Höj studiebidraget...

För Topics som ej är motorrelaterade
Bagarn
Wannabe
Wannabe

2 april 2006, 17:05

<!--QuoteBegin-david%o+2 Apr 2006, 14:15:00--><div class='quotetop'>QUOTE(david%o 4 2 Apr 2006, 14:15:00)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->Det där med att man inte får jobba och få studiemedel ändå är riktigt sjukt.
Det var som någon sa ungefär som att man blir bestraffade för att man arbetar och tjänar skatt till staten istället för ligger på soffan.
Men det är en helt annan diskution och har inte med höja studiebidraget att göra.
Men som sagt, helt sjukt är det iaf.
<div align="right"><a href="index.php?act=findpost&pid=264583"><{POST_SNAPBACK}></a></div><!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->

Givetvis har det med att höja studiebidraget att göra. Eftersom studiebidrag+lån (tycker det det är löjligt att bara klaga på bidraget, lånet mäste man ta för att kunna leva) är så lågt, samt att man knappt får tjäna några pengar alls så är det ganska sammaflätat.

Under tiden jag studerade jobbade jag inte bara helger, utan även i veckan också, samt heltid under somrarna. Jag bodde i en STUDENTLÄGENHET, alltså en lägenhet ägd av AF bostäder i Lund, en icke-vinstdrivande organisation som ägs av universitetet. Min hyra var 4400:- i månaden, utan jobb skulle jag haft 2000:- att leva på, vilket enligt mig och svenska staten är under existensminimum. Med mitt jobb lyckades jag leva hyfsat vettigt, dock fick jag varje år en fet tillbakabetalning då CSN inte tycker om driftiga människor. De vill absolut inte lägga de pengarna till min redan gigantiska skuld, utan lägger det separat på ett lån med maffia-mässig ränta. Man kan få uppskov med detta och betala tillbaka med avbetalningar om man inte har någon annan som kan punga upp med 15000:- sådär bara.

Efter det satt man i en fin rävsax. Man var tvungen att jobba för att kunna betala tillbaka 1000:- varje månad utan att dricka vatten och äta luft, och sen blir man straffad med mera skuld eftersom man jobbar för att kunna betala tillbaka. klassiskt moment 22?

Nu tycker jag inte att man måste höja studiemedlet, utan snarare släppa arbetsgränsen fri. Det är väl få länder förutom Sverige som straffar människor för att vara driftiga.
[i]<!--coloro:red--><span style="color:red"><!--/coloro-->[b]Happiness is not around the corner,

It is the corner.[/b]<!--colorc--></span><!--/colorc-->[/i]

Magnus Bergström

Suzuki sv650s - Svarta faran
-------------------------------
Mazda MX-5 - [b]FR Fun![/b] *retired*
Prelude -93 *Såld*
Branten
HPC Guld Medlem
HPC Guld Medlem
Bil: CTR EP3
Namn: Erik Brantås
Has thanked: 3 times
Been thanked: 2 times

2 april 2006, 17:33

<!--QuoteBegin-haz+2 Apr 2006, 12:07:57--><div class='quotetop'>QUOTE(haz 4 2 Apr 2006, 12:07:57)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->Förstår inte gnäll av typen "jag är en fattig student",
Det är ju inte så att det är någon som tvingar folk till att studera vidare.
Hela livet går ut på att ta beslut och gör man felaktiga beslut så att man blir ekonomiskt lidande så har det då ganska uppenbarligen varit ett beslut som man skulle ha tänkt igenom lite mer nogrant.
<div align="right"><a href="index.php?act=findpost&pid=264541"><{POST_SNAPBACK}></a></div><!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->

Du kan väl ändå inte mena att det är ett felaktigt beslut att plugga? Säg då till din läkare nästa gång du är där:
-"Varför pluggade du för att kunna hjälpa folk, jag hade hellre gått till en träsnidare för att få hjälp med mitt brutna ben"
-Eller du kanske vill bo i ett hus som ingen med kunskaper om hållfasthet och byggteknik byggt? Kan väl inte vara så farligt att få en järnbalk i huvudet pga att väggen inte höll för snölasten som tillkom under vintern?

