Styrelsen meddelar

För Topics som ej är motorrelaterade
Welen
Proffs
Proffs
Bil: Civic double nature
Namn: Fredrik Welen

8 oktober 2005, 14:08

Jag kanske kan acceptera det här beslutet pga hur det ser ut utåt om helt utomstående från tex elmia mässan besöker våran sida eller firmor som vill bjuda in oss osv till div evanemang men jag tycker snarare det är nivån på forumen som skrämmer i så fall.. Men att jag endast får ha en länk i min signatur och inte ens en uppmaning till den i form av"billiga grejjer här" eller nått enkelt tycker jag är att gå lite för långt.. Kanske vi kan ha så att man får skriva en säljes annons som sedan låses så den inte kan "uppas" men den som skrev den kan editera den och dessutom länka i signaturen.

MEN!! Det som irriterar mig jäkligt mycket är att man bara tar beslutet rätt upp och ner över huvudet på medlemarna utan att förankra det hos dem. Jäkla politiker fasoner.. Visst kan man jämföra den här situationen med staten osv men här har vi möjlighet att rösta om div frågor på ett helt annat sätt..

Sedan att fixa en hemsida skulle jag mer än gärna göra om jag kunde eller hade tid. Och betala för en är inte gratis.. För mig blir det i alla fall genast jäkligt krångligt.. Visserligen är det bara en tidsfråga för mig i alla fall..
Kolla vad jag har kvar till salu: HÄR Skicka ett PM för pris!
070 41 55 55 3
Junior
Användare
Användare

8 oktober 2005, 14:21

Vilken pissetråd tråd, undra vem beslutet gynnar?? infra, mlf som har som har ett företag på "pappret".

Kan ni inte ha företag så lägg ner fyfan [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... >/wink.gif[/img]

Ni som företagare för konkurrera med eran support, stöd, garantier, kvalites grejer

Det här är bara ett fegt, att stoppa E-bay handeloch privat importörerna osv. Och ni som har taigt beslutet vet om detta.
NU: CTR Turbo

Bmw m3 3,2
Lancer Evo 2
Impreza sti 2003
Dc2 K20/k24
Crx Vt b18c Mfl..

Mvh Junior Shahin
EcciBaka
Wannabe
Wannabe
Bil: Civic Aerodeck 1,8vti -00
Namn: Alexander Rothberg
Kontakt:

8 oktober 2005, 14:45

Men herregud! Vart har ni gjort av er förmåga att resonera människor? Är ni blinda eller? Läser var tredje rad?

1. det är INTE förbjudet att sälja!!!!!!! Goddamnit fatta det är inte förbjudet att sälja!

2. Hondaklubben ska fan inte vara skyldiga att hosta era annonser gratis när ni säljer mycket med vinstdrivande intresse. Säljessidan är till för privatpersoner som t.ex. jag som vill sälja min bil, min PS2, min sportratt för att jag tröttnat på dem och ska köpa nytt.
Och börja inte med nåt jävla skitsnack om att man inte sku få sälja sin bil dyrare än vad man köpte den för 2 månader sen. Ni fattar vad jag menar bara ni anstränger er lite.

3. Det är klart som fan vi ska värna om våra sponsorer. Mycket sponsorer = bra rykte. Stora sponsorer som drar sig ur = dåligt rykte.

4. bara för att göra det klart för viss; DET ÄR INTE FÖRBJUDET ATT SÄLJA FRÅN SIN EGEN HEMSIDA SOM MAN FÅR HA LÄNK TILL I SIN SIGNATUR!!!!!!!(+16 utropstecken)

5. Företagare har det nog så svårt i sverige, stöd dem som har registrerade företag, speciellt om de sponsrar oss!

6. Det är inte förbjudet att sälja, bara att annonsera via säljestråden.

7. Har jag sagt att det inte är förbjudet att sälja?

8. Styrelsen har gjort ett korrekt beslut, av försäljarna är sponsorerna med registrerade företag de viktiga för klubben, inte privatimportörerna.

9. Visste ni att privatimportörerna fortfarande får ha en länk i sin signatur som länkar till deras hemsida som innehåller deras varor, man kan även döpa länken till "Billiga prylar till din bil, klicka här"

10. Get a fucking grip! Det är inte världens undergång, HPC ska inte behöva tjänstgöra som svart marknad (ja det är vad det är) för att några tycker det. När styrelsen gjort ett sånhärnt beslut är det inte mer än korrekt. Enligt lag har inte privatimportörerna ens rätt att konkurrera med företagarna på det sätt de gör.

