Nervös bak, extra antireligion bar lösningen?

Frågor om motor, drivlina, fälgar, däck etc. ställer du här
hixen1987
Användare
Användare
Inlägg: 85
Blev medlem: 21 augusti 2014, 03:19
Bil: Civic Type-R -08
Namn: Ronnie Bergqvist
Ort: Jönköping

15 februari 2016, 00:06

Din såg ju minst sagt ut att gå lite rakare än min :-P skit schysst att slänga upp bilden!

Men har inte gjort nåt mer ännu. Men ni som vet, dessa "mm" som toe mäts i, är det så att shimsen ska ha samma värde eller behöver man testa sig fram?
Användarvisningsbild
Erajk
Gillar Honda!
Gillar Honda!
Inlägg: 318
Blev medlem: 30 juli 2014, 11:51
Bil: Honda S2000
Namn: Erik Adolfsson
Ort: VARBERG

15 februari 2016, 07:46

Men hur kommer det sig att jag kan ställa in min helt original men att du behöver ändra på grejer?
Om du vill ha uppåt -1 grad camber eller mer förstår jag att du behöver ändra lite men som jag har förstått det är du i stort sätt bara intresserad av att bilen ska gå rakt och fint? :)

Camber behöver du inte sådär vrålmycket av på gatan. Det sliter bara onödigt på däcken i min mening :)
-1 grad gör dock stor skillnad om du gillar att svänga lite, även på gatan.
Honda S2000 AP2 Science Of Speed Kompressor
352whp - 300wnm

Ljungbyhed 1.07.9 (Nissan 350z)
Mantorp: 1.35.9 (Mazda Rx8)
Falkenberg: 54.6 (Mazda Rx8)

Bild
Användarvisningsbild
fonzeka
HPC Medlem
HPC Medlem
Inlägg: 3193
Blev medlem: 25 juli 2004, 04:17
Bil: S2000
Namn: Anders Westlund
Ort: Avesta
Has thanked: 3 times
Been thanked: 15 times

15 februari 2016, 08:28

Vid första anblick så ser kanske dina värden bättre ut Erajk, men räknar man om dina minutgrader till mm så får man ca 3,7mm och 1,9mm toe.
Höger bak på din är utanför spec och de har ju inte kunnat justera den.
Nu är det dock mindre skillnad totalt mellan höger och vänster på din så därför kanske det inte märks så mycket.

Ronnie: Det går ju att räkna sig fram ungefär vad som behövs men i praktiken behöver man kanske prova sig fram lite ändå.
I länken till shimsen ser de ut att vara specade i grader, räknar man om ditt protokoll till grader också så har du -0,01 och +0,17 grader vänster/höger.
Så antingen en +0,13 eller en +0,25 shim på vänstersidan bör få till det någorlunda.
hixen1987
Användare
Användare
Inlägg: 85
Blev medlem: 21 augusti 2014, 03:19
Bil: Civic Type-R -08
Namn: Ronnie Bergqvist
Ort: Jönköping

15 februari 2016, 11:10

@Fonzeka, hej igen och än en gång tack för din hjälp. Men nu kan jag låta som en riktig grönsak, men man måste fråga för att veta :) Men i ditt tycke (och du verkar säker på vad du talar om) så ska jag justera vänster, som då i min mening är "minst" problematisk, istället för att ställa in höger? Bara så jag är med i detalj på hur du menar.

Och hyfsat låter jättebra för min del, bara diffen blir mindre och den känns stabilare.

