EP3 startar inte

Frågor om motor, drivlina, fälgar, däck etc. ställer du här
Användarvisningsbild
4ljon
Användare
Användare
Bil: CTR EP3 2004
Namn: Alexander Jonsson

3 februari 2016, 19:22

Hej!

Min EP3 startar helt plötsligt inte. Fungerat bra hela dagen, åkt ungefär 3 mil till å från jobbet. Var hemma i en timme, skulle sedan åka å hämta dottern, åkte ungefär 500 meter, stängde av motorn, gick och hämtade dottern, gick tillbaks till bilen 15 minuter senare och bilfan startar inte. Startmotorn går runt som den ska, men den tänder aldrig igång. Kanske att jag hörde en liten tendens till att den "boffade" till, men sen var det bara startmotorns ljud igen.

Vad kan det vara? Jag är så nojig över kamkedjeras så jag går runt å tänker att det är det hela tiden.

Vad är det första ni skulle ha tittat efter? Jag är oteknisk när det gäller bilar, och det är mörkt på platsen så jag får försöka ge det ett försök imorgon.
Användarvisningsbild
fonzeka
HPC Medlem
HPC Medlem
Bil: S2000
Namn: Anders Westlund
Has thanked: 2 times
Been thanked: 10 times

3 februari 2016, 22:00

Kolla om gröna nyckelsymbolen blinkar (problem med immobilisern), har du fler nycklar så ta med dig alla.
När du vridit på tändningen bör du kunna höra att bränslepumpen går i några sekunder.
Kolla även så den gula motorlampan släcks efter ett par sekunder annars har du någon felkod som du bör kolla.
Användarvisningsbild
turbobulten
HPC Medlem
HPC Medlem
Bil: EP3
Namn: Sebastian "Basse" Forssman
Has thanked: 1 time

3 februari 2016, 22:14

Bränslepumpen låter ganska lågt, så stäng av fläkt och radio innan du vrider om nyckeln. Det hörs ett litet surrande ljud.
Ett kamkedjeras så som du beskriver situationen verkar HÖGST otroligt.
Civic Type R Rotrex - 04
CR-V Lifestyle - 15
Accord Tourer Type S - 08 Såld
Eg LSi 93 - Såld
----
http://www.garaget.org/?car=320962" onclick="window.open(this.href);return false; <- Garaget
viewtopic.php?f=29&t=69677" onclick="window.open(this.href);return false; <- Hondaklubben projekttråd
Användarvisningsbild
Vinne
Användare
Användare
Bil: Honda Jazz 2013
Namn: Vinne

3 februari 2016, 22:33

Skick på tändstift?
Vincent "Vinne" Ekelund

Har kört:
Honda Civic Type R EP3 2005
Honda Civic Type R FN2 2009

Kör:
Honda Jazz 2013
Användarvisningsbild
4ljon
Användare
Användare

4 februari 2016, 10:32

turbobulten skrev:Bränslepumpen låter ganska lågt, så stäng av fläkt och radio innan du vrider om nyckeln. Det hörs ett litet surrande ljud.
Ett kamkedjeras så som du beskriver situationen verkar HÖGST otroligt.
Varför jag tror att kamkedjan kuggat över är just det lilla oväsendet jag hört vid uppstart av bilen när den stått kall. Har skrivit om det i flera trådar, även filmat:
http://www.hondaklubben.com/forum/viewt ... 12&t=72510
Har i andra trådar också skrivit om detta, påpekade även detta för Honda-verkstaden i Rättvik som tyckte att det var ofarligt. Exakt så här har det låtit:

Men hoppet är inte helt övergivet även om jag är pessimistisk. Vad jag hann göra igår är att lyssna om bränslepumpen går när jag vrider på nyckeln och det gör den. Jag ska bogsera bilen idag, tänkte se om jag kan rullstarta den då. Tyckte bilen gav ett konstigt nysande ljud en kort sekund igår när jag försökte starta den.

Känns som att det inte är någon kompression...