Ne men ok, men då gör vi som du verkar tycka o låter folk med silversked i mun vara de som pluggar vidare. Det kommer säkert gå jättebra, mkt bättre än om någon med driv och vilja får utbilda sig... Ibland blir jag fan mörkrädd. Du är säkert inte dum, men du kanske bör kolla på vad folk faktiskt kan bidra med efter sin utbildning.

Säger som några andra här, ta bort taket för hur mkt man får tjäna vid sidan av. Just nu är det en bestraffning att vara driftig och klara både studier och extrajobb!

Mina fem öre.

//Blivande Civilingenjör inom byggbranchen (Byggprojektledning och Huskonstruktör)
Senast redigerad av 1 Branten, redigerad totalt 2 gånger.
Medlem första gången 2001. Aldrig lyckats skaka av mig Hondaintresset.
Kör: EP3 K24 -05

Hondahistorik:
CRX -88
CRX -89
Civic EG6 -92
Dominus
Wannabe
Wannabe

2 april 2006, 17:41

de gäller att prioritera, och dom som säger att man vill ju ha lite nöje med får fan skaffa jobb för de är inte vad studiebidraget e till för.
själv har jag haft fast jobb sen direkt efter gymnasiet men min bror har studerat länge och ska bli lärare och han klarar sig bra just för att han inte köper dom dyraste grajorna osv
Robin Magnusson

Ännu mer finbil:<!--coloro:#000000--><span style="color:#000000"><!--/coloro--> Civic Type R 05:a<!--colorc--></span><!--/colorc-->
Finbil: <!--coloro:#0000FF--><span style="color:#0000FF"><!--/coloro-->Del Sol VTi 93:a<!--colorc--></span><!--/colorc-->Såld

Vinterbil <!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro-->Civic 1,6 89:a<!--colorc--></span><!--/colorc--> Såld
Förstabil <!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro-->Civic 1,6 88:a<!--colorc--></span><!--/colorc--> Såld

Malmö
haz
Wannabe
Wannabe

2 april 2006, 18:40

<!--QuoteBegin-Branten+2 Apr 2006, 16:34:58--><div class='quotetop'>QUOTE(Branten 4 2 Apr 2006, 16:34:58)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin--><!--QuoteBegin-haz+2 Apr 2006, 12:07:57--><div class='quotetop'>QUOTE(haz 4 2 Apr 2006, 12:07:57)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->Förstår inte gnäll av typen "jag är en fattig student",
Det är ju inte så att det är någon som tvingar folk till att studera vidare.
Hela livet går ut på att ta beslut och gör man felaktiga beslut så att man blir ekonomiskt lidande så har det då ganska uppenbarligen varit ett beslut som man skulle ha tänkt igenom lite mer nogrant.
<div align="right"><a href="index.php?act=findpost&pid=264541"><{POST_SNAPBACK}></a></div><!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->

Du kan väl ändå inte mena att det är ett felaktigt beslut att plugga? Säg då till din läkare nästa gång du är där:
-"Varför pluggade du för att kunna hjälpa folk, jag hade hellre gått till en träsnidare för att få hjälp med mitt brutna ben"
-Eller du kanske vill bo i ett hus som ingen med kunskaper om hållfasthet och byggteknik byggt? Kan väl inte vara så farligt att få en järnbalk i huvudet pga att väggen inte höll för snölasten som tillkom under vintern?

Ne men ok, men då gör vi som du verkar tycka o låter folk med silversked i mun vara de som pluggar vidare. Det kommer säkert gå jättebra, mkt bättre än om någon med driv och vilja får utbilda sig... Ibland blir jag fan mörkrädd. Du är säkert inte dum, men du kanske bör kolla på vad folk faktiskt kan bidra med efter sin utbildning.

Säger som några andra här, ta bort taket för hur mkt man får tjäna vid sidan av. Just nu är det en bestraffning att vara driftig och klara både studier och extrajobb!

