Höj studiebidraget...

För Topics som ej är motorrelaterade
Wikmaldo
Användare
Användare
Namn: Jimmy

1 april 2006, 21:35

<!--QuoteBegin-david%o+1 Apr 2006, 21:27:30--><div class='quotetop'>QUOTE(david%o 4 1 Apr 2006, 21:27:30)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->Eller så kan man dra slutsatsen att man helt enkelt får jobba hårt för att komma dit man vill i livet.
Som sagt så kan man inte förvänta sig att få allt.

Jobbar du så behöver du inte ta lån men även om du nu gör det och går ut som läkare så kommer du ha råd att betala tillbaka lånet.
Man kan inte bara tänka på pengarna utan du får tänka dig in i din livssituation istället.
Du får ett jobb du trivs med, du har stora utvecklingsmöjligheter, du slipper vara utsliten i kroppen när du är 50, du får en bra pension.
Är inte allt detta värt att betala kanske 2-3k i kvartalet för om det är vad man verkligen vill bli?
<div align="right"><a href="index.php?act=findpost&pid=264349"><{POST_SNAPBACK}></a></div><!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->

Jag tycker personligen att livssituationen och pengar hänger ihop ganska starkt. Det jag försöker få fram är att alla har faktiskt inte tid att jobba pga att en del läser mer än andra på universitet.

Vissa kanske aldrig är på universitetet eller enbart har någon lektion/vecka, då kan det passa bra med ett extra jobb. Andra kanske är på universitetet i stort sett varje dag eller har enormt mycket uppgifter eller liknande. Då är det inte lätt att hitta ett jobb som stämmer in på ens premisser.

För det är trots allt heltid man pluggar på universitet och då är inte bidraget speciellt stort. Det ska ju nämligen räcka till böcker, hyra och mat. Det finns inte en chans att det gör det...
david-o
Gillar Honda!
Gillar Honda!

1 april 2006, 21:57

Som du säger så hänger livssituation och pengar ihop, men tyvärr betyder det lite för mycket idag. Man får försöka minimera inverkan av pengar.
Som jag skrev, är du inte beredd att offra något för att få ett jobb du trivs med och för att få en bra livssituation ändå?

Tro mig, det finns inte en chans att hinna jobba på helger och kvällar när man pluggar maskinteknik heller (om man nu inte är född till professor men jag får iaf kämpa hårt för att hänga med). Men vad hindrar det dig från att jobba ett år innan du börjar skolan för att få ihop pengarna?

Jag förstår mycket väl varför du klagar över studiebidraget och tycker själv att det ska bli tråkigt att betala tillbaka lånet jag har men man måste samtidigt se möjligheterna i det. Nu har jag fått en bra chans att leva ett bra liv istället.
Är man inte beredd att offra det hårda arbetet eller att ta ett lån för att komma dit man vill så bör man kanske fundera på om det är dit man verkligen vill i slutändan?
Och även vad det är som styr en, är det pengarna som lockar med en bra lön eller är det intresset att få motivera andra som lärare?
<!--coloro:red--><span style="color:red"><!--/coloro-->Civic HB Esi 93<!--colorc--></span><!--/colorc-->
Baden - CH
Användarvisningsbild
Peter_1976
Användare
Användare
Bil: Honda Civic 2.0 GL (FD2)
Namn: Peter Sköld

1 april 2006, 22:13

<!--QuoteBegin-david%o+1 Apr 2006, 20:27:30--><div class='quotetop'>QUOTE(david%o 4 1 Apr 2006, 20:27:30)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->Eller så kan man dra slutsatsen att man helt enkelt får jobba hårt för att komma dit man vill i livet.
Som sagt så kan man inte förvänta sig att få allt.

