Sida 1 av 1

xenon halvljus nivå reglering type r

Postat: 30 november 2013, 12:44
av Fuzzie
Hur ser man om nivåregleringen funkar? Ska besiktiga nu och lite nervös om den funkar, Civic type r 08,a med xenon orginal på halvljus, har sätt på vissa när dom startar bilen så syns de hur lyset går upp och ner för stt ställa dig i rätt läge, min syns inget av de, eller ska de va så.

Re: xenon halvljus nivå reglering type r

Postat: 30 november 2013, 18:07
av M Scotte
Så gör bara äldre system. Du ser det enklast på om ljuset går rakt ned i marken om en sensor är trasig.

Re: xenon halvljus nivå reglering type r

Postat: 30 november 2013, 21:16
av Fuzzie
Ok,,, tack för svaret :-)

Re: xenon halvljus nivå reglering type r

Postat: 2 december 2013, 15:47
av Yobaman
M Scotte skrev:Så gör bara äldre system. Du ser det enklast på om ljuset går rakt ned i marken om en sensor är trasig.
Hur gör de nya systemen? De känner mer av direkt utan att behöva åka fram och tillbaka först antar jag?

Är det någon nivåreglering som ändrar medan man kör eller är det bara vid start? Har tänkt på det när man möter en bil med xenon som bländar som fan. Kan tänka mig att de startat bilen varpå den justerar in lamporna sen hoppar det in 3 pers i baksätet och slänger in lite väskor i bagaget och vips så står lamporna högt som fan.

Re: xenon halvljus nivå reglering type r

Postat: 2 december 2013, 17:51
av PatrikGBG
mina känns för låga , har haft felkod på sensorer men har ej de nu. kan man höja på ngt enkelt sätt, eller e de ÅF?

Re: xenon halvljus nivå reglering type r

Postat: 3 december 2013, 10:05
av lowpass
Finns skruvar att reglera på vid lyktorna som för vanliga halogen :)

Re: xenon halvljus nivå reglering type r

Postat: 3 december 2013, 12:52
av Yobaman
lowpass skrev:Finns skruvar att reglera på vid lyktorna som för vanliga halogen :)

Ännu mer löjligt att lagen säger att man måste ha nivåreglering när man har xenon när man ändå kan justera det själv och ställa upp de om man vill. Hela grejen är ju fjantig. Att konvertera min EP3 till Xenon är bland det bästa jag gjort. Sån extrem skillnad, som natt och dag. Kör på standard 35w 4300k och det fungerar kanon.
Kitet kostade 1000:- och ger då bi-xenon hel och halvljus för H4 sockel. Klickar i kontakter och kör bara, behöver inte dra kablar till batteri eller nånting och kan byta tillbaka på 5 min.

Re: xenon halvljus nivå reglering type r

Postat: 3 december 2013, 17:01
av bergggren
Stoppa absolut inte in xenon i halogenreflektorer, bländar satan!

Re: xenon halvljus nivå reglering type r

Postat: 12 december 2013, 14:15
av Yobaman
bergggren skrev:Stoppa absolut inte in xenon i halogenreflektorer, bländar satan!
Jag har Xenon i min EP3 pre-facelift. Bländar inte alls. Ljusbilden blir inte optimal men den bländar inte mötande.
En av de bästa uppgraderingarna jag gjort, blir ca 4gg så bra ljus. Innan såg man inte ett skit vid tex nattetid blöt asfalt, nu inga problem. Snyggt också.

Vissa slänger ju in starkare än man får ha som standard. 35w Xenon är standard styrka, vissa kör 55w och då kan jag tänka mig att det bländar.

Re: xenon halvljus nivå reglering type r

Postat: 12 december 2013, 17:13
av K.Larsson84
Yobaman skrev:
bergggren skrev:Stoppa absolut inte in xenon i halogenreflektorer, bländar satan!
Jag har Xenon i min EP3 pre-facelift. Bländar inte alls. Ljusbilden blir inte optimal men den bländar inte mötande.
En av de bästa uppgraderingarna jag gjort, blir ca 4gg så bra ljus. Innan såg man inte ett skit vid tex nattetid blöt asfalt, nu inga problem. Snyggt också.

