs om du kör orginal? Kör du bana?
Jag kör på 195or och tycker nästan den beter sig lite underligt jämfört med mina förra 185or.
Bor du i Ösmo förresten? Kul att det finns HPCare här söder om Stockholm. Aldrig sett en annan EK3 omkring.
Bor vid Rangsta/Sorunda.
Användarvisningsbild
Rogge/AUTOMONTAGE
HPC Guld Medlem
HPC Guld Medlem
Inlägg: 658
Blev medlem: 12 november 2007, 23:31
Bil: S2000, VW Transporter
Namn: Roger "Rogge" Ohlsson
Ort: Västerhaninge
Been thanked: 1 time

23 november 2013, 12:28

Halloj Adam!
Vet inte vad som kan skilja mellan en EG och EK.
Men på EG:n körde jag länge med 205/55X16 Toyo 888.
Provade 215/50X16 av samma märke dom sista racen i år, och det funkade prcis "på håret."
Skall försöka klämma dit 225/45X16 till nästa säsong, med hjälp av spacers, och/eller andra fälgar
Behöver ju inte tänka på vändradien när bara kör på bana ;-)
Får kanske kapa ur lite och slå dit ett par skärmbreddare,
men det spelar ju ingen roll utseenfemässigt på en racebil !
// Rogge.
(Ytterligare en som bor Söder om Söder....... Västerhaninge) :lol:
Roger Ohlsson
0733200002




Kullen -14 1:03,0 EG
Sviesta -14 1:05,5 EG
M-torp -13 1:33,0 EG
Sturup -12 1:17,3 S40
G-åsen -10 1:16,8 EG
K-torp -09 1:15,4 S40
Lunda -09 1:25,6 EG
A-torp -06 2:05,4 Citroen
Welen
Proffs
Proffs
Inlägg: 2779
Blev medlem: 25 juli 2004, 13:15
Bil: Civic double nature
Namn: Fredrik Welen
Ort: Borlänge

23 november 2013, 14:21

allt beror ju på vilka fälgar och diameter och sänkning. JAg fick in 265or i en ef som har betydligt trängre hjulhus. Men med lite trix och knep så går det..
Kolla vad jag har kvar till salu: HÄR Skicka ett PM för pris!
070 41 55 55 3
Användarvisningsbild
Bullet---
Proffs
Proffs
Inlägg: 2804
Blev medlem: 23 augusti 2010, 09:22
Bil: Honda Civic EG K20
Namn: Andre´ Seppä Fritz
Ort: Malmö

23 november 2013, 14:56

Spoon´s ek9 kör med 255 fram och 215 bak ;) Men vet inte om dem tar i eller om dem gjort några speciella moddar eller justeringar för att det ska passa.
*Regionsombud Syd*
Andre´ Seppä Fritz
Användarvisningsbild
Uhlin
Användare
Användare
Inlägg: 189
Blev medlem: 1 augusti 2008, 20:30
Bil: S2000
Namn: Adam Uhlin
Ort: Ösmo/Stockholm

23 november 2013, 15:34

bergggren skrev:205 or är väl ändå i överkant för 114 hk, dvs om du kör orginal? Kör du bana?
Bor vid Rangsta/Sorunda.
Hehe nej jag har en BRA bit över original 114 hk så behöver ha lite bett ;)
Ja tanken är väl att få ut denna på bana då det sket sig med min S2000 förra året.
Jepp bor i Ösmo.
Rogge/AUTOMONTAGE skrev:Halloj Adam!
Provade 215/50X16 av samma märke dom sista racen i år, och det funkade prcis "på håret."
Får kanske kapa ur lite och slå dit ett par skärmbreddare,
men det spelar ju ingen roll utseenfemässigt på en racebil !
// Rogge.
Tjena Rogge!
Kör ju med Integra upphängningen så vet inte om avstånden är annorlunda, kanske kan sladda förbi och prova att slänga på 215 och se om det går att svänga?
Men visst fanken gjorde du det också på racebilen?
Welen XLR8 Performance skrev:allt beror ju på vilka fälgar och diameter och sänkning. JAg fick in 265or i en ef som har betydligt trängre hjulhus. Men med lite trix och knep så går det..
Just nu så sitter det 16" och bilen är väl sänkt lite gran, funderar på om jag ska köra 15" och bredare istället.
Vill dock inte att det ska påverka bilens utseende för mycket får att slippa oönskad uppmärksamhet och underlätta besiktningen ;)
Bullet--- skrev:Spoon´s ek9 kör med 255 fram och 215 bak ;) Men vet inte om dem tar i eller om dem gjort några speciella moddar eller justeringar för att det ska passa.
255 blir nog lite väl brett och framför allt dyrt att hålla med bandäck ;)
Adam Uhlin
NollSjuSex-0640917
Lars P
Lärd
Lärd
Inlägg: 1249
Blev medlem: 18 december 2007, 23:04
Bil: EK4 K20
Namn: Lars Palmgren
Ort: Linköping
Kontakt:

