Sida 1 av 1

Hjulinställning efter Camber

Postat: 8 maj 2017, 11:51
av pQlse
Pratade med en kille som sa att man inte behöver föra hjulinställning efter Camber på civic modellen?

Borde inte toe ändras när man gör detta?
Mvh

Re: Hjulinställning efter Camber

Postat: 8 maj 2017, 12:38
av pasen
Efter vad? Menar du efter att du har sänkt bilen? Vilken Civic?

Sent from my Nexus 6P using Tapatalk

Hjulinställning efter Camber

Postat: 8 maj 2017, 18:22
av pQlse
pasen skrev:Efter vad? Menar du efter att du har sänkt bilen? Vilken Civic?

Sent from my Nexus 6P using Tapatalk
Nej, när du ställer in tex negativ Camber vinkel..
Är en crx detta handlade om..

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Re: Hjulinställning efter Camber

Postat: 8 maj 2017, 19:52
av Fixxe
Jag fattar inte vad du skriver...

Men original kan du inte ställa någon camber på någon civic/crx 88-00
Går bara att justera toe.
Köper du camberkit till fram eller bakvagnen så ställer man först önskad camber, sen önskad toe.

Re: Hjulinställning efter Camber

Postat: 8 maj 2017, 22:59
av pQlse
Fixxe skrev:Jag fattar inte vad du skriver...

Men original kan du inte ställa någon camber på någon civic/crx 88-00
Går bara att justera toe.
Köper du camberkit till fram eller bakvagnen så ställer man först önskad camber, sen önskad toe.
Jag frågade inte om man kunde göra det original.

Frågade om man ställer Camber, (köper ett kit, monterar, och sedan ställer in Camber)

Om man inte borde köra en hjulinställning efter detta..


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Re: Hjulinställning efter Camber

Postat: 8 maj 2017, 23:10
av fonzeka
"Ställa camber" är ju en del av en hjulinställning och det vore väl rätt dumt att inte justera toe samtidigt när man ändå håller på.

Re: Hjulinställning efter Camber

Postat: 9 maj 2017, 06:07
av pQlse
fonzeka skrev:"Ställa camber" är ju en del av en hjulinställning och det vore väl rätt dumt att inte justera toe samtidigt när man ändå håller på.
Exakt, men i detta fallet så har jag redan gjort en hjulinställning(toe in/ut)
Ska montera Camber kit och ställa in Camber, har verktyg till detta själv men inte till toe..

Så aktuella frågan är ju om toe in och ut ändras om man justerar till negativ Camber

Mvh


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Re: Hjulinställning efter Camber

Postat: 9 maj 2017, 07:16
av Daugaard
Gör en uppmätning efter att du justerat. Kostar 195:- på Euromaster.
Som exempel bytte jag övre bärarmar på min Accord till Skunk2 med justerbar camber.
Detta gav totalt 1,5 grader toe in! Bilen blev okörbar.

Re: Hjulinställning efter Camber

Postat: 9 maj 2017, 07:53
av Laggen
Gjorde en hjulinställning på min Ep3 i förra veckan och blev inte nöjd med camber.
Vilken Camber kit rekommenderas? Såg att Whiteline bland annat säljer.

Andreas

Re: Hjulinställning efter Camber

Postat: 9 maj 2017, 08:48
av pQlse
Daugaard skrev:Gör en uppmätning efter att du justerat. Kostar 195:- på Euromaster.
Som exempel bytte jag övre bärarmar på min Accord till Skunk2 med justerbar camber.
Detta gav totalt 1,5 grader toe in! Bilen blev okörbar.
Där ser man..
Ska kolla upp det då, har en som gör hel hjulinställning för 450kr så åker dit :)


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Re: Hjulinställning efter Camber

Postat: 9 maj 2017, 08:54
av lowpass
Laggen skrev:Gjorde en hjulinställning på min Ep3 i förra veckan och blev inte nöjd med camber.
Vilken Camber kit rekommenderas? Såg att Whiteline bland annat säljer.

Andreas
Fram använder man sig av ett par excentriska bultar bara. Eibachs eller Tegiwas kit för camber fram fungerar bra.
Bak får någon annan yttra sig om. Men tror att tex D2 eller Hardrace ska vara bra

Re: Hjulinställning efter Camber

Postat: 9 maj 2017, 08:57
av pQlse
lowpass skrev:
Laggen skrev:Gjorde en hjulinställning på min Ep3 i förra veckan och blev inte nöjd med camber.
Vilken Camber kit rekommenderas? Såg att Whiteline bland annat säljer.

Andreas
Fram använder man sig av ett par excentriska bultar bara. Eibachs eller Tegiwas kit för camber fram fungerar bra.
Bak får någon annan yttra sig om. Men tror att tex D2 eller Hardrace ska vara bra
Inte alls på crxen. Där flyttar du bara kulan på länkarmen..


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Re: Hjulinställning efter Camber

Postat: 9 maj 2017, 09:38
av lowpass
pQlse skrev:
lowpass skrev:
Laggen skrev:Gjorde en hjulinställning på min Ep3 i förra veckan och blev inte nöjd med camber.
Vilken Camber kit rekommenderas? Såg att Whiteline bland annat säljer.

Andreas
Fram använder man sig av ett par excentriska bultar bara. Eibachs eller Tegiwas kit för camber fram fungerar bra.
Bak får någon annan yttra sig om. Men tror att tex D2 eller Hardrace ska vara bra
Inte alls på crxen. Där flyttar du bara kulan på länkarmen..


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Inte på Lamborghini Diablo SV heller. Där ställer man in camber på ett annat sätt

Re: Hjulinställning efter Camber

Postat: 9 maj 2017, 19:19
av turbobulten
lowpass skrev:
pQlse skrev:
lowpass skrev:
Laggen skrev:Gjorde en hjulinställning på min Ep3 i förra veckan och blev inte nöjd med camber.
Vilken Camber kit rekommenderas? Såg att Whiteline bland annat säljer.

Andreas
Fram använder man sig av ett par excentriska bultar bara. Eibachs eller Tegiwas kit för camber fram fungerar bra.
Bak får någon annan yttra sig om. Men tror att tex D2 eller Hardrace ska vara bra
Inte alls på crxen. Där flyttar du bara kulan på länkarmen..


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Inte på Lamborghini Diablo SV heller. Där ställer man in camber på ett annat sätt
Haha..

Ja som lowpass säger så funkar D2 eller Hardrace bra för camber bak på EP3!