11. Jag tjänar ingenting på det här beslutet, jag möjligheten att se privatimportörernas annonser bland säljestrådarna, men jag vet ju ändå vart jag ska vända mej om jag behöver delar billigt.

12. Det här är definitivt inget som vi medlemmar skulle behöva rösta om. Definitivt INTE. Vi VET allihopa att det är olagligt att sälja med vinstdrivande intresse utan att ha registrerat företag och följa de lagarna som kommer med det. Det är så det är. och om Sponsorer har klagat över dessa privatimportörer ska inte styrelesen behöva göra en poll om vi skall behålla olagligheten eller ej? det är glasklart att den ska bort! Och nu har de kompromissat jävligt sjysst att man får ha länk i sin signatur.
Och återigen börja inte tjaffsa om nåt fortkörningar och trimmningar o.s.v. återigen fattar ni vad jag menar bara ni anstränger er o tänker efter lite.

Jag stöde beslutet men kommer troligtvis att handla delvis av privatimportörer iallafall.
------------------------
"Fighting in forums is like competing in the special olympics,
eaven if you win, you are still retarded..."
------------------------
Användarvisningsbild
LinusE
Master
Master
Bil: CRV 08
Namn: Linus Eriksson
Kontakt:

8 oktober 2005, 14:57

bara en hypotes.

där är sponsorer / företag som varit med och röstat
i denna utröstning. men dessa säger "jag röstar inte
i form av företag utan i form av "mig själv"..
om vi då vänder på det. före dessa hade regat företag så
bedrevs detta sidan om och svart. om ni varit i detta
lägge fortfarande och inte startat företaget än. hade
ni då fortfarande röstat på att ta bort er själv ?

aja. tror de kommer ta tid innan alla "?" är borta och alla
riktlinjer finns. ett beslut som känns lite förhastat,
riktat och inte förankrat i medlemarnas tyckande...

men som vanligt så är de bara o bita i de sura o anpassa sig [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... humbup.gif[/img]

kan oxå hjälpa till i den mån jag har tid o kunskap o göra
bas "hemsidor" så ni inte försviner...

/ Linus
Linus Eriksson
#828 Skåne/Harlösa
---------------------------------

Snart provat alla Honda modeler....
Men NSX är en stadig dröm ...
david-o
Gillar Honda!
Gillar Honda!

8 oktober 2005, 15:11

Vilka sponsorer och företag är det som hotar med att försvinna?
Tycker det verkar vara lite hemlighetsmakeri och ska man göra ett sånthär stort beslut som drabbar alla i klubben så borde man vara ärlig med all fakta också.

Jag är inte helt mot beslutet då jag precis som många påperkar förstår att det fortfarande går att köpa billiga grejer om man vill.
Och jag tycker själv att det beror lite på vad man ska, en billig spoon-style vinge tycker jag är ok att köpa från någon e-bay importör men skulle jag köpa något till motorn eller till chassit så hade jag vänt mig till infra eller we-lav direkt.
<!--coloro:red--><span style="color:red"><!--/coloro-->Civic HB Esi 93<!--colorc--></span><!--/colorc-->
Baden - CH
gren
Wannabe
Wannabe

8 oktober 2005, 15:24

En omröstning är ju grejen!

Uppenbarligen finns det motsägningar till förslaget....kan ju inte bara köra över de andra åsikterna för att styrelsen är vald!

Styrelsen ska ju ta beslut efter vad medlemmarnatycker o känner.

Gör en omröstning! Rättvisast!!
--Peter Rosengren--
Linköping
Nr 373

Crx 90 Ed9
Nett@n
Användare
Användare

8 oktober 2005, 16:04

<!--QuoteBegin-EcciBaka+8 Oct 2005, 13:45:05--><div class='quotetop'>QUOTE(EcciBaka @ 8 Oct 2005, 13:45:05)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->Men herregud! Vart har ni gjort av er förmåga att resonera människor? Är ni blinda eller? Läser var tredje rad?

1. det är INTE förbjudet att sälja!!!!!!! Goddamnit fatta det är inte förbjudet att sälja!

