Sida 1 av 1

Postat: 2 juni 2005, 12:52
av GIBBON
Tjena!

Igår fick jag en "VIP" inbjudan till att få köra på Mantorp Park nu på söndag [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... iggrin.gif[/img] . Tänkte bara höra om det är någon här ifrån som kört där tidigare som kan dela med sig av vad man bör tänka på och om det är i någon böj man ska ta det extra försiktigt.

Sedan så rekomenderas det ju att man ska ha bytt bromsoljan innan man kör runt en bana pga att oljan annars börjar koka då det finns luftbubblor i systemet. Vet ej om jag kommer hinna gör det då det är ganska kort om tid. Vad händer när oljan kokar? Går pedalen längre ner? Hur mycket längre blir bromssträckan? Slutar bromsarna funger helt? [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... shock1.gif[/img] ...jag har ingen aning så jag frågar Er experter [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... >/wink.gif[/img]

MVH

Niklas

Postat: 2 juni 2005, 13:35
av Asse
Är du tveksam på bromsvätskan och inte orkar byta så ska du inte heller ge dig ut på banan. Tar ju max 1 timme att byta och lufta.

Inte så kul om pedelen sjunker ner i golvet i slutet av rakan på Mantorp...
Annars är det en rätt skoj bana, jag tycker Pariskurvan är lite lurig och svår att hitta rätt spår i. Kolla banguiden på rejsa.nu .

Postat: 2 juni 2005, 14:32
av david-o
Det beror lite på när du bytade bromsvätska sist också, förmodligen så går det att köra med orginal vätska som är 1 år gammal (gick för mig när jag tog licensen) men det är dummt att chansa.
Vet du med dig att vätskan inte är bytt på länge så byta eller håll dig borta från banan.
Har du dessutom helt orginal bromsar så ta det lugnt, har provat köra helt orginal en gång och gör aldrig om det, det tog udden av glädjen när man behövde be till gud inför varje sväng att bromsarna skulle ta den gången också.

Edit: Du behöver inte köpa de värsta bigbrake-kitten för lite hobbybankörning däremot, själv slängde jag på slitsade brembo max skivor och ferrodo ds 2500 belägg fram och ferrodo premier bak och det funkade väldigt bra tyckte jag, körde en hel dag i ca 25min åt gången utan att de mattades och där är fortfarande mycket kvar på beläggen.
Så för lite halvseriös hobbybankörning någon gång under sommaren räcker det länge.

Postat: 2 juni 2005, 15:22
av GIBBON
tack för infon, jag har ej bytt bromsvätskan, bilen köptes ny i december förra året så B-vätskan är inte så gammal. Men det känns som jag vill vara på den säkra sidan. Detta är trotts allt min bruksbil...

Postat: 2 juni 2005, 15:32
av david-o
Är inte bromsvätskan äldre än så borde det gå, men jag vill inte lova något så känner du sig osäker är det nog bäst att byta.
Vad är det för bil du ska köra med?
Är det en civic type r så är nog orginalbromsarna lite bättre än de var på min esi [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... /smile.gif[/img]

Postat: 2 juni 2005, 15:52
av PatrikGBG
ang om nån kört där, så är de vår största träff varje år typ...
de flesta av de som kör bana kan den utan o inne

Postat: 2 juni 2005, 17:00
av Magyar
Hehe jo. Du missade presic HPC största (?) årliga träff med bankörning på Mantorp. Jag hade orginal förutom MC-bromsvätska Motul RBF 600. Jag tog det riktigt försiktigt och körde endast 4-5 varv åt gången för att sedan kyla av bromsarna. Och det behövdes för det rök rejält om dem. Som om jag hade purge på var sin sida av bilen [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... iggrin.gif[/img]

Om promsvätskan kokar så går pedalan längst ned utan motstånd och det enda du kan använda dig av är handbormsen eller ev motorbroms. Ingen av de altenativen är säkra som du förstår [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... /smile.gif[/img]

