Dränerad batteri

Frågor om motor, drivlina, fälgar, däck etc. ställer du här
BananSkal
Användare
Användare
Bil: Honda Civic Hatchback 1.6 i-Dtech 2015
Namn: Alex
Kontakt:

30 juli 2019, 20:05

Hur länge håller era batterier i Honda Civic?
Köpte rätt nyligen en -15 års modell uttagen-16 och batteriet är helt dött.
Kan batteriet verkligen bli helt död på 3 år?
Honda Civic Hatchback 1.6 i-Dtec 120 hk -15
Användarvisningsbild
pasen
Styrelsen
Styrelsen
Bil: S2000 -05
Namn: Richard Lindström
Has thanked: 17 times
Been thanked: 26 times

31 juli 2019, 02:16

Börja med att testa ladda upp det. Om batteriet haft dålig laddning (låg syrahalt) under vintertid ökar risken för att nån av cellerna ska frysa sönder.

Så ja, om man misskött batteriet (med djupa urladdningar t.ex) kan livslängden bli kort.

När du säger helt dött, lyser inte ens någon lampa i hela bilen?
Richard Lindström, Stockholm
Accord, EK4, S2000
BananSkal
Användare
Användare
Kontakt:

1 augusti 2019, 21:40

Hej hej!
Batteriet är underhållsfri, så att man kan inte fylla upp den... Så att jag vet inte varför detta hände/händer.
Jag har lånat en relativt bra laddare som kunde ladda 8A men man kunde se på laddaren att den kunde ladda med en viss ström och efter bara 2 timmar så sjönk matningen och till slut laddade den inget alls. Batteriet varade då i några starter sedan dog den igen...
Nu har jag lånat en starkare laddare som kan ladda 25A, laddaren har en "reparera batteriet" funktion och då matade laddaren rätt dåligt i början, 4A, sen efter någon timme, då började strömmen stiga mer och mer och då blev batteriet rätt varmt efter ett tags laddning. Så att jag tror att batteriet tog emot väldigt lite ström från generatorn... Men nu efter ett par timmars chock laddning så kunde man iallafall se på laddaren hur den kunde mata på med 15A utan problem, så att jag tror att jag fick liv i den nu...
Återstår att se om den lever i några veckor/månader
BananSkal
Användare
Användare
Kontakt:

1 augusti 2019, 21:41

Hej hej!
Batteriet är underhållsfri, så att man kan inte fylla upp den... Så att jag vet inte varför detta hände/händer.
Jag har lånat en relativt bra laddare som kunde ladda 8A men man kunde se på laddaren att den kunde ladda med en viss ström och efter bara 2 timmar så sjönk matningen och till slut laddade den inget alls. Batteriet varade då i några starter sedan dog den igen...
Nu har jag lånat en starkare laddare som kan ladda 25A, laddaren har en "reparera batteriet" funktion och då matade laddaren rätt dåligt i början, 4A, sen efter någon timme, då började strömmen stiga mer och mer och då blev batteriet rätt varmt efter ett tags laddning. Så att jag tror att batteriet tog emot väldigt lite ström från generatorn... Men nu efter ett par timmars chock laddning så kunde man iallafall se på laddaren hur den kunde mata på med 15A utan problem, så att jag tror att jag fick liv i den nu...
Användarvisningsbild
pasen
Styrelsen
Styrelsen

4 augusti 2019, 11:27

BananSkal skrev:
1 augusti 2019, 21:40
Hej hej!
Byt batteri, låter helt klart som att det är slut. Så slipper du bli stående nånstans där du inte vill stå.

Och med syrahalt menade jag inte att du skulle fylla på något. När batteriet har låg laddning sjunker syrahalten i batterivattnet och fryspunkten sjunker. Dvs lättare att det fryser sönder en kall vinternatt. De brukar generellt inte må bra av att vara urladdade under lång tid.
Accord, EK4, S2000
BananSkal
Användare
Användare
Kontakt:

4 augusti 2019, 11:33

Ja jag misstänker också att den är slut, men jag ger den ett försök till, kanske funkar ändå nu när jag har kunnat kräma på med mycket ström. Kunde inte innan...
Och du har rätt såklart om fryspunkten, batteriet fryser lättare om den är dålig.
Men sen är ju också frågan, är det rimligt att batteriet är helt slut efter 3 år :-/
Användarvisningsbild
fonzeka
HPC Medlem
HPC Medlem
Bil: S2000
Namn: Anders Westlund
Has thanked: 3 times
Been thanked: 11 times

4 augusti 2019, 12:53

Man kan förstöra ett batteri på 3 minuter om man vill, allt beror på hur man behandlar det.
Sen vill jag tillägga att fryspunkten stiger när batteriet är urladdat ;)
BananSkal
Användare
Användare
Kontakt:

4 augusti 2019, 13:03

Det där med att behandla batteriet rätt så ska ju bilen själv ta hand om...
Som konsument behöver du väl inte göra mycket mer än så... Bilen körs i princip varje dag, och rätt så långa sträckor, så att batteriet borde klara sig rätt bra ändå tycker man....
BananSkal
Användare
Användare
Kontakt:

4 augusti 2019, 13:03

Det där med att behandla batteriet rätt så ska ju bilen själv ta hand om...
Som konsument behöver du väl inte göra mycket mer än så... Bilen körs i princip varje dag, och rätt så långa sträckor, så att batteriet borde klara sig rätt bra ändå tycker man....
Användarvisningsbild
fonzeka
HPC Medlem
HPC Medlem
Bil: S2000
Namn: Anders Westlund
Has thanked: 3 times
Been thanked: 11 times

4 augusti 2019, 13:43

Det kan räcka att man glömt lyset på nån enstaka gång för att det ska ta stryk, eller att man stått och nött på startmotorn i kylan för länge.
Men ja om man sköter det exemplariskt så ska det normalt kunna hålla mer än tre år.
Användarvisningsbild
pasen
Styrelsen
Styrelsen

5 augusti 2019, 11:22

fonzeka skrev:
4 augusti 2019, 12:53
Sen vill jag tillägga att fryspunkten stiger när batteriet är urladdat ;)
Oops :roll:
Accord, EK4, S2000
Skriv svar