Sida 2 av 2

Postat: 19 december 2007, 15:49
av jeremia
Framhjulsdrivna bilar tror jag har ett stort handikap på grund av att de sliter betydligt mer däck fram! Finns väl risk att man åker på ett pitstop extra??

Postat: 19 december 2007, 16:28
av Paul H
YASH skrev:Paul H: Vad kör ni för bil, motor, drivlina, chassi och däck ?
Vi kör med en Civic VT med original motor och låda. Chassi är H&R dämpare och fjädrar, däck kör vi oftast med Toyo R888.

Behöver man byta däck så gör man förslagsvis det i samband med tankning eller förarbyte.

Postat: 19 december 2007, 17:07
av xzbatt
hur pass står man sej prestandamässigt med en civic vt då? kan vara bra med något att referera till.

Postat: 19 december 2007, 20:33
av SAUD
Det låter riktigt kul och jag tycker inte att det är alls dyrt om man delar med minst 4st personer. Skulle kunna tänka mig själv köra med några någon gång i framtiden.
Ni är rätt så många från Borås som är riktigt tokiga i rejsing,det skulle vara något för er typ: Yash,Istvan,Hamed,Malakai,Junior,Pirro osv?!Ni hade lätt kunnat ha en team?

Postat: 20 december 2007, 08:06
av Mooseman
Detta låter ju som en galet rolig idé. Det största problemet med att åka t ex K20 eg eller k20 itr är ju att man måste slänga in en rätt rejäl slant per person bara för bilen. Man måste ju även vara ett gäng som kan hålla sams och dela lika när det gäller utgifter, resor, träffar osv.

Jag skulle hemskt gärna vilja delta. Jerre och jag har t o m diskuterat det lite, men det faller ofta på just penga-frågan tyvärr. Man får nog välja där, antingen klubbträffar eller en sådan här cup. Iaf om man inte har avsevärt mkt mer pengar än vi har, alternativt är villig att sälja sig i depån till de andras fruar (eller män :shock1: ) mellan körpassen.. :biglaugh2:

Postat: 20 december 2007, 08:37
av benci
Jag har också lekt med tanken.

Jag har en bil som skulle kanske funka, men jag har inte riktigt tid än, med tanke på mina två barn.
Men om några år så komer jag säkert att prova på riktig rejsing, det vet jag.

Postat: 21 december 2007, 11:59
av Paul H
xzbatt skrev:hur pass står man sej prestandamässigt med en civic vt då? kan vara bra med något att referera till.
Har har kommit i mål som tionde bil på en tävling och har slutat tolva i serien.

Varvtider:
Knutstorp 1.13.631
Sturup 1.15.194
Falkenberg 55.328
Kinnekulle 1.05.479
Anderstorp 2.02.310

Ligger ett par sekunder efter de bästa bilarna per varv.

Postat: 21 december 2007, 12:26
av Civicenough
benci skrev:Jag har också lekt med tanken.

Jag har en bil som skulle kanske funka, men jag har inte riktigt tid än, med tanke på mina två barn.
Men om några år så komer jag säkert att prova på riktig rejsing, det vet jag.
Jag ska satsa på att komma till iallafall ett roadsport race till sommaren. Det är ju rätt billigt.
Beställde faktiskt båge från Gunnarsjö idag. Dock måste din bil vara original i motor. Annars blir du lätt uppflyttad i klasserna. Dina främsta motståndare blir Miator. Inte så snabba rakt fram men riktigt elaka i kurvorna.

Postat: 21 december 2007, 14:22
av torque
Tjena grabbar

Vi har kört långlopp i 3 säsonger nu dock i SLC och 3 timmars med en 12 timmars final.
Tycker absolut ni ska prova på långlopp, har själv kört några banträffar innan och det är absolut inte samma sak.
Tävling mot konkurrenter är det roligaste som finns.

Er finbil vill ni inte åka av banan med eller skrapa mot konkurrenterna.