Jobbar du så behöver du inte ta lån men även om du nu gör det och går ut som läkare så kommer du ha råd att betala tillbaka lånet.
Man kan inte bara tänka på pengarna utan du får tänka dig in i din livssituation istället.
Du får ett jobb du trivs med, du har stora utvecklingsmöjligheter, du slipper vara utsliten i kroppen när du är 50, du får en bra pension.
Är inte allt detta värt att betala kanske 2-3k i kvartalet för om det är vad man verkligen vill bli?
<div align="right"><a href="index.php?act=findpost&pid=264349"><{POST_SNAPBACK}></a></div><!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->

Försök att bli läkare, utan att läsa vidare. eller att jobba kvällar. Det går inte, kom inte säg det förrän du har varit där/ är där!
Peter Sköld, Lund
Honda Civic FD2 -07
http://www.garaget.org/?car=198809
david-o
Gillar Honda!
Gillar Honda!

1 april 2006, 22:20

<!--QuoteBegin-Peter_1976+1 Apr 2006, 22:14:12--><div class='quotetop'>QUOTE(Peter_1976 4 1 Apr 2006, 22:14:12)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->Försök att bli läkare, utan att läsa vidare. eller att jobba kvällar. Det går inte, kom inte säg det förrän du har varit där/ är där!
<div align="right"><a href="index.php?act=findpost&pid=264376"><{POST_SNAPBACK}></a></div><!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
Vem har sagt att det skulle gå från första början? [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... #>/hmm.gif[/img]

Klart man måste plugga till läkare för att kunna bli läkare.
Skulle aldrig vilja gå till en läkare som inte är utbildad till det.

Hur många skulle vilja flyga med någon som inte är utbildad för det?
Tycker det är ganska självklart.
<!--coloro:red--><span style="color:red"><!--/coloro-->Civic HB Esi 93<!--colorc--></span><!--/colorc-->
Baden - CH
Användarvisningsbild
Peter_1976
Användare
Användare

1 april 2006, 22:27

Nu snackar du ju runt dig själv. Nu säger du att man måste plugga.

Försök du att plugga, genom att inte ta skulder. det går inte, om du inte har rika päron. Alla vill inte ta sabbatsår hit o dit.

Min syrra har precis pluggat till undersköterska. Tur att vissa vill bli det. Jag lägger hellre pengar på att nån vill ha en bra utbildning o göra nåt av sitt liv än politerkerna som ska ha flera mille i fallskärm mm
Peter Sköld, Lund
Honda Civic FD2 -07
david-o
Gillar Honda!
Gillar Honda!

1 april 2006, 22:32

Du får gärna citera mig i det inlägget där jag skriver att man inte måste plugga för att få ett "bra" jobb för det lyckas inte jag hitta iaf.

Jag ska plugga till hösten utan att ta lån som jag skrev och det har jag gjort genom att jobba ihop mina egna pengar.
Vill man inte ta ett sabbatsår så får man väl skylla sig själv (går ju att jobba något år innan man börjar på utbildningen också, och då får man dessutom nyttig arbetserfarenhet på köpet, helt gratis).
Men håller helt med dig att det är bra att folk utbildar sig och jag tycker också det är mer värt än alla politikers höga löner.

Men som jag skrev, man måste våga offra något för att komma någonstans.
Man kan inte sitta och säga att man inte vill ta lån, att man inte vill ta sabbatsår och jobba m.m. och sen förvänta sig att få allt gratis genom bidrag. Se till att slit lite så ska ni se att belöningen ni får igen genom att nå era mål är fan så mycket mer värt än dem 2-3k man får betala tillbaka i kvartalet om man nu behöver ta lån längs med vägen.
Senast redigerad av 1 david-o, redigerad totalt 1 gånger.
Baden - CH
Jocke_A
Wannabe
Wannabe

1 april 2006, 23:05

<!--QuoteBegin-Civic_Boy+1 Apr 2006, 20:42:22--><div class='quotetop'>QUOTE(Civic_Boy 4 1 Apr 2006, 20:42:22)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin--><!--QuoteBegin-Jocke_A+1 Apr 2006, 20:12:11--><div class='quotetop'>QUOTE(Jocke_A 4 1 Apr 2006, 20:12:11)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->nu tänkte jag mer på att studera på universitet/högskola etc...

och när jag gick på gymnasium så bölade jag inte att jag fick 950kr... tyckte det va nice... jag jobbade ihop vartenda öre till min bil jag hade då på helger och somrar osv...

