Vad tar livet utav en lambdasond?

Frågor om motor, drivlina, fälgar, däck etc. ställer du här
Användarvisningsbild
Jim_H
Kunnig
Kunnig
Bil: Crx VT
Namn: Jim Hansson

20 oktober 2014, 18:11

Konstigt. Men går ju ganska lätt att justera ner bränslet de procenten. För kammapparna och tändning ska ju vara rätt iallafall på min mapp.
Jim Hansson, Tomelilla. 076-8477392

Jim's Tuning - CPL Racing, Xenocron Tuning Solutions & Tegiwa Imports.
Mappning av bl.a. Hondata s300, K-Pro, Flashpro, Crome, BRE osv i 2WD bromsbänk.
Chippning av OBD1/OBD0 ECU. Ring eller PM för frågor.
Användarvisningsbild
MiWi
Gillar Honda!
Gillar Honda!
Bil: CTR EP3 -03
Namn: Michél Lundbeck

20 oktober 2014, 18:24

Jim_H skrev:Konstigt. Men går ju ganska lätt att justera ner bränslet de procenten. För kammapparna och tändning ska ju vara rätt iallafall på min mapp.
Jag tar inga chansningar i nuläget, startmappen får vara aktiv tills dess att blocket rivs på bilen. Det är bara att acceptera att även två nya sonder får läggas till på inköpslistan.
Michél Lundbeck
EP3 CTR Rotrex -03 - Projekttråd
Work hard, play harder!
Användarvisningsbild
fonzeka
HPC Medlem
HPC Medlem
Bil: S2000
Namn: Anders Westlund
Has thanked: 3 times
Been thanked: 17 times

20 oktober 2014, 19:05

Du kör fortfarande med trasiga/felaktigt inställda lambdasensorer?
Användarvisningsbild
hamedius
Påläst
Påläst

20 oktober 2014, 19:12

MiWi skrev:
{BÅGEN} skrev:Varför har du inte från första början kört original primär lambda och sen bredbandslambdan i utag 2?
Nu hade det förmodligen inte hjälpt mig då bilen äter sonder oavsett. :) Men det är en intressant frågeställning.

Jag har startmappen aktiverad i bilen nu, nere på 65% duty och härjar istället.
inte oavsett va? kanske just därför bilen avverkar sonder på löpande band. för det var väl inte så innan bredbandslambdan installerades?

gör nu som tidigare sagts flera ggr i tråden, byt till org främre lambda och börja därifrån.
Hamed Piltan
CRX i-VTEC -88
Användarvisningsbild
MiWi
Gillar Honda!
Gillar Honda!

20 oktober 2014, 19:45

fonzeka skrev:Du kör fortfarande med trasiga/felaktigt inställda lambdasensorer?
hamedius skrev:
MiWi skrev:
{BÅGEN} skrev:Varför har du inte från första början kört original primär lambda och sen bredbandslambdan i utag 2?
Nu hade det förmodligen inte hjälpt mig då bilen äter sonder oavsett. :) Men det är en intressant frågeställning.

inte oavsett va? kanske just därför bilen avverkar sonder på löpande band. för det var väl inte så innan bredbandslambdan installerades?

gör nu som tidigare sagts flera ggr i tråden, byt till org främre lambda och börja därifrån.
Jag vet inte hur många gånger jag måste ta det här, men återigen:

Bredbandslambdan installerades i samband med att kompressorn monterades. Förutom att den har gått sönder så gick även min bakre OEM-sond sönder. Igår monterade jag en annan sond på rent test som även den blåstes sönder.

Främre sonden är även det en vanlig smalbandare och den bottnar mellan lambdajusteringarna, i nuläget så går det inte att köra med lambdajustering aktiv. Så länge man kör lugnt med bilen klarar bilen av att lambdareglera men efter ett gaspådrag förlorar lambdan funktion. Upprepade gaspådrag så slutar det med misständningar på grund utav att bilen ej får bränsle samt väldigt ojämn gång.

Efter det bestämde jag mig för att skrota mappen som bilen har, det då jag ej känner förtroende i att låta den reglera bilen.

Att jag tvingas använda bilen med felaktigt inställda lambdasensorer har sina skäl, inte direkt att jag jublar av glädje över att ha en bil som är dysfunktionell.

