Behöver tips till avgassystem och koppling EP3 Type R

Frågor om motor, drivlina, fälgar, däck etc. ställer du här
Användarvisningsbild
Jollez
Inlägg: 24
Blev medlem: 28 juli 2013, 03:03
Bil: Type R ep3 04
Namn: Johan sundkvist
Ort: Luleå
Kontakt:

Tjenare!

Jag är ute efter ett nytt avgassystem som ska ha en annan karaktär i ljudet. Just nu sitter det från katten ett Simons system och en Remus axelback system som låter riktigt fint. Men jag kan tycka att den brölar lite för mycket och har en väldigt dov karaktär.

Filmklipp hur min låter nu, filmat med min Iphone:

Jag är ute efter något mer diskant och skarpare ljud där vtec kommer fram betydligt mer. Vet inte riktigt hur jag ska förklara ljudet. Låter dumt att jämföra ferrari med en honda motor men ni fattar nog hur jag menar. Har sett klipp på youtube med ep3or som har riktigt läckert ljud. Vill helst inte att den ska dåna på för de har jag redan utan mer att ljudet träder fram när man stämplar på.


Sen ska jag byta koppling och har tittat på Exedy steg2 koppling. Är det något att sattsa på?


Jag använder min bil dagligen, vinter och sommar så kan ju vara bra att veta. Och tycker om att gasa på när det finns chans :)

Tacksam för tips!
Användarvisningsbild
turbobulten
Inlägg: 1348
Blev medlem: 19 juni 2011, 19:24
Bil: EP3
Namn: Sebastian "Basse" Forssman
Ort: Stockholm
Has thanked: 3 times

Jollez skrev:Tjenare!

Jag är ute efter ett nytt avgassystem som ska ha en annan karaktär i ljudet. Just nu sitter det från katten ett Simons system och en Remus axelback system som låter riktigt fint. Men jag kan tycka att den brölar lite för mycket och har en väldigt dov karaktär.

Filmklipp hur min låter nu, filmat med min Iphone:

Jag är ute efter något mer diskant och skarpare ljud där vtec kommer fram betydligt mer. Vet inte riktigt hur jag ska förklara ljudet. Låter dumt att jämföra ferrari med en honda motor men ni fattar nog hur jag menar. Har sett klipp på youtube med ep3or som har riktigt läckert ljud. Vill helst inte att den ska dåna på för de har jag redan utan mer att ljudet träder fram när man stämplar på.


Sen ska jag byta koppling och har tittat på Exedy steg2 koppling. Är det något att sattsa på?


Jag använder min bil dagligen, vinter och sommar så kan ju vara bra att veta. Och tycker om att gasa på när det finns chans :)

Tacksam för tips!
Steg 2 koppling känns lite over kill om bilen har under 300 hk.
Det kommer bli onödigt mycket slit och dessutom är det jobbigt att ha en hård koppling till vardags. Undvik om du absolute inte behöver :)
En populär setup är supersprint odämpat mellanrör med org slutburk.
Ljudet blir raspigt och ganska tyst!
Om ljudet blir för tyst så kan man modda slutburken lite.
Civic Type R Rotrex - 04
CR-V Lifestyle - 15
Accord Tourer Type S - 08 Såld
Eg LSi 93 - Såld
----
http://www.garaget.org/?car=320962" onclick="window.open(this.href);return false; <- Garaget
viewtopic.php?f=29&t=69677" onclick="window.open(this.href);return false; <- Hondaklubben projekttråd
Användarvisningsbild
Jollez
Inlägg: 24
Blev medlem: 28 juli 2013, 03:03
Bil: Type R ep3 04
Namn: Johan sundkvist
Ort: Luleå
Kontakt:

turbobulten skrev:
Jollez skrev:Tjenare!

Jag är ute efter ett nytt avgassystem som ska ha en annan karaktär i ljudet. Just nu sitter det från katten ett Simons system och en Remus axelback system som låter riktigt fint. Men jag kan tycka att den brölar lite för mycket och har en väldigt dov karaktär.

