Honda Civic Aerodeck 1.5 hastighetsproblem

Frågor om motor, drivlina, fälgar, däck etc. ställer du här
Användarvisningsbild
Koffe89
HPC Medlem
Inlägg: 270
Blev medlem: 31 januari 2011, 02:29
Namn: Kristoffer Fredriksson
Ort: Hällabäck
Been thanked: 1 time

Hej! Har äntligen hittat en Areodeck 1.5 som jag köpt. Dock har jag nu märkt att om jag ligger i samma hastighet med den i drygt 10 sek eller något så ökar den hastighet själv eller så sänker den. Vad kan detta bero på? Håller jämn gas så det är ej mig som är felet! ;)
Honda CRX Vtec - 90
Honda Civic Aerodeck -00
Honda Civic MB6 VTi -97
Volvo 740 GLT 16v -88
Användarvisningsbild
oskar
Styrelsen Gold
Inlägg: 2762
Blev medlem: 28 april 2004, 01:22
Bil: Crx 1.6i-VT på Steroider
Namn: Oskar Johansson
Ort: Romelanda (Kungälv)
Has thanked: 84 times
Been thanked: 40 times

Ändras varvet och du står still med jämn gas?
Oskar Johansson
Banträffsansvarig Hondaklubben
*0733-124451*

Honda Accord Type R 2002
CRX 1.6-i VT 1991
Civic 1.8i 1989
Hondaklubben Kungälv medlem #936
0733-124451
Kinnekulle 1:02:73
Gelleråsen 1:21:38
Anderstorp 2:01:xx snigelfart jag vet....
Malkolm
Inlägg: 5303
Blev medlem: 28 juli 2004, 15:49
Bil: TEN second car!
Namn: Malkolm Roth
Ort: Västerås
Has thanked: 31 times
Been thanked: 23 times

Jag antar att det bara är i vissa hastigheter?
För det är så den motorn funkar, i tex 90kmh plan väg så ligger man i Lean-burn-mode och utan vtec-e. Om det blir uppförsbacke så kommer vtec-e aktiveras och då ökar oftast hastigheten(om det inte är brant backe/tungt lastad).

Så man kan säga att bilen när den väl är i leanburn, så ökar och sänks hastigheten beroende på belastning(vtec-e). Tex i 115kmh så brukar vtec-e vara konstant aktiverad och då håller man jämn hastighet.

Sen får man liknande med påslag o avslag på AC-kompressorn.

Om den "bråkar" med mycke upp o ner i jämn hastighet brukar det vara dags för service med ventiljustering, ställa tändning, rotor, fördelarlock, tändkablar, tändstift, luftfilter, motorolja o oljefilter.
Man kör med fördel på en tunn o bra olja i motorn på dem, tex helsyntet 0w-30. Och givetvis enbart stift från NGK.
Användarvisningsbild
GroundX
Inlägg: 789
Blev medlem: 28 januari 2008, 01:22
Bil: EG6
Namn: Anders Olsson
Ort: Bollnäs
Has thanked: 22 times
Been thanked: 14 times
Kontakt:

Min betedde sig exakt likadant i början, men sen jag installerade box för signalmodifiering till spridare och några tankar etanol senare så blev den betydligt bättre. Och nu skulle jag säga att den är precis som man tänker sig att det skall fungera (= börjar inte "gasa" av sig själv oavsett plant underlag, raksträcka, 0-lutning och hastighet).
Civic EG6 B18 VTi - 92
Jazz GP1 - 13
Användarvisningsbild
Koffe89
HPC Medlem
Inlägg: 270
Blev medlem: 31 januari 2011, 02:29
Namn: Kristoffer Fredriksson
Ort: Hällabäck
Been thanked: 1 time

Där ser man. AC kan jag tänka mig att den påverkar men har testat stänga men den gör så ändå. Har märkt att den drog mer i upp förs backe men den gör även så här på plan mark som tex inne i stan och på landsväg.
Borde man inte höra när det börjar bli dags för justering till ventilerna?

GroundX: vad är det för box?
Honda CRX Vtec - 90
Honda Civic Aerodeck -00
Honda Civic MB6 VTi -97
Volvo 740 GLT 16v -88
Malkolm
Inlägg: 5303
Blev medlem: 28 juli 2004, 15:49
Bil: TEN second car!
Namn: Malkolm Roth
Ort: Västerås
Has thanked: 31 times
Been thanked: 23 times

På en traktor hör du när det är dags att ställa ventilerna. Men inte på en precisionsbhggd motor från Japan. Att tänka på är att vanliga bladmått inte är tillräckligt för de flesta Hondor. Nu kommer jag inte ihåg D-serien i huvet, med tex B16 har 0,17mm på insug ich 0,19 på avgas.
Användarvisningsbild
hamedius
Inlägg: 541
Blev medlem: 27 juli 2004, 19:09

byt luftfilter till att börja med, det kan hjälpa mycket men du får nog aldrig bort det "problemet" helt och hållet. det beror helt enkelt på att den motorn under vtec är för klen för den karossen.
samma motor i femdörrarskarossen jobbar mycket lättare pga vikten och luftmotståndet.
samma motor i tredörrarskarossen har väldigt sällan såna symtomer, jag känner av det bara för att jag har kört de tyngre modellerna och vet hur de kan bete sig då.
Hamed Piltan
CRX i-VTEC -88
Användarvisningsbild
four
Inlägg: 1157
Blev medlem: 4 november 2004, 13:54
Bil: ek3
Namn: Ingemar Eriksson
Ort: Oxelösund
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Har mest upplevt dessa symptom i motorvägsfart, inget jag stört mig på dock.
Ingemar Eriksson 073-959 06 46

Kör:
Civic MB9 -98 Accord tourer 2,0 -03
Civic Ek3 -96
Malkolm
Inlägg: 5303
Blev medlem: 28 juli 2004, 15:49
Bil: TEN second car!
Namn: Malkolm Roth
Ort: Västerås
Has thanked: 31 times
Been thanked: 23 times

Ingemar: självklart har du inte stört dig på det då din bilar har fungerar väldigt bra. Då tänker man inte på det. Är när det är nå knas som de blir jobbiga.
Användarvisningsbild
Koffe89
HPC Medlem
Inlägg: 270
Blev medlem: 31 januari 2011, 02:29
Namn: Kristoffer Fredriksson
Ort: Hällabäck
Been thanked: 1 time

Själv reagerar man på det då det kan gör en markant skillnad på hastigheten även fast man håller samma gas. Det är väl så den ska bete sig då? Har aldrig haft en bil som gjort så tidigare så man blir ju lite fundersam.
Honda CRX Vtec - 90
Honda Civic Aerodeck -00
Honda Civic MB6 VTi -97
Volvo 740 GLT 16v -88
Användarvisningsbild
GroundX
Inlägg: 789
Blev medlem: 28 januari 2008, 01:22
Bil: EG6
Namn: Anders Olsson
Ort: Bollnäs
Has thanked: 22 times
Been thanked: 14 times
Kontakt:

Koffe89 skrev:Själv reagerar man på det då det kan gör en markant skillnad på hastigheten även fast man håller samma gas. Det är väl så den ska bete sig då? Har aldrig haft en bil som gjort så tidigare så man blir ju lite fundersam.
Nej, vill påstå att det inte är så den skall bete sig. Vet inte vad det var för box på rak arm, monterade den och glömde i princip eftersom den fungerat så bra :) kostade knappt 2 000:- har jag för mig.
Civic EG6 B18 VTi - 92
Jazz GP1 - 13
Skriv svar