Problem med CO värden

Frågor om motor, drivlina, fälgar, däck etc. ställer du här
larsa86
HPC Medlem
HPC Medlem
Bil: Civic VTi EK4
Namn: Lars-Jörgen Wigertz

4 maj 2016, 17:54

1. Alla CO halter och värden var 3 gånger över det tillåtna, har precis byt catback system men de borde inte göra någon skillnad.
Är det lambdasond som gett upp?
Körde direkt till besiktningen så bilen hann inte bli varm, men besiktningsmannen stod i 5 min och varva
men en race cat kanske tar mer tid att få upp värmen i eller ska jag kolla om den är bränd?
Motorlampan tändes när han gjorde detta sedan stängde han av. Lampan har inte tänts efter (körde 30min)

2. Oljetemp mätaren (elektronisk) som någon tidigare ägare har montera som ändå verkar fungera då den pilen rör sig men endast upp till ca 50 grader? är det standard arbets temp? tänkte mest om den fungerar eller om det bara är ett angenämt problem att olje tempen inte blir såpass varm så den kanske är stabil på bana sedan :lol:
http://www.garaget.org/wigge_86" onclick="window.open(this.href);return false;
Civic VT -91 Såld
Användarvisningsbild
Malkolm
HPC Guld Medlem
HPC Guld Medlem
Bil: TEN second car!
Namn: Malkolm Roth
Has thanked: 19 times
Been thanked: 2 times

4 maj 2016, 17:57

Ok, vi början från början. Skriv alla värden så att vi får en chans att annalysera. Eller iaf ge oss lambdavärdet, för är det fel så blir ALLT fel.
Malkolm Roth, Västerås #600, 070-770 49 66 www.JDMracing.se
larsa86
HPC Medlem
HPC Medlem

4 maj 2016, 18:10

CO: 2,5 (0,5)
HC: 521 (100)
CO 2500 varv: 3,3 (0,3)
Lamda: 0,91 (0,97-1,03)

Parentes är besiktningens gärnsvärde
Civic VT -91 Såld
Macbang
Gillar Honda!
Gillar Honda!
Bil: CRX -91 VTEC
Namn: Niklas Johansson

4 maj 2016, 19:53

larsa86 skrev:CO: 2,5 (0,5)

Den går jävligt fett, och det betyder att lambdasonden har gett upp till 100% ( borde ge felkod ), då jag själv hade liknande värden på min crx vt för 3 år sen och testade allt= ny kat, ny tps, nytt spjällhus, ny tomgångsmotor, etanol i tanken etc. och allt löstes med nya sonder och en redig varmkörning med original katt.
Har inte någon stor meka kunskap. Men försöker lära mig så mycket det går.
larsa86
HPC Medlem
HPC Medlem

4 maj 2016, 21:00

Macbang skrev:

Den går jävligt fett, och det betyder att lambdasonden har gett upp till 100% ( borde ge felkod ), då jag själv hade liknande värden på min crx vt för 3 år sen och testade allt= ny kat, ny tps, nytt spjällhus, ny tomgångsmotor, etanol i tanken etc. och allt löstes med nya sonder och en redig varmkörning med original katt.
Jag fick nog felkod när han stod och varva..men motorlampan var släckt sen när jag starta och åkte hem (ca 20min i 80km/h) fast borde inte lamnda värdet vara mer "fel" isf?
Civic VT -91 Såld
Användarvisningsbild
tingelholm
Påläst
Påläst
Bil: crx vt 91
Namn: johan tingelholm

4 maj 2016, 21:08

larsa86 skrev:
Macbang skrev:

Jag fick nog felkod när han stod och varva..men motorlampan var släckt sen när jag starta och åkte hem (ca 20min i 80km/h) fast borde inte lamnda värdet vara mer "fel" isf?

fast det är ju jäkligt fel, 1.1 är optimalt och får du den där så kommer restrerande värden att bli ok sen(högst troligt)
detta felet har ältats i många år, bland annat av mig själv, mer eller mindre alla i hela klubben som någon gång ägt en crx/civic vt har haft samma fel. ibland har det räckt med att hc endast har varit högt och genom att byta sonderna har man fått ner värderna. ni får ursäkta med obd0 är ett jävla skitsystem! släng det och ob1 konvertera det är mitt tips
0733-611105
Karlskrona
Crx ed9 - såld
Civic mb6 - skrotad
Civic ej9 - såld
Civic ed6 - såld

crx EE8
Jazz - 2006
larsa86
HPC Medlem
HPC Medlem

4 maj 2016, 21:15

tingelholm skrev:
larsa86 skrev:
Macbang skrev:

fast det är ju jäkligt fel, 1.1 är optimalt och får du den där så kommer restrerande värden att bli ok sen(högst troligt)
detta felet har ältats i många år, bland annat av mig själv, mer eller mindre alla i hela klubben som någon gång ägt en crx/civic vt har haft samma fel. ibland har det räckt med att hc endast har varit högt och genom att byta sonderna har man fått ner värderna. ni får ursäkta med obd0 är ett jävla skitsystem! släng det och ob1 konvertera det är mitt tips
Så jag ska med andra ord prova byta lamnda sonder. Är de svårt att ob1 konvertera..har lite andra prylar som ska bytas först om jag inte jag säljer den och börjar med nåt riktigt projekt som är tanken då detta är mer test bil.
Civic VT -91 Såld
larsa86
HPC Medlem
HPC Medlem

4 maj 2016, 21:46

Ingen som tror att det räcker med en ordentlig varm körning? Samma kat som förra året med godkända värden. Ända som är nytt är catback systemet. Ska jag testa byta lamnda sonder? Kan byta till en ny cat och grenrör när jag ändå håller på ;)
Civic VT -91 Såld
Macbang
Gillar Honda!
Gillar Honda!

