Tankar om katalysator på racegrenrör

Frågor om motor, drivlina, fälgar, däck etc. ställer du här
Användarvisningsbild
Steffo
HPC Medlem
HPC Medlem
Inlägg: 2169
Blev medlem: 16 februari 2005, 10:03
Bil: Pilot EX-L 2016
Namn: Stefan Blixt
Ort: Stockholm
Has thanked: 6 times
Been thanked: 3 times

27 januari 2015, 15:16

Jag har ju kört med DC-sports racegrenrör på min EP3, men sista året har jag inte orkat återmontera det efter besiktning, utan trummar vidare med originalgrenrör. Så kan man ju inte ha det, och lösningen skulle vara ett racegrenrör med racekat som går att få igenom besiktningen med ordentlig varmkörning innan.

Option 1: Modda DC-grenröret med en racekat.
DC-grenröret är ju skarvlöst och har således en flexbit som ska ta upp vibrationer och viss rörelse för att skona resten av avgassystemet och undvika sprickor. Det verkar funka bra eftersom jag har kört med detta i många tusen mil.
Om man svetsar dit en racekat istället för flexbiten så är jag rädd att det blir för stumt med sprickbildning som resultat.

Option 2: Köpa annat grenrör med löstagbar avslutningsbit (tex PLM).
Känns vettigt att kunna göra så lite åverkan som möjligt och kunna välja om man vill köra med eller uan kat.
Nackdellarna är att jag ändå måste låta någon firma svetsa ihop en katalysatorlösning som funkar (dvs samma jobb som för DC-röret) och så det faktum att jag inte har något sådant rör och alltså måste köpa ett nytt (brukar resultera i minskad tjocklek på plånboken).

Vad är era tankar kring detta i allmänhet?
Vad rekommenderas för firma i Stockholmsområdet för att utföra endera operation?
Vad rekommenderas för katalysatorer för att minimera effektförlust, men ändå kunna klämma bilen igenom besiktningen med ordentligt varmkörd motor?
Stockholm
Honda Pilot EX-L AWD 2016
Användarvisningsbild
Frey
Användare
Användare
Inlägg: 231
Blev medlem: 25 augusti 2010, 13:20
Bil: Civic Type-R Ep3
Namn: Fraidon.A
Ort: Stockholm

27 januari 2015, 15:44

CTR Ep3 gurun "krrish" har lyckats med detta! :)
Han har moddat sitt dc grenrör och svetsat dit racekatt med kompensatorleder för kunna ta emot vibrationer.

Riktigt proffesionell arbete på hans ep3 i övrigt!

Kika in i hans projekt tråd på garaget.org för steg för steg guide med bilder
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=276424
- Fraidon -
http://www.garaget.org/-frey-" onclick="window.open(this.href);return false;

Kör: Honda Civic Type-R Ep3 -05
Tidigare Hondor: Civic Coupé EJ2 ESi - CRX Del Sol - Civic EG - Accord CL9 - CTR EP3
" THE RED DRAGON "
Användarvisningsbild
Steffo
HPC Medlem
HPC Medlem
Inlägg: 2169
Blev medlem: 16 februari 2005, 10:03
Bil: Pilot EX-L 2016
Namn: Stefan Blixt
Ort: Stockholm
Has thanked: 6 times
Been thanked: 3 times

27 januari 2015, 18:46

Ja, det där såg ut att vara en bra lösning med DC-rör.
CTR-guru vetetusan om jag vill kalla kkrish dock :). Han verkar ha startat sin projekttråd 2013.
Jag köpte min kärra ny för exakt 10 år sedan och jag är ändå långt ifrån guru på CTR här på forumet :)).

