CRX VT - fel avgasvärden

Frågor om motor, drivlina, fälgar, däck etc. ställer du här
tojo
Användare
Användare
Inlägg: 66
Blev medlem: 3 mars 2014, 14:53
Bil: Honda CRX 1.6i-VT
Namn: Vittorio Sagittarius
Ort: Katrineholm

16 maj 2015, 20:49

jag kopplade bort batteriet istället under natten.. det går väl lika bra för att reseta ECU-n?
Enligt tidigare erfarenhet när jag bodde i Kroatien och hade eg2,eg6 och ek4 sa dom på hondaforumet att det gick bra att koppla bort bat under natten för att reseta ECU? och sen starta bilen på morgon, låta den stå tills motorn är i normaltemp och först då köra iväg lite lätt.. rätt eller fel?

Nu ska jag på provbesikting 2mil bort från stan så då kommer jag att gasa på.. ;)
Macbang
Gillar Honda!
Gillar Honda!
Inlägg: 336
Blev medlem: 25 april 2013, 19:38
Bil: CRX -91 VTEC
Namn: Niklas Johansson
Ort: Karlskrona

16 maj 2015, 21:06

tojo skrev:jag kopplade bort batteriet istället under natten.. det går väl lika bra för att reseta ECU-n?
Enligt tidigare erfarenhet när jag bodde i Kroatien och hade eg2,eg6 och ek4 sa dom på hondaforumet att det gick bra att koppla bort bat under natten för att reseta ECU? och sen starta bilen på morgon, låta den stå tills motorn är i normaltemp och först då köra iväg lite lätt.. rätt eller fel?

Nu ska jag på provbesikting 2mil bort från stan så då kommer jag att gasa på.. ;)
ha aldrig haft problem med att dra hazard säkringen i 10 sek, varför göra det jobbigare än det behöver vara :)

men ja köra vanligt med dessa bilar är ju " ovanligt " att göra :D

besikta kl .21.00 ?går det ??
Har inte någon stor meka kunskap. Men försöker lära mig så mycket det går.
tojo
Användare
Användare
Inlägg: 66
Blev medlem: 3 mars 2014, 14:53
Bil: Honda CRX 1.6i-VT
Namn: Vittorio Sagittarius
Ort: Katrineholm

16 maj 2015, 21:19

inte nuuu.. på måndag.. :)
glömde skriva ett "JU" efter "jag"..

ska inte på besiktning i stan som jag gjorde först utan i Flen 2mil bort, för bara 50kr.. då hinner jag ju värma upp den ordentligt..
Användarvisningsbild
oskar
Styrelsen
Styrelsen
Inlägg: 2616
Blev medlem: 28 april 2004, 01:22
Bil: Accord type R/S
Namn: Oskar Johansson
Ort: Romelanda (Kungälv)
Has thanked: 10 times
Been thanked: 4 times

17 maj 2015, 13:55

Det är ingen ide att tokköra det är bortkastat, bättre att gasa och åka och bromsa runt besiktningen ett varv så öser den in mer bensin och du får bättre värden.
Oskar Johansson
Sponsoransvarig HPC
*0733-124451*

Honda Accord Type S Wagon 2007
Honda Accord Type R 2002
HPC Kungälv medlem #936
0733-124451
Kinnekulle 1:02:73
Gelleråsen 1:21:38
Anderstorp 2:01:xx snigelfart jag vet....
tojo
Användare
Användare
Inlägg: 66
Blev medlem: 3 mars 2014, 14:53
Bil: Honda CRX 1.6i-VT
Namn: Vittorio Sagittarius
Ort: Katrineholm

18 maj 2015, 08:10

Nähä.. :(

Avgasvärdena är mycket bättre sen sist. Lambdan är OK nu men HC och CO är för högt..

CO 3,6 (0,5)
CO2500 0,0 (0,3)
HC 578 (100)
LAMBDA 1,01 (0,97-1,03)
Några idéer? Dock när han gasar lite så är värdena OK.. Bara i tomgång som det blir tokigt..