23 november 2013, 16:46

215 är rimligt och funkar utan några specialingrepp.
076-1174430
Lars@allbilskroten.se

Tesla Model S -19 Vit
NSX -91 Vit Vit
Accord -93 Ombyggd till biltransport
CR-X 1,5 -84 Röd
Accord 1,6 -80 Blå
Civic tourer -15 Vit
Användarvisningsbild
Malkolm
HPC Guld Medlem
HPC Guld Medlem
Inlägg: 5152
Blev medlem: 28 juli 2004, 15:49
Bil: TEN second car!
Namn: Malkolm Roth
Ort: Västerås
Has thanked: 19 times
Been thanked: 2 times

23 november 2013, 23:47

Jag kör med toyo t1r i 205. Greppar tillräckligt för 250hk. Har du mer hk så får du jobba lite så får du enkelt in toyos 225or. Och dem duger iaf till 400hk.

Rdäck 205 motsvarar vanliga gatdäck i 215-225.
Rdäck i 225 motsvarar ca 245or..

Du får bättre fäste med ett smalt däck av hög kvalitet, än ett brett vanligt gatdäck.
Malkolm Roth, Västerås #600, 070-770 49 66 www.JDMracing.se
Användarvisningsbild
Hammerin
HPC Medlem
HPC Medlem
Inlägg: 2397
Blev medlem: 25 juli 2004, 23:09
Bil: Integra Type-r -98
Namn: Richard Hammerin
Ort: Stockholm
Been thanked: 2 times

24 november 2013, 00:31

amen +1
*Regionsansvarig Stockholm*
Richard Hammerin
0708-711 779

Integra Type R -98

Rip
CRX Turbo 240hk
Kinnekulle 1.02,4
G-Ring 1.36,3
Mantorp 1.34,1
Gelleråsen 1.18,0
Användarvisningsbild
LinusE
Master
Master
Inlägg: 1947
Blev medlem: 27 april 2004, 17:53
Bil: CRV 08
Namn: Linus Eriksson
Ort: I Skåne
Kontakt:

24 november 2013, 01:06

215 borde funka fint både ekonomiskt, inte väcka för mycket uppmärksamhet och fins rätt gott om däck o välja bland...
Linus Eriksson
#828 Skåne/Harlösa
---------------------------------

Snart provat alla Honda modeler....
Men NSX är en stadig dröm ...
Användarvisningsbild
Uhlin
Användare
Användare
Inlägg: 189
Blev medlem: 1 augusti 2008, 20:30
Bil: S2000
Namn: Adam Uhlin
Ort: Ösmo/Stockholm

24 november 2013, 09:38

Malkolm skrev:Jag kör med toyo t1r i 205. Greppar tillräckligt för 250hk. Har du mer hk så får du jobba lite så får du enkelt in toyos 225or. Och dem duger iaf till 400hk.

Rdäck 205 motsvarar vanliga gatdäck i 215-225.
Rdäck i 225 motsvarar ca 245or..
Tackar för infon! ;)
För gatubruk blir det nog inga R-däck, som sagt vill inte ge fler ledtrådar än nödvändigt om att bilen inte är original.
LinusE skrev:215 borde funka fint både ekonomiskt, inte väcka för mycket uppmärksamhet och fins rätt gott om däck o välja bland...
Mmm suttit och kollat runt lite nu och 215 verkar finnas lite att välja av även om man inte kan ha högre profil än 50.

Om nuvarande däck sitter jämt mot fälgkanten behöver jag bredare fälgar för att 215 ska sitta bra eller går det?
Gör ju inget om det finns lite gummi som skyddar fälgarna för eventuella skrap.
Adam Uhlin
NollSjuSex-0640917
Användarvisningsbild
Hammerin
HPC Medlem
HPC Medlem
Inlägg: 2397
Blev medlem: 25 juli 2004, 23:09
Bil: Integra Type-r -98
Namn: Richard Hammerin
Ort: Stockholm
Been thanked: 2 times

24 november 2013, 13:35

inga problem,
*Regionsansvarig Stockholm*
Richard Hammerin
0708-711 779

Integra Type R -98

Rip
CRX Turbo 240hk
Kinnekulle 1.02,4
G-Ring 1.36,3
Mantorp 1.34,1
Gelleråsen 1.18,0
Skriv svar