Generator - Honda Accord 2007 med K24
-
- Inlägg: 2430
- Blev medlem: 5 februari 2012, 18:06
- Bil: EP3
- Namn: Agge Alonzo
- Has thanked: 32 times
- Been thanked: 50 times
Hej hej allihopa, ny här på forumet!
Accord Type S som börjat bli lite trött vid start.
Vid tomgång så har lampor börjat pulsera och det verkar som att generatorn viner lite grann.
Ingen batterilampa eller andra felmeddelanden lyser.
Vad är detta för symptom? Köpa en ny/redan renoverad generator eller byta ut någon enstaka sak i den befintliga?
Vad skulle ni satsa på?
Accord Type S som börjat bli lite trött vid start.
Vid tomgång så har lampor börjat pulsera och det verkar som att generatorn viner lite grann.
Ingen batterilampa eller andra felmeddelanden lyser.
Vad är detta för symptom? Köpa en ny/redan renoverad generator eller byta ut någon enstaka sak i den befintliga?
Vad skulle ni satsa på?
- fonzeka
- Inlägg: 3475
- Blev medlem: 25 juli 2004, 04:17
- Bil: S2000
- Namn: Anders Westlund
- Ort: Avesta
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 55 times
Med motorn igång bör spänningen ligga på ca 14V DC, men det gör den nog eftersom du inte har nån batterilampa tänd.
Du ska inte ha någon växelspänning (AC) alls, annars är diodbryggan kass på din generator.
Du ska inte ha någon växelspänning (AC) alls, annars är diodbryggan kass på din generator.
-
- Inlägg: 121
- Blev medlem: 10 augusti 2004, 04:28
- Bil: Honda Civic Type-R FK2
- Namn: Daniel Ollikkala
- Ort: Söderköping
- Been thanked: 1 time
Verkar vara vanligt fel med generatorn.
På min förra Type s bytte jag generatorn vid 18k mil för att den börja vina och ladda lite dåligt, bytte innan den hann ge mig några problem, har läst att flera haft samma problem.
På min förra Type s bytte jag generatorn vid 18k mil för att den börja vina och ladda lite dåligt, bytte innan den hann ge mig några problem, har läst att flera haft samma problem.
Daniel Ollikkala - Civic Type-R FK2
Time Attack
Time Attack
-
- Inlägg: 2430
- Blev medlem: 5 februari 2012, 18:06
- Bil: EP3
- Namn: Agge Alonzo
- Has thanked: 32 times
- Been thanked: 50 times
Tack!
Det lutar nog mot en utbytesgenerator skulle jag tro.
Så att man inte bara står där när den lägger av plötsligt.
Har redan hänt mig en gång denna vinter
Finns det någon generator som ni rekommenderar?
Har mindre koll på dessa märker som dyker upp.
Det lutar nog mot en utbytesgenerator skulle jag tro.
Så att man inte bara står där när den lägger av plötsligt.
Har redan hänt mig en gång denna vinter
Finns det någon generator som ni rekommenderar?
Har mindre koll på dessa märker som dyker upp.
- lotek9003
- Inlägg: 435
- Blev medlem: 15 mars 2012, 09:28
- Bil: Accord CL9 Type SE
- Namn: Mathias Eriksson
- Ort: Sthlm / Väsby / Rosersberg
- Has thanked: 51 times
- Been thanked: 26 times
- Kontakt:
Jag fick byta generator på min Accord Diesel vid 11,500 mil. Den började strula och höll ca~ 500mil innan den dog.
Batterilampan tändes och jag kunde köra en dag innan batteriet var urladdat.
Lämnade in hos christer samtidigt som stora servicen och fick ett kanonpris på original generator.
(Hade nog tur, tror den skiljer mellan diesel och bensin. Hörde att den är svår att få tag på i Europa)
Såg på facebook att det fanns bra försäljare på eBay men hittar inte länkarna.
Var utbytes från UK eller Tyskland som skulle fungera ypperligt.
Generatorn är ett barndomsfel på Accorden.
Lycka till!
Batterilampan tändes och jag kunde köra en dag innan batteriet var urladdat.
Lämnade in hos christer samtidigt som stora servicen och fick ett kanonpris på original generator.
(Hade nog tur, tror den skiljer mellan diesel och bensin. Hörde att den är svår att få tag på i Europa)
Såg på facebook att det fanns bra försäljare på eBay men hittar inte länkarna.
Var utbytes från UK eller Tyskland som skulle fungera ypperligt.
Generatorn är ett barndomsfel på Accorden.