så sitt inte bara hemma och gnäll... fråga runt lite i släkten om dom vill ha hjälp med något... lite här och lite där tillslut så leder det kanske nånvart...
<div align="right"><a href="index.php?act=findpost&pid=264321"><{POST_SNAPBACK}></a></div><!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->

du tror inte man har frågat då?
<div align="right"><a href="index.php?act=findpost&pid=264334"><{POST_SNAPBACK}></a></div>
<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->

finns ALLTID jobb eller liknande.. bara man lägger ner hela sin skäl i det och verkligen VILL......

tänk istället i usa.. dom som går på college, har ni inte det jäkligt bra i sverige ändå??
[b]Joakim Andersson
Ystad/Skåne

S2000 -07 <!--coloro:#FFFACD--><span style="color:#FFFACD"><!--/coloro-->Platinum Pearl White<!--colorc--></span><!--/colorc-->

070-6286701[/b]
Seeage
Wannabe
Wannabe

2 april 2006, 00:15

<!--QuoteBegin-Jocke_A+1 Apr 2006, 16:14:23--><div class='quotetop'>QUOTE(Jocke_A 4 1 Apr 2006, 16:14:23)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin--><!--QuoteBegin-xzbatt+1 Apr 2006, 15:11:28--><div class='quotetop'>QUOTE(xzbatt 4 1 Apr 2006, 15:11:28)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->varför ska vi betala din utbildning kan man ju isåfall säga.
<div align="right"><a href="index.php?act=findpost&pid=264183"><{POST_SNAPBACK}></a></div><!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->

har jag inte någon större lust till heller... mer pengar till sjukvård istället, eller något annat viktigt.... frivilligt att plugga vidare också!!
<div align="right"><a href="index.php?act=findpost&pid=264233"><{POST_SNAPBACK}></a></div>
Idioter... vem fan ska ta hand om dig om ingen vill plugga till läkare! fan detta var det dummaste jag sett på länge. stora skämt alla som inte vill höja studiebidraget! Det enda vettiga bidraget som finns idag ju! Pundar bidrag kan man ju dra in på men studiemedel som hjälper folk att hjälpa andra med sina framtida tjänster är ju en nödvändig grej! jag pluggar inte men det va fan löjligt.
andno
Lärd
Lärd

2 april 2006, 00:26

david-o ---> Du har en sund och skön syn på livet och att man måste kunna offra något för att uppnå något annat. Lycka till med utbildning och arbete!
ANDERS NORDSTRÖM, LUND #653
HONDA GOLD WING GL 1500 SE 1998

Såld:
HONDA PRELUDE 2.3 4WS 1992 (snyft)
Användarvisningsbild
MolleDelSol
Användare
Användare
Bil: ,S2000
Namn: Adrian Borgqvist

2 april 2006, 00:27

Ta ett sabbats år och kom ut i det verkliga livet och få erfarenhet och jobba ihop pengar så att ni senare kan plugga vidare.
Sen varför inte jobba på helger eller iallafall varannan. Ett par stycken på mitt jobb som pluggar och jobbar lite helger och ibland kvällar, fast det är ju klart det är tjejer och inte kärringar.
[img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... >/wink.gif[/img]
0709-916045
Tyringe / Skåne
dmr
Användare
Användare

2 april 2006, 00:35

<!--QuoteBegin-xzbatt+1 Apr 2006, 14:37:32--><div class='quotetop'>QUOTE(xzbatt 4 1 Apr 2006, 14:37:32)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->varför höja, dom som pluggar vidare kommer ju säkert tjäna bra mkt mer pengar än en vanlig svensson senare som dom har råd att betala tillbaka stuielånen.
<div align="right"><a href="index.php?act=findpost&pid=264168"><{POST_SNAPBACK}></a></div><!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->

Mmm, och grisar kan flyga... Hört talas om skatt? Om man pluggat arslet av sig
för att tjäna några extra spänn i månaden så går det mesta i skatt. Även om
utbildningen är "gratis" så får man slanta tillbaka FETT på skatten. Höj studiebidraget
och sänk soffliggarbidraget.
David Magnusson

Accord 2.4 Exec-S -04 *SÅLD*
BMW 550i x-drive M-Sport 2012 *SÅLD*
BMW 440i x-drive Gran Coupé M-Sport/M-Performance 2018
PatrikGBG
Påläst
Påläst
Bil: FN2/CW2
Namn: Patrik Andersson

2 april 2006, 00:50

mkt intressanta reflektioner!

