Camber r-däck CTR

Här diskuterar vi allt om banköring/racing: racingteknik, spårval, motorsport, däck, chassi etc.
8000 rpm
Wannabe
Wannabe
Inlägg: 5
Blev medlem: 11 augusti 2004, 10:09
Ort: Vallentuna

1 maj 2009, 21:08

Har sökt och inte hittat ngt konkret. ska åka bana med 205/40 17 kumho v700 medium. bilen har sänkfjädrar (3cm) ctr 02.
vilken camber ska man ha till detta för att inte slita däcken allt för snett?
vad kör ni på för camber? skriv järna om slitage och beteende.
Fredrik Söderholm
M Scotte
Jag är en Honda :D
Jag är en Honda :D
Inlägg: 7955
Blev medlem: 26 juli 2004, 12:30
Namn: Martin Scotte
Ort: Vellinge
Been thanked: 8 times
Kontakt:

1 maj 2009, 21:10

Så mycket du bara kan. Har sett exakt dessa däck tidigare på CTR som varit totalt förstörda efter en dag på banan med org camber
Martin Scotte
Subaru Outback -19
Jazz -07
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
8000 rpm
Wannabe
Wannabe
Inlägg: 5
Blev medlem: 11 augusti 2004, 10:09
Ort: Vallentuna

1 maj 2009, 21:20

Jag har dubbla camber bultar + ovalt övre hål i dämparen fram. dvs mycket camber blir det men för mycket kan ju inte va bra. bak har jag också camber justering.
vill också veta hur bilen beter sig med så mycket camber, och i så fall vad man kan vinna på att kompensera
Fredrik Söderholm
M Scotte
Jag är en Honda :D
Jag är en Honda :D
Inlägg: 7955
Blev medlem: 26 juli 2004, 12:30
Namn: Martin Scotte
Ort: Vellinge
Been thanked: 8 times
Kontakt:

1 maj 2009, 21:24

Med dem däcken i den hårdheten så kör på 3 grader camber, annars kommer du förstöra däcken.
Martin Scotte
Subaru Outback -19
Jazz -07
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
Johan Östensson
Användare
Användare
Inlägg: 100
Blev medlem: 11 juli 2007, 18:51
Namn: Johan Ostensson
Ort: Linköping

1 maj 2009, 21:29

Är dessa däck känsligare för camber än R888? Har kört en del med sådana utan att de slitits horribelt snett trots nära orginal-camber.
M Scotte
Jag är en Honda :D
Jag är en Honda :D
Inlägg: 7955
Blev medlem: 26 juli 2004, 12:30
Namn: Martin Scotte
Ort: Vellinge
Been thanked: 8 times
Kontakt:

1 maj 2009, 22:01

205-40 har så pass låg däcksida att dem inte tolerar sidoflexning på samma sätt som R888, och kommer om man kör hårt med org-camber trasas sönder och separera i gummit på ytterkanten.
Martin Scotte
Subaru Outback -19
Jazz -07
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
christer_carlsson
Användare
Användare
Inlägg: 211
Blev medlem: 20 januari 2005, 01:07
Bil: Accord Type-S
Namn: Christer Carlsson
Ort: göteborg

1 maj 2009, 23:26

Frågan är ju visserligen lagd under banracing, men fundera också på hur mycket du kör gata vs bana. Används den mestadels gata skulle jag inte maxa cambern...å andra sidan låter det inte så skoj att köra slut på däcken så fort.
Accord Type-S, <!--coloro:#696969--><span style="color:#696969"><!--/coloro-->Graphite grey<!--colorc--></span><!--/colorc-->, Special Edition 2008
Medlem #1538
Tidigare: CTR- milano red -02, såld, tack för den tiden :-)
Istvan
Gillar Honda!
Gillar Honda!
Inlägg: 414
Blev medlem: 14 juni 2005, 01:28
Namn: István Csiszár
Ort: Borås
Kontakt:

2 maj 2009, 00:10

Kör med runt 2,5-3grader fram, och 2-2,5grader bak!
http://www.fotoi.se
Användarvisningsbild
David Lundin
Master
Master
Inlägg: 1676
Blev medlem: 21 juli 2008, 21:24
Namn: David Lundin
Ort: Värnamo

4 maj 2009, 09:40

Har funderat lite på detta också, jag kör på R888 och har -2 grader camber fram och -0,8 bak. Rekommendationerna för R888 är ju en eller två grader mer, men mina däck har slitits väldigt snyggt, mest på insidan men i allmänhet jämnt och fint.