EDIT: OM det nu är så att det är ett ras, så ser jag att begagnade K20 kostar runt 16.000 inkl frakt. Vad är det billigaste man kan komma undan på verkstad för motorbyte? 10-15k?
Användarvisningsbild
pasen
Styrelsen
Styrelsen
Bil: S2000 -05
Namn: Richard Lindström
Has thanked: 16 times
Been thanked: 22 times

4 februari 2016, 10:47

Låter konstigt. Hur länge kör du mellan oljebyten? Har du bytt kedjesträckare nån gång? Hur långt har bilen rullat? Låter konstigt att kedjan skulle rasa.

Kuggar den över borde du få felkoder, lossnar den helt blir det ventilsallad förmodligen och motorn lär inte gå runt, och även om den går runt lär det inte låta vackert kan jag tro. Jag tycker inte det låter som kedjeras.

Vad kör du för tändstift och när byttes de?
EP3 har ett rasslande från startmotorn också vid låga temperaturer.
Richard Lindström, Stockholm
Accord, EK4, S2000
Användarvisningsbild
4ljon
Användare
Användare

4 februari 2016, 11:13

pasen skrev:Låter konstigt. Hur länge kör du mellan oljebyten? Har du bytt kedjesträckare nån gång? Hur långt har bilen rullat? Låter konstigt att kedjan skulle rasa.

Kuggar den över borde du få felkoder, lossnar den helt blir det ventilsallad förmodligen och motorn lär inte gå runt, och även om den går runt lär det inte låta vackert kan jag tro. Jag tycker inte det låter som kedjeras.

Vad kör du för tändstift och när byttes de?
EP3 har ett rasslande från startmotorn också vid låga temperaturer.
Jag har bytt olja med intervall på ungefär 1500 mil, och kontrollerar ständigt oljenivån. Föregående ägare tror jag dock inte var lika duktig med kontroll å påfyllnad med olja.

Bilen har gått 18.000 mil. Har inte fått några felkoder vad jag sett på brädan, varken motorlampa eller oljelampa har någonsin tänts.

Tändstift däremot har jag aldrig bytt, och jag tror inte det finns dokumenterat i boken eller på kvitto när det byttes. Har bara haft bilen sedan våren 2015. Men om tändstiften skulle vara dåliga, bör jag inte ha märkt det under en period att bilen varit svårstartad? Den har startar som en pärla sedan jag bytte batteriet vid jul, tills nu då den inte lever alls.
Användarvisningsbild
pasen
Styrelsen
Styrelsen

4 februari 2016, 11:28

Tändstiften som normalt används håller extremt länge. När de går sönder så går de väl sönder tvärt kanske, aldrig upplevt det. Men jag tror de ska bytas första gången vid ungefär 12000mil, men jag är inte säker på EP3ans intervall. Om det inte är gjort så kan det mycket väl vara de som strular. Det bästa är nog att kolla dem så ser du :)
Accord, EK4, S2000
lowpass
HPC Guld Medlem
HPC Guld Medlem
Bil: EP3/KB1
Namn: Agge Alonzo
Has thanked: 10 times
Been thanked: 23 times

4 februari 2016, 11:36

pasen skrev:Tändstiften som normalt används håller extremt länge. När de går sönder så går de väl sönder tvärt kanske, aldrig upplevt det. Men jag tror de ska bytas första gången vid ungefär 12000mil, men jag är inte säker på EP3ans intervall. Om det inte är gjort så kan det mycket väl vara de som strular. Det bästa är nog att kolla dem så ser du :)
Varje 12.000 mil stämmer
Användarvisningsbild
fonzeka
HPC Medlem
HPC Medlem

4 februari 2016, 11:59

Ur med stiften.
Men du kan prova att starta den lite först också så kanske du kan se om stiften är blöta och att bränslet kommer fram.
Användarvisningsbild
tingelholm
Påläst
Påläst
Bil: crx vt 91
Namn: johan tingelholm

4 februari 2016, 12:08

hände samma sak med kompisens ep3 för något år sedan, inga felkoder visades eller något men visade sig att kedjan hade hoppat en kugg. vid närmare titt så hade hans kedja sträckt sig en aning. hoppas du finner ditt problem
0733-611105
Karlskrona
Crx ed9 - såld
Civic mb6 - skrotad
Civic ej9 - såld
Civic ed6 - såld