David, jag håller med Andno, du verkar stå med bägge fötterna på backen o förstår att inte alla andra ska hjälpa en o lyckas i livet utan man hjälper sig själv...de e tufft, men det går...!

Högre studiebidrag skulle ALDRIG lyckas lösa samhllsproblemen, utan snarare hur snorungar tar allt för givet...lös den biten istället o ta eget ansvar...

visst de där me perssons lön o så kan man alltid diskutera, men i de stora hela så handlar hela livet om eget ansvar...man har inte bara rättigheter i livet, utan också skyldigheter
Patrik Andersson #928
Accord -09 executive Premium White, Civic Type R -09 Milano Red och Accord -80 Bläääck metallic

Urgammal
Lynxen
Användare
Användare

2 april 2006, 01:13

Varför inte höja studiebidraget? Det är ju det enda bidraget som för något gott med sig idag. Varför ska en försoffad som ligger hemma och inte gör någonting få 6-7k i månaden utan att behöva betala tillbaka? Medans de som sliter för en utbildning, får ta stora lån? Vem är det samhället kommer få mest nytta av?

Men ska vi höja studiebidraget till socialbidrags nivå? Fuck no, däremot varför inte börja kräva tillbaka pengar från socialbidraget (Eller vad det nu heter) enligt en modell liknande Studielån? Tror det skulle ge lite fart under galoscherna för soffliggar sverige.

Sen ni som säger jaja, ta era lån men ni kommer att få så feta löner sedan att det inte spelar någon roll. Jojo tjenare, de 4-5-6åren som en Civilingenjör spenderar i skolbänken, vad hinner inte en arbetande person tjäna in under den tiden? Kanske ha ett fast jobb sedan länge och en trygg inkomst varje månad. Börjat bygga på pensionen etc, etc? Det blir rätt mycket i slutändan.

Men inte nog att man kommer ut på en kanske osäker arbetsmarknad, man har några hundra lök i lån som hänger över en. Inget man bara viftar bort. Undrar hur många år det tar innan en Ingenjör kommer ifatt te x en Snickare i inkomst?

Jag kommer som ni kanske redan räknat ut spendera några år att studera, just nu skiter jag i de ekonomiska aspektern. Anledningen att jag gör det? Det faktum att jag inte vill ha ett vanligt jäkla rutin jobb, jag satsar de här åren. Bära eller brista, men jag kommer förhoppningsvis inte stå där när jag är 65 bast och inse att man har wastat hela livet vid ett löpande band.

Men det är jag det.
Per Björe-Dahl, Göteborg

"The concept of shoehorning a massive V8 into an extremely heavy bodyshell with the structural rigidity of a potato is to act as a catalyst for global warming."
dmr
Användare
Användare

2 april 2006, 01:13

Fan vad trött jag blir... Gå in på CSNs hemsida och gör en förbannad kalkyl på
vad en student har att leva på. Hoppas verkligen alla motståndare till höjt studiemedel hamnar på operationsborder om 10 år med en läkare som varit tvungen att jobba extra så han inte ser skillnad på era KULOR och blindtarmen [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... anting.gif[/img] [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... anting.gif[/img] [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... anting.gif[/img]
David Magnusson

Accord 2.4 Exec-S -04 *SÅLD*
BMW 550i x-drive M-Sport 2012 *SÅLD*
BMW 440i x-drive Gran Coupé M-Sport/M-Performance 2018
Användarvisningsbild
xzbatt
Påläst
Påläst

