Coilovers glappar fullt utfjädrade, är det normalt?

Frågor om motor, drivlina, fälgar, däck etc. ställer du här
Användarvisningsbild
Steffo
HPC Medlem
Inlägg: 2207
Blev medlem: 16 februari 2005, 10:03
Bil: Pilot EX-L 2016
Namn: Stefan Blixt
Ort: Stockholm
Has thanked: 26 times
Been thanked: 10 times

Kom just tillbaka från besiktningen av min CTR. Blankt papper såklart och många positiva kommentarer från de intresserade killarna på Rissne Bilprovning. Dock är det en sak som förbryllar mig. Förra året besiktade jag med min gamla uppsättning KW V2 och besiktningskillen påpekade att de glappade när bilen var upphissad. Fan vad surt tänkte jag eftersom jag just lagt ner en del pengar på att fräscha upp de dämparna. Jag hade fått en bra deal på en uppsättning flong nya KW V2 tidigare, så jag gjorde slag i saken och köpte nya. Nu på besikningen så uppträder de nya precis likadant! När bilen är upphissad och framhjulen ligger i luften så kan man vicka hjulet en del i sidled (som om man skulle styra) och även en aning vertikalt, men dock vesäntligt mindre. Dessa nya dämpare har suttit på i typ 300 mil och aldrig varit ute på bana eller ens körts igenom ett tjälskott.
Ska det vara så!?

Ni som kört, eller kör med coilovers och i synnerlighet KW, har ni också sett samma sak? Hela stabiliteten i dämparen beror ju på kolvstångens passning i cylindern, och fullt utfjädrad så kanske det är normalt att det glappar en del, eller ska jag reklamera mina nya dämpare?
Stockholm
Honda Pilot EX-L AWD 2016
devildancer
Inlägg: 145
Blev medlem: 4 juni 2006, 12:21
Bil: typ en R
Namn: pelle sewerin
Ort: västerås

Har fått höra att de kan göra det och att man använder hjälpfjädrar för att hålla dem på plats. En del bättre märken skickar med sådant till fjäder och dämparen när man köper.

Dock är jag ingen expert utan det är vad ajg fått höra nu när jag frågat runt lite hur det funkar och vad man kan göra åt det. Då mina glappade så mycket att den inte gick igenom besiktningen med D2 dämparna.

Vore intressant att höra vad ni andra har för erfarenheter av det hela och hur ni löste det. De gav förslaget att höja/sänka varje gång inför besiktningen men det känns lite drygt att behöva hålla på så. Problemet existerar ju och ngn bör ju ha löst det hela.
pererik sewerin
Användarvisningsbild
Steffo
HPC Medlem
Inlägg: 2207
Blev medlem: 16 februari 2005, 10:03
Bil: Pilot EX-L 2016
Namn: Stefan Blixt
Ort: Stockholm
Has thanked: 26 times
Been thanked: 10 times

Alltså, det är inte fjädern som glappar. Det sitter redan hjälpfjädrar på mina för att förhindra detta. Det är hela hjulet som går att rucka på i sidled och delvis även om man rycker i över/underkant.
Stockholm
Honda Pilot EX-L AWD 2016
Användarvisningsbild
pasen
Styrelsen
Inlägg: 5384
Blev medlem: 12 mars 2008, 20:37
Bil: Accord -09
Namn: Richard Lindström
Ort: Märsta
Has thanked: 67 times
Been thanked: 151 times

Jag hade inte detta problem med mina KW v2. Det var dock på en S2000, och de har ju inte McPärzon.
Användarvisningsbild
fonzeka
Inlägg: 3475
Blev medlem: 25 juli 2004, 04:17
Bil: S2000
Namn: Anders Westlund
Ort: Avesta
Has thanked: 7 times
Been thanked: 55 times

Kolla exakt vart glappet sitter, vid kolvstången ska det ju definitiv inte vara glapp.
Besiktningen borde väl sett om det var styrleder eller spindellederna annars men man vet ju aldrig.
Användarvisningsbild
Steffo
HPC Medlem
Inlägg: 2207
Blev medlem: 16 februari 2005, 10:03
Bil: Pilot EX-L 2016
Namn: Stefan Blixt
Ort: Stockholm
Has thanked: 26 times
Been thanked: 10 times

Får hissa upp själv och göra om övningen hemma för att vara säker, men jag tror att det är kolvstången som glappar igen ja.
Spindellederna glappade inte enligt besikningskillen.
Stockholm
Honda Pilot EX-L AWD 2016
Användarvisningsbild
fonzeka
Inlägg: 3475
Blev medlem: 25 juli 2004, 04:17
Bil: S2000
Namn: Anders Westlund
Ort: Avesta
Has thanked: 7 times
Been thanked: 55 times