crx EE8
Jazz - 2006
Användarvisningsbild
4ljon
Användare
Användare

4 februari 2016, 13:34

Tändstiften som normalt används håller extremt länge. När de går sönder så går de väl sönder tvärt kanske, aldrig upplevt det. Men jag tror de ska bytas första gången vid ungefär 12000mil, men jag är inte säker på EP3ans intervall. Om det inte är gjort så kan det mycket väl vara de som strular. Det bästa är nog att kolla dem så ser du
Ur med stiften.
Men du kan prova att starta den lite först också så kanske du kan se om stiften är blöta och att bränslet kommer fram.
Jag ska kolla stiften efter jobbet!
hände samma sak med kompisens ep3 för något år sedan, inga felkoder visades eller något men visade sig att kedjan hade hoppat en kugg. vid närmare titt så hade hans kedja sträckt sig en aning. hoppas du finner ditt problem
Tråkigt att höra, verkar dock som sträckta kedjor ÄR ett vanligt problem. Och jag ser de förra ägarnas slarv med oljor som bovarna i dramat om det nu är så att kedjan kuggat över.
The k20 is an interference engine, meaning valves will crash into pistons given the opportunity to do so.

It's not a rumour, it was in the early service books as a 100k item. Honda later changed this to a 'life long item'. This is known to be false.
There have been several cases of stretched chains on this forum, several cases of skipped teeth (no EML, or even symptoms for me).I can't instantly recall any exact cases of crashed valve trains but I know several people on here have had serious issues with worn timing chains. It is certainly not a life long item.
Ni som kan motorer bättre än mig, om det är så att kamkedjan är boven, hur dåligt är det då av mig att försöka starta bilen på startmotorn eller försöka rulla igång den? Går motorn ens att rädda utan att behöva lägga ~30.000 kronor som en begagnad inkl arbete kostar?

Alltså gör jag det värre av att försöka få igång den?
Senast redigerad av 1 4ljon, redigerad totalt 4 gånger.
Användarvisningsbild
JimmyW92
Påläst
Påläst
Bil: CTR Ep3
Namn: Jimmy Wännström

4 februari 2016, 14:11

beror väll på hur illa det har gått. Kolla stiften och ser dom dålig ut kan du ju testa att köra lite, annars kanske det räcker med att byta kedja och spännare och montera det rätt? Jag har ingen erfarenhet av hur det blir när det kuggat men tycker inte allt borde explodera på direkten.
Jimmy Wännström
Kramfors förort!
Honda CTR EP3 2002
Saab 1.8t 9-3
Användarvisningsbild
Asse
Master
Master
Bil: Civic VTI EK4
Namn: Erik Lindgren
Been thanked: 1 time

4 februari 2016, 15:28

Misstänker du att kamkedjan sitter fel, så testa inte att starta igen!

Lyft ventilkåpan och kolla kedjan samt ta bort den lilla luckan för kedjespännaren och se hur långt ute den är.
Sen ställ motorn i TDC och kolla så allt står rätt enligt wsm.
"Isn't it nice when things just work?"

Honda Civic VTI -00
Honda CR-V -13
Användarvisningsbild
pasen
Styrelsen
Styrelsen

4 februari 2016, 16:34

Lättare sagt än gjort kanske. Men skadan borde väl redan vara gjord (om det är kedjan)? Startmotorn har ju redan fått jobba?
Accord, EK4, S2000
Användarvisningsbild
4ljon
Användare
Användare

4 februari 2016, 20:42

Testade att rulla igång den när vi bogserade den till garaget, men utan framgång.
Tråkigt när sånt här händer och att jag bara hann ha den så kort stund, till och med barnen gillade bilen. Min ekonomiska situation blir efter lite tänkande att det inte är värt för mig att laga den, förhoppningsvis kan jag få iväg den till någon som vill rusta upp den med ny motor, annars är det kyrkogården som gäller för den. Förut älskade jag att se den, men just nu hatar jag den bara så det är skönt att den står i garaget. När jag får lugn i kroppen så ska jag leta igenom min bekantskapskrets för att få någon som är kunnig att se hur illa däran den är.