Mina fem öre.

//Blivande Civilingenjör inom byggbranchen (Byggprojektledning och Huskonstruktör)
<div align="right"><a href="index.php?act=findpost&pid=264638"><{POST_SNAPBACK}></a></div>
<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->

Men nu är det ju så att det som togs upp här var studiebidraget och inte studielånet.
Man kan ju helt ärligt inte grunda en utbildning på ett bidrag utan att ta lån, eller kan man det?

Självklart så ska man plugga om man vill det, men man ska också var väl medveten om att det kommer att kosta pengar och att det VERKLIGEN inte är gratis.
Är man inte villig att ta lån så har man ju ganslka så enkelt gjort sitt val. jag har själv eftergymnasial utbildning och har fortfarande studieskulder kvar, men det var värt var enda krona och jag skulle inte drömma om att försöka grunda mina studier på bidrag.
Skulle du det?
Hasse Jutenäs

Jag är hungrig...

Bilar:
Integra Type-R 1998
CR-V 2005 dragbil till båten
Ford Fjesta powwa 1982 "surf edition"

Båt:
Correct Craft Ski Nautique 1979
david-o
Gillar Honda!
Gillar Honda!

2 april 2006, 19:07

Det har ju aldrig varit tänkt att studiebidraget ska täcka hela utbildningen heller.
Verkar som många tror att det är det studiebidraget är till för men det är mer som en morot som lite lön för mödan man lägger ner.
<!--coloro:red--><span style="color:red"><!--/coloro-->Civic HB Esi 93<!--colorc--></span><!--/colorc-->
Baden - CH
Seeage
Wannabe
Wannabe

2 april 2006, 19:16

Hyra: ca 3000 kr för en billig bostad i sthlm,
Mat och livsmedel: ca 1500 kr om man lever snålt
SL kort: 400 kr
Telefonräkning: ca 300 kr om man ringer måttligt och anpassar sig till studentlivet.
Läroböcker: har jag ingen aning om vad det kostar, men dock en utgift.
säkert flera kostnader!

Självklart ska inte studiebidraget täcka sitt nöjesliv utan detta ska bekostas på annat sätt. Därimot ska man iaf kunna täcka det som verkligen behövs för att man ska kunna leva, enligt min skiss så bla bla bla...
gren
Wannabe
Wannabe

2 april 2006, 19:28

Har ni tänkt på att det står Höj studiemedlet?
Hallå!!
Om sverige ska kunna hålla sin ekonomiska situation i framtiden är det utbildning o utveckling som krävs. I annat fall får vi sänka våran levnadsstandard helt enkelt.
Det är väl för fan helt jävla självklart med studiemedel....det tillåter folk från en "fattigare" bakgrund att göra nått åt sin situation..eller ska vi ha det som i Usa där i många fall bara de rika har råd att studera...i många fall med helt bissara terminsavgifter som måste betalas. Som civilingengör kan jag säga att de tre första åren är ett heltidsjobb...8-17 i skolan o sen hem o läsa.
Klart som fan man ska kunna leva o ha kul som student också..det är det livet går ut på!
--Peter Rosengren--
Linköping
Nr 373

Crx 90 Ed9
david-o
Gillar Honda!
Gillar Honda!

2 april 2006, 19:55

Men är jag unik då som lyckas plugga till civilingenjör och ändå ha bil och leva helt ok i korridorsrum utan att klaga över studiebidraget?

Nöjen, skatt och försäkring på bil och andra stora kostnader får man jobba ihop till under sommaren och vill man nu inte jobba något år innan man börjar plugga eller ta sabbatsår och jobba så kan man ju ta lån och det har jag gjort i 2 år och klarat mig fint på det.

