Hjälp med kostnadsskilnad Honda Accord tourer 2,0 och 2,4 ?
-
- Inlägg: 34
- Blev medlem: 13 december 2013, 22:28
- Bil: Honda Accord Tourer -06, 2,4 l, automat
- Namn: Paul.L
- Ort: Kungsbacka
Hej!
Slänger ut en fråga angående skillnad i kostnad att äga en accord tourer med 2,0 liters och 2,4 liters bensinmotor .
Finns någon som har egen erfarenhet av att äga eller ha ägt de båda och kan jämföra dem med för och nackdelar, bränsleförbrukning o.s.v. Vilka skillnader rent konkret ?
Står i valet och kvalet att välja antingen eller.
Mhv//
Slänger ut en fråga angående skillnad i kostnad att äga en accord tourer med 2,0 liters och 2,4 liters bensinmotor .
Finns någon som har egen erfarenhet av att äga eller ha ägt de båda och kan jämföra dem med för och nackdelar, bränsleförbrukning o.s.v. Vilka skillnader rent konkret ?
Står i valet och kvalet att välja antingen eller.
Mhv//
-
- Inlägg: 1248
- Blev medlem: 18 december 2007, 23:04
- Bil: EK4 K20
- Namn: Lars Palmgren
- Ort: Svärtinge
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 8 times
- Kontakt:
Mina 2,4 Automat drar 0,85 balandad körning. (ganska hårt)
076-1174430
Lars@allbilskroten.se
Honda EJ1, K24 Swap
NSX NA1 CW
Accord -93 Ombyggd till biltransport
Accord -80
CR-V RD1 -98
Accord CL9 Type-S -08
osv....
Lars@allbilskroten.se
Honda EJ1, K24 Swap
NSX NA1 CW
Accord -93 Ombyggd till biltransport
Accord -80
CR-V RD1 -98
Accord CL9 Type-S -08
osv....
-
- Inlägg: 34
- Blev medlem: 13 december 2013, 22:28
- Bil: Honda Accord Tourer -06, 2,4 l, automat
- Namn: Paul.L
- Ort: Kungsbacka
Okej! Det är rätt lågt ändå. "Ganska hårt", menar du att du kör bilen så försiktigt det går för att hålla en låg förbrukning eller kör du bilen mer "som vanligt" utan att var noga med låg förbrukning?? ... tror du förstår vad jag menar...
Vet du vilka kostnadsskillnader det finns förutom skatt? Hur mycket ungefär ligger försäkringen på?
Vet du vilka kostnadsskillnader det finns förutom skatt? Hur mycket ungefär ligger försäkringen på?
-
- Inlägg: 1248
- Blev medlem: 18 december 2007, 23:04
- Bil: EK4 K20
- Namn: Lars Palmgren
- Ort: Svärtinge
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 8 times
- Kontakt:
Jag tänker inte alls på förbrukning så jag kör nog fortare och hårdare än snittet.
Tror inte du sparar många kronor på att köpa den tråkigare manuella 2,0an.
Tror inte du sparar många kronor på att köpa den tråkigare manuella 2,0an.
076-1174430
Lars@allbilskroten.se
Honda EJ1, K24 Swap
NSX NA1 CW
Accord -93 Ombyggd till biltransport
Accord -80
CR-V RD1 -98
Accord CL9 Type-S -08
osv....
Lars@allbilskroten.se
Honda EJ1, K24 Swap
NSX NA1 CW
Accord -93 Ombyggd till biltransport
Accord -80
CR-V RD1 -98
Accord CL9 Type-S -08
osv....
-
- Inlägg: 34
- Blev medlem: 13 december 2013, 22:28
- Bil: Honda Accord Tourer -06, 2,4 l, automat
- Namn: Paul.L
- Ort: Kungsbacka
Welen XLR8 Performance skrev:Största kostnaden är nog värdeminskningen om det är en nyare bil då är bränsleförbrukningen ganska obetydlig. En kompis bmw 535 diesel 08 köpte de för runt 280 för typ 1-2 år sedan och nu är den värd runt 190-200 skulle jag gissa. Bara värdeminskningen är typ 5000 i månaden.
En 2,4 manuell kommer alltid vara atraktiv i andrahand och antagligen minska minst i värde. Sedan verkar de vara förhållandevis snåla ändå så en sådan hade jag röstat på.
Är det bättre andrahandsvärde på en manuell låda än automat?? Varför i sådana fall??
