Köra in r-däck

Här diskuterar vi allt om banköring/racing: racingteknik, spårval, motorsport, däck, chassi etc.
Användarvisningsbild
Hattori Honda
HPC Medlem
HPC Medlem
Inlägg: 99
Blev medlem: 3 augusti 2004, 11:40
Bil: Civic 1.8 Sport, 2006
Namn: Andreas Engstrom
Ort: Stockholm

7 maj 2007, 22:52

Läste igenom denna tråd på rejsa.nu:
<a href="http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=2257" target="_blank">http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=2257</a>
men blev inte så mycket klokare ändå.

En del pratade om att göra åttor på en parkering och andra skulle skicka in däcken i bastun... :huh:
M Scotte pratade om att lägga några kvicka mil på motorväg med syrrans bil, men fick lite kritik för att det skulle vara svårt att få upp tempen i däcken.

Det jag gjorde nu idag var att köra sisådär 5 mil motorväg i drygt 100km/h och halvägs svänga av och göra just åttor på en parkering. Plockade sedan av dem och lade in dem i förrådet. Räcker det för att ta ut dem på banan i helgen?

Förresten; vad är det man vill åstadkomma med att köra in däcken? Vad händer om man tar ett sprillans nytt däck och blåser ut på banan med det?

Många banrävar här, så någon måste ju ha koll! :)

// Andreas
Senast redigerad av 1 Hattori Honda, redigerad totalt 8 gånger.
Stocktown, Älta
Civic 1.8 Sport, 2006


Pflanzgarten stole my virginity

Du borde cykla mer!
StefanSOD
Wannabe
Wannabe
Inlägg: 28
Blev medlem: 18 april 2005, 11:39
Ort: Gävle
Kontakt:

8 maj 2007, 10:03

Det man vill uppnå är att däcket ska bli hårdare. Ju fler gånger man hettar upp ett däck, desto hårdare/sämre blir gummit.
Däck är ju alltid en färskvara, och är som snabbast när det är nytt.

Det man kan göra om man kommer till en bana med ett nytt set däck, är ju att åka ut och köra i ett skapligt tempo och inte stressa upp däcken i temp.
Man kan köra 5 varv och sedan gå i depå och låta däcken kyla av ordentligt, då uppnår men ungefär samma effekt som att "köra in" däcken.
Mvh Stefan Söderberg

Utför lackeringsjobb, plåtjobb m.m.
Har F-skattsedel och redovisar moms

0708163541
info@stefansoderberg.com
<a href="http://www.stefansoderberg.com" target="_blank">http://www.stefansoderberg.com</a>
Aerodynamic
HPC Medlem
HPC Medlem
Inlägg: 1292
Blev medlem: 27 juli 2004, 23:00
Bil: Civic
Namn: Per Axblom
Ort: Alingsås
Been thanked: 1 time

8 maj 2007, 15:11

Och hårdare vill man att däcken ska bli för att dom ska slitas långsammare?

Mvh, Per
Per Axblom / Lotus Type 116 K24 powered.
StefanSOD
Wannabe
Wannabe
Inlägg: 28
Blev medlem: 18 april 2005, 11:39
Ort: Gävle
Kontakt:

8 maj 2007, 15:46

Ja!

Men är man ute efter en kanon tid i SS, så är ju ett spritt ny omgång däck att föredra.
Mvh Stefan Söderberg

Utför lackeringsjobb, plåtjobb m.m.
Har F-skattsedel och redovisar moms

0708163541
info@stefansoderberg.com
<a href="http://www.stefansoderberg.com" target="_blank">http://www.stefansoderberg.com</a>
Användarvisningsbild
Hattori Honda
HPC Medlem
HPC Medlem
Inlägg: 99
Blev medlem: 3 augusti 2004, 11:40
Bil: Civic 1.8 Sport, 2006
Namn: Andreas Engstrom
Ort: Stockholm