Sedan "kör" jag inte med bilen, jag plockar fram den när jag väl inte behöver jobba för att testlogga lite innan den ställs i ett hörn ute i ett dammigt betonggarage där den får skämmas tills nästa gång jag har möjlighet att se den igen. Så mycket möjlighet har jag att använda den i skrivande stund. Hade jag vetat att alla de problemen hade uppstått hade den parkerats för resten av säsongen istället, för sett till alla problem det har gett mig så har det förutom att kosta enorma summor pengar även gjort att bilen tvingats bli stående.
Michél Lundbeck
Work hard, play harder!
Användarvisningsbild
hamedius
Påläst
Påläst

20 oktober 2014, 20:31

MiWi skrev:
hamedius skrev:
MiWi skrev:

Jag vet inte hur många gånger jag måste ta det här, men återigen:

Bredbandslambdan installerades i samband med att kompressorn monterades. Förutom att den har gått sönder så gick även min bakre OEM-sond sönder. Igår monterade jag en annan sond på rent test som även den blåstes sönder.

Främre sonden är även det en vanlig smalbandare och den bottnar mellan lambdajusteringarna, i nuläget så går det inte att köra med lambdajustering aktiv. Så länge man kör lugnt med bilen klarar bilen av att lambdareglera men efter ett gaspådrag förlorar lambdan funktion. Upprepade gaspådrag så slutar det med misständningar på grund utav att bilen ej får bränsle samt väldigt ojämn gång.
det kanske är jag som har missat nåt men ända sen kompressorn monterades så har du väl inte haft i original främre lambdan och provat köra closed loop med den va?
du har antingen kört med innovatens smalbandsutgång på den främre lambdans pinout lr en bakre lamda på den bakre lambdans pinout, correct?
den lambdan du blåste igår var en bakre lambda väl?
som du försökte lambdajustera med men den där rutan i kpron har vi ju sagt att det gäller bara en FRÄMRE lambda kopplad på den BAKRE lambdans INPUT.
det står ju i k-pron: "use secondary o2 INPUT for closed loop operation" då måste man använda rätt lambdasond och ep3'ans bakre lambda verkar inte vara rätt för det ändamålet, det är nog ingen org bakre lambda som duger till att användas på det viset för de är inte gjorda för att lambdareglera.
den funktionen är som tidigare sagt egentligen för s2000 med prb kpro eftersom s2000 inte har bredbandslambda standard och prb kpro kräver en bredbandslambda på den främre positionen. hondata lade troligen till den funktionen för att folk ska kunna använda essenissens org lambda.
Hamed Piltan
CRX i-VTEC -88
M Scotte
Jag är en Honda :D
Jag är en Honda :D
Namn: Martin Scotte
Has thanked: 1 time
Been thanked: 9 times
Kontakt:

20 oktober 2014, 20:43

MiWi skrev:

Förstår ingenting. Din bil påstår du äter sonder, men av vilken anledning? För fet blandnng unde ren period eller för mycket olja i avgaserna konstant, båda kan döda en sond på mycket kort tid.
Som det låter nu så försöker du avhjälpa ett symptom istället för att avhjälpa grundproblemet och det blir både dyrt och aldrig bra.

PRA är inget fel på generellt, men att försöka få en eftermarknads LAF-sond att lira med ett ELD-styrt system konstruerat för en sond som har detta med i beräkningen är inget som kommer fungera speciellt bra.
Alterntiv två med sonden på sekundärplatsen fungerar då denna ändå inte kommer brukas, men om man vet med sig att man tvunget vill ha en LAF-sond inkopplad alltid för styrning, så är PRB mycket bättre alternativ då denna är konstruerad för en LAF-sond från fabrik.

För att avsluta mitt inlägg så finns det faktist en sak som dödar sonder fortare än fet blandning och olja i avgaserna, och det är att ha en lambdasond monterad i grenröret men inte aktiverad. Det räcker med några repor så är de kaputt.

