Service

Frågor om motor, drivlina, fälgar, däck etc. ställer du här
BananSkal
Användare
Användare
Bil: Honda Civic Hatchback 1.6 i-Dtech 2015
Namn: Alex
Been thanked: 2 times
Kontakt:

6 december 2019, 22:01

Hej gott folk!
Det är snart dags för mig att lämna bilen på service, men jag tänkte göra servicen själv.
Har pratat med folk på honda och de säger att de måste koppla upp bilen för att se vilken service som behöver göras för det finns ingen lista längre som man kan följa. Enligt han så sa han att bilen avgör vilken service som väntar och som sagt, enda sättet att se det är genom uppkoppling!?
Min fråga är då, kan man se på annat sätt vilken service som behöver göras, räcker med en ODB läsare eller hur ska man gå till väga?
Honda Civic Hatchback 1.6 i-Dtec 120 hk -15
lowpass
HPC Guld Medlem
HPC Guld Medlem
Bil: EP3
Namn: Agge Alonzo
Has thanked: 13 times
Been thanked: 27 times

7 december 2019, 11:43

Bilen säger till för olika saker själv men du kan även följa serviceboken som vanligt efter miltal.
Kolla i din servicebok vad som har gjorts och jämför med nästa service. På så sätt är det enkelt att lista ut vad som borde göras.
Användarvisningsbild
Dani
HPC Medlem
HPC Medlem
Bil: Civic Type-R FK2, CRV 2.2D
Namn: Daniel Gabriel
Has thanked: 5 times
Been thanked: 7 times
Kontakt:

9 december 2019, 08:57

lowpass skrev:
7 december 2019, 11:43
Bilen säger till för olika saker själv men du kan även följa serviceboken som vanligt efter miltal.
Kolla i din servicebok vad som har gjorts och jämför med nästa service. På så sätt är det enkelt att lista ut vad som borde göras.
Det är tyvärr inte så lätt, det enda givna är B-service som innefaller vid samma tidpunkt varje år. Det är alltså fordonskontroll + rostskyddskontrollen som görs. Du har rostskyddsgaranti i 12 år så det får du avgöra om du vill behålla den, vill du det så måste du göra
fordonskontrollen hos Honda årligen.

Bromsvätskan innefaller oxå vid samma tidpunkt varannat år, resten är både tids och KM-baserade där bilens datorer läser av körsätt mm och bestämmer när det är dags att serva det ena eller andra. De ljuger inte när de säger att de måste in med datorn för att läsa av exakt vilka servicepunkter som ska göras, för då ser de helt enkelt exakt hur många dagar och KM det är kvar till varje punkt. Jag har bifogat en bild där du kan se hur det ser ut i datorn, det är från min CTR.

Det du kan göra för att få fram alla servicepunkter med antal dagar och på så sätt göra alla samtidigt är att du sätter dig i bilen och börjar radera en service i taget. Om bilen t.ex varnar för AB2 som är en vanlig service, så raderar du dem. Då kanske 4 visar att den är 50 dar bort, vill du göra den oxå så släcker du den med och kollar hur många dagar det blir kvar till nästa servicepunkt osv osv osv. Det är iaf enda sättet att själv få koll över de punkter som kommer närmast men det är lite omständigt ja.

Om du tittar på min bild så ser du att om 15 dagar har jag en B service, sen dröjer det 175 dagar eller 1500 mil till A service och 800 mil eller två år till service 8. När man nollar en service så hoppar den upp igen i antal dagar eller mil.

Lycka Till!
CTR.jpg
CTR.jpg (149.35 KiB) Visad 1104 gånger
Daniel Gabriel / HPC Väst - Medlem #538
*Speedy Gonzales On The Run*
Honda Civic Type-R GT FK2 2015
Honda CRV 2.2D 2014
Användarvisningsbild
pasen
Styrelsen Gold
Styrelsen Gold
Bil: S2000 -05
Namn: Richard Lindström
Has thanked: 20 times
Been thanked: 44 times

11 december 2019, 14:17

Har de slutat visa servicepunkterna i displayen? Nu hade jag inte min FK2 i mer än ett år så gjorde bara första servicen, men vill minnas att den sa vad den ville ha.

Min Accord säger till när den vill ha ventiljustering, ny kylarvätska, ny olja, ny bromsvätska osv... I form av de där siffrorna som sedan kan översättas i serviceboken till text.

Man får ju vara lite smart om den bara säger A-servoce och kolla vad nästa blir när man resettar. Är det 300mil till nytt luftfilter är det ju bara resetta den också och stoppa i ett direkt.

Men det är väl rätt i att du inte kan se alla intervaller i en tabell som i deras dator. Jag har följt bilens anvisningar nu i 12000mil utan problem. Värt att notera att min bil är rostig sedan länge och de ville inte ta det på garanti. Det går säkert bråka, men det är 12000 mil sedan så jag har släppt det nu.
Richard Lindström, Stockholm
Accord, EK4, S2000
Användarvisningsbild
Dani
HPC Medlem
HPC Medlem
Kontakt:

11 december 2019, 14:56

Jodå det syns siffror och bokstäver i displayen så han kan radera som jag nämnde och se vad som kommer näst.
Honda CRV 2.2D 2014
BananSkal
Användare
Användare
Kontakt:

12 december 2019, 22:30

Ja, jag såg det nu, I display så står det 48, så att 4an står för bränslefilter och 8 för luftfilter

Så, till min nästa fråga då, bränslefilter, är det bara till att byta ut den och köra igång bilen eller är det något som behöver luftas osv? Bilen är min allra första diesel, så att man blir lite osäker på hur diesel motor funkar.
Bilen är en honda civic, - 15
Användarvisningsbild
Dani
HPC Medlem
HPC Medlem
Kontakt:

13 december 2019, 07:49

Jag tror det är just Civicen eller om det är 1.6 dieseln som man måste pumpa fram lite bränsle för att inte stå och tugga i evigheter.
Skicka mig ett mail om du vill så kan du få arbetsbeskrivningen för luftning av vatten mm.
daniel.gabriel@borasbilhall.se
Honda CRV 2.2D 2014
Användarvisningsbild
Dani
HPC Medlem
HPC Medlem
Kontakt:

13 december 2019, 12:45

Jag tror jag fick till det, här är arbetsbeskrivningen fast utan demontering av luftfilter mm.
DeMo Bränslefilter.pdf
(417.84 KiB) Nerladdad 46 gånger
Luftning av vatten.pdf
(346.04 KiB) Nerladdad 51 gånger
Honda CRV 2.2D 2014
BananSkal
Användare
Användare
Kontakt:

14 december 2019, 23:47

Wow, tack så mycket! Ska undersöka detta närmare, och ska se om jag kan skaka fram en sådan "special nyckel" som det omnämns i dokumentet 😁
Skriv svar