Finns det några andra nackdelar eller något som inte direkt syns på slitaget? Eller är det bara så att jag skulle ha bättre grepp med mer camber eller hur är det?

Jag kör på 205/40-17.
Mooseman
Kunnig
Kunnig
Inlägg: 812
Blev medlem: 9 mars 2006, 19:13
Bil: Civic K20
Namn: Erik Petersson
Ort: Kalmar

5 maj 2009, 11:18

Då har du kört för sakta David.. ;) :P
Team Kalmar
Användarvisningsbild
David Lundin
Master
Master
Inlägg: 1676
Blev medlem: 21 juli 2008, 21:24
Namn: David Lundin
Ort: Värnamo

5 maj 2009, 13:11

Skyll på CHRiS, jag har inte stått för mycket av slitaget själv på dessa däck :P

Men ifall jag nu fokuserar på bankörning med CTRen, är det alltså vettigt att satsa på -3 fram och -2 bak eller nåt liknande? Eller skall jag vänta och kolla hur jag sliter däcken först kanske (de är nog dags att byta efter Mantorp)?

Påverkas det inte lite av hur mina coilovers är inställda m.m. också eller blir det försumbart i sammanhanget?
Senast redigerad av 1 David Lundin, redigerad totalt 5 gånger.
M Scotte
Jag är en Honda :D
Jag är en Honda :D
Inlägg: 7955
Blev medlem: 26 juli 2004, 12:30
Namn: Martin Scotte
Ort: Vellinge
Been thanked: 8 times
Kontakt:

5 maj 2009, 13:54

Jo din höjd på bilen spelar stor roll, desto lägre bil, desto mer statisk camber behöver du på denna Mcpherson, då den ger positiv camber vid nedfjädring.
Martin Scotte
Subaru Outback -19
Jazz -07
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
Användarvisningsbild
David Lundin
Master
Master
Inlägg: 1676
Blev medlem: 21 juli 2008, 21:24
Namn: David Lundin
Ort: Värnamo

5 maj 2009, 18:03

Det gör det ju ännu lustigare att mina däck är slitna på insidan med bara två grader negativ camber fram, den är ju hyffsat låg ändå... finns det något mer som spelar in eller har vi täckt det mesta nu? Toevinkeln är neutral fram (fast det blir nog lite toe ut nästa gång jag gör hjulinställning).

EDIT: Bak är inte lika känsligt dock va, alltså även om bilen är sänkt rejält borde väl inte optimal cambervinkel ändras speciellt mycket?
Senast redigerad av 1 David Lundin, redigerad totalt 5 gånger.
M Scotte
Jag är en Honda :D
Jag är en Honda :D
Inlägg: 7955
Blev medlem: 26 juli 2004, 12:30
Namn: Martin Scotte
Ort: Vellinge
Been thanked: 8 times
Kontakt:

5 maj 2009, 18:53

Slitage på insidan är troligtvis efter gatkörning.
Martin Scotte
Subaru Outback -19
Jazz -07
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
Användarvisningsbild
David Lundin
Master
Master
Inlägg: 1676
Blev medlem: 21 juli 2008, 21:24
Namn: David Lundin
Ort: Värnamo

5 maj 2009, 19:14

Jag har då inte kört en meter på gatan med R-däck...

Enda jag kan tänka mig är att CHRiS krängt om däcken för att jämna ut slitaget.
Mooseman
Kunnig
Kunnig
Inlägg: 812
Blev medlem: 9 mars 2006, 19:13
Bil: Civic K20
Namn: Erik Petersson
Ort: Kalmar

6 maj 2009, 11:17

M Scotte skrev:Slitage på insidan är troligtvis efter gatkörning.
Inte nödvändigtvis, mina r-däck slets en hel del insida förra året med 3,5 grader camber o en del toe-out. O dem gick inget nämnvärt på gata.