Som sagt, klart man alltid vill ha mer pengar men jag tycker ändå att studiebidraget räcker som det är (sålänge dem höjer det med någon hundring ibland för att någotsånär hänga med inflationen), finns andra områden som behöver pengarna bättre.
<!--coloro:red--><span style="color:red"><!--/coloro-->Civic HB Esi 93<!--colorc--></span><!--/colorc-->
Baden - CH
Användarvisningsbild
xzbatt
Påläst
Påläst

2 april 2006, 19:59

david tycker du har en väldigt bra syn på saker och tänker helt rätt.
förstår inte att fler inte tänker på samma sätt.

klaga inte att ni inte har råd om ni sen åker omkring i bilar som är värda många månadshyror.
Kan en bil någonsin bli perfekt?
dmr
Användare
Användare

2 april 2006, 20:24

<!--QuoteBegin-gren+2 Apr 2006, 19:29:05--><div class='quotetop'>QUOTE(gren 4 2 Apr 2006, 19:29:05)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->Har ni tänkt på att det står Höj studiemedlet?
Hallå!!
Om sverige ska kunna hålla sin ekonomiska situation i framtiden är det utbildning o utveckling som krävs. I annat fall får vi sänka våran levnadsstandard helt enkelt.
Det är väl för fan helt jävla självklart med studiemedel....det tillåter folk från en "fattigare" bakgrund att göra nått åt sin situation..eller ska vi ha det som i Usa där i många fall bara de rika har råd att studera...i många fall med helt bissara terminsavgifter som måste betalas. Som civilingengör kan jag säga att de tre första åren är ett heltidsjobb...8-17 i skolan o sen hem o läsa.
Klart som fan man ska kunna leva o ha kul som student också..det är det livet går ut på!
<div align="right"><a href="index.php?act=findpost&pid=264696"><{POST_SNAPBACK}></a></div><!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->

Exakt!
Snart är det bara rikemansbarn som har råd att studera även här.
Att införa avgifter för utbildning som vissa här verkar förespråka är ju bara för mycket... [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... llbash.gif[/img]
David Magnusson

Accord 2.4 Exec-S -04 *SÅLD*
BMW 550i x-drive M-Sport 2012 *SÅLD*
BMW 440i x-drive Gran Coupé M-Sport/M-Performance 2018
Koffe
Gillar Honda!
Gillar Honda!

2 april 2006, 20:28

jag jobbade kvällar o helger när jag gick på gymnasiet, varannan helg o lite kvällar o alla lov, jag hade råd med bil, annars hade jag inte haft det
Mooseman
Kunnig
Kunnig
Bil: Civic K20
Namn: Erik Petersson

2 april 2006, 21:09

<!--QuoteBegin-david%o+2 Apr 2006, 19:56:20--><div class='quotetop'>QUOTE(david%o 4 2 Apr 2006, 19:56:20)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->Men är jag unik då som lyckas plugga till civilingenjör och ändå ha bil och leva helt ok i korridorsrum utan att klaga över studiebidraget?

Nöjen, skatt och försäkring på bil och andra stora kostnader får man jobba ihop till under sommaren och vill man nu inte jobba något år innan man börjar plugga eller ta sabbatsår och jobba så kan man ju ta lån och det har jag gjort i 2 år och klarat mig fint på det.

Som sagt, klart man alltid vill ha mer pengar men jag tycker ändå att studiebidraget räcker som det är (sålänge dem höjer det med någon hundring ibland för att någotsånär hänga med inflationen), finns andra områden som behöver pengarna bättre.
<div align="right"><a href="index.php?act=findpost&pid=264705"><{POST_SNAPBACK}></a></div><!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->

Jag gjorde precis samma. Jobbade arslet av mig på somrarna, men kunde leva bra och köra trimmad bil hela året iaf. Dock så blir man ju bestraffad av att jobba medans man får studiebidrag, och det är fel. Men även jag anser att man skall höja studiebidraget, även studenter måste kunna ha iaf nån månad ledigt på sommaren. Så är inte fallet nu om man vill kunna leva bra under resten av året. Och de som inte själva har pluggat och uttalar sig negativt om en höjning av studiebidraget kan ju själva ta en examen och sedan komma igen, för tills dess så säger jag bara, håll käften!
Senast redigerad av 1 Mooseman, redigerad totalt 2 gånger.
Team Kalmar
Användarvisningsbild
Auner
Användare
Användare
Kontakt:

2 april 2006, 21:49

<!--QuoteBegin-david%o+2 Apr 2006, 19:56:20--><div class='quotetop'>QUOTE(david%o 4 2 Apr 2006, 19:56:20)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->Men är jag unik då som lyckas plugga till civilingenjör och ändå ha bil och leva helt ok i korridorsrum utan att klaga över studiebidraget?