En bil byggd enbart för bana behöver inte bli dyr om man är ex 2st och delar på kostnaderna.
Behövs absolut inga värstinggrejer för att börja tävla.

För egen del känns det som vi först nu, 3:e året vet vad som behövs och krävs.


Fixa till utseendet på bruksbilen och bygg på racerbilen grabbar, fast K20 EG Race Edition ska jag ha patent på :prop: :D


En tävling:

Måndag: Hmm till helgen är det äntligen dax, fixar till det sista på bilen, kollar så man ev. får ledigt på fredag.
Tisdag: Småfix, kolla så att alla reservdelar och verktyg finns i backarna.
Onsdag: Tvätt av bilen, ladda batterier osv. till komradio. Putsa rutorna och prata med mekanikerna.
Torsdag: Ställa fram allt som man ska ha med sig och gå igenom allt en sista gång.
Fredag: Lasta allt och åka eller hem och vila.
Lördag: Träning, Kval. Sista finputsen, gå runt i depån och prata med trevlig racefolk, kolla andras finurliga lösningar osv.
Söndag: RACE, spännande hela tiden, vet aldrig om nåt pajar eller vad, tankning och förarbyten måste klaffa. Taktik.
Efter det, packa ihop allt åka hem och vänta på nästa rejs.

Måndag, Tisdag: Ställa i ordning i garaget gå igenom vad som ska göras innan nästa rejs. Smälta alla intryck.

Behöver inte vara så jobbigt veckan innan race bara vi som gillar att ha det så :)
Inte heller särskilt dyrt om man delar på kostnader, snikar med boendet, åker gemensamt, har en driftsäker bil och inte driver ett STCC team i miniatyr.

Mvh Toni

Postat: 22 december 2007, 12:42
av YASH
Torque: Blir de nån motorbyte inför nästa sässong?
Det var väll nån CTR som van Klass 1 SLC i år ?

Postat: 22 december 2007, 15:31
av torque
I år vann inte CTR utan Saab 9-3SS. Men visst finns det en potent CTR med också.
Jo ett motorbyte är inplanerat dock är det pengarna som fattas.

Postat: 22 december 2007, 16:03
av YASH
Ser på bilderna att det finns en CRX med, är det 3 st Honder i klass 1 ? Eller är det ännu fler?

Postat: 22 december 2007, 16:08
av torque
Har varit 4 st ibland.

CTR
Ahlqvist Honda Civic Esi
Automontage CRX VT
Aros Racing CRX VT

Bara satsa på driftsäkerhet så funkar det, dessa hondor rullar konstant.

Postat: 22 december 2007, 16:12
av YASH
Man kanske skulle bjuda in lite långlopp folk på HPC's körningar så de kan dela med sig lite riktig racing erfarenhet. Samtidigt som ni får träningsmöjligheter.

Postat: 22 december 2007, 16:18
av M Scotte
Det har funderats på innan, men att avsätta ett körpass för tävlingsbilar är inget som varit aktuellt tidigare. Vi kan ju inte blanda bilarna.

Postat: 23 december 2007, 12:29
av Alfahannen
Tänk på att 60 lök är i underkant. Brorsan och gänget (Phoenix Racing) körde sönder två racemotorer och ett antal hjulupphängningsdelar i år. Det plockar snabbt på till sexsiffriga belopp, och man kan räkna med otaliga timmar i garaget. Tänkte själv börja tävla i den här serien med några polare, men körtiden per nedlagd krona är trots allt LÅG, även om detta är ingångsklassen och förmodligen den billigaste formen av långloppsracing.

Postat: 23 december 2007, 13:22
av torque
Ex. en gammal JTCC S40, den bara rullar och är byggd för racing. De enda kostnaderna där blir driften.
Vill man bygga dräpare så tar det några år innan man vet att allt funkar, då går det åt lite delar.

Vi har skyndat långsamt och valt våra uppdateringar noga.

En honda håller helt ok i standardskick samt kommer i mål före diverse rasade bilar.
I Ercup finns det alltid några och fightas med och har man driftsäkerhet så har man god chans till topp 5.