2. Hondaklubben ska fan inte vara skyldiga att hosta era annonser gratis när ni säljer mycket med vinstdrivande intresse. Säljessidan är till för privatpersoner som t.ex. jag som vill sälja min bil, min PS2, min sportratt för att jag tröttnat på dem och ska köpa nytt.
Och börja inte med nåt jävla skitsnack om att man inte sku få sälja sin bil dyrare än vad man köpte den för 2 månader sen. Ni fattar vad jag menar bara ni anstränger er lite.

3. Det är klart som fan vi ska värna om våra sponsorer. Mycket sponsorer = bra rykte. Stora sponsorer som drar sig ur = dåligt rykte.

4. bara för att göra det klart för viss; DET ÄR INTE FÖRBJUDET ATT SÄLJA FRÅN SIN EGEN HEMSIDA SOM MAN FÅR HA LÄNK TILL I SIN SIGNATUR!!!!!!!(+16 utropstecken)

5. Företagare har det nog så svårt i sverige, stöd dem som har registrerade företag, speciellt om de sponsrar oss!

6. Det är inte förbjudet att sälja, bara att annonsera via säljestråden.

7. Har jag sagt att det inte är förbjudet att sälja?

8. Styrelsen har gjort ett korrekt beslut, av försäljarna är sponsorerna med registrerade företag de viktiga för klubben, inte privatimportörerna.

9. Visste ni att privatimportörerna fortfarande får ha en länk i sin signatur som länkar till deras hemsida som innehåller deras varor, man kan även döpa länken till "Billiga prylar till din bil, klicka här"

10. Get a fucking grip! Det är inte världens undergång, HPC ska inte behöva tjänstgöra som svart marknad (ja det är vad det är) för att några tycker det. När styrelsen gjort ett sånhärnt beslut är det inte mer än korrekt. Enligt lag har inte privatimportörerna ens rätt att konkurrera med företagarna på det sätt de gör.

11. Jag tjänar ingenting på det här beslutet, jag möjligheten att se privatimportörernas annonser bland säljestrådarna, men jag vet ju ändå vart jag ska vända mej om jag behöver delar billigt.

12. Det här är definitivt inget som vi medlemmar skulle behöva rösta om.  Definitivt INTE. Vi VET allihopa att det är olagligt att sälja med vinstdrivande intresse utan att ha registrerat företag och följa de lagarna som kommer med det. Det är så det är. och om Sponsorer har klagat över dessa privatimportörer ska inte styrelesen behöva göra en poll om vi skall behålla olagligheten eller ej? det är glasklart att den ska bort! Och nu har de kompromissat jävligt sjysst att man får ha länk i sin signatur.
Och återigen börja inte tjaffsa om nåt fortkörningar och trimmningar o.s.v. återigen fattar ni vad jag menar bara ni anstränger er o tänker efter lite.

Jag stöde beslutet men kommer troligtvis att handla delvis av privatimportörer iallafall.
<div align="right"><a href="index.php?act=findpost&pid=198221"><{POST_SNAPBACK}></a></div><!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->

[img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... humbup.gif[/img]
[img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... worthy.gif[/img]
Jeanette Wallberg Sundgren
bakos
Användare
Användare
Bil: Honda Prelude 2.3 -92 4ws
Namn: David Bakos

8 oktober 2005, 16:11

Ecci: vad menar du. är det inte förbjudet att sälja. va????

[img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... >/wink.gif[/img] [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... iggrin.gif[/img]
Prelude -92 4ws svart
Prelude -92 röd
stiivN
Användare
Användare
Namn: Stefan Karlsson

8 oktober 2005, 16:12

Har en fråga. Får vi fortfarande gå ihop och köpa i grupp om det inte är något vinstintresse för det?

*Alltså lägga ut det under säljes*
Senast redigerad av 1 stiivN, redigerad totalt 8 gånger.
Stefan Karlsson
Användarvisningsbild
Martin_M
HPC Medlem
HPC Medlem
Bil: del Sol K24 Turbo
Namn: Martin Mogren
Been thanked: 1 time

8 oktober 2005, 16:14

§ 14. Gruppköp och klubbköp får endast anordnas av medlemmar och/eller av sponsorer knutna till klubben. Detta för att förhindra att klubben utnyttjas av utomstående i vinstsyfte. Vill du/ni köra ett gruppköp kontakta styrelsen@hondaklubben.com

[img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... humbup.gif[/img]
Senast redigerad av 1 Martin_M, redigerad totalt 8 gånger.
Bil:
Honda del Sol K24 Turbo -95
Honda Jazz 1.4i -09

Fd: Martin_P
stiivN
Användare
Användare

8 oktober 2005, 16:16

Stefan Karlsson
ironm
Wannabe
Wannabe
Kontakt:

8 oktober 2005, 17:11

Vad är detta för j*vla sossepolitik!?