Lycka till!
Mathias Eriksson
Behöver ni svetstillbehör, slitagedelar eller svetsgas inom stockholmsområdet skicka ett PM. Har kontakter.
Behöver ni svetstillbehör, slitagedelar eller svetsgas inom stockholmsområdet skicka ett PM. Har kontakter.
- Asse
- Inlägg: 2184
- Blev medlem: 25 juli 2004, 18:48
- Bil: Civic VTI EK4
- Namn: Erik Lindgren
- Ort: Karlstad
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 6 times
Har köpt renoverad org-generator två gånger från Alternatorman från Ebay uk. Funkar kanon!
"Isn't it nice when things just work?"
Honda Civic VTI -00
Honda CR-V -13
Honda Civic VTI -00
Honda CR-V -13
-
- Inlägg: 2430
- Blev medlem: 5 februari 2012, 18:06
- Bil: EP3
- Namn: Agge Alonzo
- Has thanked: 32 times
- Been thanked: 50 times
500 mil Lotek? Det är väl en veckas körning för dig?
Då får jag agera fort.
Tack för tips, hittar inte denna alternatorman på Ebay bland säljarna.
Men ska man kanske gå ifrån Denso? Om det är där problemet ligger?
Skulle ni rekommendera någon av dessa?
https://www.bildelaronline24.se/mapco/7644149
https://www.bildelaronline24.se/friesen/10479510
Verkar ju vara samma priser som renoverade.
Då får jag agera fort.
Tack för tips, hittar inte denna alternatorman på Ebay bland säljarna.
Men ska man kanske gå ifrån Denso? Om det är där problemet ligger?
Skulle ni rekommendera någon av dessa?
https://www.bildelaronline24.se/mapco/7644149
https://www.bildelaronline24.se/friesen/10479510
Verkar ju vara samma priser som renoverade.
- fonzeka
- Inlägg: 3475
- Blev medlem: 25 juli 2004, 04:17
- Bil: S2000
- Namn: Anders Westlund
- Ort: Avesta
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 55 times
Det här är nog alternatormannen Asse pratade om http://stores.ebay.co.uk/alternatormanshop
Men verkar vara dåligt med aktivitet där nu.
För det där ringa priset känns det nog som det kan vara värt att testa en sån fultysk.
Annars om vill du lägga ner lite mer tid på felsökning så kanske det räcker med ett par hundra för en ny diodbrygga.
Men verkar vara dåligt med aktivitet där nu.
För det där ringa priset känns det nog som det kan vara värt att testa en sån fultysk.
Annars om vill du lägga ner lite mer tid på felsökning så kanske det räcker med ett par hundra för en ny diodbrygga.
-
- Inlägg: 5303
- Blev medlem: 28 juli 2004, 15:49
- Bil: TEN second car!
- Namn: Malkolm Roth
- Ort: Västerås
- Has thanked: 31 times
- Been thanked: 23 times
Normalt sett så håller k24:ans generator 15.-23.000mil. Så om du köper en ny, eller en kvalitets-renoverad så håller den troligen 15.-23.000mil till. Detta bör inte vara ett problem för någon.
Då detta anses som kort livslängd inom Hondavärlden så är det tyvärr svårt att hitta prisvärda begagnade generatorer till just k24:an.
Om man vill spara pengar och är lite händig så kan man montera tex en CRV-generator från bilar med k20. Denna passar INTE direkt! Man måste skaffa en längre övre bult och sätta rätt antal brickor innanför generatorns övre bulthål. Med fördel så köper man en 1meter lång gängstång i M8 på tex biltema, den kapar man i vettig längd och använder som övre bult.
Om man inte schimsar alls, eller använder för några brickor så kommer generatorn att lossna/alternativt spricka. Men med rätt antal brickor så passar till och med multiremmen perfekt! Kontakten med de 4kablarna sitter annorlunda placerad, det är inget problem att få dit den iaf.
CRV k20 generatorn verkar hålla MINST 25.-30.000mil. Har faktiskt aldrig bytt ut nån sånn ännu.
Men har monterat en hel del sånna på Accorder.
Då detta anses som kort livslängd inom Hondavärlden så är det tyvärr svårt att hitta prisvärda begagnade generatorer till just k24:an.
Om man vill spara pengar och är lite händig så kan man montera tex en CRV-generator från bilar med k20. Denna passar INTE direkt! Man måste skaffa en längre övre bult och sätta rätt antal brickor innanför generatorns övre bulthål. Med fördel så köper man en 1meter lång gängstång i M8 på tex biltema, den kapar man i vettig längd och använder som övre bult.