2 april 2006, 02:15

<!--QuoteBegin-dmr+2 Apr 2006, 00:36:03--><div class='quotetop'>QUOTE(dmr 4 2 Apr 2006, 00:36:03)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin--><!--QuoteBegin-xzbatt+1 Apr 2006, 14:37:32--><div class='quotetop'>QUOTE(xzbatt 4 1 Apr 2006, 14:37:32)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->varför höja, dom som pluggar vidare kommer ju säkert tjäna bra mkt mer pengar än en vanlig svensson senare som dom har råd att betala tillbaka stuielånen.
<div align="right"><a href="index.php?act=findpost&pid=264168"><{POST_SNAPBACK}></a></div><!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->

utbildningen är "gratis" så får man slanta tillbaka FETT på skatten. Höj studiebidraget
<div align="right"><a href="index.php?act=findpost&pid=264428"><{POST_SNAPBACK}></a></div>

tror du inte att skatten och bidrag går hand i hand eller? höjer du studiebidraget måste ju pengarna komma nånstans ifrån. om du väljer att höja skatten mer eller om du sänker andra bidrag är ju en sak.
alla som jobbar och betalar skatt vet hur det är.. inget att gnälla över. vi gör det för att hjälpa dom som har det sämre ställt. dock tycker jag inte man ska få sin utbildning helt gratis för då skulle man ju kunna plugga hela livet om man ville det.
Kan en bil någonsin bli perfekt?
Användarvisningsbild
Peter_1976
Användare
Användare

2 april 2006, 04:28

Nu har faktiskt detta blivit en diskussion om två saker. Studiebidrag o studielån. Studiebidrag, kom inte säg att ni inte klagade över att det var för lågt när ni var i den åldern. Man fick börja köpa egna kläder mm mm. Sen är det ju i den åldern man vill ta körkort, som inte är gratis (o alla har inte föräldrar som betalar det).

Sen klart man måste ta studielån för att kunna plugga till läkare. Jag vill se den av er som kan lägga upp alla dom tusenlappar kontant för att plugga till läkare, utan studielån. Det går inte. Tror inte ni vet vad det kostar.

ja, dom tjänar kanske fett når dom är klara. men då har dom ju ett lån att betala tillbaka. det är ju inte att dom har fått gå o läsa gratis. Tror inte ni förstår vad studielån är i så fall.

Det är ju bara bra att man pluggar vidare för att göra nåt riktigt med sitt liv. Som har ett mål i livet.

Lycka till Per
Peter Sköld, Lund
Honda Civic FD2 -07
stiivN
Användare
Användare
Namn: Stefan Karlsson

2 april 2006, 06:21

Jag har inte läst hela tråden då det nog är en massa skit snack [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... tongue.gif[/img]

Jag kommer sälja min bil i sommar pga av studier. Ja, det ska täcka mina studier kostnader då jag får själv stå för dom så jag är glad för dom 599kr(per vecka) jag får i månader av staten för att i framtiden kunna gynna sverige till ett bättre samhälle. Men inte tänker jag efter studier befinna mig i Sverige för att deras sätt på att se på framtiden är usel så dom kan suga.. (Ja, jag har druckit lite, men jag vet fortfarande vad jag tycker). Hade Sverige gynnat företagen mer och sluppit företag betala för att anställa folk så hade fler haft jobb idag..

Obs. Sverige suger... ja jag bryr mig inte om jag hade röstat för moderaterna för dom hade inte gjort saken bättre. Faktum är att det inte finns något parti för dagens roll eller ska man säga framtiden ? Skatt, skatt och åter skatt...

Ja, men man får ju gratis sjukvård? Eller inte ? Been there, done that som det heter..
Senast redigerad av 1 stiivN, redigerad totalt 2 gånger.
Stefan Karlsson
david-o
Gillar Honda!
Gillar Honda!

2 april 2006, 09:34

Jag tycker också att studiebidraget är ganska knapert men det är faktiskt inte tänkt att det ska täcka alla utgifter man har som student.
Det ska var en form av ersättning för att man är duktig och pluggar bara.
Jag gnällde också över mina 950kr i månaden när jag gick i gymnasiet men sen blev jag vuxen och insåg att det finns faktiskt vettigare saker att lägga pengarna på. (Jag är lika mycket emot alla andra bidrag, tycker det är bra att dem finns för folk som verkligen behöver dem men tyvärr har det blivit så fult utnyttjat och fjäskat med från statens håll).

Tycker det är väldigt konstigt att så många förväntar sig att bara få utan att behöva ge något.
Som Patrik skrev, man har skyldigheter också.