Ska man förbjuda medlemmar som kanske vill hjälpa andra & samtidigt tjäna en krona att lägga upp annonser för att stora mäktiga sponsorerna säger det?

Det är ju mini-Sverige detta..

blir fan förbannad.. blää
<span style='color:blue'>_____________________________</span>
[b]<span style='color:red'>Henrik Jonsson #999</span>[/b]
<span style='color:green'>[i]HPC Team Solna[/i]</span>
[b]<span style='color:darkblue'>Honda CRX VT -91</span>[/b]
<span style='color:blue'>_____________________________</span>

[b]<span style='font-size:9pt;line-height:100%'><span style='color:yellow'>"Liverpool came here with 4000 man and ran. AIK-Stockholm came with 500 and fought" (Sparta Prag fans 1993)</span></span>[/b]
[b]<span style='font-size:9pt;line-height:100%'><span style='color:gray'>Kanske för dom stora cojones mellan benen..</span></span>[/b]
[b]<span style='font-size:9pt;line-height:100%'><span style='color:gray'>Kanske för jag är VIP bakom scenen..</span></span>[/b]
[b]<span style='font-size:9pt;line-height:100%'><span style='color:gray'>Kanske för era döttrar vill ha mig...</span></span>[/b]
Kristian
Master
Master

8 oktober 2005, 17:25

det gjordes en omröstning på lednings forumet som resulterade i 12 röster mot ebay annonsering och 4 för. så om det sitter 2 st sponsorer i ledningen (Infra och Scotte) så skulle altså ställningen bli 10för och 4 mot så de e skit samma om man räknar bort dom som är jäviga i frågan
Kristian, Hondalös.
ToLo
Användare
Användare
Kontakt:

8 oktober 2005, 17:34

Jag bryr mig inte så mycket om huruvida "Arnes Direktimport" är ett registrerat företag eller en bisyssla för "Arne". Däremot så anser jag det inte vara helt rätt om Arne använde hondaklubbens forum som sitt privata skyltfönster för sina produkter.

Det har redan skrivits tidigare i tråden på ett eller annat sätt, men jag tror jag skriver det igen:
Skaffa en hemsida (max 100kr/år?). Skriv en länk i signaturen. Sälj grejjer via egen hemsida. Alla glada! [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... /smile.gif[/img]

Det borde väl inte bryta mot några (forum)regler?
Senast redigerad av 1 ToLo, redigerad totalt 8 gånger.
<!--coloro:blue--><span style="color:blue"><!--/coloro-->R32<!--colorc--></span><!--/colorc--><!--coloro:#696969--><span style="color:#696969"><!--/coloro--> - tills vidare<!--colorc--></span><!--/colorc-->
www.toloweb.se
brippo
Wannabe
Wannabe

8 oktober 2005, 19:10

Det är en konspiration inom klubben, styrelsen vill ha klubben för sig själv.

nä.. nu måste jag ut och sälja svarttaxi till folk.. min rätt lixom.
Philippe Chorin / Prelude Gen4 / STHLM/BE<span style='color:red'>LIE</span>VER

The RWD Project.

No one can be both smart and wreckless.
2Fast2Real
Wannabe
Wannabe
Kontakt:

8 oktober 2005, 21:24

Ja det är ju ett svårt beslut...jag tycker klubben gör delvis rätt , förstår att vissa "sponsorer" klagar.

Men börja med att KASTA bort meddelanden i säljes där annonsören postat 1 meddelande förut o skriver att han säljer ngra Larm , nyckelringar eller japsblås.

Gällande Mr Trix får väll fixa en sida med grejjerna på..inte så svårt , letar man grejjer får man ju gå via honoms "länk" i profilen så ser man ju vad som finns inne o ev väntas komma hem..kalas ide´!

Ska man hård dra det ska ju ALLA Sponsorer o företag som har med HPC att göra redovisa F-skattsedel , regbevic etc.