8 maj 2007, 20:58

StefanSOD skrev:Man kan köra 5 varv och sedan gå i depå och låta däcken kyla av ordentligt, då uppnår men ungefär samma effekt som att "köra in" däcken.
Tror jag kör den metoden utöver rundan jag tog igår.
Tack för tipsen! :thumbup:
Stocktown, Älta
Civic 1.8 Sport, 2006


Pflanzgarten stole my virginity

Du borde cykla mer!
M Scotte
Jag är en Honda :D
Jag är en Honda :D
Inlägg: 7950
Blev medlem: 26 juli 2004, 12:30
Namn: Martin Scotte
Ort: Vellinge
Been thanked: 7 times
Kontakt:

8 maj 2007, 21:08

Det man är ute efter är att däcket ska binda ihop bättre för bättre grepp och livslängd, inte att göra det hårdare. Detta är anledningen till heat cycle, dock väldigt swvårt att göra på gatan.
Martin Scotte
Subaru Outback -19
Jazz -07
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
YASH
Påläst
Påläst
Inlägg: 623
Blev medlem: 25 juli 2004, 13:01
Ort: Borås
Kontakt:

8 maj 2007, 23:58

Passar på och frågar vad är optimalt däcktemp för Toyo R888 205-50-15 för gatkörning och minimal slitage.
Only M Matters
Istvan
Gillar Honda!
Gillar Honda!
Inlägg: 414
Blev medlem: 14 juni 2005, 01:28
Namn: István Csiszár
Ort: Borås
Kontakt:

9 maj 2007, 00:46

Yash du menar däcktryck va? Peter brukar fylla i 2,5bar i mina för gata.. (alltså mina 205/50-15 r-däck)
Han borde ha bra koll på det om nån ;)

MVH
http://www.fotoi.se
YASH
Påläst
Påläst
Inlägg: 623
Blev medlem: 25 juli 2004, 13:01
Ort: Borås
Kontakt:

9 maj 2007, 01:08

Det känns som 2.5Bar för gatan e för mkt, då de slits lite för mkt i mitten upplever jag.
Only M Matters
Istvan
Gillar Honda!
Gillar Honda!
Inlägg: 414
Blev medlem: 14 juni 2005, 01:28
Namn: István Csiszár
Ort: Borås
Kontakt:

9 maj 2007, 01:16

Jag vet alltså inte, ja tror personligen att det är rätt bra, då det är hårda sidor på däcken.. Ja litar på Peter :)

MVH
http://www.fotoi.se
Användarvisningsbild
NilsG
Kunnig
Kunnig
Inlägg: 926
Blev medlem: 16 april 2004, 01:46
Bil: Saab
Namn: Nils-Gunnar Johansson
Ort: Göteborg

9 maj 2007, 01:23

Det jag har fått veta är man inte ska gå över 2kg när de är varma.
Nils-Gunnar Johansson
Team Gbg

Saab 96 V4 '77b
Saab 9-3 '99
Niklas Lilja
Wannabe
Wannabe
Inlägg: 16
Blev medlem: 26 juli 2004, 21:52
Namn: Niklas Lilja
Ort: Ängelholm
Kontakt:

9 maj 2007, 22:32

M Scotte skrev:Det man är ute efter är att däcket ska binda ihop bättre för bättre grepp och livslängd, inte att göra det hårdare. Detta är anledningen till heat cycle, dock väldigt swvårt att göra på gatan.
??? Ett däck har alltid bäst grepp när dom är splitt nya, efter första uppvämingen och avkylningen sjunker prestandan i däcket (greppet).

Varjegång du kör däcket varmt med en avkylning efteråt förlorarar däcket mer och mer i prestanda pga att däcket blir hårare och mer slitet.....

Ska man försöka sätta en så snabb tid som möjligt i t.ex. SS så är splitt nya däck bäst. På med nya däck och sen köra SS en gång i hyffsat tempo för att sedan ladda nästa varv direkt efter när däcken är varma.

