HowTo: Montera MG styrväxel på EG/DC2
Postat: 24 oktober 2020, 09:54
Detta är en beskrivning hur man monterar en Styrväxel från MG ZS på Honda Civic EG eller Honda Integra Type-R DC2. Det kanske går på andra bilar också (K-Swappad EK med EG subframe tex) men dessa är dem jag kollat upp vad som behövs.
Bakgrunden till att byta styrväxel är många. Jag gjorde detta egentligen av en annan anledning än få bättre utväxling på ratten. Hjulen får inte större vinkel pga detta swap, utan handlar om utväxling.
Jag skall köra mekanisk servostyrning och då är denna växel lämpligt swap. Utan servo så finns det andra saker man kanske bör titta på tex Quaife i en manuell civic växel.
Jag köpte en styrväxel från en MG ZS från 2005. Den är tillverkad av TRW och har artikelnummer 34 010 887A. Den har en utväxling på 16:1
Här är några andra exempel på utväxling
MG ZS, 2.5 varv. 16:1
ITR DC2, 2.98 16:1
EG/EH 3,58 17,5:1
S2000, 2.63 14.9:1
När jag fick min styrväxel så saknades alla saker som skall monteras på denna och jag fick undersöka vad man behöver.
Utom styrväxel så behöver man köpa följande saker:
Knutkors från NSX/Civic EK. Art No 53323S04003 (Hos honda eller skrot)
Inre styrleder från en Renault Laguna III (Min MG växel har M14x1,5 som gänga för inre styrleder) Art No SKTR-0240269 (Hittades på autodoc för småsummor)
Jag fick kapa ~2cm på styrlederna då dem var lite för långa. Samt att gängorna bottnade i växeln så man fick lägga dit en M14 bricka.
Hålen för hydrauliken är M16x1,5 samt M14x1,5. Lilla hålet (övre) är för tryck och undre är för retur.
Andra saker att tänkta på är att gummibussningen på torpedväggen. Håller för axeln är för litet så jag borrade upp det hålet och fettade in efter.
För centrera växeln så kan man gå till ändläge och räkna varven samtidigt som man kör till andra ändläget och delar på två. Då får man lätt centrum.
Tack till Scotte som hjälpt mig med frågor som jag haft.
Följ gärna mer av mitt bygge i projekttråden:
viewtopic.php?f=29&t=77141
Bakgrunden till att byta styrväxel är många. Jag gjorde detta egentligen av en annan anledning än få bättre utväxling på ratten. Hjulen får inte större vinkel pga detta swap, utan handlar om utväxling.
Jag skall köra mekanisk servostyrning och då är denna växel lämpligt swap. Utan servo så finns det andra saker man kanske bör titta på tex Quaife i en manuell civic växel.
Jag köpte en styrväxel från en MG ZS från 2005. Den är tillverkad av TRW och har artikelnummer 34 010 887A. Den har en utväxling på 16:1
Här är några andra exempel på utväxling
MG ZS, 2.5 varv. 16:1
ITR DC2, 2.98 16:1
EG/EH 3,58 17,5:1
S2000, 2.63 14.9:1
När jag fick min styrväxel så saknades alla saker som skall monteras på denna och jag fick undersöka vad man behöver.
Utom styrväxel så behöver man köpa följande saker:
Knutkors från NSX/Civic EK. Art No 53323S04003 (Hos honda eller skrot)
Inre styrleder från en Renault Laguna III (Min MG växel har M14x1,5 som gänga för inre styrleder) Art No SKTR-0240269 (Hittades på autodoc för småsummor)
Jag fick kapa ~2cm på styrlederna då dem var lite för långa. Samt att gängorna bottnade i växeln så man fick lägga dit en M14 bricka.
Hålen för hydrauliken är M16x1,5 samt M14x1,5. Lilla hålet (övre) är för tryck och undre är för retur.
Andra saker att tänkta på är att gummibussningen på torpedväggen. Håller för axeln är för litet så jag borrade upp det hålet och fettade in efter.
För centrera växeln så kan man gå till ändläge och räkna varven samtidigt som man kör till andra ändläget och delar på två. Då får man lätt centrum.
Tack till Scotte som hjälpt mig med frågor som jag haft.
Följ gärna mer av mitt bygge i projekttråden:
viewtopic.php?f=29&t=77141