Nu ska jag låna lite från semesterkontot och försöka hitta mig en 5000 kronors bil, blir så jobbigt att ta sig till jobbet och förskola annars :)
Användarvisningsbild
fonzeka
HPC Medlem
HPC Medlem

4 februari 2016, 21:11

Inte ska du väl behöva ge upp så lätt. Det är väl inte säkert att det behöver bli så dyrt även om nu kedjan behöver bytas.
Kollade du hur stiften såg ut?
Användarvisningsbild
pasen
Styrelsen
Styrelsen

4 februari 2016, 21:33

Lägg 5000 på att försöka laga den istället. Du vet ju ännu inte om det är kedjan. En verkstad med HDS (Hondaverkstad) kanske kan få ut nån ytterligare info ur ECU också. Men det kanske är långt till närmaste?
Accord, EK4, S2000
Användarvisningsbild
Vinne
Användare
Användare
Bil: Honda Jazz 2013
Namn: Vinne

4 februari 2016, 22:32

Håller med pasen. Lägg 5000:- på att fixa den istället. Jag tror på stiften faktiskt. Att kedjan skulle ha rasat är högst otroligt. Har haft en likadan och jag körde 8000 mil med den utan en tendens till rassel från kedjan. Ge inte upp! De löser sig!

Sen att de skramlar lite från den när den kallstartas är fullt normalt. Finns säkert 100 trådar om detta där det står samma sak. Det är startmotorn som gör ljud ifrån sig. Det gjorde min vid VARJE kallstart. Jag bytte till och med kedjesträckaren på min utan minsta skillnad.
Vincent "Vinne" Ekelund

Har kört:
Honda Civic Type R EP3 2005
Honda Civic Type R FN2 2009

Kör:
Honda Jazz 2013
Användarvisningsbild
turbobulten
HPC Medlem
HPC Medlem

5 februari 2016, 09:49

Soppatorsk?
Civic Type R Rotrex - 04
CR-V Lifestyle - 15
Eg LSi 93 - Såld
----
http://www.garaget.org/?car=320962" onclick="window.open(this.href);return false; <- Garaget
viewtopic.php?f=29&t=69677" onclick="window.open(this.href);return false; <- Hondaklubben projekttråd
Användarvisningsbild
4ljon
Användare
Användare

5 april 2016, 19:37

Nu är jag tillbaks efter att ha smält allting, hondan åkte ner i varmgaraget och jag köpte mig en ny bil för att kunna fara mellan jobb och hem. Jag har blivit erbjuden hjälp av JDM-Racing i V-ås men har inte haft tid eller råd att frakta ner bilen men det börjar bli dax snart :)

Jag var ner i garaget här om dagen för första gången sedan flera månader och testade att starta den, och jag tyckte höra mig en liten host från avgasröret. Jag kollade tändstiften idag och de såg väldigt bra ut, lite torra men jag vet inte om det är normalt? Bifogar en bild.

Jag satt å läste lite på nätet, hur vanligt är det med vevaxelsensor-fel på EP3? Hur ter sig det felet? Jag är alldeles för okunnig för att våga mig på att ta av kåpor och ställa motorn i tdc och kika på kedjan, känner att jag kommer tappa bort skruvar och förstöra mer än jag gör nytta.

Bild

Honda-hjärtat gråter nu när det börjar bli vår.
Användarvisningsbild
fonzeka
HPC Medlem
HPC Medlem

5 april 2016, 20:52

Det där är inte rätt stift, men har den gått förut med dem så bör det ju inte vara felet att de inte startar men kan vara bra att veta ändå.
Tog du ur den på bilden direkt efter att du försökt starta? I så fall verkar det som det inte kommer fram någon soppa.
Användarvisningsbild
4ljon
Användare
Användare

5 april 2016, 21:11

fonzeka skrev:Det där är inte rätt stift, men har den gått förut med dem så bör det ju inte vara felet att de inte startar men kan vara bra att veta ändå.
Tog du ur den på bilden direkt efter att du försökt starta? I så fall verkar det som det inte kommer fram någon soppa.
Nej, det var en annan beteckning på dessa än dem andra NGK Iridium-stift jag kikat på. Men som sagt, dessa har fungerat tills bilen dog.
Nej, batteriet är på laddning så det var ungefär fem dagar sedan jag försökte starta den.
Användarvisningsbild
oskar
Styrelsen
Styrelsen
Bil: Accord type R/S
Namn: Oskar Johansson
Has thanked: 10 times
Been thanked: 4 times

5 april 2016, 21:48

Ha du kollat om du får gnista, ser inte det i tråden.
Oskar Johansson
Sponsoransvarig HPC
*0733-124451*

