CR-X -84 1,5 PGM-FI. Spridarna öppnar inte.

Frågor om motor, drivlina, fälgar, däck etc. ställer du här
Lars P
HPC Medlem
HPC Medlem
Inlägg: 1249
Blev medlem: 18 december 2007, 23:04
Bil: EK4 K20
Namn: Lars Palmgren
Ort: Linköping
Kontakt:

21 september 2016, 15:55

Håller på med en CR-X 1984. Känner att jag behöver skriva ner vad jag gör. Jag kanske missar nått som ni kan komma på.

Bilen har stått i många år och slutade brukas av ägarinnan då den inte startade en morgon för många år sedan.

Bilen startar på startgas. så gnista finns.

Bränslepumpen gick inte. Main relay gav inte 12v till pumpen. tjuvkopplade på 12v så nu finns soppatryck. (dock inte mätt trycket än)

Bilen startade ändå inte, tog loss hela fulerail / spridare och körde runt motorn för att se om spridarna öppnade men de gjorde dom inte. Okej så vi vet varför den inte startar.

Började misstänka resistorboxen. Jag saknar helt kunskap om vad den gör men den har ju spridarna att göra. började mäta lite och inser att den får 12v från main relay och ger ut 12v till alla 4 spridare. Jag förutsätter att det är korrekt?
Jag har ingen annan att testa med då denna resistorbox bara finns på CRX 84-85 och det har jag inte någon mer.

Jag började nu misstänka att spridarna inte fick "puls". Hittade en video på youtube att man kan sätta en glödlampa i en av spridarkontakterna och köra runt motor och se om den blinkar till (får puls) testade detta och den blinkar inte till alls.

Så nu känns det som att ECU´n inte ger rätt signal till spridarna. Att ECU är trasig tror jag knappast.

ECU måste få sin signal från en varvtallägesgivare. det verkar sitta en i fördelaren på denna. För ur fördelaren kommer en kontakt med 4 stift. Jag har inte lyckats hitta något kopplingsschema på denna bilen så jag vet inte hur jag mäter om den ger någon signal eller ej.

Jag tänker att nästa steg är att köpa en beg fördelare och se om det blir någon skillnad.

Om någon orkat läsa såhär långt. är det nått jag missar? kan min tjuvkoppling på mainrelay vara ett problem?
076-1174430
Lars@allbilskroten.se

Tesla Model S -19 Vit
NSX -91 Vit Vit
Accord -93 Ombyggd till biltransport
CR-X 1,5 -84 Röd
Accord 1,6 -80 Blå
Civic tourer -15 Vit
Användarvisningsbild
Hammerin
HPC Guld Medlem
HPC Guld Medlem
Inlägg: 2401
Blev medlem: 25 juli 2004, 23:09
Bil: Integra Type-r -98
Namn: Richard Hammerin
Ort: Stockholm
Been thanked: 2 times

21 september 2016, 16:47

Det tror jag!
Fixa den först, så att den är sjysst. Innan du går vidare.
*Regionsansvarig Stockholm*
Richard Hammerin
0708-711 779

Integra Type R -98

Rip
CRX Turbo 240hk
Kinnekulle 1.02,4
G-Ring 1.36,3
Mantorp 1.34,1
Gelleråsen 1.18,0
Användarvisningsbild
nenilsson
Kunnig
Kunnig
Inlägg: 752
Blev medlem: 21 juli 2005, 14:55
Bil: Civic VT
Namn: Emil Nilsson
Ort: Södermalm

21 september 2016, 17:34

Har du kollat så du verkligen får fram soppa till fuelrailen? Sitter ett filter innan(eller efter) pumpen på dom där som ofta sätter igen ifall tanken är dålig.
Emil Nilsson
Sthlm
Civic VT
Lars P
HPC Medlem
HPC Medlem
Inlägg: 1249
Blev medlem: 18 december 2007, 23:04
Bil: EK4 K20
Namn: Lars Palmgren
Ort: Linköping
Kontakt:

21 september 2016, 17:45

nenilsson skrev:Har du kollat så du verkligen får fram soppa till fuelrailen? Sitter ett filter innan(eller efter) pumpen på dom där som ofta sätter igen ifall tanken är dålig.
Det finns.
Hammerin skrev:Det tror jag!
Fixa den först, så att den är sjysst. Innan du går vidare.
Jag beställde två st på bildelsbasen.