Fonzeka och Malkolm kan jag tillbedja.
Stockholm
Honda Pilot EX-L AWD 2016
Användarvisningsbild
fonzeka
HPC Medlem
HPC Medlem
Inlägg: 3211
Blev medlem: 25 juli 2004, 04:17
Bil: S2000
Namn: Anders Westlund
Ort: Avesta
Has thanked: 3 times
Been thanked: 17 times

27 januari 2015, 18:57

Haha bra där Steffo, fast jag har ju lämnat EP träsket och lever på gamla meriter bara.
Men skippa nätstrumpan och kör med flexled som det sitter original, precis som kkrishen gjort på sitt alltså :)
Eller så satsar du på nåt helt nytt grenrör, ditt DC måste väl nästan ha gjort sitt snart.
Användarvisningsbild
Steffo
HPC Medlem
HPC Medlem
Inlägg: 2169
Blev medlem: 16 februari 2005, 10:03
Bil: Pilot EX-L 2016
Namn: Stefan Blixt
Ort: Stockholm
Has thanked: 6 times
Been thanked: 3 times

27 januari 2015, 23:51

Dina gamla meriter räcker ganska långt, och du har ju inte hoppat av forumet :).

Grenröret är rostfritt och är i bättre skick än när jag köpte det (IOM att jag bytte flextiden). Så för den delen behövs inget annat.

Jag är mest fundersam på var jag ska hitta någon som kan svetsa ihop en sådan grej utan att det kostar mer än det smakar.

Jag har kollat på PLM. Deras grenrör kommer ju med en "kollektor" som är avtagbar och kan bytas mot en kat om man vill.
Men kruxet kvarstår med att svetsa ihop en kat-del som är identisk med testpipan man får med.
Fast det måste ju vara klart enklare när man har testpipan som förlaga.
Stockholm
Honda Pilot EX-L AWD 2016
Användarvisningsbild
turbobulten
HPC Medlem
HPC Medlem
Inlägg: 1339
Blev medlem: 19 juni 2011, 19:24
Bil: EP3
Namn: Sebastian "Basse" Forssman
Ort: Stockholm
Has thanked: 1 time

27 januari 2015, 23:59

Jag funderar på samma sak, även jag har ett dc.
Jag hittade en lite magnaflow katt. Den är 20cm lång och bör passa bra.
Den kostar 1500 med frakt från UK. 200 cells är den.

Finns en firma som heter avgassystemet i Sumpan som Miwi talar gott om.
Såg hans avgaskvitto från det stället och av vad jag såg skulle det inte kosta mycket.

Med katt och svetning räkna med 2500..

Kattskallen:
http://pages.ebay.com/link/?nav=item.vi ... 1149558239
Civic Type R Rotrex - 04
CR-V Lifestyle - 15
Accord Tourer Type S - 08 Såld
Eg LSi 93 - Såld
----
http://www.garaget.org/?car=320962" onclick="window.open(this.href);return false; <- Garaget
viewtopic.php?f=29&t=69677" onclick="window.open(this.href);return false; <- Hondaklubben projekttråd
Användarvisningsbild
JimmyW92
Påläst
Påläst
Inlägg: 578
Blev medlem: 5 oktober 2014, 21:18
Bil: CTR Ep3
Namn: Jimmy Wännström
Ort: Kramfors

28 januari 2015, 06:33

Kör man Med t.ex PLM så kanske man orkar att byta runt också. Om man bara behöver byta den rakdelen och inte hela grenröret tänker jag ;)
Jimmy Wännström
Kramfors förort!
Honda CTR EP3 2002
Saab 1.8t 9-3
Användarvisningsbild
turbobulten
HPC Medlem
HPC Medlem
Inlägg: 1339
Blev medlem: 19 juni 2011, 19:24
Bil: EP3
Namn: Sebastian "Basse" Forssman
Ort: Stockholm
Has thanked: 1 time

28 januari 2015, 07:32

JimmyW92 skrev:Kör man Med t.ex PLM så kanske man orkar att byta runt också. Om man bara behöver byta den rakdelen och inte hela grenröret tänker jag ;)
Man tappar väldigt lite effekt med katalysator.
Spara på naturen med katalysator.
Slippa skämmas att bilen luktar.
Inget krångel med besiktningen.