4 maj 2016, 22:38

larsa86 skrev:Ingen som tror att det räcker med en ordentlig varm körning? Samma kat som förra året med godkända värden. Ända som är nytt är catback systemet. Ska jag testa byta lamnda sonder? Kan byta till en ny cat och grenrör när jag ändå håller på ;)
byt sonder, och testa besktiga igen. Du vill inte besiktiga 7 ggr och byta allt förutom sonderna som jag gjorde, vilket var felet.
larsa86
HPC Medlem
HPC Medlem

5 maj 2016, 20:22

Varit ute och kört hela dagen utan att nån lampa har tänts iaf, oljetemp mätaren funkar också..men fick inte upp tempen i mer än 60 grader så tempen på bana borde hålla sig bra :)
Civic VT -91 Såld
Macbang
Gillar Honda!
Gillar Honda!

6 maj 2016, 19:51

larsa86 skrev:Varit ute och kört hela dagen utan att nån lampa har tänts iaf, oljetemp mätaren funkar också..men fick inte upp tempen i mer än 60 grader så tempen på bana borde hålla sig bra :)
byt sonder sen återkom med bes resultat, allt jag behöver säga, samt räkna inte med fler svar i denna tråd innan du gjort det
Användarvisningsbild
oskar
Styrelsen
Styrelsen
Bil: Accord type R/S
Namn: Oskar Johansson
Has thanked: 10 times
Been thanked: 4 times

6 maj 2016, 23:29

Arbetstemp borde ligga på minst 80 grader.
Oskar Johansson
Sponsoransvarig HPC
*0733-124451*

Honda Accord Type S Wagon 2007
Honda Accord Type R 2002
HPC Kungälv medlem #936
0733-124451
Kinnekulle 1:02:73
Gelleråsen 1:21:38
Anderstorp 2:01:xx snigelfart jag vet....
larsa86
HPC Medlem
HPC Medlem

7 maj 2016, 14:54

Macbang skrev:
larsa86 skrev:Varit ute och kört hela dagen utan att nån lampa har tänts iaf, oljetemp mätaren funkar också..men fick inte upp tempen i mer än 60 grader så tempen på bana borde hålla sig bra :)
byt sonder sen återkom med bes resultat, allt jag behöver säga, samt räkna inte med fler svar i denna tråd innan du gjort det
skall testa detta! :)
Civic VT -91 Såld
larsa86
HPC Medlem
HPC Medlem

7 maj 2016, 14:58

oskar skrev:Arbetstemp borde ligga på minst 80 grader.
Varit ute och kört i ca 2 timmar..då kom den upp i 80..tror givaren är kopplad i botten på tråget, om de spelar någon roll?
får väl se över kablarna och skick på givaren annars
Civic VT -91 Såld
liamo
Påläst
Påläst
Bil: Golf TSI 2016
Namn: A Regestam

9 maj 2016, 17:49

Kör du med Extractor-grenrör?

Jag kom aldrig igenom besiktning med det. Hade ett besiktningskit bestående av Org-grenrör och org-kat som jag fick byta till varje gång. Då gick den igenom.

En en-trådig lambdasensor har ej någon förvärmning utan värms av grenröret + avgas...därför dom sitter där dom sitter på ett org-grenrör till b16a1. Plocka loss sensorerna, gör rent dom med nån typ av värmekälla...induktionsvärmare gärna. Mät gärna sensorerna med multimeter, spänningsområde står i WSM. Släng sedan i dom i ett orggrenrör så ska du se att det går bra. OEM-sensorer e nämligen dyyyyra OM du hittar några.
A. Regestam
0703636373
larsa86
HPC Medlem
HPC Medlem

9 maj 2016, 18:18

liamo skrev:Kör du med Extractor-grenrör?

Jag kom aldrig igenom besiktning med det. Hade ett besiktningskit bestående av Org-grenrör och org-kat som jag fick byta till varje gång. Då gick den igenom.

En en-trådig lambdasensor har ej någon förvärmning utan värms av grenröret + avgas...därför dom sitter där dom sitter på ett org-grenrör till b16a1. Plocka loss sensorerna, gör rent dom med nån typ av värmekälla...induktionsvärmare gärna. Mät gärna sensorerna med multimeter, spänningsområde står i WSM. Släng sedan i dom i ett orggrenrör så ska du se att det går bra. OEM-sensorer e nämligen dyyyyra OM du hittar några.
Jag har org grenrör, fick 2 sensorer att testa av en honda mekaniker..ska börja kolla så det är ström fram först. annars får jag prova byta en i taget och se vad som händer :)
Civic VT -91 Såld
Skriv svar