Om man inte schimsar alls, eller använder för några brickor så kommer generatorn att lossna/alternativt spricka. Men med rätt antal brickor så passar till och med multiremmen perfekt! Kontakten med de 4kablarna sitter annorlunda placerad, det är inget problem att få dit den iaf.
CRV k20 generatorn verkar hålla MINST 25.-30.000mil. Har faktiskt aldrig bytt ut nån sånn ännu.
Men har monterat en hel del sånna på Accorder.
-
- Inlägg: 2430
- Blev medlem: 5 februari 2012, 18:06
- Bil: EP3
- Namn: Agge Alonzo
- Has thanked: 32 times
- Been thanked: 50 times
Ja, se där ja!
Som du säger Fonz så lär det vara diodbryggan (verkar vara det i dem flesta fall på Accorden).
Men eftersom att det är morsans bil så vill jag helst fixa detta vid ett tillfälle och inte låta den vara stående.
Kan man köpa färdiga modellanpassade diodbryggor?
Som du säger Fonz så lär det vara diodbryggan (verkar vara det i dem flesta fall på Accorden).
Men eftersom att det är morsans bil så vill jag helst fixa detta vid ett tillfälle och inte låta den vara stående.
Kan man köpa färdiga modellanpassade diodbryggor?
-
- Inlägg: 2430
- Blev medlem: 5 februari 2012, 18:06
- Bil: EP3
- Namn: Agge Alonzo
- Has thanked: 32 times
- Been thanked: 50 times
Malkolm skrev:Normalt sett så håller k24:ans generator 15.-23.000mil. Så om du köper en ny, eller en kvalitets-renoverad så håller den troligen 15.-23.000mil till. Detta bör inte vara ett problem för någon.
Då detta anses som kort livslängd inom Hondavärlden så är det tyvärr svårt att hitta prisvärda begagnade generatorer till just k24:an.
Om man vill spara pengar och är lite händig så kan man montera tex en CRV-generator från bilar med k20. Denna passar INTE direkt! Man måste skaffa en längre övre bult och sätta rätt antal brickor innanför generatorns övre bulthål. Med fördel så köper man en 1meter lång gängstång i M8 på tex biltema, den kapar man i vettig längd och använder som övre bult.
Om man inte schimsar alls, eller använder för några brickor så kommer generatorn att lossna/alternativt spricka. Men med rätt antal brickor så passar till och med multiremmen perfekt! Kontakten med de 4kablarna sitter annorlunda placerad, det är inget problem att få dit den iaf.
CRV k20 generatorn verkar hålla MINST 25.-30.000mil. Har faktiskt aldrig bytt ut nån sånn ännu.
Men har monterat en hel del sånna på Accorder.
Precis, kort livslängd inom Hondavärlden. Byta en gång under bilens livslängd? Aldrig!
Denna Accord har gått runt 20k vid tillfället. Oklart om den bytt generator tidigare.
Legendens rasade vid 23k, men där var det nog för att kullagret (?) skar sig.
Det är ju en hel del varv dessa generatorer har snurrat trots allt
Mest intressant är det om Accorden startar på Arlanda om en vecka med generatorproblem och denna kyla. Tvivlar på det :p
- fonzeka
- Inlägg: 3475
- Blev medlem: 25 juli 2004, 04:17
- Bil: S2000
- Namn: Anders Westlund
- Ort: Avesta
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 55 times
Ja problemet är väl att hitta rätt bara, kanske är nåt att kika på när du väl fått bort den trasiga generatorn istället för att slänga den.lowpass skrev: Kan man köpa färdiga modellanpassade diodbryggor?
Rectifier kan du söka på för engliska träffar.
- K.Larsson84
- Inlägg: 481
- Blev medlem: 29 augusti 2013, 20:48
- Namn: Kristoffer Larsson
- Ort: Lund
Jag fick bytta precis på våran Type-s i höstast 14k på mätaren blev oem renoverad funkar som det ska igen nu dok högre pris som ni säger jämfört med andra generatorer..
Blicken, pilen, filen...
Nuvarande Bilar:
Ingen
Tidigare bilar:
Accord Tourer Type-s
Honda Ep3 - 02
Honda S2000 -07
Nissan S13
audi TT 225hk -00
Volvo 850 GLT
Nuvarande Bilar:
Ingen
Tidigare bilar:
Accord Tourer Type-s
Honda Ep3 - 02
Honda S2000 -07
Nissan S13
audi TT 225hk -00
Volvo 850 GLT