Analoga givare

Frågor om motor, drivlina, fälgar, däck etc. ställer du här
darthv
HPC Medlem
HPC Medlem
Inlägg: 362
Blev medlem: 26 juli 2004, 12:29
Namn: Christian T
Ort: Västerås
Been thanked: 7 times

18 december 2017, 20:48

Alla givare som finns i bilar, hur skickar de signaler till styrdatorerna?

4-20mA?
0-10V?
Digitalt, 0-65535?

Upplys mig lite om standarder för olika mätare och hur de har ändrats med olika generationer. Thanku
CG2 "Svart"
BB6 "Röd"
BB6 "Blå"
CE1 "Svart" (R.I.P)
CB7 "Svart"
CB7 "Grön" (R.I.P)
CA3 Aerodeck "Silver"
Användarvisningsbild
pasen
Styrelsen
Styrelsen
Inlägg: 5052
Blev medlem: 12 mars 2008, 20:37
Bil: S2000 -05
Namn: Richard Lindström
Ort: Märsta
Has thanked: 18 times
Been thanked: 33 times

19 december 2017, 13:32

Det lär väl vara olika beroende på givare. Och digitalt lär det inte vara om du syftar på det som går i kablarna. Hur strömmen tolkas är väl en annan femma.

Sent from my Nexus 6P using Tapatalk
Richard Lindström, Stockholm
Accord, EK4, S2000
Användarvisningsbild
EMP
Lärd
Lärd
Inlägg: 1008
Blev medlem: 21 juni 2011, 18:27
Bil: Honda
Namn: Gustav eBay Karlsson
Ort: Ulricehamn

19 december 2017, 14:26

Det lär vara väldigt olika ja, vanlig lambdasond: 0-1v typ, bredbandslambda: 0-5v hallgivare och liknande induktiva givare är ju en "digital" signal på 12v.

Jag tror att 0-10v och 0(4)-20ma används mer till styr och regler till PLCn, maskiner etc. 0-10v styr man oftast med (läge på spjäll, hastighet på motor) 0-20ma är mer exakta mätvärdena (pH, temp, djup, ultraljud)

Varför undrar du?
Nu.
¤S2000! -04
¤Accord Executive K24 -04

Då.
#Civic VTI EG9 Turbo -92
#Civic VTI MC2 Brukkuk -98
#Civic VTI MB6 B20VTEC 2 b! -98
#Civic Type R EP3 -05
0706855663
Användarvisningsbild
fonzeka
HPC Medlem
HPC Medlem
Inlägg: 3193
Blev medlem: 25 juli 2004, 04:17
Bil: S2000
Namn: Anders Westlund
Ort: Avesta
Has thanked: 3 times
Been thanked: 15 times

19 december 2017, 14:28

Nu utgår jag från Honda (skulle bli förvånad om det skiljer så värst mycket mot andra märken) men där ligger de flesta på 0-5V, lambda lite lägre typ 1V.
De flesta som mäter nåt som rör sig skickar pulser.
Luktar lite skolarbete? :D
darthv
HPC Medlem
HPC Medlem
Inlägg: 362
Blev medlem: 26 juli 2004, 12:29
Namn: Christian T
Ort: Västerås
Been thanked: 7 times

19 december 2017, 21:01

Skolarbete, Haha, om det vore så väl, 42-åringar får nog betraktas som hopplösa fall.....

Nä, jag har en MAF-sensor från en bmw liggande, tänkte laja lite med den, men det är svårt att hitta data. De flesta sidorna beskriver mätarnas funktioner utan att gå in på detaljer. Men det verkar som att bmw kör 0-5 V. Den behöver ju matning för att värma givaren, dvs 12 V. Svaret verkar komma som en signal mellan 0 och 5 V. Pinouts finns ju på nätet så resten borde gå att räkna ut.

Sen blev jag generellt nyfiken på givare och slängde ut frågan, tänkte att alltid hjälper det någon stackare att felsöka.

Ja du har helt rätt, 0/4-20mA används mest inom processindustrin.
CG2 "Svart"
BB6 "Röd"
BB6 "Blå"
CE1 "Svart" (R.I.P)
CB7 "Svart"
CB7 "Grön" (R.I.P)
CA3 Aerodeck "Silver"
darthv
HPC Medlem
HPC Medlem
Inlägg: 362
Blev medlem: 26 juli 2004, 12:29
Namn: Christian T
Ort: Västerås
Been thanked: 7 times

19 december 2017, 21:12

Kan hallgivarens signal försvagas till den grad att datorn inte längre kan tolka ett svar?
Fick byta kamaxelgivare ofta på bimmern...
CG2 "Svart"
BB6 "Röd"
BB6 "Blå"
CE1 "Svart" (R.I.P)
CB7 "Svart"
CB7 "Grön" (R.I.P)
CA3 Aerodeck "Silver"
Skriv svar