Där är 4 anledningar söm motiverar mig att skaffa en.
Civic Type R Rotrex - 04
CR-V Lifestyle - 15
Accord Tourer Type S - 08 Såld
Eg LSi 93 - Såld
----
http://www.garaget.org/?car=320962" onclick="window.open(this.href);return false; <- Garaget
viewtopic.php?f=29&t=69677" onclick="window.open(this.href);return false; <- Hondaklubben projekttråd
Användarvisningsbild
Malkolm
HPC Guld Medlem
HPC Guld Medlem
Inlägg: 5164
Blev medlem: 28 juli 2004, 15:49
Bil: TEN second car!
Namn: Malkolm Roth
Ort: Västerås
Has thanked: 22 times
Been thanked: 4 times

28 januari 2015, 08:31

Den firman i Sumpan som har svetsat på MiWis avgas o grenrör är inge vidare hödedu. Det fick jag både laga och svetsa om. På ovansidan av kollectorn var de ett "osvetsat" hål där jag fick in lillfingret. Ett exempel bara.

Att bygga om ett DC är inget att rekommendera, visst går det men men.

Ett tex PLM är perfekt att bygga om, det har jag gjort 4-5ggr. Och nuförtiden när jag har en egen svets så kan jag göra allt "in-house".

Förövrigt har jag ett beggat grenrör typ PLM liggandes ifall nån vill byta mot ett DC med nån krona emellan.

Steffo: jag är tyvärr inte i Sthlm, men jag har lånebil nuförtiden till långåkande kunder.
Malkolm Roth, Västerås #600, 070-770 49 66 www.JDMracing.se
Användarvisningsbild
Malkolm
HPC Guld Medlem
HPC Guld Medlem
Inlägg: 5164
Blev medlem: 28 juli 2004, 15:49
Bil: TEN second car!
Namn: Malkolm Roth
Ort: Västerås
Has thanked: 22 times
Been thanked: 4 times

28 januari 2015, 08:47

Förresten när vi ändå pratar om racecattar o grenrör. På en FN2 har jag satt catten i början på avgaset istället och lindad den med avgasbandage för att hålla värmen för bes. Är med andra ord enklare på en FN2 än på en ep3.
Malkolm Roth, Västerås #600, 070-770 49 66 www.JDMracing.se
Användarvisningsbild
turbobulten
HPC Medlem
HPC Medlem
Inlägg: 1339
Blev medlem: 19 juni 2011, 19:24
Bil: EP3
Namn: Sebastian "Basse" Forssman
Ort: Stockholm
Has thanked: 1 time

28 januari 2015, 08:54

Någon annan här hade gjort samma sak på ep3. Katten satt på mellanröret och det gick också på bes!
Civic Type R Rotrex - 04
CR-V Lifestyle - 15
Accord Tourer Type S - 08 Såld
Eg LSi 93 - Såld
----
http://www.garaget.org/?car=320962" onclick="window.open(this.href);return false; <- Garaget
viewtopic.php?f=29&t=69677" onclick="window.open(this.href);return false; <- Hondaklubben projekttråd
GSXswe
Användare
Användare
Inlägg: 155
Blev medlem: 7 april 2014, 09:13
Bil: Ingen Honda kvar... :-/
Namn: Janne Horn
Ort: Norrköping

28 januari 2015, 09:15

Vad skulle det gå loss på att lämna in en FN2 för byte av grenrör (PLM), och slänga på en vettig racekat på det med ett bra catback system Malkolm? (inklusive alla delar) Och hur lång tid tar det att utföra bytet?
Användarvisningsbild
Steffo
HPC Medlem
HPC Medlem
Inlägg: 2169
Blev medlem: 16 februari 2005, 10:03
Bil: Pilot EX-L 2016
Namn: Stefan Blixt
Ort: Stockholm
Has thanked: 6 times
Been thanked: 3 times

28 januari 2015, 10:59

Malkolm skrev:

