Hjulvinklar S2000

Här diskuterar vi allt om banköring/racing: racingteknik, spårval, motorsport, däck, chassi etc.
Användarvisningsbild
Broman
Påläst
Påläst
Inlägg: 568
Blev medlem: 17 juni 2006, 18:42
Bil: S2000 Vortech E85
Namn: Anders Broman
Ort: Järbo/Gästrikland

19 juli 2009, 14:32

Gick och köpte coilovers (kw v3) och ska in på fyrhjulsinställning nu till veckan.
Funderar lite över vad jag ska ha för hjulvinklar för bankörning/konkörning.
Jag kör på R888 205-40-17 och 235-40-17 och har nu lagt den på 3cm mellan skärmkant och däck runtom.
Jag kollade på amerikanska forumen och det var typ tusen bud på inställningar tex camber så..
Vad ska jag ha att utgå ifrån tycker ni??
Fram
Camber -1,5
Toe 0
Bak
Camber -2,5
Toe 0,2

Eller är jag helt off???.. vad kör ni banrävar? :)
/Broman
Anders Broman
S2000 vortech E85
Outback 3,0R
Istvan
Gillar Honda!
Gillar Honda!
Inlägg: 414
Blev medlem: 14 juni 2005, 01:28
Namn: István Csiszár
Ort: Borås
Kontakt:

21 juli 2009, 03:45

Tycker nog du kan ha mer camber fram, ha upp emot 3 grader, iaf lika mkt som i bak! (Du får nog maxa din camber fram för att komma upp i de siffrorna, om du inte köpt camberkitt då) :)

MVH
http://www.fotoi.se
Användarvisningsbild
Broman
Påläst
Påläst
Inlägg: 568
Blev medlem: 17 juni 2006, 18:42
Bil: S2000 Vortech E85
Namn: Anders Broman
Ort: Järbo/Gästrikland

21 juli 2009, 10:45

Får se hur det fungerar utan camberkit.
Fast det verkar som att de flesta ligger på -1,5-1,75 camber fram.
Castern ser jag att man ligger kring 6.
Blir en hel del utprovande av coilisarna och vinklar nu på semestern.. surt att fyrhjulsinställning kostar en slant varje gång.
Har bara slängt på fjäderbenen nu och sänkt bilen och ställt in benen på måfå, men tycker redan nu att det är grymt mycket bättre än orginal.
Skulle vara kul att höra vad HPC´s s2000-boys kör på för setup.
Anders Broman
S2000 vortech E85
Outback 3,0R
Istvan
Gillar Honda!
Gillar Honda!
Inlägg: 414
Blev medlem: 14 juni 2005, 01:28
Namn: István Csiszár
Ort: Borås
Kontakt:

23 juli 2009, 13:59

De aktiva S2000 ägarna som kör bana mest här på HPC är ju Fodden och Pirro, de kör med maxad camber fram, vilket är nästan 3 grader!
Nu är jag osäker på vad de ligger på för camber bak, men innan har de varit 2,5 - 3 grader.

MVH
http://www.fotoi.se
Användarvisningsbild
Broman
Påläst
Påläst
Inlägg: 568
Blev medlem: 17 juni 2006, 18:42
Bil: S2000 Vortech E85
Namn: Anders Broman
Ort: Järbo/Gästrikland

23 juli 2009, 14:50

Får se vad man hamnar på när man maxar på cambern, blir väl förhoppningsvis med när polarn ställer in bilen.
Testar maxad camber fram nudå och ser hur den beter sig.
Alltså..
Fram
Camber -2,5 eller vad det blir
Caster 6
Toe 0
Bak
Camber -2,5
Toe in 0,2
Anders Broman
S2000 vortech E85
Outback 3,0R
Användarvisningsbild
wahlsten
Gillar Honda!
Gillar Honda!
Inlägg: 480
Blev medlem: 16 maj 2006, 23:07
Bil: FK2
Namn: Kalle Wahlsten
Ort: Omnejd med Gävle

23 juli 2009, 15:46

Jag tror det går att få mer än 3 grader camber utan camberkit...

man får ju runt 3 grader ibak när man sänker den utan att justera cambern.

varför inte köra toe out fram?

som sagt skulle va trevligt att veta vad kraft, fodden och pirro kör för inställningar.
kallewahlsten@hotmail.com
Tel: 070-6602343

Honda Civic Type R -15

Tidigare Bilar:

Mercedes-Benz C 63 AMG -09
Honda Accord Type S -08
Honda S2000 "Spoon" -01
Honda S2000 -00
Användarvisningsbild
Broman
Påläst
Påläst
Inlägg: 568
Blev medlem: 17 juni 2006, 18:42
Bil: S2000 Vortech E85
Namn: Anders Broman
Ort: Järbo/Gästrikland

23 juli 2009, 19:22

wahlsten skrev:Jag tror det går att få mer än 3 grader camber utan camberkit...

man får ju runt 3 grader ibak när man sänker den utan att justera cambern.

varför inte köra toe out fram?

som sagt skulle va trevligt att veta vad kraft, fodden och pirro kör för inställningar.

Jag fegar kanske med toe 0 fram, men jag hatar när bilen är spårkänslig och orolig...men det kanske den inte blir med rätt toe out!?
Funderar på att sänka bilen nån millimeter till fram nu, sedan får jag väl köra de hjulinställningarna jag tror på när jag kommer iväg till Vianor.
wahlsten din bil såg ruggigt låg ut på till salu bilden, tar det inte i skärmkanterna när du börjar ratta bana?
Anders Broman
S2000 vortech E85
Outback 3,0R
Användarvisningsbild
wahlsten
Gillar Honda!
Gillar Honda!
Inlägg: 480
Blev medlem: 16 maj 2006, 23:07
Bil: FK2
Namn: Kalle Wahlsten
Ort: Omnejd med Gävle

23 juli 2009, 19:44

Jag fick ställa rätt mycket camber fram för att få in däcken innanför skärmarna pga att det är et35 på framfälgarna.
kallewahlsten@hotmail.com
Tel: 070-6602343

Honda Civic Type R -15

Tidigare Bilar:

Mercedes-Benz C 63 AMG -09
Honda Accord Type S -08
Honda S2000 "Spoon" -01
Honda S2000 -00
Användarvisningsbild
Jim_H
Kunnig
Kunnig
Inlägg: 794
Blev medlem: 12 november 2004, 20:33
Bil: Crx VT
Namn: Jim Hansson
Ort: Tomelilla

23 juli 2009, 20:45

Negativ toe kör man mest på framhjulsdrivna bilar, för att de ska styra in bättre i kurvan. Bakhjulsdrivna bilar är ju generellt överstyrda så det funkar nog bra med 0 i toe fram, eller kanske lite positiv? (Ingen aning, bara mina personliga tankar.)
Jim Hansson, Tomelilla. 076-8477392

Jim's Tuning - CPL Racing, Xenocron Tuning Solutions & Tegiwa Imports.
Mappning av bl.a. Hondata s300, K-Pro, Flashpro, Crome, BRE osv i 2WD bromsbänk.
Chippning av OBD1/OBD0 ECU. Ring eller PM för frågor.
Skriv svar