Broms och acceleratione ligger mkt på insidorna om man har en del camber.
Senast redigerad av 1 Mooseman, redigerad totalt 6 gånger.
Team Kalmar
Little Elk
Användare
Användare
Inlägg: 210
Blev medlem: 26 juni 2005, 17:53
Namn: Fredrik Edin
Ort: The Hood

6 maj 2009, 18:50

Nu har jag varit förbi Vanadis Gummiverkstad efter att fått dom rekomenderade av Christer på rosenholtz. Kristian eller om han hette jocke (kommer tyvärr inte ihåg hans namn =( ) som hjälpte mig var välldigt hjälpsam och förklarade under tidens gång hur man gjorde och vad som påverkade vad. Så här efter 2 mil bakom ratten kan jag konstatera att det verkar riktigt trevligt med nya chassiet med nya hjulvinklarna (Tein Mono Flex+camberbultar...) :D. Jag tror dock att bilen drar lite, lite åt höger då ratten är rak men det är påpekat och skall testas óch isf rättas till då tid ges.

Resultatet blev sånär som på vad jag ville med lite ändringar från hans rekomendationer och det han rekomenderade var lite toe in fram och toe out bak för att det styr in i kurvorna bättre och min "stjärt chassie kännare" tyckte verkligen det vart skilnad in innan med gamla vanliga stötdämparna och fjädrarna.

Jag skriver in vinklarna när jag kommer hem då papprena ligger i bilen och jag är på jobbet. :)
Ordförande

Nuvarande bil: Civic Type R -02
Tidigare bil: Civic Type R -04
Användarvisningsbild
David Lundin
Master
Master
Inlägg: 1676
Blev medlem: 21 juli 2008, 21:24
Namn: David Lundin
Ort: Värnamo

6 maj 2009, 20:04

Fast du menar toe ut fram och toe in bak va? Annars låter det bakvänt :)
Little Elk
Användare
Användare
Inlägg: 210
Blev medlem: 26 juni 2005, 17:53
Namn: Fredrik Edin
Ort: The Hood

7 maj 2009, 00:06

David har nog mycket rätt. :) Jag är inte så hemma i hjulvinkel träsket men nu har jag fixat så man har en shysst setup. :)

Jag hade tänkt att fota pappret men glömde mobilen på jobbet så jag fick skriva in det... :annoyed:


Från:

Fram
Caster 1.45 ------ 1.51
Camber -1.40 ----- -2.06
Toe 13.7mm --- 13,6mm

Bak
Camber -3.19 ----- -3.49
Toe -0.2mm --- 0.4mm

Inte undra på att mina framdäck fick en fin slitning efter en tripp till Malkolm... :cry: Och ja det är jag som ställt in detta helvette... :blush:

Till:

Fram
Caster 1.32 ------ 1.38
Camber -2.33 ------ -2.35
Toe 0.8mm --- 0.7mm

Bak
Camber -1.55 ----- -1.58
Toe -1.0mm -- -1.2mm


Marcus som teknikern hette berättade för mig att skiftet mellan en (1) hel grad är x.00 - x.60.

Detta gör som således att när det står -2.33 är det i själva verket -2.5 grad. Ungefär. Och 1.55 blir då 2 grad. Ungefär.