Om någon vet hur jag hittar WSM till denna på nätet så skulle det uppskattas. Ev har jag själv i pärmform men tyvärr i fel garage....
076-1174430
Lars@allbilskroten.se

Tesla Model S -19 Vit
NSX -91 Vit Vit
Accord -93 Ombyggd till biltransport
CR-X 1,5 -84 Röd
Accord 1,6 -80 Blå
Civic tourer -15 Vit
Lars P
HPC Medlem
HPC Medlem
Inlägg: 1249
Blev medlem: 18 december 2007, 23:04
Bil: EK4 K20
Namn: Lars Palmgren
Ort: Linköping
Kontakt:

23 september 2016, 14:29

Nu har jag testat med båda de fördelarna jag köpte. Ingen skillnad, spridarna öppnar inte.

Jag vet att det ena stiftet på spridarna har 12v, det har alla 4. så signalen från ECU måste vara jordstyrd. Jag testade att slå på tändningen och skalade lite på den andra kabeln på en av spridarna och gav den jord manuellt. och då sprutade spridaren direkt. så själva spridarna är inte döda.

* Kan förlågt soppatryck göra att spridarna inte öppnar? Jag ska hämta mätare i helgen så jag kan kolla trycket. vad ska det vara för tryck ?

Jag ska försöka ta reda på hur man mäter på fördelaren om den ger signal till ECU. Någon som vet hur man gör?
076-1174430
Lars@allbilskroten.se

Tesla Model S -19 Vit
NSX -91 Vit Vit
Accord -93 Ombyggd till biltransport
CR-X 1,5 -84 Röd
Accord 1,6 -80 Blå
Civic tourer -15 Vit
Användarvisningsbild
Hammerin
HPC Guld Medlem
HPC Guld Medlem
Inlägg: 2401
Blev medlem: 25 juli 2004, 23:09
Bil: Integra Type-r -98
Namn: Richard Hammerin
Ort: Stockholm
Been thanked: 2 times

23 september 2016, 14:44

Har du nu en fungerande main relay ?
*Regionsansvarig Stockholm*
Richard Hammerin
0708-711 779

Integra Type R -98

Rip
CRX Turbo 240hk
Kinnekulle 1.02,4
G-Ring 1.36,3
Mantorp 1.34,1
Gelleråsen 1.18,0
Användarvisningsbild
NitraM
Styrelsen Gold
Styrelsen Gold
Inlägg: 2360
Blev medlem: 6 november 2005, 19:59
Bil: Civic Tourer / Del sol kompressor
Namn: Martin Augustsson
Ort: Norrköping
Has thanked: 15 times
Been thanked: 12 times

23 september 2016, 14:55

Bränslepumpen gick inte. Main relay gav inte 12v till pumpen. tjuvkopplade på 12v så nu finns soppatryck. (dock inte mätt trycket än)

Om någon orkat läsa såhär långt. är det nått jag missar? kan min tjuvkoppling på mainrelay vara ett problem?
Martin Augustsson *Sekreterare HPC*
Privat: 0735-325213
Jobb: 011-4954005
Säljare på Märkesdemo Norrköping
_____________________________________________
Del sol kompressor 1996 / Civic tourer 2015
Lars P
HPC Medlem
HPC Medlem
Inlägg: 1249
Blev medlem: 18 december 2007, 23:04
Bil: EK4 K20
Namn: Lars Palmgren
Ort: Linköping
Kontakt:

23 september 2016, 15:24

Hammerin skrev:Har du nu en fungerande main relay ?
Jag har tre olika main relay som jag testat mellan, alla fungerar lika fel, dvs ingen ger 12v till pumpen utan tjuvkoppling.

Men jag tror inte main relay kan stänga ner spridarsignalen.

Ringde Christer och han hade nått svagt minne av att de bytt ECU´s på dessa pga vattenskador när dom fortfarande fanns på svenska vägar.

Ja vad ska man säga, jag tror problemet är hittat.
Bild
076-1174430
Lars@allbilskroten.se

Tesla Model S -19 Vit
NSX -91 Vit Vit
Accord -93 Ombyggd till biltransport
CR-X 1,5 -84 Röd
Accord 1,6 -80 Blå
Civic tourer -15 Vit
anno
Styrelsen Gold
Styrelsen Gold
Inlägg: 4048
Blev medlem: 28 juni 2009, 13:41
Namn: Andreas Norberg
Ort: Malmö
Been thanked: 3 times

23 september 2016, 21:27

Se där...
Vice Ordförande
Honda Insight ZE1 K20A2 2000
Honda Civic Tourer FK3 N16A1 2015
Mercedes E300 TDT W124 OM603 1991
BMW E91 M - Sport 325d N57D30 2011
VW Lupo 3L 6E1 ANY 2001
Mercedes 500 SE W140 M119 1992
Skriv svar