Hög bränsleförbrukning

Frågor om motor, drivlina, fälgar, däck etc. ställer du här
gunjon79
Inlägg: 3
Blev medlem: 14 januari 2017, 20:37
Bil: Honda Accord 2.2i
Namn: Jonas Gunnarstedt
Ort: Boden

Hej!

Har en Honda Accord 2.2i automat -92 som drar ofantligt mycket soppa.

Enligt boken så skall den ligga kring 1.1L/mil i stadskörning men senaste tankningen så hade den dragit 1.6L.
Vet att det inte är en snål bil men 1.6 liter / mil känns något mycket kan jag tycka!

Köpte den för fyra månader sedan och gjorde en ordentlig service med kamremsbyte, oljebyte växellåda (spolning), oljebyte motor, nya tändstift, nytt luftfilter och ny thermostat.

Någon som har någon ide om vad det kan vara för fel? Eller är det helt enkelt en normal förbrukning för den bilen? :shock:
Användarvisningsbild
Nibbe
Inlägg: 437
Blev medlem: 26 april 2004, 08:38
Bil: EG5, EJ9
Namn: Niklas Walkin
Ort: Stockholm
Has thanked: 10 times

Låter högt, min 2.2 med manuell låda snittade 0.92 på 35 tankningar. Soppafilter bytt?

Sent from my Mi-4c using Tapatalk
gunjon79
Inlägg: 3
Blev medlem: 14 januari 2017, 20:37
Bil: Honda Accord 2.2i
Namn: Jonas Gunnarstedt
Ort: Boden

Nibbe skrev:Låter högt, min 2.2 med manuell låda snittade 0.92 på 35 tankningar. Soppafilter bytt?

Sent from my Mi-4c using Tapatalk

Ok! Nej har inte bytt det, ska testa det. Funderar på om lambdasonden kan vara dålig, men då borde väl motorlampan tändas?
Användarvisningsbild
pasen
Styrelsen
Inlägg: 5384
Blev medlem: 12 mars 2008, 20:37
Bil: Accord -09
Namn: Richard Lindström
Ort: Märsta
Has thanked: 67 times
Been thanked: 151 times

Stadskörning. Har den dragit mindre förut eller alltid dragit så mycket? Har du ansträngt dig för att försöka få den att dra mindre när du kör?
PelleJ
Inlägg: 33
Blev medlem: 27 juni 2016, 07:19
Bil: civic aerodeck 1.5 -98
Namn: Pär Jakobsson
Ort: HOLMSUND

motorvärmare?
Kör du endast korta sträckor där motortempen alltid är låg?
Hur går bilen i övrigt?
Användarvisningsbild
Patte
HPC Medlem
Inlägg: 144
Blev medlem: 10 maj 2007, 17:39
Bil: Honda NSX
Namn: Patrik Skold
Ort: Skärblacka
Has thanked: 19 times
Been thanked: 9 times

Vintertid drar i regel bilarna mer soppa. Behöver inte vara något fel.
Patrik Sköld
gunjon79
Inlägg: 3
Blev medlem: 14 januari 2017, 20:37
Bil: Honda Accord 2.2i
Namn: Jonas Gunnarstedt
Ort: Boden

pasen skrev:Stadskörning. Har den dragit mindre förut eller alltid dragit så mycket? Har du ansträngt dig för att försöka få den att dra mindre när du kör?

Köpte bilen för fyra månader sen för att ha som andrabil och har inte hunnit tanka den mer än tre gånger. Så vet inte hur förbrukningen varit tidigare. Borde dock varit ännu högre då både stiften och luftfiltren var riktigt dåliga när jag böt dom.

Bilen går hur fint som helst i övrigt och har alltid i motorvärmaren innan start. Kör så "snålt" jag kan, men känns som att automatlådan inte riktigt är ämnad för att köras max 50-60km/h då den gärna vill ha lite varv innan växlingarna. Så det blir ju iof mycket varv på motorn i förhållande till hastigheten!

Är väldigt nöjd med bilen i övrigt. Köpte den av dottern till han som köpte den ny 92 och har bara rullat 8500mil.
Som ny invändig och all elektronik funkar. Till och med stolsvärmaren!
Men lite trist att den drar soppa som en stor cheva pickup! :P
tojo
Inlägg: 66
Blev medlem: 3 mars 2014, 14:53
Bil: Honda CRX 1.6i-VT
Namn: Vittorio Sagittarius
Ort: Katrineholm

Patte skrev:Vintertid drar i regel bilarna mer soppa. Behöver inte vara något fel.
Just precis! Min CRX drar annars runt 0,75 men nu när det är kallare blir det runt 0,95..
PelleJ
Inlägg: 33
Blev medlem: 27 juni 2016, 07:19
Bil: civic aerodeck 1.5 -98
Namn: Pär Jakobsson
Ort: HOLMSUND

Tändstiften som du tog lös, hur såg dessa ut?nednötta eller svarta
Kolla så att tändningen/fördelaren är rätt justerad.
i övrigt så kan du kolla att inte grenrörspackningen är dålig så lambdan blir lurad.
Nollat ECU:n?
darthv
Inlägg: 362
Blev medlem: 26 juli 2004, 12:29
Namn: Christian T
Ort: Västerås
Been thanked: 7 times

Lyser motorlampan när du vrider nyckeln till tändläge? Om lambdan är dålig så hinner inte alltid motorlampan tändas om man bara kör korta sträckor. Normal förbr på en 2.2i manuell är 08 09 blandad, lite mer för auto.
CG2 "Svart"
BB6 "Röd"
BB6 "Blå"
CE1 "Svart" (R.I.P)
CB7 "Svart"
CB7 "Grön" (R.I.P)
CA3 Aerodeck "Silver"
Skriv svar