OM vi slutar gräver i detta nu o slutar leker moral tanter så ska nog detta funka oxå, den som vill sälja "svart" får väll ha det på sitt samvete.

Ajja...snabba ord , nu ska ja ut på årets sista "gatbils" träff i stan [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... /smile.gif[/img]

Puss o kram!
[i]Jonas Eriksson[/i] <span style='color:red'>[i][b]Member[/b][/i]#1416</span>

<span style='font-size:14pt;line-height:100%'>[b]<span style='color:red'>COATING UTFÖRES AV KOLVAR ETC!!</span>[/b]</span>

[i]”Om man slutar bli bättre, slutar man vara bra.”[/i]

<span style='color:gray'><span style='font-size:14pt;line-height:100%'>\[EMAIL=jonas@fastrcars.se\]jonas@fastrcars.se\[/EMAIL\]</span></span>
pr0ny
Påläst
Påläst
Namn: Ronny P

8 oktober 2005, 21:32

Alltså [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... /smile.gif[/img] jag har läst igenom allt, och jag måste säga att detta är en av anledningarna till att jag älskar hpc, det blir ALLTID massa tjafs och konflikter vilket är jätteroligt att läsa.
puss

//Ronny
Speed is an addiction, that makes me a junkie

0707396659
christer_carlsson
Användare
Användare
Bil: Accord Type-S
Namn: Christer Carlsson

8 oktober 2005, 23:04

Det är bra med pris konkurrens tycker jag, och samtidigt tycker jag det är tragiskt att svenska företag inte kan hänga med på samma prisnivå. (Ja, jag vet att det finns orsaker till det).
Men idén med sponsorer är toppen, och det är en av anledningarna till att jag blev medlem. Är de missnöjda kanske vi måste anpassa oss.

Fast borde inte sponsorsidan uppdateras varje år!! Vissa är ju mer än ett år gamla nu eller gäller de än. Jag beställde grejer från ett av företagen och då fick jag ett litet lustigt svar. Frågade om hpc rabatt men det kunde han inte ge eftersom de tyckte att priset ändå var bra....annars kunde han sälja till "normalpris" och dra 10% från det.....samma sak tyckte de... [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... #>/hmm.gif[/img] Visserligen fick de beställa hem sakerna men ingen reavara eller nåt sånt. Va e de för sponsor egentligen?

mvh/christer
Accord Type-S, <!--coloro:#696969--><span style="color:#696969"><!--/coloro-->Graphite grey<!--colorc--></span><!--/colorc-->, Special Edition 2008
Medlem #1538
Tidigare: CTR- milano red -02, såld, tack för den tiden :-)
Användarvisningsbild
Jonas Åhgren
Påläst
Påläst
Namn: Jonas Åhgren
Kontakt:

8 oktober 2005, 23:31

Jag tycker styrelsen aggerat som man kunde väntat sig i detta fall. Men jag förstår inte klagomålen från sponsorerna. Dom som letar billigast pris hittar och fixar. Dessa människor kommer aldrig endå handla från våra sponsorer. Ett företag som inriktar sig på att alltid vara billigast har en svår marknad att konkurera på. ACE är ett bra exempel. Han har ett rykte att bygga vad kunderna vill ha och extremt driftsäkert. Han är inte billig men blev på bara 10år ekonomiskt oberoende. Kvalité är nyckelordet. Den här nya regeln ger inte fler kunder till våra svenska sponsorer. Dom hade aldrig handlat där endå. Det här är löjligt och småaktigt, alla som har varit med ett tag vet att man inte kan styra värden med regler, endast värderingar och det går i generationer. Om jag inte är välkommen med mina åsikter radera jag gärna mina inlägg och slänger in handuken. Sponsorer, snälla ni hotas inte av detta. Ebay folket skulle aldrig kommit till er endå.
Senast redigerad av 1 Jonas Åhgren, redigerad totalt 8 gånger.
/Jonas Åhgren
En stjärna *
del sol VTi turbo (1.1bar).
(föregående nick: Jonas CRX VTi 94)
Jontis
Påläst
Påläst
Namn: JonasSundgren

9 oktober 2005, 01:14

Nu har jag läst hela tråden.

Ena studen så tänker man:
" Ni kan ta den här klubben å köra upp i röven.
Jag vill inte ha med er å göra nå mer."