<div align="right"><a href="index.php?act=findpost&pid=264705"><{POST_SNAPBACK}></a></div><!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->

Pluggar som sagt också civilingenjör och har bil. Bor dock inte i korridor, utan lägenhet på 3 500, som tillsammans med andra räkningar kommer upp i ca 4 500 i snitt varje månad, alltså drygt 2500 kvar att köpa mat, böcker, NÖJE för. Inte fan tänker jag plugga i 4,5 år och ha tråkigt.

Tycker också det där med maxgränsen är lite överdriven, fast det är ändå mycket pengar, 99 000 kr per halvår, inte många som tjänar så mycket. Har inte tid att jobba på fritiden nu, men hela sommaren, lov osv, är uppbokade. Ska man köra bil får man lida pin [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... tongue.gif[/img]
Simon Aunér

F.d. ägare av en Honda Accord 2.3i SR 1994
stiivN
Användare
Användare
Namn: Stefan Karlsson

2 april 2006, 21:54

Det är 36000kr per halv år man får max tjäna, been there done that och har fått betala tillbaks en månads bidrag när jag gick i gymnasiet för jag jobbade på helgerna.

Sen följer ju inte studiebidraget inflationen heller för det har blivit mycket dyrare än va det var förr men ändå får man vad man nästan fick för tio år sen. Helt sjukt..
Stefan Karlsson
Användarvisningsbild
Auner
Användare
Användare
Kontakt:

2 april 2006, 23:23

Ofan, har läst att det var mycket högre, men det stämde ju med CSN:s hemsida. Sucky.
Simon Aunér

F.d. ägare av en Honda Accord 2.3i SR 1994
gren
Wannabe
Wannabe

3 april 2006, 00:13

<!--QuoteBegin-david%o+2 Apr 2006, 18:56:20--><div class='quotetop'>QUOTE(david%o 4 2 Apr 2006, 18:56:20)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->Men är jag unik då som lyckas plugga till civilingenjör och ändå ha bil och leva helt ok i korridorsrum utan att klaga över studiebidraget?

Sen står det höj studiemedlet. Studimedel = Lån + Bidrag...det står ingenstans att man ska höja bidraget. O faktum är ju att inte studiemedlet följt inflationen..så vad är problemt?

Lån är ju en självklarhet..ser inte hur man skulle kunna överleva annars på bara bidraget.
--Peter Rosengren--
Linköping
Nr 373

Crx 90 Ed9
david-o
Gillar Honda!
Gillar Honda!

3 april 2006, 10:15

Jag vet att studiebidraget halkat efter inflationen en del men som jag skrev så klarar man sig som det är nu ändå.
Visst, det är iofs dyrare att bo i göteborg och stockholm än i lund men om man vill plugga så finns det alltid ett sätt att klara det.

Jag vet själv inte vad problemet är gren, tycker folk klagar över att bli vuxna och få klara sig själv men någon gång i livet måste man inse att man inte kan få allt utan att göra en ansträngning eller offra något för det.
Baden - CH
gren
Wannabe
Wannabe

3 april 2006, 12:31

Så att låna pengar som man sen ska pynta av typ hela livet..det är helt ansvarslöst?
--Peter Rosengren--
Linköping
Nr 373

Crx 90 Ed9
Krister
Användare
Användare

3 april 2006, 13:20

David-O: All heder åt dig. Vettig kille helt enkelt.

Ni som förespråkar höjt studiemedel... är det inte bättre att FÖRST försöka få bort gränsen för hur mycket man får jobba? För det måste vara det lilla steget medans höjt studiemedel är nästa steg om ni nu måste.