Filmklipp hur min låter nu, filmat med min Iphone:

Jag är ute efter något mer diskant och skarpare ljud där vtec kommer fram betydligt mer. Vet inte riktigt hur jag ska förklara ljudet. Låter dumt att jämföra ferrari med en honda motor men ni fattar nog hur jag menar. Har sett klipp på youtube med ep3or som har riktigt läckert ljud. Vill helst inte att den ska dåna på för de har jag redan utan mer att ljudet träder fram när man stämplar på.


Sen ska jag byta koppling och har tittat på Exedy steg2 koppling. Är det något att sattsa på?


Jag använder min bil dagligen, vinter och sommar så kan ju vara bra att veta. Och tycker om att gasa på när det finns chans :)

Tacksam för tips!
Steg 2 koppling känns lite over kill om bilen har under 300 hk.
Det kommer bli onödigt mycket slit och dessutom är det jobbigt att ha en hård koppling till vardags. Undvik om du absolute inte behöver :)
En populär setup är supersprint odämpat mellanrör med org slutburk.
Ljudet blir raspigt och ganska tyst!
Om ljudet blir för tyst så kan man modda slutburken lite.

Okej tack! Ja steg1 koppling kollade jag först på. Men funderar på att öka prestandan i bilen framöver. De står att steg2 ska ha hyffsar liknade mjukhet som original koppling?

Ja supersprint låter ju som en bra lösning. Vet du om original slutburken stryper någon effekt?
Användarvisningsbild
Jollez
Inlägg: 24
Blev medlem: 28 juli 2013, 03:03
Bil: Type R ep3 04
Namn: Johan sundkvist
Ort: Luleå
Kontakt:

Det får ju inte bli för mycket saab tvåtakts motor heller.
Filmklipp:

Detta måste ju vara supersprint midpipe och original burk?
Men mitt CAI kanske piffar till ljudet?
Användarvisningsbild
JDM-Junior
Inlägg: 925
Blev medlem: 23 januari 2009, 16:25
Bil: CW EP3
Namn: Aldin Kuric
Ort: Ängelholm

Jollez skrev:
turbobulten skrev:
Jollez skrev:Tjenare!

Jag är ute efter ett nytt avgassystem som ska ha en annan karaktär i ljudet. Just nu sitter det från katten ett Simons system och en Remus axelback system som låter riktigt fint. Men jag kan tycka att den brölar lite för mycket och har en väldigt dov karaktär.

Filmklipp hur min låter nu, filmat med min Iphone:

Jag är ute efter något mer diskant och skarpare ljud där vtec kommer fram betydligt mer. Vet inte riktigt hur jag ska förklara ljudet. Låter dumt att jämföra ferrari med en honda motor men ni fattar nog hur jag menar. Har sett klipp på youtube med ep3or som har riktigt läckert ljud. Vill helst inte att den ska dåna på för de har jag redan utan mer att ljudet träder fram när man stämplar på.


Sen ska jag byta koppling och har tittat på Exedy steg2 koppling. Är det något att sattsa på?


Jag använder min bil dagligen, vinter och sommar så kan ju vara bra att veta. Och tycker om att gasa på när det finns chans :)

Tacksam för tips!
Steg 2 koppling känns lite over kill om bilen har under 300 hk.
Det kommer bli onödigt mycket slit och dessutom är det jobbigt att ha en hård koppling till vardags. Undvik om du absolute inte behöver :)
En populär setup är supersprint odämpat mellanrör med org slutburk.
Ljudet blir raspigt och ganska tyst!
Om ljudet blir för tyst så kan man modda slutburken lite.

Okej tack! Ja steg1 koppling kollade jag först på. Men funderar på att öka prestandan i bilen framöver. De står att steg2 ska ha hyffsar liknade mjukhet som original koppling?