Satte du dit nya topplagringar också? de brukar väl inte följa med till KW har jag för mig.
Där har du också nåt som lever ett hårt liv och kan börja glappa.
Användarvisningsbild
Steffo
HPC Medlem
Inlägg: 2207
Blev medlem: 16 februari 2005, 10:03
Bil: Pilot EX-L 2016
Namn: Stefan Blixt
Ort: Stockholm
Has thanked: 26 times
Been thanked: 10 times

Nej, topplagringarna är fräscha. Får försöka filma mig själv när jag vickar på hjulet så det framgår vad jag menar...
Stockholm
Honda Pilot EX-L AWD 2016
JimmyW92
Inlägg: 575
Blev medlem: 5 oktober 2014, 21:18
Bil: CTR Ep3
Namn: Jimmy Wännström
Ort: Kramfors

Låter som precis samma problem som jag har med mina kw v2. Och iallafall på mina är det kolvstången. Sjukt störigt är det. Märks inte när man kör på något vis men det känns ju ändå inte bra.

Fick samma deal på sprillans från KW men det låter ju som att det inte är så stor mening att punga ut 10k om det blir likadant efter 300mil...

Jag har kört hela sommaren på bl.a. mantorp och mittsverigebanan några gånger utan att ha upplevt några som helst bekymmer med dämpningen. Vet inte om du varit upp hit och kört, men i näst sista kurvan blir det en ganska kraftig stöt mitt i högersvängen och där händer det att det klonkar till lite granna. Annars inget..

Worst case scenario så klonkar det lite, för mig iallafall. Får vara tills vidare... Om inte besiktningen säger annat såklart.
Jimmy Wännström
Kramfors förort!
Honda CTR EP3 2002
Saab 1.8t 9-3
Användarvisningsbild
turbobulten
Inlägg: 1348
Blev medlem: 19 juni 2011, 19:24
Bil: EP3
Namn: Sebastian "Basse" Forssman
Ort: Stockholm
Has thanked: 3 times

Har noterat detta med mina KW v2 också, dock ytterst lite. Om dina beter sig så när de är sprillans nya så börjar man undra om det skall vara så eller nåt. Hehe.
Inga som helst problem i övrigt. Kör med competition topplagring, så det är uteslutet.
Civic Type R Rotrex - 04
CR-V Lifestyle - 15
Accord Tourer Type S - 08 Såld
Eg LSi 93 - Såld
----
http://www.garaget.org/?car=320962" onclick="window.open(this.href);return false; <- Garaget
viewtopic.php?f=29&t=69677" onclick="window.open(this.href);return false; <- Hondaklubben projekttråd
Användarvisningsbild
fonzeka
Inlägg: 3475
Blev medlem: 25 juli 2004, 04:17
Bil: S2000
Namn: Anders Westlund
Ort: Avesta
Has thanked: 7 times
Been thanked: 55 times

Kan dela med mig en video jag gjorde för längesen på ett par Teindämpare där den ena var kass och glappade som fan.
Har för mig det var en o-ring inne i dämparen som hade blivit mosad bara.
Användarvisningsbild
Mordiiax
Inlägg: 4014
Blev medlem: 5 augusti 2005, 11:28
Bil: Civic -15
Namn: Johan Mähler
Ort: Sundsvall
Has thanked: 4 times
Been thanked: 30 times
Kontakt:

Köper man rätt direkt så blir det inte dyrt i längden ;) *host* https://www.ohlins.com/
Honda Civic Tourer -15
Tidigare Honda: Civicar, CRX, CTR, CR-V, S2000 & Accorder.
HPC IRC CREW
Användarvisningsbild
Steffo
HPC Medlem
Inlägg: 2207
Blev medlem: 16 februari 2005, 10:03
Bil: Pilot EX-L 2016
Namn: Stefan Blixt
Ort: Stockholm
Has thanked: 26 times
Been thanked: 10 times

fonzeka skrev:Kan dela med mig en video jag gjorde för längesen på ett par Teindämpare där den ena var kass och glappade som fan.
Har för mig det var en o-ring inne i dämparen som hade blivit mosad bara.
Så här är det inte alls i mitt fall. Även de 10 år gamla dämparna jag hade innan gick inte att rubba ens en hundradels millimeter med handkraft. Det var när de satt monterade på blen och i helt utfjädrat tillstånd som man kunde få dem att röra sig genom att bända hjulen i sidled. Ska se om jag får tid att hissa upp och filma en snutt i helgen.
Stockholm
Honda Pilot EX-L AWD 2016
Skriv svar