Erajk, har hört att -1 camber fram är bra också.. men fram går ju alltid ställa enklare i framtiden.. huvudsaken är bak känenr jag innan man går på tuffare grejer :-)
Användarvisningsbild
fonzeka
HPC Medlem
HPC Medlem
Inlägg: 3193
Blev medlem: 25 juli 2004, 04:17
Bil: S2000
Namn: Anders Westlund
Ort: Avesta
Has thanked: 3 times
Been thanked: 15 times

15 februari 2016, 11:24

Kika på protokollet igen så ser du att börvärdet är 2,5mm vilket det högra redan är väldigt nära.
Minsta jobbet blir då att bara försöka få till det vänstra så nära det som möjligt.
Jag skulle nog passat på och ställa in lite mer camber fram på en gång om du nu ändå lämnar in den.
lowpass
HPC Guld Medlem
HPC Guld Medlem
Inlägg: 2237
Blev medlem: 5 februari 2012, 18:06
Bil: EP3
Namn: Agge Alonzo
Has thanked: 11 times
Been thanked: 24 times

15 februari 2016, 11:32

fonzeka skrev:Kika på protokollet igen så ser du att börvärdet är 2,5mm vilket det högra redan är väldigt nära.
Minsta jobbet blir då att bara försöka få till det vänstra så nära det som möjligt.
Jag skulle nog passat på och ställa in lite mer camber fram på en gång om du nu ändå lämnar in den.
Håller med fonzeka angående fram, det är simpelt att byta bultarna och gör en bra skillnad.
Användarvisningsbild
Daugaard
Ordförande Gold
Ordförande Gold
Inlägg: 1841
Blev medlem: 8 september 2010, 11:57
Bil: Prelude BA4 4ws "Si"
Namn: Emil Daugaard
Ort: Tyresö (Sthlm)
Has thanked: 1 time
Been thanked: 11 times

15 februari 2016, 12:31

fonzeka skrev:Vid första anblick så ser kanske dina värden bättre ut Erajk, men räknar man om dina minutgrader till mm så får man ca 3,7mm och 1,9mm toe.
3,7mm = 0,28 grader
1,9mm = ~0,14/0,15 grader
0,9mm = 0,07 grader

1,9mm och 0,9mm bak på Eriks FN2
Emil Daugaard, Stockholm *Ordförande* 070-53 41 431
Trackstar/Brukis/7-sits
BA4/GP1/RW2
HPC Swish: 1230 334 235
Användarvisningsbild
fonzeka
HPC Medlem
HPC Medlem
Inlägg: 3193
Blev medlem: 25 juli 2004, 04:17
Bil: S2000
Namn: Anders Westlund
Ort: Avesta
Has thanked: 3 times
Been thanked: 15 times

15 februari 2016, 13:28

Daugaard det står 14 respektive 7 minuter i Eriks protokoll, det blir 0,23 samt 0,12 grader.
Räknar man sen på en 18" fälg så blir det 3,7 och 1,9mm.
hixen1987
Användare
Användare
Inlägg: 85
Blev medlem: 21 augusti 2014, 03:19
Bil: Civic Type-R -08
Namn: Ronnie Bergqvist
Ort: Jönköping

15 februari 2016, 15:30

Nu börjar jag hänga med Anders, då den inte ska stå neutralt, och då är vänster bekymret.

Men om jag då ska beställa shims för att justera lite, då behöver jag (alla dessa värden) köpa hur många av denna för att få det någorlunda:

http://www.tegiwaimports.com/select-car ... 07-11.html

Sen åker camber bultar med i samma veva, och -1 grad fram på båda sidor borde kännas schysst eller vad tror ni?

Känner det kan va gott och ha detta klart innan säsongen, men än finns det tid :-)

Tack tack!
Användarvisningsbild
Daugaard
Ordförande Gold
Ordförande Gold
Inlägg: 1841
Blev medlem: 8 september 2010, 11:57
Bil: Prelude BA4 4ws "Si"
Namn: Emil Daugaard
Ort: Tyresö (Sthlm)
Has thanked: 1 time
Been thanked: 11 times

15 februari 2016, 15:44

fonzeka skrev:Daugaard det står 14 respektive 7 minuter i Eriks protokoll, det blir 0,23 samt 0,12 grader.
Räknar man sen på en 18" fälg så blir det 3,7 och 1,9mm.
Vad använder du för mall?
Det stämmer inte enligt min mall i alla fall.
Emil Daugaard, Stockholm *Ordförande* 070-53 41 431
Trackstar/Brukis/7-sits
BA4/GP1/RW2
HPC Swish: 1230 334 235
Användarvisningsbild
Erajk
Gillar Honda!
Gillar Honda!
Inlägg: 318
Blev medlem: 30 juli 2014, 11:51
Bil: Honda S2000
Namn: Erik Adolfsson
Ort: VARBERG