Ja supersprint låter ju som en bra lösning. Vet du om original slutburken stryper någon effekt?
OEM slutburk stryper ingen nämnvärd effekt, när du närmar dig 300häst kan du fundera på att byta. Angående koppling så är det likadant där, ska du inte över 300häst så fungerar en OEM koppling eller Exedys steg 1 hur bra som helst.
JDM - all day, every day
Användarvisningsbild
four
Inlägg: 1157
Blev medlem: 4 november 2004, 13:54
Bil: ek3
Namn: Ingemar Eriksson
Ort: Oxelösund
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Supersprint b-pipe och org. slutburk blir rätt lagom ljud, ryter ändå till vid vtec :).
Det är mellanröret som stryper effekt, slutburken stryper nog obetydligt.
Ingemar Eriksson 073-959 06 46

Kör:
Civic MB9 -98 Accord tourer 2,0 -03
Civic Ek3 -96
Användarvisningsbild
Jollez
Inlägg: 24
Blev medlem: 28 juli 2013, 03:03
Bil: Type R ep3 04
Namn: Johan sundkvist
Ort: Luleå
Kontakt:

Okej Grymt! Har väl tänkt försöka få 250-260 hk i bilen. Har någon tips på lite olika alltenativ på slutburk som liknar OEM och som inte kostar skjortan? Och vad tror du om att bygga själv raka rör till slutburken? Eller vad är det som gör att supersprint rören är så bra?
Användarvisningsbild
JDM-Junior
Inlägg: 925
Blev medlem: 23 januari 2009, 16:25
Bil: CW EP3
Namn: Aldin Kuric
Ort: Ängelholm

För att det är en så prisvärd uppgradering, kostar kaffepengar jämfört med ett ordentligt catback men prestandan är jämlik. Sen är det också lätt att ändra ljudnivån om man vill, bara till att byta ut OEM slutbox till en Spoon t.ex om du tycker att det låter för lite och tvärtom när det blir för högt. Känner du någon som är duktig på att bygga avgas så kör på, annars är Supersprint riktigt prisvärt som sagt.
JDM - all day, every day
Användarvisningsbild
Jollez
Inlägg: 24
Blev medlem: 28 juli 2013, 03:03
Bil: Type R ep3 04
Namn: Johan sundkvist
Ort: Luleå
Kontakt:

Ah jo det var inte jätte dyrt. Har ju som sagt redan ett schysst system. Men överväger nog på denna lösning då besiktningen inte var så imponerad av de som sitter på nu. Den gick igenom men de dånade kraftigt när han körde in bilen i hallen :D. Och jag börjar bli lite trött i öronen också.

Men då har jag ett alternativ. Någon som har något annat? Kanske ett komplett catback system med liknade ljudbild?
Användarvisningsbild
fonzeka
Inlägg: 3475
Blev medlem: 25 juli 2004, 04:17
Bil: S2000
Namn: Anders Westlund
Ort: Avesta
Has thanked: 7 times
Been thanked: 55 times

Här har du några exempel på några olika system jag körde, bla det odämpade mellanröret.
Det står i beskrivningen vad det är för grejer, värt att nämna att racegrenröret utan kat ger ganska mycket aggressivare ljud.


Användarvisningsbild
Jollez
Inlägg: 24
Blev medlem: 28 juli 2013, 03:03
Bil: Type R ep3 04
Namn: Johan sundkvist
Ort: Luleå
Kontakt:

Mycket hjälpsamt med dessa filmer. Och första filmen känns nästan mitt i prick på de ljud jag är ute efter.
Blir nog ett supersprint b pipe med OEM slutburk. Funderar även på sport-katalysator och nytt grenrör i framtiden.
JohannesP
Inlägg: 16
Blev medlem: 27 augusti 2014, 21:19
Bil: Honda Civic Type R Ep3
Namn: Johannes Perkhed
Ort: Mölndal

tjenare, ja har supersprint på min ep3 och de låter helt ok vid motorvägskörning runt 100km/h
Och det låter bra även när man gasar på, det är ett catback och en stor ljuddämpare som sitter ihop med utblåset.
Alltså ingen extra dämpare efter katten.
Men jag vill att de ska låta högt som fan så ska byta mitt system med ett skunk2 system :D
Hoppas de hjälpte dig lite granna

mvh
JimmyW92
Inlägg: 575
Blev medlem: 5 oktober 2014, 21:18
Bil: CTR Ep3
Namn: Jimmy Wännström
Ort: Kramfors

Nu när tråden ändå är uppe igen så kan jag tillägga att jag sitter på supersprint unsilenced b-pipe med oval slutburk. Låter väll kanske lite för mycket i min mening och jag älskar ljudet från andra videon Fonzie linkade. D.v.s silenced b-pipe.