Vad gäller höjt studiemedel... ni alla är med i denna bilklubb och har förmodligen bil, är det verkligen nödvändigt som student? Någon skrev projektor och annat skoj, är det verkligen nödvändigt?

Att försöka dra in argument som att "Vill du ha en läkare utan utbildning" visar bara på en enorm omognad om ni frågar mig. En läkare är en utbildad läkare som FAKTISKT har tagit sig igenom studierna med de medel som finns idag vilket många av er försöker påstå att man inte kan!

Jag har själv inte studerat vidare för jag var så otroligt skoltrött efter gymnasiet och jag såg mig själv inte som någon som skulle leva på det lilla från CSN. Jag började jobba och fick kämpa för att ta mig nånstans den vägen istället vilket jag anser att jag har. Visst en utbildning hade väl inte varit helt fel men jag är nöjd med vart jag kommit ändå... vart vill jag komma med detta då, jo, det låter på er som att man MÅSTE plugga vilket jag inte anser. Självklart måste det finnas de som pluggar men det visar 100.000 tals studenter varje år att det faktiskt går att studera på de medel som finns.

Kontentan, ta bort gränsen för hur mycket man får jobba ihop själv istället för att höja studiemedlet.
"Happiness is not getting what you want but wanting what you got"

Kör:
Honda Civic 1.8 Sport Midnight Blue -10
Honda CBR1000RA Svart -10
MagnusL
Gillar Honda!
Gillar Honda!
Bil: Accord 99
Namn: Magnus Lovgren

3 april 2006, 13:43

Hmm..

I början på denna tråd så tyckte jag nog att man inte skulle höja Studiemedlet alls.. Nu efter att jag läst alla inlägg börjar jag bli lite kluven..

För det första kan man bara konstatera att vi ska vara jävligt tacksamma att vår svenska skola är gratis. Utomlands kostar det ofta skjortan att få en bra utbildning.

Sen är det ju så att i Sverige vill vi att ALLA ska ha rätt/möjlighet att skaffa sig en bra utbildning och eftersom alla har olika förutsättningar så kan inte alla göra likadant.

Det är ju superbra att man kan jobba och studera samtidigt, men en del orkar inte med det. Då måste det finnas bra bidrag och lån som finansierar studierna.

Sen var det någon som frågade om vi inte vill ha bra utbildade läkare. Det vill vi ju självklart ha. I t.e.x. USA så kan man i vissa delstater få hela sin läkarutbildning betald av staten under förutsättning att man skriver anställningsavtal med staten och arbetar för dom i fem år efter att man blivit utexaminerad. Det finns en del olika varianter på temat, och det vore nog inte helt fel i Sverige heller.

Summa sumarum, tycker jag att man borde höja taket på lånedelen en bit, och kanske bidragsdelen för vissa bristyrken och för vissa för samhället viktiga yrken.
2008 wrx sti
JG
Användare
Användare
Kontakt:

3 april 2006, 13:55

jag tycker man ska ta bort det helt.
bort med nästan alla bidrag, eller sänk kraftigt.
det är skattebetalare som drabbas.
pensionärer, handikappade och liknande ska få så klart.
men inte skolungdommar, det är fel att växa upp med bidrag och bara få pengar gratis för ingenting, i så fall skulle det utfärdas arbete för att förtjäna studiebidraget.

dom får lära sig i tidig ålder att skaffa egna pengar, jobba med ett eller annat, så började jag, jag började med mopeder och crossar som 11åring, sen blev det bilar vid 17 årsålder, har lärt mig grymmt mkt som exempel.
det var min grej, kanske inte motormarknaden är för alla, men det finns ju mkt annat man kan göra.
Johan Grönberg

Överladdning är bara en kompensation för flödesmisstag
Lynxen
Användare
Användare

3 april 2006, 14:03

Många som säger okej det är väll bara att jobba på helger och kvällar för att tjäna ihop pengarna. Men vad många nog inte inser är att läsa t ex en ingenjörsubildning är ett heltidsjobb och inte lätt att kombinera med ett jobb om man vill klara sig bra. Det går inte att jämföra med gymnasiet som är ett halvtidsjobb på sin höjd, rätt lökigt för det mesta.

