Civic VT svårstartad efter längre körning?

Frågor om motor, drivlina, fälgar, däck etc. ställer du här
larsa86
HPC Medlem
HPC Medlem
Inlägg: 56
Blev medlem: 7 september 2014, 21:28
Bil: Civic VTi EK4
Namn: Lars-Jörgen Wigertz
Ort: Frillesås
Has thanked: 1 time

8 september 2014, 20:40

Tjenna! Precis skaffat en Civic VT med B16A1 motorn.. Körde en stund på motorvägen ca 45min och gick in och käka..när jag kom ut gick den inte att starta? Startmotorn och allt gick runt men den tände inte? Va regnigt ute och motorn kändes varm med mätarna visade inget..sitter dock en knapp för att starta el fläkten då termostaten lever ett eget liv,kan det ha med den att göra eller är de fukt som kommer in nånstans? Sen en annan sak..när jag drog på 2an så lätt de som varvstopp strax under 8000rpm? Vad ligger de på? Länk till bilen: http://www.garaget.org/wigge_86 ska bli medlem här snart och prova Bankörning :) så är tacksam för uppgraderings tips via länken eller dylikt :)
Welen
Proffs
Proffs
Inlägg: 2779
Blev medlem: 25 juli 2004, 13:15
Bil: Civic double nature
Namn: Fredrik Welen
Ort: Borlänge

8 september 2014, 21:38

Det låter som main rely eller bakstycket på tändlåset. Sök på main rely så hitar du vart det sitter och hur du lagar det..
Kolla vad jag har kvar till salu: HÄR Skicka ett PM för pris!
070 41 55 55 3
larsa86
HPC Medlem
HPC Medlem
Inlägg: 56
Blev medlem: 7 september 2014, 21:28
Bil: Civic VTi EK4
Namn: Lars-Jörgen Wigertz
Ort: Frillesås
Has thanked: 1 time

8 september 2014, 22:41

Welen XLR8 Performance skrev:Det låter som main rely eller bakstycket på tändlåset. Sök på main rely så hitar du vart det sitter och hur du lagar det..
Okey :) ska kolla på de :) vad tror du om varvstoppet? De typ smattra till vid 7600rpm
liamo
Påläst
Påläst
Inlägg: 608
Blev medlem: 9 juli 2012, 20:56
Bil: Golf TSI 2016
Namn: A Regestam
Ort: Alingsås

8 september 2014, 23:10

8200rpm är varvstoppet med en ochippad box. Din verkar chippad om din garageinfo stämmer med vtec ingång på 3800rpm?!? Varvräknaren är väl inte helt accurate i vt's men borde inte slå fel på 600rpm.

Det där är väl Isixx gamla bil som sedan kördes i Ta-serien. Kolla med föregående ägare vad för mods ecu:n har fått.
A. Regestam
0703636373
Användarvisningsbild
andreasivarsson
HPC Guld Medlem
HPC Guld Medlem
Inlägg: 79
Blev medlem: 22 november 2013, 03:01
Bil: Civic VT
Namn: Andreas Gottfridsson
Ort: Svanesund
Been thanked: 1 time

9 september 2014, 01:23

Det är main realy som spökar. Kom på när du åkt att jag missat nämna det, brukar inträffa typ en gång på 25 starter och bara när bilen e riktigt varm. Det med varvstopp vid 7600 har jag aldrig märkt. Den har dragit fint upp till 8400 ca utan några konstiga ljud innan.
Andreas Gottfridsson
Mob: 0703-369147
larsa86
HPC Medlem
HPC Medlem
Inlägg: 56
Blev medlem: 7 september 2014, 21:28
Bil: Civic VTi EK4
Namn: Lars-Jörgen Wigertz
Ort: Frillesås
Has thanked: 1 time

9 september 2014, 06:07

andreasivarsson skrev:Det är main realy som spökar. Kom på när du åkt att jag missat nämna det, brukar inträffa typ en gång på 25 starter och bara när bilen e riktigt varm. Det med varvstopp vid 7600 har jag aldrig märkt. Den har dragit fint upp till 8400 ca utan några konstiga ljud innan.
Ska ut och prova igen :) kan ju varit tillfälligt
Användarvisningsbild
Brox
Lärd
Lärd
Inlägg: 1089
Blev medlem: 21 februari 2008, 19:34
Bil: Civic VT-Turbo
Namn: Krille Brozinic
Ort: Halmstad

9 september 2014, 13:06

När du sätter nyckeln i tändningsläge så skall den gula motorlampan lysa samtidigt som bränslepumpen surrar i ca 3-4sek och sedan ska den slockna , om inte så med största sannolikhet så är det main relay, sitter precis ovanför motorhuvs öppnaren under ratten. PMa om du vill köpa ett relä som fungerar!
Honda Power :unkown
Bmw E30 192HP+
Civic VT
Civic FK2
Civic Hybrid
larsa86
HPC Medlem
HPC Medlem
Inlägg: 56
Blev medlem: 7 september 2014, 21:28
Bil: Civic VTi EK4
Namn: Lars-Jörgen Wigertz
Ort: Frillesås
Has thanked: 1 time

11 september 2014, 19:15

liamo skrev:8200rpm är varvstoppet med en ochippad box. Din verkar chippad om din garageinfo stämmer med vtec ingång på 3800rpm?!? Varvräknaren är väl inte helt accurate i vt's men borde inte slå fel på 600rpm.

Det där är väl Isixx gamla bil som sedan kördes i Ta-serien. Kolla med föregående ägare vad för mods ecu:n har fått.
Vtec går in vid 3900-4000 med nåt Chip som sitter i
Skriv svar