Sida 1 av 1

Drivknut fail, teori på vad som hänt?

Postat: 29 maj 2014, 16:57
av ENEP
Plockade isär inre drivknuten efter jag märkt att det knakade oroväckande när jag skulle ut ur garaget.
Som synes på bilden nedan så har det skett något som jag personligen inte kan förklara.

Någon som har teori på vad som hänt och varför det hänt?

Bilen är en EK4, mer eller mindre original motor och bilen är sänkt, så inget speciellt så sett.

Bild

Re: Drivknut fail, teori på vad som hänt?

Postat: 29 maj 2014, 21:27
av anno
Bild på inre drivknut?

Re: Drivknut fail, teori på vad som hänt?

Postat: 29 maj 2014, 21:44
av ENEP
Syns inte den bifogade bilden?

Re: Drivknut fail, teori på vad som hänt?

Postat: 29 maj 2014, 21:47
av anno
ENEP skrev:Syns inte den bifogade bilden?
Jo den syns. Vill se om det finns märken på inre drivknut p.g.a att bilen är superlåg.

Re: Drivknut fail, teori på vad som hänt?

Postat: 29 maj 2014, 21:53
av M Scotte
Ofördelaktig vinkel på inre knut, troligtvis utmattning.

Re: Drivknut fail, teori på vad som hänt?

Postat: 4 juni 2014, 23:11
av ENEP
anno skrev:
ENEP skrev:Syns inte den bifogade bilden?
Jo den syns. Vill se om det finns märken på inre drivknut p.g.a att bilen är superlåg.
Det är den inre knuten på bilden. Bilen är ej superlåg och har endast rullat lågt i ca 600-700mil

M Scotte skrev:Ofördelaktig vinkel på inre knut, troligtvis utmattning.
Hur kan bilar som går hårt på bana hålla i så fall med original drivaxlar?
Min är inte jätte låg, den körs inte hårt och den har inte körts långt med låg..

Re: Drivknut fail, teori på vad som hänt?

Postat: 5 juni 2014, 06:44
av Fixxe
Anno menar inre koppen. Tvätta ur den och ta kort i den.

Re: Drivknut fail, teori på vad som hänt?

Postat: 5 juni 2014, 08:47
av ENEP
Fixxe skrev:Anno menar inre koppen. Tvätta ur den och ta kort i den.
Okej, koppen är fin.

Re: Drivknut fail, teori på vad som hänt?

Postat: 5 juni 2014, 09:14
av Welen
Jag tycker det ser ut som lagrets inner ring och damskydd har gått varmt. Värme blir det av friktion och friktion blir det av dålig smörjning, överbelastning, smuts etc.. Var det tillräckligt mycket fett i?

Re: Drivknut fail, teori på vad som hänt?

Postat: 5 juni 2014, 09:43
av ENEP
Det var ordentligt med fett inuti damasken och damasken var hel och fin tills detta uppstod och ena låsringen bestämde sig för att titta ut genom damasken.

Re: Drivknut fail, teori på vad som hänt?

Postat: 5 juni 2014, 17:26
av LinusE
Matrial fel eller skitt i koppen.

Re: Drivknut fail, teori på vad som hänt?

Postat: 9 juni 2014, 21:10
av darthv
Ser ut som småbitarna är av gjutgods?