Vill man verkligen plugga och har den rätta motivationen bakom det (som t.ex. Lynxen verkar ha) så finns det alltid sätt att betala för utbildningen. Man kan inte bara sitta hemma och säga att man inte vill jobba för det för då får man skylla sig själv.
Baden - CH
Seeage
Wannabe
Wannabe

2 april 2006, 09:40

<!--QuoteBegin-xzbatt+2 Apr 2006, 01:16:00--><div class='quotetop'>QUOTE(xzbatt 4 2 Apr 2006, 01:16:00)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin--><!--QuoteBegin-dmr+2 Apr 2006, 00:36:03--><div class='quotetop'>QUOTE(dmr 4 2 Apr 2006, 00:36:03)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin--><!--QuoteBegin-xzbatt+1 Apr 2006, 14:37:32--><div class='quotetop'>QUOTE(xzbatt 4 1 Apr 2006, 14:37:32)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->varför höja, dom som pluggar vidare kommer ju säkert tjäna bra mkt mer pengar än en vanlig svensson senare som dom har råd att betala tillbaka stuielånen.

<div align="right"><a href="index.php?act=findpost&pid=264428"><{POST_SNAPBACK}></a></div>

tror du inte att skatten och bidrag går hand i hand eller? höjer du studiebidraget måste ju pengarna komma nånstans ifrån. om du väljer att höja skatten mer eller om du sänker andra bidrag är ju en sak.
alla som jobbar och betalar skatt vet hur det är.. inget att gnälla över. vi gör det för att hjälpa dom som har det sämre ställt. dock tycker jag inte man ska få sin utbildning helt gratis för då skulle man ju kunna plugga hela livet om man ville det.
<div align="right"><a href="index.php?act=findpost&pid=264455"><{POST_SNAPBACK}></a></div>

Skatten och bidragen går hand i hand, men höjda bidrag är inte samma som högre skatt... Man strukterar om snarare om budgeten.

Vi kan diskutera något annat istället... nått som verkligen är idiotiskt! För studiebidraget kan inte ur någon synvinkel vara tillräckligt mycket idag för att en student ska kunna leva på!
Sussi
Wannabe
Wannabe

2 april 2006, 10:57

Det är inte meningen att man skall kunna leva på studiebidraget, det förstår ju vem som helst, man måste ju ta studielån också.

Bara för att man pluggar på högskola/universitet innebär det inte att man kommer att få en fet lön. Som det redan har sagts lärare t ex är grymt underbetalda trots flera år på högskolan. Jag själv har pluggat tre år på högskola till sjuksköterska (inte läkare!) och jag har då minsann ingen fet lön.

Tycker att det är konstigt att ingen tar upp att du inte får jobba hur mkt som helst heller, för då dras bidrag och lån in. Jobbar du t ex en hel sommar får du knappt jobba något mer för då hamnar du över gränsen. Vad ger de för signaler? Jo svartjobba eller gör mindre så får du mer!

Vet ej om jag tycker att studiebidraget skall höjas eller inte (frågan som verkar vara grunden till denna tråd), det är som sagt bara ett bidrag, inget man skall kunna leva på.
Susanne Eriksson
Integra Type R
ToLo
Användare
Användare
Kontakt:

2 april 2006, 11:16

Under mina 5½ år på universitetet så jobbade jag helger för att ha råd med bil och andra "lyxgrejjer". I övrigt gick det att leva rätt bra på studielån + studiebidrag. Det nya studielånsystemet är dock ingen höjdare. Nu tvingas jag ge blodsugarna på CSN ca 1400kr/mån av mina surt förvärvade pengar, så visst hade det varit trevligt om bidraget varit högre och lånet lägre. Som flera andra har varit inne på så finns det nog andra bidrag som skulle kunna slopas till förmån för en höjning av studiebidraget.