Däcks trycket beror vad du har för däck så det bör man kolla upp med däcktillverkaren innan. Men nånstans mellan 2-2.2 bar är nån typ av grund tryck när däcken är riktigt varma. Man kan ha i tanken att tryck ökningen är hyffsat linjär med luft tempraturen. Så är det ca 30grader ute och man har 1.7bar i däcken. Så när däcken är varma ca 80-90grader så bör däckstrycket ökat med ca 0.5 bar. Alltså får man då ett tryck när man kommer in och tar trycket så fort man stannat på ca 2.2bar. Men tempraturen sjunker rättså snabbt så kör man ett ut och kyla av bromsar och däcken så är ju såklart poängen med att kolla trycket borta, måste göras t.ex. direkt när man passerat mål linjen på SS när däcken är som varmast.

Mvh
Fun Is Not A Straight Line!!!

LMP Engineering AB
[url]www.lmp-engineering.se[/url]
Kvalité till alla!

/Niklas Lilja
M Scotte
Jag är en Honda :D
Jag är en Honda :D
Inlägg: 7950
Blev medlem: 26 juli 2004, 12:30
Namn: Martin Scotte
Ort: Vellinge
Been thanked: 7 times
Kontakt:

10 maj 2007, 16:16

Förklara gärna för en okunnig vad meningen med heat cycling är då?
Martin Scotte
Subaru Outback -19
Jazz -07
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
Niklas Lilja
Wannabe
Wannabe
Inlägg: 16
Blev medlem: 26 juli 2004, 21:52
Namn: Niklas Lilja
Ort: Ängelholm
Kontakt:

10 maj 2007, 20:06

M Scotte skrev:Förklara gärna för en okunnig vad meningen med heat cycling är då?
En heat cycle är vad det heter ifrån kalla till varma till kalla igen, är en heat cycle. Vissa däckfabrikanter säger att man ska göra precis som du säger martin att man ska köra dom "varma" under en lång uppvärmning för sedan kylas av under typ 24timmar. Detta är ju just för att däcken ska hålla bättre under dess livslängd.
Det håller jag med dig om med dig om till fullo.... Men dit jag trodde tråden var påväg var hur man ska använda däcken för maximalt grepp.....
Har mycket erfarenhet av just detta igenom gokart,formelbilar,STCC och Porsche m.m

Här är en text som just detta....

This excerpt is from Chapter 8 of The Racing & High-Performance Tire.

The Real World, Using Tires
People who are actually using tires-serious road racers, circle-track racers, and autocrossers-have learned a lot about tires by trial and error. Hopefully these excerpts from The Racing & High-Performance Tire offer up some whys that will generate more knowledge among these racers and make them more confident when they're using their tires at the limit. Lower lap times forever!

Tire Give-Up
A racecar uses a set of tires a length of time, termed a tire stint, mainly determined by the number of laps required to use the fuel allowed by the rules. In most race series it takes more time to refuel the car than it does to change tires, so no time is saved by refueling only. In professional racing there is no reason for the tires to have a useful life that is any longer than a fuel stint.

For most tires the first lap or two are the fastest laps those tires will ever produce. Recently Michelin returned to Formula 1 to compete with Bridgestone in a good old-fashioned tire war. Some Michelin F1 tires appear to increase in performance after five to seven laps and reach peak grip during laps 10-20 before falling off slightly.

The Goodyear tires sold to NASCAR Winston Cup teams these days "give up" at least a second in lap time from the second through the tenth lap and continue to deteriorate until the end of the stint. In fact you can see the tires give up during the two-lap qualifying runs for the Winston [now Nextel] Cup races. The first lap is almost always the quickest and many drivers just run one lap and go back into the paddock. The amount of give-up from the first to the second lap is 0.05 to 0.1 seconds per mile of lap.