-
- Inlägg: 112
- Blev medlem: 28 mars 2013, 14:57
- Namn: Nermin Ljutika
- Ort: Norrköping
- Has thanked: 3 times
- Been thanked: 3 times
Jag har en 2,4 manuell och jag ångrar det inte en sekund! Grymt nöjd med bilen under de 4 åren jag ägt den och aldrig några problem med den än. 2,4 är en riktigt bra motor som man kan skrämma upp lite med rätt så enkla medel:)
Mvh
Mvh
-
- Inlägg: 34
- Blev medlem: 13 december 2013, 22:28
- Bil: Honda Accord Tourer -06, 2,4 l, automat
- Namn: Paul.L
- Ort: Kungsbacka
NerminLjutika skrev:Jag har en 2,4 manuell och jag ångrar det inte en sekund! Grymt nöjd med bilen under de 4 åren jag ägt den och aldrig några problem med den än. 2,4 är en riktigt bra motor som man kan skrämma upp lite med rätt så enkla medel:)
Mvh
Vilken årsmodell har du och vad/hur har du "skrämt upp den" ?
-
- Inlägg: 34
- Blev medlem: 13 december 2013, 22:28
- Bil: Honda Accord Tourer -06, 2,4 l, automat
- Namn: Paul.L
- Ort: Kungsbacka
Welen XLR8 Performance skrev:För att efterfrågan är större på manuell. Det kanske är jämnt skägg i praktiken nuförtiden men för entusiaster som de flesta i den här klubben är så vet man potensialen i k24 och till det är en automat inget att ha. Man vill ju köra bil inte åka bil. Automat är ofta källan till kompliserade och kostsamma problem på bilar med några år på nacken och bilar med automat brukar få dra mindre släpvagnar oxå.
... kom bara att tänka på tourer Diesel. Om man jämför för och nackdelar mellan Dieseln och bensin 2,4.
- Vad vinner jag på med en diesel förutom lägre förbrukning och starkare "bottendrag" ?? Varför väljer man Honda diesel framför bensin?
- Är reparation/servicekostnaderna högre på en diesel?
Det jag vill ha hos en en bil är i prioritet. Kvalitet/hållbarhet, Säkerhet, Komfort, körglädje, ekonomi, stort lastutrymme = Stor hund.
Vägljudet är ju ett litet problem, hur/ har ni gjort något med era bilar för att ljudisolera? Förutom rätt däckkvalitet....
Mvh
-
- Inlägg: 112
- Blev medlem: 28 mars 2013, 14:57
- Namn: Nermin Ljutika
- Ort: Norrköping
- Has thanked: 3 times
- Been thanked: 3 times
Hittills grenrör och filter vart stor skillnad. Sen har du cai, avgas och katalysator så har du en rolig bil! Vad gäller vägljud så har jag inte gjort något och kommer inte göra något åt det häller. Annars så är det bara att köpa typ dynamat och klibba fast på hjulhusen och i skuffen gör stor skillnad!
-
- Inlägg: 1248
- Blev medlem: 18 december 2007, 23:04
- Bil: EK4 K20
- Namn: Lars Palmgren
- Ort: Svärtinge
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 8 times
- Kontakt:
Welen : Där kan jag inte hålla med dig alls ang växellådor och kostnad.
En Honda med automat kommer du under bilens livstid aldrig behöver göra nått med lådan annat än oljebyte
Medans en manuell garanterat har ett kopplingsbyte (många tusenlappar )och vid fel skötsel så kanske ett byte av lådan.
Sen är det självklart en manuell man ska ha om man vill utnytja motorns potensial!
Andrahandsvärdet tror jag just nu det är väldigt jämt mellan de som vill ha auto och inte. Dock ovanligare med automat bilar så kanske en fördel för dom.
Jag som pendlar 3000mil/år med min Accord är supernöjd med Automat, och framförallt den varar mycket mindre med automat vilket gör att jag kan ligga i 150km/h på strax över 3000rpm
En Honda med automat kommer du under bilens livstid aldrig behöver göra nått med lådan annat än oljebyte
Medans en manuell garanterat har ett kopplingsbyte (många tusenlappar )och vid fel skötsel så kanske ett byte av lådan.
Sen är det självklart en manuell man ska ha om man vill utnytja motorns potensial!
Andrahandsvärdet tror jag just nu det är väldigt jämt mellan de som vill ha auto och inte. Dock ovanligare med automat bilar så kanske en fördel för dom.
Jag som pendlar 3000mil/år med min Accord är supernöjd med Automat, och framförallt den varar mycket mindre med automat vilket gör att jag kan ligga i 150km/h på strax över 3000rpm
076-1174430
Lars@allbilskroten.se
Honda EJ1, K24 Swap
NSX NA1 CW
Accord -93 Ombyggd till biltransport
Accord -80
CR-V RD1 -98
Accord CL9 Type-S -08
osv....
Lars@allbilskroten.se
Honda EJ1, K24 Swap
NSX NA1 CW
Accord -93 Ombyggd till biltransport
Accord -80
CR-V RD1 -98
Accord CL9 Type-S -08
osv....