Att det exempelvis finns så många som betalar tillbaka sitt studielån med pengar från A-kassan är ju bara ett exempel på hur fel det kan bli i ett samhälle. Snacka om att skyffla runt pengar...
<!--coloro:blue--><span style="color:blue"><!--/coloro-->R32<!--colorc--></span><!--/colorc--><!--coloro:#696969--><span style="color:#696969"><!--/coloro--> - tills vidare<!--colorc--></span><!--/colorc-->
www.toloweb.se
Hondaholic
Användare
Användare

2 april 2006, 11:57

Själv studerar jag pedagogik på Åbo Akademi i Vasa,Finland..Studerar första året nu och jag får 436 euro(runt 4200SEK) i studiestöd och bostadsbidrag/mån
Man klarar sig med det om man vill snåla..
Jag har inte tagit studielån än utan levt på mina besparingar som jag fått när jag jobbat på sommaren..
Men studielivet e inget dans på rosor kan jag säga..Man skulle ju vilja ha nya prylar till lägenheten,hemmabio,projektor,ny bil,delar till bilen m.m. men det går inte, men kanske när man blir färdig då [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... /smile.gif[/img]
Tycker 2400 låter ganska lite?E de faktist så lite svenska studenter får i bidrag?
Isånnafall tycker jag man borde höja den,absolut!
Men kanske bankerna i sverige är av en annan åsikt..
Mitsubishi Lancer EVO 5 GSR
Mitsubishi Eclipse GS-T
Användarvisningsbild
smacke
Master
Master
Bil: NSX
Namn: MarcusMaehlum
Kontakt:

2 april 2006, 12:13

jag tänker inte gå in på vad som är rätt eller fel angånde ersättingen, men å andra sidan så tycker jag att vissa här inne borde vara lite mer tacksamma för att det finns både bidrag å lån, för hade det inte funnits skulle ni kanske istället stått å soppat golv resten av livet.. bara en tanke...

sedan skall ja ge ett kort exempel på hur "fel" det kan bli...
tjejen läste förförra året till undersköterska och då den var slut efter vårterminen sökte hon in till sjuksköterskeutbildningen... svaret att hon kom in fick hon bara någon vecka innan kursen började å hon var tvungen att läsa i varberg ( 10 mil bort) om hon över huvud taget skulle få läsa...

under sommaren medans hon väntade på besked om hon kommit in eller inte så återgick hon till sitt arbete som hon varit tjänstledig ifrån...
sedan kommer hon som sagt in å läser höstterminen...

nu för några veckor sedan får hon en räkning från CSN på ca: 20500:- då hon jobbat för mycket... på sommaren INNAN hon ens kommit in på utbildningen..!!! [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... blink2.gif[/img]
när hon prata me CSN på telefon tyckte dom att hon borde varit arbetslös hela sommaren ifall hon KANSKE skulle ha kommit in !!!! [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... /blink.gif[/img]

så va ja vill säga me detta är att visst e lån/bidrag bra, men ja skulle vilja r*vknu**a hela CSN me en telefonstolpe just nu... [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... anting.gif[/img] [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... anting.gif[/img]

å som om de inte va illa nog me en räkning på 20500:- som skall betalas inom 30 dagar (å var f*n tror dom hon skall trolla fram dom ifrån ??) så får hon besked att om hon INTE betalar så får hon inget lån/bidrag för att läsa höstterminen.. [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... nnoyed.gif[/img]
SMacke #364
Användarvisningsbild
Auner
Användare
Användare
Kontakt:

2 april 2006, 12:48

Jag pluggar civilingenjör nu, första året, tycker jag klarar mig bra på de pengar man får, tar fullt lån. Det handlar ju oftast bara om att prioritera. Bilen kommer väl ut snart, då blir det tight med pengar, men jag har ju lagt undan lite varje månad när den har varit avställd för att den ska kunna rulla i sommar igen.. Tycker absolut inte att man behöver höja studiebidragen, möjligtvis kunna höja så att man kan låna mer.
Simon Aunér

F.d. ägare av en Honda Accord 2.3i SR 1994
haz
Wannabe
Wannabe

2 april 2006, 13:06

<!--QuoteBegin-Jocke_A+1 Apr 2006, 19:12:11--><div class='quotetop'>QUOTE(Jocke_A 4 1 Apr 2006, 19:12:11)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->nu tänkte jag mer på att studera på universitet/högskola etc...

och när jag gick på gymnasium så bölade jag inte att jag fick 950kr... tyckte det va nice... jag jobbade ihop vartenda öre till min bil jag hade då på helger och somrar osv...