Och det går säkert jättebra att ta ett sabbatsår för att ha råd att plugga, men är det verkligen vettigt att man ska behöva avbryta sin utbildning i ett år för att ha råd att genomföra den?

Men visst höj inte studiebidraget, men en behovsbaserad utbetalning av bostadsbidrag för studenter. Dvs att även om man pluggar i stockholm och tvingas betala 4k för en studentlya. Så ska det vara genomförbart, för rimligtvis är det mycket lättare att klara sig på bidraget och lånet om man pluggar i en mindre stad, men då kanske med bekostnad på utbildningens kvalité etc. Men om man då får högre bostadsbidrag i stortstadsregionerna så är det ju inga problem...
Per Björe-Dahl, Göteborg

"The concept of shoehorning a massive V8 into an extremely heavy bodyshell with the structural rigidity of a potato is to act as a catalyst for global warming."
MagnusL
Gillar Honda!
Gillar Honda!

3 april 2006, 14:04

<!--QuoteBegin-JG+3 Apr 2006, 12:56:18--><div class='quotetop'>QUOTE(JG 4 3 Apr 2006, 12:56:18)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->jag tycker man ska ta bort det helt.
men inte skolungdommar, det är fel att växa upp med bidrag och bara få pengar gratis för ingenting, i så fall skulle det utfärdas arbete för att förtjäna studiebidraget.

dom får lära sig i tidig ålder att skaffa egna pengar, jobba med ett eller annat, så började jag, jag började med mopeder och crossar som 11åring, sen blev det bilar vid 17 årsålder, har lärt mig grymmt mkt som exempel.
det var min grej, kanske inte motormarknaden är för alla, men det finns ju mkt annat man kan göra.
<div align="right"><a href="index.php?act=findpost&pid=264971"><{POST_SNAPBACK}></a></div><!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->

Funkar säkert för en del.. Men inte för alla. Om man som 11-åring är sjukt inne på tex. teoretisk fysik har man nog lite svårt att avyttra sina kunskaper på arbetsmarknaden. Men någonstans i trettioårsåldern när man uppfinner nåt som hela världen har nytta av så är man nog glad att man fick en chans att studera med hjälp av dom små bidragen och desto större LÅNEN. Då kan man ju anväda Nobelprispengarna till att betala av studielånen också, vilken bonus! [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... /smile.gif[/img]

Med all respekt, verkligen, för att skruva/kränga bilar. Det är ljusår mellan det och att gå ända vägen till att bli doktorand på KTH eller liknande. Det krävs olika typer av människor och då krävs det olika sätt att finansiera sitt liv under tiden.
Senast redigerad av 1 MagnusL, redigerad totalt 3 gånger.
2008 wrx sti
Krister
Användare
Användare

3 april 2006, 14:15

Något jag märkt hos många högskole/universitetsstudenter är att de vill ha allt (Bilar, hembio, inredningar osv) och de vill kunna festa och leva med semestrar precis som alla andra som jobbar.... sen vill de gärna ha sommarlov hela sommarlovet också.

När man är student så har man inte råd med Gotland, Ibiza, Åre, Honda, Marbodal osv osv om man inte har silverskeden djupt ner i halsen. Men i sverige så vill ju alla bara ha o ha o ha.

Kör:
Lynxen
Användare
Användare

3 april 2006, 14:16

<!--QuoteBegin-JG+3 Apr 2006, 13:56:18--><div class='quotetop'>QUOTE(JG 4 3 Apr 2006, 13:56:18)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->jag tycker man ska ta bort det helt.

<div align="right"><a href="index.php?act=findpost&pid=264971"><{POST_SNAPBACK}></a></div><!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->

Att ta bort studiebidraget skulle göra en högre utbildning till en klassfråga och öka segregrationen lavinartat. Då kan vi väll lika gärna börja ta betalt för den allmänna skolan, sjukvården etc. Och bara ha den öppen för de som kan pröjsa.