Frågan är hur mycket ett nytt grenrör gör i prestanda och ljud för priset? Man vart ju lite sugen på att meka med den delen när man var under där och kröp igår :P

Jag har ett K&N filter (motorrummet) och supersprint odämpat med orginal grenrör och katt. Kan tänka mig att jag kanske ligger på ~210bhp?
Jimmy Wännström
Kramfors förort!
Honda CTR EP3 2002
Saab 1.8t 9-3
Användarvisningsbild
fonzeka
Inlägg: 3475
Blev medlem: 25 juli 2004, 04:17
Bil: S2000
Namn: Anders Westlund
Ort: Avesta
Has thanked: 7 times
Been thanked: 55 times

Originalgrenröret med efterföljande katalysator dämpar väldigt mycket, både ljud och effektmässigt.
Men byter du ut det mot ett långt "race"grenrör så kommer du ligga på gränsen till att motorn går skadligt snålt.
Därför bör man skaffa sig kpro eller liknande för att kunna köra med en säkrare mappning.
JohannesP
Inlägg: 16
Blev medlem: 27 augusti 2014, 21:19
Bil: Honda Civic Type R Ep3
Namn: Johannes Perkhed
Ort: Mölndal

fonzeka skrev:Här har du några exempel på några olika system jag körde, bla det odämpade mellanröret.
Det står i beskrivningen vad det är för grejer, värt att nämna att racegrenröret utan kat ger ganska mycket aggressivare ljud.



Låter jävla gött :D
JimmyW92
Inlägg: 575
Blev medlem: 5 oktober 2014, 21:18
Bil: CTR Ep3
Namn: Jimmy Wännström
Ort: Kramfors

fonzeka skrev:Originalgrenröret med efterföljande katalysator dämpar väldigt mycket, både ljud och effektmässigt.
Men byter du ut det mot ett långt "race"grenrör så kommer du ligga på gränsen till att motorn går skadligt snålt.
Därför bör man skaffa sig kpro eller liknande för att kunna köra med en säkrare mappning.
Okej, ja jag är väll inte intresserad av att öka ljudnivån och skippa katten tänker jag inte göra då den ska vara som godkänd pendlarbil.

Är en racekat nå mycket bättre? Och om jag byter till ett dämpat mellanrör och typ orginalburk med nytt grenrör och racekat, kanske nivån inte går upp så mycket men jag får nån häst till?

Stryper insuget lika som grenröret då? Tänker att det inte ska betyda hur mycket man kan släppa ut om man inte kan ta in samma mängd?
Jimmy Wännström
Kramfors förort!
Honda CTR EP3 2002
Saab 1.8t 9-3
Användarvisningsbild
fonzeka
Inlägg: 3475
Blev medlem: 25 juli 2004, 04:17
Bil: S2000
Namn: Anders Westlund
Ort: Avesta
Has thanked: 7 times
Been thanked: 55 times

Om du vill ha några fler hästar utan att krångla med avgaset så byt ut ditt varmluftsinsug till ett CAI.
Du kan komma riktigt billigt undan med nån kopia på ebay som du flyttar över ditt K&N filter till sen bara.
Användarvisningsbild
Jollez
Inlägg: 24
Blev medlem: 28 juli 2013, 03:03
Bil: Type R ep3 04
Namn: Johan sundkvist
Ort: Luleå
Kontakt:

Tjena!