Nu jäääävlar ska det sattsas!!! :drive1:
Ordförande

Nuvarande bil: Civic Type R -02
Tidigare bil: Civic Type R -04
Användarvisningsbild
fonzeka
Proffs
Proffs
Inlägg: 3203
Blev medlem: 25 juli 2004, 04:17
Bil: S2000
Namn: Anders Westlund
Ort: Avesta
Has thanked: 3 times
Been thanked: 16 times

7 maj 2009, 07:57

Det verkar faktiskt som du fått toe in fram och toe ut där bak.
Kanske inte det mest optimala men det vart ju bra mycket bättre än innan i alla fall.
Little Elk
Användare
Användare
Inlägg: 210
Blev medlem: 26 juni 2005, 17:53
Namn: Fredrik Edin
Ort: The Hood

7 maj 2009, 10:59

När jag testat tycker jag det funkar riktigt bra i rondeller och så. Den styr in riktigt fint men jag är som sagt inte så kunnig på ämnet...
Men Vad blir skillnaden mellan toe out fram och toe in bak då mot det jag har, eller vad man ska ha?
Senast redigerad av 1 Little Elk, redigerad totalt 7 gånger.
Ordförande

Nuvarande bil: Civic Type R -02
Tidigare bil: Civic Type R -04
Användarvisningsbild
David Lundin
Master
Master
Inlägg: 1676
Blev medlem: 21 juli 2008, 21:24
Namn: David Lundin
Ort: Värnamo

7 maj 2009, 11:38

Toe in fram gör bilen riktningsstabil men inte lika rapp när du skall svänga, toe ut bak tenderar att göra bakvagnen orolig, men kan användas för att få en bil mer överstyrd. Inte något som CTR behöver egentligen va?

Har iofs fått för mig att vissa mätmaskiner skriver toe lite bakvänt, dvs att negativ vinkel är toe in och inte toe ut (som känns mer naturligt för mig).

Det kanske är så att du har toe ut fram och toe in bak, eller sa han uttryckligen att han skulle ställa in toe ut bak?
Little Elk
Användare
Användare
Inlägg: 210
Blev medlem: 26 juni 2005, 17:53
Namn: Fredrik Edin
Ort: The Hood

7 maj 2009, 16:43

Ärligt talat har jag inte koll. ska ringa och fråga men det är som det är nu. Jag tycker det (hittils) funkar bra. Så nu kör jag på det. Jag måste i alla fall lära mig köra med bilens egenskaper så om man håller på att ändra stup i kvarten kommer man alldrig lära sig. :)
Ordförande

Nuvarande bil: Civic Type R -02
Tidigare bil: Civic Type R -04
Användarvisningsbild
Jim_H
Kunnig
Kunnig
Inlägg: 794
Blev medlem: 12 november 2004, 20:33
Bil: Crx VT
Namn: Jim Hansson
Ort: Tomelilla

22 maj 2009, 16:05

David Lundin skrev:Toe in fram gör bilen riktningsstabil men inte lika rapp när du skall svänga, toe ut bak tenderar att göra bakvagnen orolig, men kan användas för att få en bil mer överstyrd. Inte något som CTR behöver egentligen va?

Har iofs fått för mig att vissa mätmaskiner skriver toe lite bakvänt, dvs att negativ vinkel är toe in och inte toe ut (som känns mer naturligt för mig).

Det kanske är så att du har toe ut fram och toe in bak, eller sa han uttryckligen att han skulle ställa in toe ut bak?
Toe-in och toe out benämns ofta fel här på forumet bland annat. Det är Toe in ni ändrar om man ändrar snett in/snett ut. Mer ut = Negativ toe in, mer in, positiv toe in. Toe out är kurvtagningsvinkeln, och det är lite andra grejor. :)
Jim Hansson, Tomelilla. 076-8477392

Jim's Tuning - CPL Racing, Xenocron Tuning Solutions & Tegiwa Imports.
Mappning av bl.a. Hondata s300, K-Pro, Flashpro, Crome, BRE osv i 2WD bromsbänk.
Chippning av OBD1/OBD0 ECU. Ring eller PM för frågor.
Användarvisningsbild
David Lundin
Master
Master
Inlägg: 1676
Blev medlem: 21 juli 2008, 21:24
Namn: David Lundin
Ort: Värnamo

22 maj 2009, 17:44

Skulle vilja påstå att toe out är det vedertagna begreppet. Det är inte bara här vi kallar det så, det är typ resten av internet också ;)
M Scotte
Jag är en Honda :D
Jag är en Honda :D
Inlägg: 7955
Blev medlem: 26 juli 2004, 12:30
Namn: Martin Scotte
Ort: Vellinge
Been thanked: 8 times
Kontakt:

23 maj 2009, 09:40

Det är inte svårare än att ni tänker på era egna fötter, tårna utåt, tårna inåt.