Förövrigt har jag ett beggat grenrör typ PLM liggandes ifall nån vill byta mot ett DC med nån krona emellan.
.
Vad innebär "typ PLM"?
Är det tillverkat i rostfritt?
Stockholm
Honda Pilot EX-L AWD 2016
Användarvisningsbild
Malkolm
HPC Guld Medlem
HPC Guld Medlem
Inlägg: 5164
Blev medlem: 28 juli 2004, 15:49
Bil: TEN second car!
Namn: Malkolm Roth
Ort: Västerås
Has thanked: 22 times
Been thanked: 4 times

28 januari 2015, 21:57

Typ PLM betyder att jag inte vet Ebaynamnet på det! Plm eller alla andra namn de har spelar ju mindre roll när de är kinatillverkat i samma fabrik.
Ja det är i rostfritt, så det rostar, fast inte lika mycket som ett i svartjärn.

Janne: Vad jag vet så finns inte PLM till FN2. Billigast vad jag vet är Tegiwas grenrör. Resten kan vi ta via pm eller facebook.
Malkolm Roth, Västerås #600, 070-770 49 66 www.JDMracing.se
Coder
Wannabe
Wannabe
Inlägg: 30
Blev medlem: 22 april 2010, 14:57
Bil: CTR
Namn: Jannis Mitsalos

29 januari 2015, 02:30

Jag kör dc sport 4-2-1 och har satt en magnaflow 200 cells
på mellanröret den går igenom utan problem;)
Mvh Coder
lowpass
HPC Guld Medlem
HPC Guld Medlem
Inlägg: 2272
Blev medlem: 5 februari 2012, 18:06
Bil: EP3
Namn: Agge Alonzo
Has thanked: 13 times
Been thanked: 27 times

29 januari 2015, 08:41

Giannis, har du några bilder på det? :)
Användarvisningsbild
Steffo
HPC Medlem
HPC Medlem
Inlägg: 2169
Blev medlem: 16 februari 2005, 10:03
Bil: Pilot EX-L 2016
Namn: Stefan Blixt
Ort: Stockholm
Has thanked: 6 times
Been thanked: 3 times

29 januari 2015, 09:03

Coder skrev:Jag kör dc sport 4-2-1 och har satt en magnaflow 200 cells
på mellanröret den går igenom utan problem;)
Hur löste du vibrationsdämpning och upptag av rörelser som flexröret tar original?

Rent spontant så känns det som att DC-röret är bättre konstruerat än tex PLM som är gjort i en mångd delar, och att det därför vore kul att jobba vidare med det. Dessutom är ju bilen mappad med DC-röret...
Stockholm
Honda Pilot EX-L AWD 2016
Användarvisningsbild
Steffo
HPC Medlem
HPC Medlem
Inlägg: 2169
Blev medlem: 16 februari 2005, 10:03
Bil: Pilot EX-L 2016
Namn: Stefan Blixt
Ort: Stockholm
Has thanked: 6 times
Been thanked: 3 times

29 januari 2015, 09:04

Malkolm, jag har en hel del jobb som behöver göras på bilen inom inte allt för lång tid. Vi får ta ett snack igen snart.
Måste bara få arslet ur vagnen med att beställa delar till mina coilovers.
Stockholm
Honda Pilot EX-L AWD 2016
Användarvisningsbild
turbobulten
HPC Medlem
HPC Medlem
Inlägg: 1339
Blev medlem: 19 juni 2011, 19:24
Bil: EP3
Namn: Sebastian "Basse" Forssman
Ort: Stockholm
Has thanked: 1 time

29 januari 2015, 10:28

Coder skrev:Jag kör dc sport 4-2-1 och har satt en magnaflow 200 cells
på mellanröret den går igenom utan problem;)
Ja det skulle vara intressant att se en bil!
Förmodar att du inte använder den bakre lambdan?