Gör en uppdate här. Jag gjorde så att jag montera ljuddämparinsattsen till slutburken och fick ett helt annat ljud som jag trivs med!
Så jag har nu Simons 2,5" från katten med en simons mitt dämpare och ett Remus axelback system med ljuddämparinsattsen plus Injen CAI.
Nu funderar jag att byta ut originalkatten mot biltemas sportkatt, ska jag ta skämskudden och gå och gömma mig nu eller vad tror ni om det? Monterar även in Exedy steg1 kopplingen under mellandagarna så det ska bli spännande.
lowpass
HPC Medlem
Inlägg: 2430
Blev medlem: 5 februari 2012, 18:06
Bil: EP3
Namn: Agge Alonzo
Has thanked: 32 times
Been thanked: 50 times

Om du vill uppgradera den delen av avgaset ska du nog kolla på ett eftermarknadsgrenrör. Att bara byta ut katalysatorn kommer nog inte göra dig någon större tjänst. Det sparar dig massa svordomar och tid. :wink:

Offtopic: är det bara jag som ser bågens ansikte över hela forumet? :D

Precis när jag skulle ta en screenshot på fenomenet så har det försvunnit.
Vet inte om det beror på att jag är utomlands eller något. Men alla winksmileys på forumet var ersatta med Bågens profilbild. Sjukt roligt. Sett ut sådär för mig i en vecka nu. Tänkte om det var något julkul jag missat :D
Och bågens profilbild var "besvara" knappen på forumet :D
Senast redigerad av lowpass den 25 december 2014, 22:48, redigerad totalt 1 gånger.
JimmyW92
Inlägg: 575
Blev medlem: 5 oktober 2014, 21:18
Bil: CTR Ep3
Namn: Jimmy Wännström
Ort: Kramfors

Först och främst så här har jag inte sett nån bågen? Och som Agge säger så är det ingen mening att bara byta katten och lämna orginal grenröret :)

Lycka till med kopplingsbytet !
Jimmy Wännström
Kramfors förort!
Honda CTR EP3 2002
Saab 1.8t 9-3
Användarvisningsbild
Jollez
Inlägg: 24
Blev medlem: 28 juli 2013, 03:03
Bil: Type R ep3 04
Namn: Johan sundkvist
Ort: Luleå
Kontakt:

Okej! Då prioterar jag det först då. Om jag skulle köpa nytt grenrör, passar original katten då?
Användarvisningsbild
posterman360
Inlägg: 480
Blev medlem: 14 april 2013, 15:22
Bil: civic type R ep3
Namn: Robert påhlsson
Ort: göteborg

Ja det kommer att passa,men orginal katten kommer att strypa en del.
_____________
Robert Påhlsson
Team Japtuning
Kör : Ep3
070-4700787
_____________
Sponsorer
Japtuning AB
Däckhuset i mölndal
E.S.F el service AB
jir måleri AB
Ivarssons RÖR AB
ventilationskontroll aeolus AB
Användarvisningsbild
four
Inlägg: 1157
Blev medlem: 4 november 2004, 13:54
Bil: ek3
Namn: Ingemar Eriksson
Ort: Oxelösund
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Kpro (ecu) först kanske som fonzeka skrev, så du kan mappa bilen.
Ingemar Eriksson 073-959 06 46

Kör:
Civic MB9 -98 Accord tourer 2,0 -03
Civic Ek3 -96
Hot_SHot
Inlägg: 21
Blev medlem: 24 september 2004, 00:36
Bil: Civic Type R(EP3)
Namn: Al-Mamon Abu Abda
Ort: Göteborg

Har du tittat på mugen twinloop catback. Ja köpte de för just ljud nivån inte skulle överdrivas o de skulle låta gött när man drar på ;). Ja har en del grejer ja kan tänka mig att du vill ha. Kolla min tråd på köp o sälj bildelar ;).
<span style='color:red'><span style='font-size:8pt;line-height:100%'>[b]Honda Civic Hatch 1,5 -89 [/b]</span>


<span style='font-size:8pt;line-height:100%'>[b]Nissan primera kombi 1,6 -91 SÅLD [/b]</span>
<span style='font-size:8pt;line-height:100%'>[b]Honda Civic Sedan LSi -92 SÅLD[/b]</span>
<span style='font-size:8pt;line-height:100%'>Mammon Abu Abda
Team GBG</span></span>
Användarvisningsbild
turbobulten
Inlägg: 1348
Blev medlem: 19 juni 2011, 19:24
Bil: EP3
Namn: Sebastian "Basse" Forssman
Ort: Stockholm
Has thanked: 3 times

Mugen cat back Stryper en del när man söker effekt.. Finns bättre avgas som är billigare.
Om du skall ha ett "riktigt" grenrör så passar inte originalkatten. Det du skall ha är ett 4-2-1 race grenrör, annat är inget att ha.
Du får sedan få en katt ditsvetsad.