Vissa slänger ju in starkare än man får ha som standard. 35w Xenon är standard styrka, vissa kör 55w och då kan jag tänka mig att det bländar.
Var har du köpt det kittet?

Re: xenon halvljus nivå reglering type r

Postat: 13 december 2013, 07:58
av Yobaman
K.Larsson84 skrev:
Yobaman skrev:
bergggren skrev:Stoppa absolut inte in xenon i halogenreflektorer, bländar satan!
Jag har Xenon i min EP3 pre-facelift. Bländar inte alls. Ljusbilden blir inte optimal men den bländar inte mötande.
En av de bästa uppgraderingarna jag gjort, blir ca 4gg så bra ljus. Innan såg man inte ett skit vid tex nattetid blöt asfalt, nu inga problem. Snyggt också.

Vissa slänger ju in starkare än man får ha som standard. 35w Xenon är standard styrka, vissa kör 55w och då kan jag tänka mig att det bländar.
Var har du köpt det kittet?

http://www.xenonkungen.com/se/xenon/xen ... xenon.html

4300k

Re: xenon halvljus nivå reglering type r

Postat: 13 december 2013, 16:59
av K.Larsson84
Tackarrr får nog bli nåt sånt.

Re: xenon halvljus nivå reglering type r

Postat: 14 december 2013, 01:13
av bergggren
Gör det ordentligt och installera riktiga projektorer avsedda för xenonlampor.
Bra mycket bättre ljusbild, både bredare och längre. Har själv dessa och dem är super!
Finns Morimoto Mini H1-kopior (Morimoto säljs för ca 2000:- från USA och är samma som finns på ebay för 3-500 kr.)

http://www.ebay.com/sch/i.html?_trksid= ... &_from=R40

Det enda man behöver göra är att sära på strålkastarhuset och glaset, demontera bort kåpan som täcker H4-lampan och skruva dit projektorn. Passar rakt in i H4-sockeln. Busenkelt.
Sedan ett H1-xenonkit i valbar temperatur och en reläsats som pluggas in i bilens H4-kontakt för att få blixtsnabb hel/halvljus.

Denna bild är ett bra exempel. Ett så kallat retrofit, youtube´a!

Bild

Re: xenon halvljus nivå reglering type r

Postat: 17 december 2013, 12:36
av Yobaman
bergggren skrev:Gör det ordentligt och installera riktiga projektorer avsedda för xenonlampor.
Bra mycket bättre ljusbild, både bredare och längre. Har själv dessa och dem är super!
Finns Morimoto Mini H1-kopior (Morimoto säljs för ca 2000:- från USA och är samma som finns på ebay för 3-500 kr.)

http://www.ebay.com/sch/i.html?_trksid= ... &_from=R40

Det enda man behöver göra är att sära på strålkastarhuset och glaset, demontera bort kåpan som täcker H4-lampan och skruva dit projektorn. Passar rakt in i H4-sockeln. Busenkelt.
Sedan ett H1-xenonkit i valbar temperatur och en reläsats som pluggas in i bilens H4-kontakt för att få blixtsnabb hel/halvljus.

Denna bild är ett bra exempel. Ett så kallat retrofit, youtube´a!

Bild

Bilden var ett kass exempel, de använder inte ens samma bakgrund, avstånd eller nånting. Hur ska man då kunna avgöra? Det är ju inte ens samma bil...

Klart att riktig projektor fungerar bättre men det är mycket mer jobb och pengar än att bara konvertera med originallyktor. Folk gnäller alltid om att det bländar och så men ingen av de äger själva ett av dessa xenon kit. Det är 4gg bättre ljus än original, bländar bara om man ställer de för högt. Ljusbilden är inte optimal men som sagt 4gg bättre än original halogen. Kostar knappt 1000:- och tar 15 min att installera.

Re: xenon halvljus nivå reglering type r

Postat: 17 december 2013, 15:08
av bergggren
Bilden är till för att endast visa skillnaden på ljusspridningen mellan reflektor och projektor, att det är olika bilar hör inte till saken.
Det är fortfarande bra mycket mer spridning ovanför avskärningen på reflektorer och de är inte roliga att möta en mörk vinternatt med blöt asfalt (ingen snö ännu ju..).