Nästa:
"F-n... Det finns några ljushuvuden ändå.
Finns hopp.
Kolla den där då... Har visat intelligens tidigare men helt plötsligt blev han en struts."

Ett konstaterande iaf... Finns inte många blivande politiker här.
Vi som klubb KAN inte stödja olagliga aktiviteter.
Om vi inte stödjer sponsorer, vad har de göra här?

Min uppmaning till våra medlemar kan hämtas i citat från en film jag såg igår:
"you adapt, improvise and over come."

Hittar ni inte vägen runt den nya bestämmelsen så kan ni ta min styrelse plats nästa år...
Div. Sthlm
Jazz Hybrid -12
www.autopunkten.se
MagnusL
Gillar Honda!
Gillar Honda!
Bil: Accord 99
Namn: Magnus Lovgren

9 oktober 2005, 01:51

<!--QuoteBegin-Jontis+9 Oct 2005, 01:14:19--><div class='quotetop'>QUOTE(Jontis @ 9 Oct 2005, 01:14:19)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->Nu har jag läst hela tråden.

Ena studen så tänker man:
" Ni kan ta den här klubben å köra upp i röven.
Jag vill inte ha med er å göra nå mer."

Nästa:
"F-n... Det finns några ljushuvuden ändå.
Finns hopp.
Kolla den där då... Har visat intelligens tidigare men helt plötsligt blev han en struts."

Ett konstaterande iaf... Finns inte många blivande politiker här.
Vi som klubb KAN inte stödja olagliga aktiviteter.
Om vi inte stödjer sponsorer, vad har de göra här?

Min uppmaning till våra medlemar kan hämtas i citat från en film jag såg igår:
"you adapt, improvise and over come."

Hittar ni inte vägen runt den nya bestämmelsen så kan ni ta min styrelse plats nästa år...
<div align="right"><a href="index.php?act=findpost&pid=198375"><{POST_SNAPBACK}></a></div><!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->

Som Ciscos högsta chef säger.. -adapt or die.. det är samma som gäller för oss och våra ebay killar..

Edit: eller var det Intel kanske?
Senast redigerad av 1 MagnusL, redigerad totalt 9 gånger.
2008 wrx sti
Jontis
Påläst
Påläst
Namn: JonasSundgren

9 oktober 2005, 01:56

<!--QuoteBegin-MagnusL+9 Oct 2005, 01:51:56--><div class='quotetop'>QUOTE(MagnusL @ 9 Oct 2005, 01:51:56)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->Som Ciscos högsta chef säger.. -adapt or die.. det är samma som gäller för våra ebay killar..
<div align="right"><a href="index.php?act=findpost&pid=198386"><{POST_SNAPBACK}></a></div><!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->

Bättre och mer i kontakt med den riktiga världen än Tom Cruise's manusförfattare. [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... humbup.gif[/img]
Div. Sthlm
Jazz Hybrid -12
www.autopunkten.se
EcciBaka
Wannabe
Wannabe
Kontakt:

9 oktober 2005, 02:54

christer: Självklart är priskonkurrans bara bra! om det sker på lika villkor. men privatimporterer vs registrerade företag är inte en rättvis kamp. Även om företagen skulle försvinna skulle intte svenska regeringen ändra reglerna för det. intesant? Vi måste försvara eldsjälarna inom vårt intresse. och några av eldsjälrana är de som skapar företag för att tillgodose våra intressen.

om du fått ett sånt svar från en sponsor bör du direkt anmäla det till styrlesen vilket företag det gäller o.s.v. för så ska inte en sponsor göra.

jonas: jag förstår fullständigt sponsorernas klagomål iochmed att de inte ens får en chans att tävla på samma marknad som privatimportörerna likt som taxi stockholm inte har en chans att tävla i pris med svarttaxi.

adapt or die. intressant mening. å ena sidan bör det vara fri konkurrens och lika villkor för alla. men vi måste tänka på de lagar som gäller. om vi inte följer dem och följer egna lagar så gäller alltså inte lagarna för oss och därmed inte för alla... vi motsäger oss själva om vi bryter mot lagen. ni fattar vad jag menar, jag är full... som en ecci bör vara.
------------------------
------------------------
EcciBaka
Wannabe
Wannabe
Kontakt:

9 oktober 2005, 02:55

jontis: får jag bli politiker då [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... iggrin.gif[/img]
------------------------
------------------------
Användarvisningsbild
Chrille79
Master
Master
Bil: CH1
Namn: Christian Roskjaer