Dessa korta grenrör kostar bara onödiga pengar och ger ingen effekt.
Civic Type R Rotrex - 04
CR-V Lifestyle - 15
Accord Tourer Type S - 08 Såld
Eg LSi 93 - Såld
----
http://www.garaget.org/?car=320962" onclick="window.open(this.href);return false; <- Garaget
viewtopic.php?f=29&t=69677" onclick="window.open(this.href);return false; <- Hondaklubben projekttråd
Användarvisningsbild
Jollez
Inlägg: 24
Blev medlem: 28 juli 2013, 03:03
Bil: Type R ep3 04
Namn: Johan sundkvist
Ort: Luleå
Kontakt:

Okej, schysst med mycket inputs!
Men vad skulle ni rekomendera som nästa steg för mig?

Nu har jag följande på min bil:

injen CAI i framskämen " funderar på att köpa en strumpa till filtret då jag är orolig att den ska ta in vatten"
simons 2,5" från katten till ett Remus Axelback.
Exedy Steg 1 koppling.
Kör även med 98 i tanken.

Jag tycker bilen är faktist väldigt pigg och drar ifrån det mesta efter vägarna. Blandannat v70R med 300hk, någon äldre skyline osv osv ;) Men man vill ju alltid ha lite till!

Något jag kollat på ett bra tag är Auto-R fronten men är lite fundersam hur mitt CAI kommer blottas med den fronten och skydda från vatten och smutts. Men ett Honda data pro kanske skulle vara det bästa? Finns dock ingen som mappar här i norrbotten vad jag vet?
Malkolm
Inlägg: 5303
Blev medlem: 28 juli 2004, 15:49
Bil: TEN second car!
Namn: Malkolm Roth
Ort: Västerås
Has thanked: 31 times
Been thanked: 23 times

Nästa steg kan vara: motorkuddar, grenrör, Hondata kpro samt en diff.

Angående grenrör så finns det vissa modeller där man kan montera en racecat. På 90% av grenrören där ute går det inte att montera racekatt.
Användarvisningsbild
Jollez
Inlägg: 24
Blev medlem: 28 juli 2013, 03:03
Bil: Type R ep3 04
Namn: Johan sundkvist
Ort: Luleå
Kontakt:

Kan ge en uppdatering att jag är ruskigt nöjd med Exedy Steg 1 kopplingen :)
Sjögren Racing
Inlägg: 61
Blev medlem: 1 oktober 2013, 21:50
Namn: Magnus Sjögren
Ort: Växjö

På vilka grenrör går det att montera en kat?
Jag har ett nytt skunk2 70mm avgas som ska på och sedan har jag ett grenrör från j-spec (billigt) och det går nog inte att svetsa dit en kat på det grenröret iaf. Jag såg några bilder från någon som hade svetsat på en mkt liten racekat, men jag har inte sett några så små kattar till salu tyvärr.
Användarvisningsbild
fonzeka
Inlägg: 3475
Blev medlem: 25 juli 2004, 04:17
Bil: S2000
Namn: Anders Westlund
Ort: Avesta
Has thanked: 7 times
Been thanked: 55 times

Magnaflow har små och effektiva racekattar till bra pris.
De går att köpa lite varstans i Sverige men här är en länk för att få en bra överblick på diverse storlekar.
http://www.summitracing.com/int/search/ ... converters
Som Malkolm skrev så går det att montera på de flesta grenrör med mer eller mindre jobb.
Skriv svar