Sida 1 av 1

Hjälp! Main bearings + ARP! Vad blir FEL?

Postat: 4 februari 2018, 20:27
av benci
Hej

när jag drar tillbaka mina main bearings med OEM bultar och oem-Nm, så kan man vrida runt vevaxeln

Har mätt upp spelet med ARP-bultar och 108Nm, (som står i arp-manualen), med "plastigauge" och har fått alla spel inom toleransen ca 0,025mm - 0,03mm

Däremot när jag drar fast med ARP-bultar, så kan man inte vrida runt vevaxeln.
Inte ens när jag bara smörjer med tunnaste olja, typ 5-56, och använder hävarm mellan svänghjulsbultarna.

När jag lossar lite och drar fast med endast ca 75-80Nm, så kan man vrida på vevaxeln.

Har provat gå upp 2 snäpp på färgskalan på ena lagret, på 5:ans, men det kärvar fast när jag drar 108Nm.

Vad fan är fel??
Deformeras någonting när man drar med ARP och 108Nm?

Skall jag köpa ACL/King's over size bearings?

Re: Hjälp! Main bearings + ARP! Vad blir FEL?

Postat: 4 februari 2018, 21:02
av SuperSupra
Det stämmer. Det går inte att använda ARP bultar utan att "linehona" om bryggorna. Bryggorna vrider/deformeras. Fick exakt samma resultat för några år sedan och forskade en hel del om det.

Re: Hjälp! Main bearings + ARP! Vad blir FEL?

Postat: 4 februari 2018, 23:18
av benci
SuperSupra skrev:Det stämmer. Det går inte att använda ARP bultar utan att "linehona" om bryggorna. Bryggorna vrider/deformeras. Fick exakt samma resultat för några år sedan och forskade en hel del om det.
Tack, har Googlat på problemet och det verkar att få kommer undan "linehoning" vid byte till ARP.

Så frågan nu är vad är näst bäst, köra med OEM bultar eller ARP draget med OEM-Nm = 76 Nm??

- klarar OEM-bultar att återdras utan att försämras?
- klarar OEM-bultar av ca 300 - 350 hk, som är återdragna ?

- får man samma åtdragning med ARP eller mer, som dras med OEM-Nm ?
- kan ARP lossna om man bara drar dem med OEM-Nm och inte hela 108Nm

Re: Hjälp! Main bearings + ARP! Vad blir FEL?

Postat: 5 februari 2018, 07:25
av Malkolm
Det är ej att rekommendera att dra åt bultar för löst. Dvs under angivet moment.
Om vi går in djupare så är det egentligen inte moment som avgör när en bult är åtdragen, utan det är dträvkningen, dvs hur mycket längre bulten blir. Tyvärr är det både svårt, tidsödande och dyrt att mäta sträckning. (Stakbultar är enklast att mäta sträckning på eftersom man kommer åt att mäta på både huvud och tå).

Min rekommendation:
1, kör originalbultar
2, linehorna med arp

Re: Hjälp! Main bearings + ARP! Vad blir FEL?

Postat: 5 februari 2018, 17:03
av benci
Tack för tipsen.

Har pratat med Chrille också.
Det blir OEM-bultar, från min andra motor,
för den har jag inte dragit åt någon gång, bara lossat på när jag tog isär motorn.

Re: Hjälp! Main bearings + ARP! Vad blir FEL?

Postat: 5 februari 2018, 21:11
av SuperSupra
Kör på OEM bultar. Klarar 350hk utan problem.

Re: Hjälp! Main bearings + ARP! Vad blir FEL?

Postat: 6 februari 2018, 10:49
av Simon
Citat:
Hey there, hope you are doing well.

The aluminum rod and HD Arias piston has been a solid part of our engine program for many years now. This is our choice when building 1200+HP engines. Believe it or not, we still use the stock GSR girdle and STOCK main bolts as well. We have found that the stock parts work very well and we have not ever had a failure using these parts.
Our engines rev to over 11,500 RPM as well.
Let me know what else I can help you with. Thanks for the email.

James Kempf - GM

Re: Hjälp! Main bearings + ARP! Vad blir FEL?

Postat: 6 februari 2018, 10:54
av Simon
Vädigt många team som kör Oem bultar på dom effektnivåerna, så ska man inte dit med en 5-punkt gördel som kräver andra bultlängder (arp då) är det absolut inte värt besväret med linehoning alt. borrning!