9 oktober 2005, 04:52

<!--QuoteBegin-christer_carlsson+8 Oct 2005, 23:04:30--><div class='quotetop'>QUOTE(christer_carlsson @ 8 Oct 2005, 23:04:30)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->Frågade om hpc rabatt men det kunde han inte ge eftersom de tyckte att priset ändå var bra....annars kunde han sälja till "normalpris" och dra 10% från det.....samma sak tyckte de... [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... #>/hmm.gif[/img] Visserligen fick de beställa hem sakerna men ingen reavara eller nåt sånt. Va e de för sponsor egentligen?

mvh/christer
<div align="right"><a href="index.php?act=findpost&pid=198353"><{POST_SNAPBACK}></a></div><!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->

Jag som sponser ser på det så. Att den rabatten klubbarna får är på ordinarie pris.

Är det rea så är rabatten upp äten..
www.bilvardsmannen.se
dropoff.se
15% rabatt till Hpc medlemmar.
stiivN
Användare
Användare

9 oktober 2005, 06:35

<!--QuoteBegin-Chrille79+9 Oct 2005, 03:52:41--><div class='quotetop'>QUOTE(Chrille79 @ 9 Oct 2005, 03:52:41)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin--><!--QuoteBegin-christer_carlsson+8 Oct 2005, 23:04:30--><div class='quotetop'>QUOTE(christer_carlsson @ 8 Oct 2005, 23:04:30)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->Frågade om hpc rabatt men det kunde han inte ge eftersom de tyckte att priset ändå var bra....annars kunde han sälja till "normalpris" och dra 10% från det.....samma sak tyckte de... [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... #>/hmm.gif[/img] Visserligen fick de beställa hem sakerna men ingen reavara eller nåt sånt. Va e de för sponsor egentligen?

mvh/christer
<div align="right"><a href="index.php?act=findpost&pid=198353"><{POST_SNAPBACK}></a></div><!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->

Jag som sponser ser på det så. Att den rabatten klubbarna får är på ordinarie pris.

Är det rea så är rabatten upp äten..
<div align="right"><a href="index.php?act=findpost&pid=198416"><{POST_SNAPBACK}></a></div>
<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->

Håller med. Menar företaget har ju inte hur stor marginal som helst.
Stefan Karlsson
Dennies
Användare
Användare
Namn: Dennis Gullberg

9 oktober 2005, 09:46

klart mannen
du ska se hur mycket marginal folk får betala på mitt jobb när dem ska beställa saker [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... /smile.gif[/img]

marginal sverige äger !
Dennis Gullberg
Team Helsingborg

Civic EG Lsi 92 Grå *såld*
Civic EG Lsi 95 Röd *skrot*
Civic EG Lsi 92 Röd *såld*
Del Sol Vti 92 Röd *såld*
Angelicus
Wannabe
Wannabe

9 oktober 2005, 12:19

<!--QuoteBegin-EcciBaka+9 Oct 2005, 02:54:17--><div class='quotetop'>QUOTE(EcciBaka @ 9 Oct 2005, 02:54:17)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->jonas: jag förstår fullständigt sponsorernas klagomål iochmed att de inte ens får en chans att tävla på samma marknad som privatimportörerna likt som taxi stockholm inte har en chans att tävla i pris med svarttaxi.
<div align="right"><a href="index.php?act=findpost&pid=198397"><{POST_SNAPBACK}></a></div><!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->

Går Taxi Stockholm i konkurrs? Eller är det bara så att Taxi Stockholm lägger vikten att de är säkrare, hittar bättre och finns mer tillgängligt?

Priset är inte alltid det viktigaste. Ska jag handla en ljuddämpare för c:a 1000 kr så spelar det ingen större roll vem jag får den av. Men skulle man handla något dyrare, som turbo-kit eller vad som helst där jag känner att jag vill ha lite trygghet bakom mig genom ett Företag med F-skattesedel och som leverarar mig kvalite. Då får det gärna skilja en peng i summan, bara för jag vill ha lite trygghet.