så sitt inte bara hemma och gnäll... fråga runt lite i släkten om dom vill ha hjälp med något... lite här och lite där tillslut så leder det kanske nånvart...
<div align="right"><a href="index.php?act=findpost&pid=264321"><{POST_SNAPBACK}></a></div><!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->

Håller med till 100%

När jag gick i skolan så va studiebidraget 750:- ville vi ha mer cash så var det bara till att jobba, det är helt frivilligt att studera vidare och det finns ingen som helst anledning att man hela tiden ska glida på en räkmacka genom livet, Är det så att man vill att något ska ske så måste man sätta ribban själv.

Förstår inte gnäll av typen "jag är en fattig student",
Det är ju inte så att det är någon som tvingar folk till att studera vidare.
Hela livet går ut på att ta beslut och gör man felaktiga beslut så att man blir ekonomiskt lidande så har det då ganska uppenbarligen varit ett beslut som man skulle ha tänkt igenom lite mer nogrant.
Senast redigerad av 1 haz, redigerad totalt 2 gånger.
Hasse Jutenäs

Jag är hungrig...

Bilar:
Integra Type-R 1998
CR-V 2005 dragbil till båten
Ford Fjesta powwa 1982 "surf edition"

Båt:
Correct Craft Ski Nautique 1979
pr0ny
Påläst
Påläst
Namn: Ronny P

2 april 2006, 13:16

smacke jag förstår inte riktigt, alltså, fick hon studielån eller nån form av cash via CSN medans hon jobbade?
Speed is an addiction, that makes me a junkie

0707396659
Användarvisningsbild
smacke
Master
Master
Bil: NSX
Namn: MarcusMaehlum
Kontakt:

2 april 2006, 13:34

nej.... hon fick studiestöd/lån från runt september, men de räknar halvårsvis så de hon tjänade juli, augusti räknas in på studiehalvåret eller något åt det hållet....

därav tjänade hon för mycket tiden FÖRE hon började plugga... [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... /wacko.gif[/img]

inte helt logiskt meo..
Senast redigerad av 1 smacke, redigerad totalt 2 gånger.
SMacke #364
pr0ny
Påläst
Påläst
Namn: Ronny P

2 april 2006, 13:57

sjukt =( som sagt, svergie är det ända landet i världen där man blir bestraffad för att man gör bra ifrån sig...
Speed is an addiction, that makes me a junkie

0707396659
david-o
Gillar Honda!
Gillar Honda!

2 april 2006, 15:14

Det där med att man inte får jobba och få studiemedel ändå är riktigt sjukt.
Det var som någon sa ungefär som att man blir bestraffade för att man arbetar och tjänar skatt till staten istället för ligger på soffan.
Men det är en helt annan diskution och har inte med höja studiebidraget att göra.
Men som sagt, helt sjukt är det iaf.
Baden - CH
Charly
Användare
Användare

2 april 2006, 16:52

Jag hoppas att de som säger att de "vuxit upp" och inte gnäller tamejfan inte bor hemma hos sina föräldrar, eller bor i en lägenhet som kostar under 2000 i månaden.
En studentlägenhet i göteborg kan kosta 5000 i månaden.
Sen handlar studier inte enbart om att folk ska bli skickliga till att jobba o slita, utan det är för många en form av livsutveckling.
Jag har lärt mig att det finns många människor som aldrig kommer att förstå detta, för dessa är det viktigare att ha hela lägenheten full med prylar osv...
Se det såhär också, i USA så är utbildningen inte gratis men se på hur jävla dumma de är i det landet också, de kan fan inte ens hitta sin egen kontinent på en jordglob.
De vet ofta inte var deras egen huvudstad är heller.
Detta är ett problem som bush adresserat så ni behöver fan inte dementera detta, usa ligger EFTER europa utbildningsmässigt.
Jag är jävligt glad och stolt över att jag lever i ett land där utbildningen är gratis samt att det finns ett bidrag och en möjlighet att låna och jag bidrar GÄRNA med mina skattepengar till att mina efterkommande kan göra likadant!
Medlem 427
Skriv svar