Tycker att bilden av studenter som en stor kostnad och ett problem för samhället är sjukt snedvriden, och inte kan jämföras med övriga bidrag. Till skillnad mot de flesta andra bidragen är de en långsiktig investering. Dels för skatteintäkter, men även för innovationer som leder till utökad produktion, och anställning av fler folk.
Att börja göra utbildning bara tillgänglig för en liten grupp i samhället är att långsiktigt styra hela samhället mot en avgrund.
Per Björe-Dahl, Göteborg

"The concept of shoehorning a massive V8 into an extremely heavy bodyshell with the structural rigidity of a potato is to act as a catalyst for global warming."
MagnusL
Gillar Honda!
Gillar Honda!

3 april 2006, 14:21

<!--QuoteBegin-Krister+3 Apr 2006, 13:16:08--><div class='quotetop'>QUOTE(Krister 4 3 Apr 2006, 13:16:08)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->Något jag märkt hos många högskole/universitetsstudenter är att de vill ha allt (Bilar, hembio, inredningar osv) och de vill kunna festa och leva med semestrar precis som alla andra som jobbar.... sen vill de gärna ha sommarlov hela sommarlovet också.

När man är student så har man inte råd med Gotland, Ibiza, Åre, Honda, Marbodal osv osv om man inte har silverskeden djupt ner i halsen. Men i sverige så vill ju alla bara ha o ha o ha.
<div align="right"><a href="index.php?act=findpost&pid=264978"><{POST_SNAPBACK}></a></div><!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->

Vet inte riktigt i vilka kretsar dom där människorna rör sig.. Men de flesta studenter jag känner lever precis på gränsen och håller inte på med några extravaganser alls. Bil och semester är bara att glömma typ.
2008 wrx sti
stiivN
Användare
Användare
Namn: Stefan Karlsson

3 april 2006, 14:23

Jag förespråkar för att dom ska slopa gränej vad man få tjäna !

Men ärligt. Vi ska vara glada över vår gratis skola, men är det bara jag som tycker att Sverige ÄNDÅ utvecklas segt ? :/
Stefan Karlsson
Krister
Användare
Användare

3 april 2006, 14:37

Spelar ingen roll hur många välutbildade människor du har i landet då det inte läggs pengar på rätt ställen för att främja företagandet och nyskapandet och man satsar på att straffa det istället.

eller jo, förlåt... om många många fler skulle vara välutbildade kanske landet skulle styras på ett annat sätt... [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... /smile.gif[/img]

Kör:
Branten
HPC Guld Medlem
HPC Guld Medlem
Bil: CTR EP3
Namn: Erik Brantås
Has thanked: 3 times
Been thanked: 2 times

3 april 2006, 15:07

förespråkar alltså inte läkare utan utbildning utan mer som ett exempel på vad som skulle hända.. o bara för att klargöra min position, jag anser att man klarar sig, men jag vet fler som har problem. slut
Medlem första gången 2001. Aldrig lyckats skaka av mig Hondaintresset.
Kör: EP3 K24 -05

Hondahistorik:
CRX -88
CRX -89
Civic EG6 -92
Charly
Användare
Användare

3 april 2006, 15:43

<!--QuoteBegin-JG+3 Apr 2006, 13:56:18--><div class='quotetop'>QUOTE(JG 4 3 Apr 2006, 13:56:18)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->jag tycker man ska ta bort det helt.

Du tyckte det var buslätt i gymnasiet?
Att studera på högskola ska likställas med 40h i veckan arbete. Det är så mycket energi som en medelgod student skall lägga på på sina studier för att klara sig. Sen så finns det utbildningar som vissa klarar lättare, men det är samma sak som att vissa utför ackordjobb snabbare t.ex städning för att sedan gå hem.
Så att kalla studera för att få pengar för att göra ingenting är helt fel.
Medlem 427
Skriv svar