Hur många köper TV på Siba, OnOFF eller något liknande företag?
Eller köper ni av Lasse som säljer från sin Lastbil i hamnen som varit nere i Hong Kong och köpt billigare..
<span style='color:gray'><span style='font-family:Arial'><span style='font-size:8pt;line-height:100%'>Christoffer Börjesson HPC#976</span></span></span>
Bergan
Användare
Användare

9 oktober 2005, 13:46

<!--QuoteBegin-stiivN+8 Oct 2005, 04:41:19--><div class='quotetop'>QUOTE(stiivN @ 8 Oct 2005, 04:41:19)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->Det är skillnad på ni som säljer det privat och riktiga företag. Riktiga företag måste följa konsumentsverkets lagar.
Alltså måste de ge 3 års reklamationsrätt på varorna !<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->

Endast 2-års reklamationsrätt enligt konsumentköplagen. Sedan juni förra året (kan ha varit 2 år sedan med) så har det tillkommit att en handlare måste ge 6 månaders garanti.
Garantin gäller i vissa fall även om en privatperson säljer.

Reklamationsrätten är dessvärre ganska krånglig att tolka.
Du måste nämligen själv påbevisa att felet funnits där från första början när du fick produkten, även om felet uppstod typ 1 år senare.
Garanti däremot är det upp till säljaren att bevisa tvärtom...
Hur enkelt är det?

Därför tycker jag att reklamationsrätten endast är bra om man orkar dra ärendet till ARN (allmänna reklamationsnämnden). Men även där kan dom inte tvinga en handlare/säljare att åtgärda något, det är oftast bara rekommendationer som säljaren/handlaren måste göra för att inte hamna på den "svarta listan" över oseriösa handlare.

Jag kan mycket väl ha skrivit några saker fel, det var ett tag sedan jag hade utbildning på detta (jobbar som säljare och har haft eget företag) så läs därför det rätta på <a href="http://www.ko.se" target="_blank">Konsumentverkets hemsida.</a>
Mathias Berg
# 1545
[b]Civic Type <!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro-->R<!--colorc--></span><!--/colorc--> Orginal EP3[/b]

<!--coloro:#0000FF--><span style="color:#0000FF"><!--/coloro-->"Klart man vill ligga med Scotte, han e ju för fan ordförande!"
- Regge / HPC Festen Malmö 2006<!--colorc--></span><!--/colorc-->
Öberg
Påläst
Påläst
Kontakt:

9 oktober 2005, 14:43

<!--QuoteBegin-Bergan+9 Oct 2005, 13:46:16--><div class='quotetop'>QUOTE(Bergan @ 9 Oct 2005, 13:46:16)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin--><!--QuoteBegin-stiivN+8 Oct 2005, 04:41:19--><div class='quotetop'>QUOTE(stiivN @ 8 Oct 2005, 04:41:19)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->
Det är skillnad på ni som säljer det privat och riktiga företag. Riktiga företag måste följa konsumentsverkets lagar.
Alltså måste de ge 3 års reklamationsrätt på varorna !<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->

Endast 2-års reklamationsrätt enligt konsumentköplagen. Sedan juni förra året (kan ha varit 2 år sedan med) så har det tillkommit att en handlare måste ge 6 månaders garanti.
Garantin gäller i vissa fall även om en privatperson säljer.

Reklamationsrätten är dessvärre ganska krånglig att tolka.
Du måste nämligen själv påbevisa att felet funnits där från första början när du fick produkten, även om felet uppstod typ 1 år senare.
Garanti däremot är det upp till säljaren att bevisa tvärtom...
Hur enkelt är det?

Därför tycker jag att reklamationsrätten endast är bra om man orkar dra ärendet till ARN (allmänna reklamationsnämnden). Men även där kan dom inte tvinga en handlare/säljare att åtgärda något, det är oftast bara rekommendationer som säljaren/handlaren måste göra för att inte hamna på den "svarta listan" över oseriösa handlare.

Jag kan mycket väl ha skrivit några saker fel, det var ett tag sedan jag hade utbildning på detta (jobbar som säljare och har haft eget företag) så läs därför det rätta på <a href="http://www.ko.se" target="_blank">Konsumentverkets hemsida.</a>
<div align="right"><a href="index.php?act=findpost&pid=198469"><{POST_SNAPBACK}></a></div>
<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->

Nop det är 3 år

"Din rätt att reklamera går enligt konsumentköplagen ut tre år efter det att du har tagit emot varan. Reklamationstiden förlängdes den 1 april 2005 från två till tre år."

saxat från http://www.ko.se
0709-138741
Medlem #368
Låst