Postat: 2 juni 2005, 21:39
av GIBBON
jag kommer köra min civic typ-R för gamla celican är nog lika säker som en rysk trabant [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... >/prop.gif[/img]. Ne får se om jag hinner byta bromsvätska annars skiter jag i det...fan oxåååååå hade kostat 950 spänn för 8 timmar, men jag skulle få det gratis [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... anting.gif[/img] [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... anting.gif[/img] [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... anting.gif[/img]

Postat: 2 juni 2005, 22:10
av david-o
Om det är bankörningen som hade kostat så mycket och som du får gratis så är det ju bara att köra dit och testa.
Kör några varv och se hur det känns, känns det bra är det bara att fortsätta, gäller bara att ha lite marginaler om man inte kört innan och inte låta hornen växa förbi förståndet.

Det är fruktansvärt roligt och du kommer inte ångra dig [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... /smile.gif[/img] (iaf inte förän du fastnar och inser hur mycket pengar det går att göra av med [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... >/oops.gif[/img] )

Postat: 2 juni 2005, 22:17
av GIBBON
Märker man att bromsvätskan är påväg att börja koka genom att bromsarna tar sämre å sämra + att pedalen sjunker bit för bit? Eller händer det helt utan förvarning?

Postat: 2 juni 2005, 23:52
av M Scotte
Du märker det gradvis på en mjukare och mjukare pedal.

Har kört mycket på Mantorp, och har du möjlighet att åka dit så gör det, förstår dock inte varför du inte körde där när klubben körde 5 maj, då var det också gratis.

Postat: 3 juni 2005, 00:03
av GIBBON
Ok tack!

Varför jag inte åkte den 5:e maj= Enkelt, jag var tvungen att jobba, fick ej ledigt [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... anting.gif[/img]

Drar bilen mycket motorolja så man måste fylla på efteråt?

Postat: 3 juni 2005, 09:22
av GIBBON
Vad för bromsvätska rekomenderar ni att man byter till när man har en civic Typ-R?

Postat: 3 juni 2005, 09:56
av Hattori Honda
Banguide Mantorp:
<a href="http://rejsa.nu/bana_info.asp?mantorp" target="_blank">http://rejsa.nu/bana_info.asp?mantorp</a>

Om du klickar på bilden får du beskrivning för hur du ska köra varje centimeter!

Tycker definitivt att du ska åka dit om det är gratis. Antar att det är genom tidningen Expressen för jag läste nåt om att de fixar några banträffar i år.
Du behöver ju faktiskt inte slå banrekord utan bara ge dig ut och ha kul.
Tänk på att kolla i backspegeln och att ge dig ut för att kyla bromsarna lite då och då så går det nog finfint! [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... humbup.gif[/img]

/ Andreas

Postat: 3 juni 2005, 14:52
av Magyar
<!--QuoteBegin-GIBBON+3 Jun 2005, 08:22:19--><div class='quotetop'>QUOTE(GIBBON @ 3 Jun 2005, 08:22:19)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->Vad för bromsvätska rekomenderar ni att man byter till när man har en civic Typ-R?
<div align="right"><a href="index.php?act=findpost&pid=148622"><{POST_SNAPBACK}></a></div><!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->

Jag antar att de flesta kör med just Motul RBF600 (som man köper hos MC-handlaren) eftersom det är så prisvärt och bra. Det finns något annat som är ännu bättre men jag tror att den kostade ca 5x så mkt. Jag har inga siffror i huvudet så sök på det.

Postat: 5 juni 2005, 17:17
av Andreas Lundgren
japp MOTUL RBF-600 är grymm med kokpunkt på 312grader....

Postat: 11 juni 2005, 20:16
av Chucky
det är alltså imorrn "söndag" som du ev ska dit?, mycket roliga bilar som ska dit eller?..man kanske skulle ta sig dit och kolla in

Postat: 13 juni 2005, 16:12
av GIBBON
hur mycket går det i då? i vilka volymer sälja MOTUL? ska höra om de har lite i kallhäls marina...