Sedan är det med facit i hand tyvärr så att en som mappar bilar inte kan laga bilar som inte är korrekt ihopsatta. Den enkla regeln skit in, skit ut är applicerbar på det mesta. Jag anser det oerhört nobelt av Jim att ens ta sig an en bil som inte fungerar korrekt.
Martin Scotte
Subaru Outback -19
Jazz -07
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
Användarvisningsbild
MiWi
Gillar Honda!
Gillar Honda!

21 oktober 2014, 09:49

Främre sonden är bytt till min gamla orginalsond (gjordes i samband med resten utav testerna), även den sonden blev blåst. Detta fungerade endast en kortare stund, lambdaregleringen gick i taket med denna konfigurering. Om felet sedan ligger i för fet blandning, oljedimma eller felaktig placering (men gissar mer på de första alternativen i nuläget) så har man som tur är en vinter framför sig i nuläget.

Däremot har jag inte påstått att Jim är boven i dramat! Det är ni själva som vill framställa att felet ligger där. Däremot fetar den mappen på såpass mycket att det är omöjligt att fortsätta använda den i skrivande stund. Varför den skjuter in såpass mycket bränsle får fortsätta vara ett frågetecken. Om Jim säger att allt var okej så var allt säkert okej medans jag var på plats vilket lambdagrafen från honom säger. Jag har inte begärt någonting tillbaka och tänker ej göra det heller, det enda jag vill ha är en bil som fungerar och det är det enda viktiga för min del.

Tråden har spårat ut helt åt helvete i nuläget och lämnat min ursprungliga frågeställning. Tack för de kreativa tipsen ni som har delat med er utav dem - resten löser jag själv framöver.

Det som står på listan är nya kolvar+ringar, nya sonder och diverse andra småsaker. Sedan borde allt vara matchklart igen.

Over and out.
Michél Lundbeck
Work hard, play harder!
Welen
Proffs
Proffs
Bil: Civic double nature
Namn: Fredrik Welen

22 oktober 2014, 12:58

Jag har inte kollat speciellt mycket på det men den nya versionen av hondatas PRA uppgradering har en massa nya ingångar som man borde kunna sätta upp för att läsa bedbandslambdans 0-5 volt bredbandsignal och logga. Jag tror inte man ska behöva ta ELD stiften för det.. Men man måste ha data på utsignalen från bredbandslambdan som man ställer in hondatat med. Det finns ingen bredbands sond man bara kan koppla rakt in i databoxar utan det är alltid elektronik i mellan för att det ska bli en helt linjär 0-5v signal. PRB boxarna har den elektroniken inbyggd och gjord för en orginal bb lambda sond. Det har inte PRA.
Kolla vad jag har kvar till salu: HÄR Skicka ett PM för pris!
070 41 55 55 3
Användarvisningsbild
MiWi
Gillar Honda!
Gillar Honda!

22 oktober 2014, 13:21

Welen XLR8 Performance skrev:Jag har inte kollat speciellt mycket på det men den nya versionen av hondatas PRA uppgradering har en massa nya ingångar som man borde kunna sätta upp för att läsa bedbandslambdans 0-5 volt bredbandsignal och logga. Jag tror inte man ska behöva ta ELD stiften för det.. Men man måste ha data på utsignalen från bredbandslambdan som man ställer in hondatat med. Det finns ingen bredbands sond man bara kan koppla rakt in i databoxar utan det är alltid elektronik i mellan för att det ska bli en helt linjär 0-5v signal. PRB boxarna har den elektroniken inbyggd och gjord för en orginal bb lambda sond. Det har inte PRA.
Tack för informationen Welen! Jag ska sätta mig i helgen och läsa på lite mer angående det hela.
Michél Lundbeck
Work hard, play harder!
Användarvisningsbild
turbobulten
HPC Medlem
HPC Medlem
Bil: EP3
Namn: Sebastian "Basse" Forssman
Has thanked: 1 time

23 oktober 2014, 10:20

Kör du på startmappen som inte har sönder sonder nu?
Du nämnde startmapp.
Civic Type R Rotrex - 04
CR-V Lifestyle - 15
Accord Tourer Type S - 08 Såld
Eg LSi 93 - Såld
----
http://www.garaget.org/?car=320962" onclick="window.open(this.href);return false; <- Garaget
viewtopic.php?f=29&t=69677" onclick="window.open(this.href);return false; <- Hondaklubben projekttråd
Skriv svar