Har du monterat den precis efter knixen till mellanröret?
Är den stumsvetsad?
Civic Type R Rotrex - 04
CR-V Lifestyle - 15
Accord Tourer Type S - 08 Såld
Eg LSi 93 - Såld
----
http://www.garaget.org/?car=320962" onclick="window.open(this.href);return false; <- Garaget
viewtopic.php?f=29&t=69677" onclick="window.open(this.href);return false; <- Hondaklubben projekttråd
Användarvisningsbild
Steffo
HPC Medlem
HPC Medlem
Inlägg: 2169
Blev medlem: 16 februari 2005, 10:03
Bil: Pilot EX-L 2016
Namn: Stefan Blixt
Ort: Stockholm
Has thanked: 6 times
Been thanked: 3 times

29 januari 2015, 10:41

Coder skrev:Jag kör dc sport 4-2-1 och har satt en magnaflow 200 cells
på mellanröret den går igenom utan problem;)
Har du katen på mellanröret? Alltså avgasröret som sitter mellan grenröret och slutburken?
Hur tusan fick du plats med det?
Kan du ta en bild och lägga upp?
Stockholm
Honda Pilot EX-L AWD 2016
Coder
Wannabe
Wannabe
Inlägg: 30
Blev medlem: 22 april 2010, 14:57
Bil: CTR
Namn: Jannis Mitsalos

29 januari 2015, 19:11

Javisst,fixar bilder lägger upp senare;)


J inte G ;)

Jag har satt den efter grenröret,det korta s röret,kör kpro så bara bredbandslambda.
kör ett invidia.

Vill ni inte göra som jag,köp ett piper exhaust;)
Bilagor
bild på min kat.JPG
bild på min kat 5.JPG
bild på min kat 4.JPG
Mvh Coder
Coder
Wannabe
Wannabe
Inlägg: 30
Blev medlem: 22 april 2010, 14:57
Bil: CTR
Namn: Jannis Mitsalos

30 januari 2015, 19:06

Egentligen skulle den ha hamnat mellan kompensatorn och flänsen men
blev lat och orkade inte ta bort grenrör så fick den hamna där,blev lättast
inga problem att passa i den som jag skrev ovan,men det krävs att ni kan tiga eller miga med rosfri tråd.
Spelar ingen roll vad ni sätter den,bara ni inte sätter den längre bak än i slutet på dörrarna.
Lycka till,Friskt vågat ½ vunnet;)
Mvh Coder
Användarvisningsbild
turbobulten
HPC Medlem
HPC Medlem
Inlägg: 1339
Blev medlem: 19 juni 2011, 19:24
Bil: EP3
Namn: Sebastian "Basse" Forssman
Ort: Stockholm
Has thanked: 1 time

1 februari 2015, 04:27

Riktigt snyggt måste jag säga.
Ser även svetsfogar som inte sitter på Invidiaröret original.
Varför har du svetsat om där?
Civic Type R Rotrex - 04
CR-V Lifestyle - 15
Accord Tourer Type S - 08 Såld
Eg LSi 93 - Såld
----
http://www.garaget.org/?car=320962" onclick="window.open(this.href);return false; <- Garaget
viewtopic.php?f=29&t=69677" onclick="window.open(this.href);return false; <- Hondaklubben projekttråd
Coder
Wannabe
Wannabe
Inlägg: 30
Blev medlem: 22 april 2010, 14:57
Bil: CTR
Namn: Jannis Mitsalos

1 februari 2015, 12:10

Jag köpte det begagnat här på forumet utav någon Malkolm kände(Aiko),tror dem har moddat för passform tidigare.
Dom svetsarna e inte så snygga,men funkar.

Janne ta en koll på den länken till din fn2 http://www.piperexhausts.co.uk/pipersto ... de4127qe50

Tänk på att jag använder kpro Prb och inte Pra,och dem som köper en Pra kan jag inte förstå.

Skulle jag köpt ett nytt system idag hade jag köpt ett piper finns till både ep3 och fn2 med
katalysator och ersättare och en kpro 4 Prb/Flashpro.Och när ni ändå har grenröret löst svetsa på en nippel
för avgastemp.
Mvh Coder
Skriv svar