Värdena från första gången:

CO: 4,2 (0,5)
CO2500: 3,8 (0,3)
HC: 447 (100)
LAMBDA: 0,94 (0,97-1,03)
Eisenhut
Styrelsen Gold
Styrelsen Gold
Inlägg: 1859
Blev medlem: 12 april 2005, 00:52
Bil: Honda Integra
Namn: Marcus Eisenhut
Ort: Malmö

18 maj 2015, 09:57

Kass eller kall katalysator.
Mvh/Marcus Eisenhut

Kör:
Honda Jazz -03
Honda Integra Si JRSC -94
Honda CR-V -17

Kört:
Mercedes-Benz C220d -17
Mercedes-Benz C220d -16
Civic Tourer 1.8 Lifestyle -14
Civic 1.8 sport ADAS -15
Civic Tourer 1.6d -15
Civic 1.8 sport -06
Delsol VTi -93
tojo
Användare
Användare
Inlägg: 66
Blev medlem: 3 mars 2014, 14:53
Bil: Honda CRX 1.6i-VT
Namn: Vittorio Sagittarius
Ort: Katrineholm

18 maj 2015, 10:05

Eisenhut skrev:Kass eller kall katalysator.
Om den är kass borde inte värdena vara dåliga även när det är högre varv? För när han gasade på runt 1500-2000rpm var värdena skitbra!

ska beställa termostat oxå.. under körning om jag kör han på 3000rpm brukar temp gå ner.. har jag värmen på går temp ner helt och hållet.. även om bilen var "varm" under test tror jag inte mätaren stod helt rakt utan lite under..
liamo
Påläst
Påläst
Inlägg: 608
Blev medlem: 9 juli 2012, 20:56
Bil: Golf TSI 2016
Namn: A Regestam
Ort: Alingsås

18 maj 2015, 11:22

tojo skrev:
Eisenhut skrev:Kass eller kall katalysator.
Om den är kass borde inte värdena vara dåliga även när det är högre varv? För när han gasade på runt 1500-2000rpm var värdena skitbra!

ska beställa termostat oxå.. under körning om jag kör han på 3000rpm brukar temp gå ner.. har jag värmen på går temp ner helt och hållet.. även om bilen var "varm" under test tror jag inte mätaren stod helt rakt utan lite under..
Tempmätaren på Honda står något under "rak", det är standard, så inget problem med det. Hur länge varmkörde du bilen innan mätningen gjordes?
A. Regestam
0703636373
tojo
Användare
Användare
Inlägg: 66
Blev medlem: 3 mars 2014, 14:53
Bil: Honda CRX 1.6i-VT
Namn: Vittorio Sagittarius
Ort: Katrineholm

18 maj 2015, 11:36

ja men när jag kör runt 3000rpm så faller ju tempen hela tiden.. den står då närmare 0 än mitten.. håller jag varven över 4000 då står den rakt..

varmkörde han totalt runt 30min. Efter ett par km dvs efter att mortorn blivit varm höll jag han över 4000rpm hela tidem fram till besiktning..stänge av han 1min och det blev min tur på direkten..
dock så var det jävligt kallt i morse kl7.. runt 5-6 grader. vet inte om det har någon betydelse?
Senast redigerad av 1 tojo, redigerad totalt 18 gånger.
Användarvisningsbild
tingelholm
Påläst
Påläst
Inlägg: 737
Blev medlem: 14 december 2010, 17:12
Bil: crx vt 91
Namn: johan tingelholm
Ort: karlskrona

18 maj 2015, 12:05

att ditt lambdavärde blev bättre denna gången efter du rengjort tyder ju med på slitage, trors att de blev bättre denna gången så tror jag ändå på dom,till en viss del. jag hade okså ett helvete för 2 år sen, mitt lamda stod på 1.0, o resten va fint utom hc, satte dit nya sonder o så blev dom bra värderna efter. men du får ju inte bara på hc förvisso. men det brukar va lambdasonderna eller katten som strular, det är väldigt sällan det är annat. sen som du säkert redan vet och har kollat så måste det va 100%tätt i avgasröret, minsta lilla läckage så går det inte. har du någon kompis som har en katalysator du kan låna från någon civic så prova, går att få dit från nästan vilken som jag själv tog från en esi, man får spänna lite extra bara men det är ju bara så man kan utesluta ifall det är katten. lycka till
0733-611105
Karlskrona

crx EE8 Turbo
Jazz - 2006
Användarvisningsbild
fonzeka
HPC Medlem
HPC Medlem
Inlägg: 3178
Blev medlem: 25 juli 2004, 04:17
Bil: S2000
Namn: Anders Westlund
Ort: Avesta
Has thanked: 3 times
Been thanked: 13 times

