kopplingsfråga

Frågor om motor, drivlina, fälgar, däck etc. ställer du här
Matses
Wannabe
Wannabe
Bil: Civic type r ep3 -05
Namn: Kristoffer Mattsson
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

17 mars 2019, 21:22

Hej, kopplingen i min honda beter sig lite underligt, kopplingen har alltid tagit rätt högt men rätt bra men i dom sista dagarna så började kopplingen med att ta väldigt långt ner och även att växlarna går in märkbart finare än innan när den tog högt upp då det kunde vara lite notchy ibland men rätt sällan. Nu när jag var ute med bilen så varierade läget på pedalen när kopplingen börjar ta och undrar vad det kan vara för fel? den pendlar mellan hur den var förut och med lågt grabbing point så är väldigt kluven.I övrigt så känns det inte som att kopplingen är kass som min förra ep3a då det var lite andra symptomer då.

Tacksam för svar!
Användarvisningsbild
pasen
Styrelsen
Styrelsen
Bil: S2000 -05
Namn: Richard Lindström
Has thanked: 18 times
Been thanked: 33 times

18 mars 2019, 13:55

Generellt ska väl kopplingen ska ta ganska högt upp på pedalen. Det minimerar risken att skada lådan vid växlingar om den frilägger tidigt.

Konstigt att det varierar dock. Vad är det för bil? EP3? Kanske är slav/master cylinder som strular. Är det orginalkoppling?
Richard Lindström, Stockholm
Accord, EK4, S2000
Matses
Wannabe
Wannabe

19 mars 2019, 07:59

Ja den pendlar med att ta rätt lågt och till rätt högt på pedalen. lådan känns dock mkt bättre när den väl tar längre ner men innan har det varit längre upp hela tiden, Detta gäller en ep3 och vad jag vet ska det vara originalkoppling/steg 1. undrar också om det är någon slavcylinder som beter sig underligt finns det något vis att testa detta? Mvh
Matses
Wannabe
Wannabe

25 mars 2019, 15:35

Tänkte bara uppdatera att ett nödvändigt byte av bromsvätska och luftning utav kopplingen löste mitt problem!
Skriv svar