Tror faktiskt ialf 95 % av de som är medlemmar här klarar av att sära på en strålkastare, tog min ca 2 timmar att göra detta och då tog jag god tid på mig.
Sen att pröjsa 1000 kr för endast ett kit är bra överprisat.
Projektorer kan man som sagt få tag på för ca 4-500 och sedan ett xenonkit för ca 500 kr från VVME så är saken klar.
Helt enkelt bra mycket bättre ljus för pengarna.

Re: xenon halvljus nivå reglering type r

Postat: 19 december 2013, 15:34
av Yobaman
bergggren skrev:Bilden är till för att endast visa skillnaden på ljusspridningen mellan reflektor och projektor, att det är olika bilar hör inte till saken.
Det är fortfarande bra mycket mer spridning ovanför avskärningen på reflektorer och de är inte roliga att möta en mörk vinternatt med blöt asfalt (ingen snö ännu ju..).

Tror faktiskt ialf 95 % av de som är medlemmar här klarar av att sära på en strålkastare, tog min ca 2 timmar att göra detta och då tog jag god tid på mig.
Sen att pröjsa 1000 kr för endast ett kit är bra överprisat.
Projektorer kan man som sagt få tag på för ca 4-500 och sedan ett xenonkit för ca 500 kr från VVME så är saken klar.
Helt enkelt bra mycket bättre ljus för pengarna.

De kunde ju haft samma bakgrund, vinkel och avstånd på bilderna, nu är precis allt annorlunda mellan bilderna så det är svårt att se skillnaden ordentligt.

Överprisat med 1000:- för 2 ballaster, 2 bi-xenon lampor och allt kablage som behövs för komplett konvertering? Då är du jävligt snål eller nåt. En ersättare till OEM HID typ mekonomens variant brukar ligga runt 5-800. Bara lampan alltså. Det är ju lite högre klass på OEM HID men du förstår principen. Du tycker att knappt 1000:- är mycket överprisat för ett komplett system..

Sen att dela på en lykta är rätt mycket jobb samt man riskerar få problem med fukt och skit efteråt. Har hänt många som behövt dela lyktorna för att tex installera halos eller annat. Sen att många klarar av det är ju en sak men vem vill göra det om man inte behöver?

Hur gör du när det ska besiktas när du bytt ut reflektorerna i bilen? Med det "överprisade" kitet byter man till halogen på 5 min, besiktar och byter tillbaka.

Jag ser inte den stora vinsten med att lägga mer pengar, mer tid och mer risk för strul med fukt osv samt att det inte går att återställa enkelt. Du har inte lyckats sälja argumentet till mig iaf. Klart man vill hellre ha projektorer men jag är väldigt nöjd med mitt xenonkit och jag får aldrig någon som blinkar på mig eller annat så det går fint. Har kört med det i 1 år och ljuset är ofantligt mycket bättre än original.

Re: xenon halvljus nivå reglering type r

Postat: 1 april 2014, 22:08
av Barton
Hur är det med Xenon-lamporna på S2000?
Mina är alldeles för lågt ställda. typ 5m framför bilen. Ser inte ett jota :)
Ska de åka upp o ner när man slår på lyset, och när man drar på helljuset?
Mina rör sig icke!

Re: xenon halvljus nivå reglering type r

Postat: 1 april 2014, 22:23
av fonzeka
Sitter en nivåsensor innanför vänstra bakhjulet, kolla så inte staget till den gått av eller att det fastnat.

Re: xenon halvljus nivå reglering type r

Postat: 1 april 2014, 23:07
av pasen
Vad jag vet åker de inte upp och ner när du slår på tändningen

Re: xenon halvljus nivå reglering type r

Postat: 2 april 2014, 19:58
av Barton
Bra, då har ja mer att gå på :)

Det sitter ingen sensor fram?

Re: xenon halvljus nivå reglering type r

Postat: 3 april 2014, 13:36
av fonzeka
Nej det är bara en där bak.