18 maj 2015, 13:38

Tempen ska inte falla bara för att du kör lugnt så prova byta termostaten först, har du lite tur så kanske det räcker.
Macbang
Gillar Honda!
Gillar Honda!
Inlägg: 336
Blev medlem: 25 april 2013, 19:38
Bil: CRX -91 VTEC
Namn: Niklas Johansson
Ort: Karlskrona

18 maj 2015, 16:08

Som tingelholm säger, lambdasonden kan fungera bra på högre varvtal. var likadant för mig förra året. körde bes mätning på 2500 varv inga problem ,men på tomgång stämde inget alls. avgasvärdena hoppade upp och ner hela tiden på tomgång. tog mig 7 bes ( ja 7 besiktningar ) innan jag kom igenom förra året, och få hoppas den slinker igenom i år utan problem.
Har inte någon stor meka kunskap. Men försöker lära mig så mycket det går.
tojo
Användare
Användare
Inlägg: 66
Blev medlem: 3 mars 2014, 14:53
Bil: Honda CRX 1.6i-VT
Namn: Vittorio Sagittarius
Ort: Katrineholm

18 maj 2015, 20:03

@tingelholm lambdorna var ju sotiga.. har bränt bort sotet.. kan ju prova men jag tror faktiskt att dom är ok.. både vid tomgång och när han gasade på var värdet OK..

@fonzeka - ny termostat är beställd :D

@macbang 7ggr?????! o fy faaan... det blev dyrt..
har kollat felkoder - ingenting.. den blinkar bara till en gång när jag lägger i kontakt.. sen händer det inget mer.. jag väntade en hel minut..

kanske värt att nämna - men ibland efter körning och när jag stannar så brukar rpm ligga vid 500 eller mindre.. men det händer bara ibland.. kan det ha någon betydelse?

vad tycker ni om att jag provar med etanol?
liamo
Påläst
Påläst
Inlägg: 608
Blev medlem: 9 juli 2012, 20:56
Bil: Golf TSI 2016
Namn: A Regestam
Ort: Alingsås

18 maj 2015, 21:27

mnja för etanol alltså. Jag fick väldigt konstiga lambdavärden då jag försökte kompensera med etanol...låg väl oxå på en sisådär 4-5 besiktbingar innan min gick igenom...tur man har obd1 nu, slippa skitlambdorna :D .

Jag tycker du ska byta tempgivaren o sen kolla så någon spridare inte hängt sig. Då går ju bilen bra vid höga varv men surar ner sig något på tomgång. Annars så testa med annan katalysator.
A. Regestam
0703636373
tojo
Användare
Användare
Inlägg: 66
Blev medlem: 3 mars 2014, 14:53
Bil: Honda CRX 1.6i-VT
Namn: Vittorio Sagittarius
Ort: Katrineholm

18 maj 2015, 22:39

Är detta en tempgivare? http://www.skruvat.se/Temperaturswitch- ... 35480.aspx

Kollar spridarna.. något bra tips om hur man kan rengöra dom?

angående katalysatorn så har jag ingen polare i stan som kör Honda. :(
Men att byta kat är väl på sista plats då den är dyrast..
Har beställt ny termostat också..
Macbang
Gillar Honda!
Gillar Honda!
Inlägg: 336
Blev medlem: 25 april 2013, 19:38
Bil: CRX -91 VTEC
Namn: Niklas Johansson
Ort: Karlskrona

19 maj 2015, 00:42

tojo skrev:Är detta en tempgivare? http://www.skruvat.se/Temperaturswitch- ... 35480.aspx

Kollar spridarna.. något bra tips om hur man kan rengöra dom?

angående katalysatorn så har jag ingen polare i stan som kör Honda. :(
Men att byta kat är väl på sista plats då den är dyrast..
Har beställt ny termostat också..
magnaflow katalysator säljes på detta forum

http://www.hondaklubben.com/forum/viewt ... =magnaflow
Har inte någon stor meka kunskap. Men försöker lära mig så mycket det går.
tojo
Användare
Användare
Inlägg: 66
Blev medlem: 3 mars 2014, 14:53
Bil: Honda CRX 1.6i-VT
Namn: Vittorio Sagittarius
Ort: Katrineholm