So why do tires give up? The reason is similar to that described in the section on tire scrubbing. The rubber in tires, especially tread rubber, undergoes cyclic stress at very high levels. The work done by these rubbers result in heat generation. The combination of high cyclic stress and high temperature is bound to generate mechanical and chemical changes in the rubber.

Some elastomers, and rubber falls into that category, exhibit stress softening and permanent set. Stress softening has been attributed to displacement of polymer network junctions and entanglements and/or the incomplete recovery to original positions of those junctions and entanglements after stress deformation. The presence of fillers [carbon black and silica] introduces possible additional softening mechanisms, including breakage of rubber/filler attachments, disruption of filler structure, or chain slippage at filler surfaces. When intermolecular structures are irreversibly disrupted or reform in new positions while the polymer is extended, the result is permanent deformation. The rubber is said to have "taken a set."

A rubber compound is a mix of many materials, including chemically active agents. An excess of certain kinds of active agents can provide an opportunity for a disrupted or broken bond to repair itself by rebonding at the same location or in a new location.

Another mechanism for tire give-up is more simple. The tire might wear to a tread thickness too thin to generate enough heat and the tire temperature falls out of the range for max grip. A thick tread, even a slick, deforms and the resulting hysteresis generates heat. A thin tread deforms less, generating less heat.

Heat Cycles
Rubber is a complex substance, a mixture of materials and chemicals manufactured with mechanical processes and various heat and pressure cycles. In use, tread rubber sees mechanical working and time at elevated temperatures very similar to the processes it saw as it was manufactured. It makes sense that more of the same processing would further change the rubber.

The material in a new race tire is semi-stable. If the tread rubber had been totally cured it might be too hard to do its job. So stress and heat can continue the curing process. Even small amounts of energy from ultraviolet wavelengths in sunlight, ozone in air, heat, or mechanical working can cause the rubber in a tire to continue its vulcanization process or change in some way.

The first heat cycle is called scrubbing and was described earlier. Every heat cycle changes a tire to some degree, generally in the direction of harder, less flexible, and less adhesive. Race tires can loose effectiveness before the tread wears through if they go through many heat cycles. For some tires three cycles is too many, while others show a performance drop off initially and then maintain a good level of performance until the tread is worn off. Smart race organizers are incorporating long-lasting tires into their rules so that "spec" tires can lower the cost of racing.

Men som sagt är man ute efter att sätta en så maximal tid som möjligt i t.ex. SS så är det bäst att köra på helt nya däck....
MEN det finns ju en risk att dom håller sämmre under resterande livslängd! Men vill man plocka den där extra sekunden så kostar det ;)
Fun Is Not A Straight Line!!!

LMP Engineering AB
[url]www.lmp-engineering.se[/url]
Kvalité till alla!

/Niklas Lilja
M Scotte
Jag är en Honda :D
Jag är en Honda :D
Inlägg: 7950
Blev medlem: 26 juli 2004, 12:30
Namn: Martin Scotte
Ort: Vellinge
Been thanked: 7 times
Kontakt:

10 maj 2007, 20:47

Jag bara gissar men tror inte att hattori är ute efter att sätta minimumtid med dessa däck utan mer hållbarhet. Jag tänkte testa Direzza medium i SS och se om det ger någon skillnad, Även om de inte håller mer än en vända så ger det mig 1 sekund eller så så är jag nöjd.
Martin Scotte
Subaru Outback -19
Jazz -07
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
M Säverot
Användare
Användare
Inlägg: 74
Blev medlem: 25 juli 2004, 23:16

17 maj 2007, 00:06

YASH skrev:Det känns som 2.5Bar för gatan e för mkt, då de slits lite för mkt i mitten upplever jag.
jag hade 2.2 runt om på mina 205-50-15 och det blev jämt och bra slitage då jag körde en hel sommar med dom,
Martin Säverot
------------------
civic aerodeck
civic vt -91
subaru -03 wrx
prelude -97 2.2
prelude -93 2.3
+lite andra skitbilar
Skriv svar