Jim H: Utveckla gärna dina tankar här, för skulle det stämma betyder det rent textmässigt att du aldrig kan få däcken att peka utåt, endast 0 som maximalt.
Martin Scotte
Subaru Outback -19
Jazz -07
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
Kristian
Master
Master
Inlägg: 2482
Blev medlem: 2 maj 2004, 19:12
Ort: Stockholm

23 maj 2009, 09:58

Jim H det som du kallar toe out kallas normalt för ackerman, altså skillnaden på vinkeln mellan höger och vänster däck vid fullt rattutslag (eller ett förutbestämt rattutslag)
Kristian, Hondalös.
Användarvisningsbild
Jim_H
Kunnig
Kunnig
Inlägg: 794
Blev medlem: 12 november 2004, 20:33
Bil: Crx VT
Namn: Jim Hansson
Ort: Tomelilla

23 maj 2009, 11:22

Kristian skrev:Jim H det som du kallar toe out kallas normalt för ackerman, altså skillnaden på vinkeln mellan höger och vänster däck vid fullt rattutslag (eller ett förutbestämt rattutslag)
Mscotte: Precis som Kristian säger är toe out kurtagningsvinkeln, avståndet mellan hjulens nav kanske man kan säga, vid ett visst rattutslag. Detta är i alla fall vad jag läst mig till. Som du säger hörs det konstigt att säga så, man får säga hur man vill helt enkelt. Man behöver ju inte använda toe in eller toe out, man kan säga positiv eller negativ toe. Hursomhelst fattar alla vad man menar ändå =)

Kristian: Mycket möjligt att det även kallas ackerman.

<!--quoteo--><div class='quotetop'>QUOTE</div><div class='quotemain'><!--quotec-->David: Skulle vilja påstå att toe out är det vedertagna begreppet. Det är inte bara här vi kallar det så, det är typ resten av internet också ;)<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->

David, hemskt vad du har blivit kaxig. Det var du inte när du började sitta här på forumet, allt man försöker tipsa dig om "vet du redan" eller så förklarar du bort det som om du själv har en lösning på problemet, fastän du frågar folk efter hjälp?

Jag skrev: Toe-in och toe out benämns ofta fel här på forumet bland annat.
Jim Hansson, Tomelilla. 076-8477392

Jim's Tuning - CPL Racing, Xenocron Tuning Solutions & Tegiwa Imports.
Mappning av bl.a. Hondata s300, K-Pro, Flashpro, Crome, BRE osv i 2WD bromsbänk.
Chippning av OBD1/OBD0 ECU. Ring eller PM för frågor.
M Scotte
Jag är en Honda :D
Jag är en Honda :D
Inlägg: 7955
Blev medlem: 26 juli 2004, 12:30
Namn: Martin Scotte
Ort: Vellinge
Been thanked: 8 times
Kontakt:

23 maj 2009, 12:41

Ackerman är en sak, Toe är en annan sak, förväxla inte dessa Jim, då får du svårt att diskutera med människor i din omgivning.
Martin Scotte
Subaru Outback -19
Jazz -07
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
Användarvisningsbild
Jim_H
Kunnig
Kunnig
Inlägg: 794
Blev medlem: 12 november 2004, 20:33
Bil: Crx VT
Namn: Jim Hansson
Ort: Tomelilla

23 maj 2009, 13:35

Ber om ursäkt om det står fel i mina läroböcker och jag går och tror på det. Trodde man lärde sig rätt i skolan..
Jim Hansson, Tomelilla. 076-8477392

Jim's Tuning - CPL Racing, Xenocron Tuning Solutions & Tegiwa Imports.
Mappning av bl.a. Hondata s300, K-Pro, Flashpro, Crome, BRE osv i 2WD bromsbänk.
Chippning av OBD1/OBD0 ECU. Ring eller PM för frågor.
Skriv svar