19 maj 2015, 07:42

ookej.. det var inte så farligt.. :)
men är inte det en race kat? tar det inte hunda år för en sådan att bli varm? hur går man då igenom besiktning?
liamo
Påläst
Påläst
Inlägg: 608
Blev medlem: 9 juli 2012, 20:56
Bil: Golf TSI 2016
Namn: A Regestam
Ort: Alingsås

19 maj 2015, 10:15

tojo skrev:Kollar spridarna.. något bra tips om hur man kan rengöra dom?.
Du tar loss hela fuelrailen med spidarna...vrid på tändning så att pumpen går. Läcker då någon av spridarna så har den hängt sig. Jag lämnade in mina för ultraljudsrengöring. Kostade 800:- för 4st spridare.
A. Regestam
0703636373
tojo
Användare
Användare
Inlägg: 66
Blev medlem: 3 mars 2014, 14:53
Bil: Honda CRX 1.6i-VT
Namn: Vittorio Sagittarius
Ort: Katrineholm

20 maj 2015, 01:55

liamo skrev: Jag tycker du ska byta tempgivaren o sen kolla så någon spridare inte hängt sig. Då går ju bilen bra vid höga varv men surar ner sig något på tomgång. Annars så testa med annan katalysator.
hmm.. detta är väl tempgivare? den ser ju ut så. den där precis under VTEC solenoiden?
Men det står ju att det är en sensor för olje temperaturen..

http://www.bildelaronline24.se/facet/2180393

den här då?

http://www.reservdelar24.se/metzger-1811178.html
tojo
Användare
Användare
Inlägg: 66
Blev medlem: 3 mars 2014, 14:53
Bil: Honda CRX 1.6i-VT
Namn: Vittorio Sagittarius
Ort: Katrineholm

17 juni 2015, 12:36

Hej alla glada! :)

Har varit lite utomlands så har inte hunnit skriva något.. men nu kommer en liten update.. ;)

bytte termostat så nu är tempen hela tiden som den ska, och den kommer rätt så snabbt upp i normaltemperatur.. :)
bytte även bränslefilter..
tittade lite undertill och titta vad jag hittade :

Bild

Det måste ju vara detta som spökat!! :) Så jag fixade till det!
Nästa dag varmkörde jag bilen i typ en timme runt på stan och åkte till besiktning i Katrineholm. bilprovningen tog inte emot drop ins den dagen så åkte till ett litet privat ställe. Han mätte värdena och till min stora besvikelse blev alla 4 värden helt jävla tokiga igen!!! Precis som första gången.. Vill bara påpeka att det blåste som bara den just den dagen..
Vill även ge beröm till besiktningskillen - för han ville inte ta betalt alls! :)

Så då var frågan - vad f****n är det som inte stämmer här alltså?? Bara i Flen som är 3mil bort var 2 av värdena bra..
I Katrineholm på 2 olika ställen är det något som inte stämmer.
Så då gjorde jag så här - tankade 20% etanol i tanken.. Körde bilen i 5-6000varv ända upp till Flen dvs 3mil.. Han tog värdena och gissa vad?? Jag fick bra värden och bilen gick igenom besiktning!!!

Så förmodligen var det så att man måste värma katen som in i h*lvete! Eller så är det något i Katrineholm som inte stämmer då värdena blev skyhöga båda gångerna på 2 olika ställen..

Jag vill tacka alla för hjälpen som tog sig tid att skriva en rad med råd, förslag mm mm

Jag blev så j*vla glad att jag nästan kramade om besiktningskillen!! :)

:)
liamo
Påläst
Påläst
Inlägg: 608
Blev medlem: 9 juli 2012, 20:56
Bil: Golf TSI 2016
Namn: A Regestam
Ort: Alingsås

17 juni 2015, 14:03

Gött att det löste sig...känner igen de där problemen...från att vara skit-värden till perfekta. Bara att invänta nästa års besiktning då du får kriga igen :lol: .

Ja, katen tar lång tid på sig o bli varm...har du värmesköldarna kvar på den?
A. Regestam
0703636373
tojo
Användare
Användare
Inlägg: 66
Blev medlem: 3 mars 2014, 14:53
Bil: Honda CRX 1.6i-VT
Namn: Vittorio Sagittarius
Ort: Katrineholm

17 juni 2015, 14:18

Nope.. inga värmesköldar kvar.. Men den hade ju inga när jag köpte bilen heller..

nästa år blir det 5-6000rpm hela vägen 3mil till Flen igen.. ;)
Skriv svar