15 februari 2016, 15:55

Nu ska jag ju förtydliga med att vi inte rörde bakvagnen då den såg rätt så OK ut och att jag gjorde detta för att ställa ratten rakt. Vad som går att göra bak på en FN2 får jag låta vara osagt :) kanske går att ställa in bättre än detta.
Honda S2000 AP2 Science Of Speed Kompressor
352whp - 300wnm

Ljungbyhed 1.07.9 (Nissan 350z)
Mantorp: 1.35.9 (Mazda Rx8)
Falkenberg: 54.6 (Mazda Rx8)

Bild
Användarvisningsbild
fonzeka
HPC Medlem
HPC Medlem
Inlägg: 3193
Blev medlem: 25 juli 2004, 04:17
Bil: S2000
Namn: Anders Westlund
Ort: Avesta
Has thanked: 3 times
Been thanked: 15 times

15 februari 2016, 17:36

Daugaard skrev: Vad använder du för mall?
Det stämmer inte enligt min mall i alla fall.
Vad räknar din mall med för diameter då?
Här är den jag kör med https://dl.dropboxusercontent.com/u/258 ... lator.xlsx
Användarvisningsbild
Daugaard
Ordförande Gold
Ordförande Gold
Inlägg: 1841
Blev medlem: 8 september 2010, 11:57
Bil: Prelude BA4 4ws "Si"
Namn: Emil Daugaard
Ort: Tyresö (Sthlm)
Has thanked: 1 time
Been thanked: 11 times

15 februari 2016, 18:37

fonzeka skrev: Vad räknar din mall med för diameter då?
18"
Jag länkar min mall när jag är på jobbet sen.

Hittade länken på nätet.
https://www.google.se/url?sa=t&source=w ... BQxUYgkpUA
Senast redigerad av 3 Daugaard, redigerad totalt 15 gång.
Emil Daugaard, Stockholm *Ordförande* 070-53 41 431
Trackstar/Brukis/7-sits
BA4/GP1/RW2
HPC Swish: 1230 334 235
Användarvisningsbild
fonzeka
HPC Medlem
HPC Medlem
Inlägg: 3193
Blev medlem: 25 juli 2004, 04:17
Bil: S2000
Namn: Anders Westlund
Ort: Avesta
Has thanked: 3 times
Been thanked: 15 times

15 februari 2016, 18:43

Vet inte riktigt vad du svarade på där.
För att räkna ut toe i millimeter så behöver man ta med hjulets diameter, ju större hjul desto högre värde får du.
Om du kör med 15" i din formel t ex så är det inte så konstigt att det blir annorlunda.
hixen1987
Användare
Användare
Inlägg: 85
Blev medlem: 21 augusti 2014, 03:19
Bil: Civic Type-R -08
Namn: Ronnie Bergqvist
Ort: Jönköping

15 februari 2016, 23:35

Kikat en massa, och det tycks endast vara eibach som tillverkar dessa shims.
Om jag nu behöver något kring 0.13 så blir ju dessa 0,5 grader shimsen alldeles för mkt? Eller tänker jag fel nu?
Feber och använda hjärnan går ej så bra ihop :-)
Användarvisningsbild
fonzeka
HPC Medlem
HPC Medlem
Inlägg: 3193
Blev medlem: 25 juli 2004, 04:17
Bil: S2000
Namn: Anders Westlund
Ort: Avesta
Has thanked: 3 times
Been thanked: 15 times

16 februari 2016, 07:28

Det följer ju med 0.13 shims, du får prova med ett sånt eller ett 0.25
Kanske går att köpa dessa löst också istället för i ett kit.
Skriv svar