Honda Accord Type S Wagon 2007
Honda Accord Type R 2002
HPC Kungälv medlem #936
0733-124451
Kinnekulle 1:02:73
Gelleråsen 1:21:38
Anderstorp 2:01:xx snigelfart jag vet....
Användarvisningsbild
Erajk
Gillar Honda!
Gillar Honda!
Bil: Honda S2000
Namn: Erik Adolfsson

5 april 2016, 22:13

Bränsleproblem? Kan du låna någons öron när du vrider tändningen till "On". Under sätet bak (antar jag att det är på EP3) bör du höra hur pumpen jobbar upp tryck. Låter det ingenting är det stor risk att pumpen är död. Då är det 500kr, sen är du igång igen :)
Honda S2000 AP2 Science Of Speed Kompressor
352whp - 300wnm

Ljungbyhed 1.07.9 (Nissan 350z)
Mantorp: 1.35.9 (Mazda Rx8)
Falkenberg: 54.6 (Mazda Rx8)

Bild
Användarvisningsbild
4ljon
Användare
Användare

5 april 2016, 23:53

oskar skrev:Ha du kollat om du får gnista, ser inte det i tråden.
Nej, tänkte jag skulle göra det så snart batteriet är laddat och jag har någon som kan stå med och kika.
Erajk skrev:Bränsleproblem? Kan du låna någons öron när du vrider tändningen till "On". Under sätet bak (antar jag att det är på EP3) bör du höra hur pumpen jobbar upp tryck. Låter det ingenting är det stor risk att pumpen är död. Då är det 500kr, sen är du igång igen :)
Jag hör bränslepumpen ganska tydligt när jag slår över på tändningen så det verkar inte vara den :/

Hur är det med vevaxelsensorerna, brukar dem bli kassa på hondor?
Senast redigerad av 1 4ljon, redigerad totalt 6 gånger.
Användarvisningsbild
Erajk
Gillar Honda!
Gillar Honda!
Bil: Honda S2000
Namn: Erik Adolfsson

6 april 2016, 06:41

Och du har testat som någon annan sa med din extranyckel? Om bilen immobilizer går in så kommer den bete sig precis som du beskriver.
Ta med båda nyklarna. Håll båda vid tändningen när du försöker starta.

Min tände aldrig när jag först bytte till Kpro innan jag insåg att jag var tvungen att ta bort immobilizern :)

Börja med alla lågt hängande frukter innan du går på de lite jobbigare och mer tidskrävande grejerna.
Tycker du bör lyfta kåpan och kolla kamdrevet också, för säkerhets skull.
Honda S2000 AP2 Science Of Speed Kompressor
352whp - 300wnm

Ljungbyhed 1.07.9 (Nissan 350z)
Mantorp: 1.35.9 (Mazda Rx8)
Falkenberg: 54.6 (Mazda Rx8)

Bild
Användarvisningsbild
turbobulten
HPC Medlem
HPC Medlem

6 april 2016, 10:03

Jag vet att det finns något relä i bilen som sitter vid ratten/instrumentpanelen som slår ifrån om bilen rullat runt eller hamnar på sidan. Nu har du inte rullat med bilen, men kanske kan vara värt att kolla.
Civic Type R Rotrex - 04
CR-V Lifestyle - 15
Eg LSi 93 - Såld
----
Användarvisningsbild
4ljon
Användare
Användare

7 april 2016, 21:15

Laddade i lite ström i batteriet, testade att starta för att sedan kolla stiften. Hur "blöta" bör stiften bli? Dem två jag tittade på var lika torra som innan, ev. ena hade en liten blöt fläck på sig.

EDIT: Kunde inte kolla gnistan då jag var ensam i garaget.

Kollade även immobilizernmen den gröna nyckeln slocknar efter ett par blink så det verkar OK.
Användarvisningsbild
4ljon
Användare
Användare

10 april 2016, 22:27

Så här beter den sig helt enkelt:

Jag har bytt jordpunkt när jag bytte batteriet i bilen i vintras, hur beter sig starten om det är dåligt jordat? Då lär väl inte startmotorn gå alls?

Läste att relät på passagerarsidan kan bli dåligt (main relay) som sköter bränslepump och ignition, får plocka ner handsfacket och kika.
Skriv svar