Höj studiebidraget...

För Topics som ej är motorrelaterade
Charly
Användare
Användare

3 april 2006, 15:46

Vi kan göra som JG vill och slopa socialförsäkringen också, det är skitbra, jag kan lova att en medelfrisk svensk man i 25-35 då får betala tiotusentals kronor om året i försäkring ifall han blir sjuk. Men hey, man får ju välja i alla fall.

Min flickvän får ta hand om en del dårar som brutit nacken p.g.a ha kört några km för fort i en kurva eller något annat våghalsigt.
Dessa människor är ofta ungefär som vi här på forumet, dom kostar 12.000 kronor OM DAGEN i omvårdnad.
Medlem 427
Användarvisningsbild
xzbatt
Påläst
Påläst

3 april 2006, 15:57

<!--QuoteBegin-Charly+3 Apr 2006, 15:44:40--><div class='quotetop'>QUOTE(Charly 4 3 Apr 2006, 15:44:40)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin--><!--QuoteBegin-JG+3 Apr 2006, 13:56:18--><div class='quotetop'>QUOTE(JG 4 3 Apr 2006, 13:56:18)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->jag tycker man ska ta bort det helt.
bort med nästan alla bidrag, eller sänk kraftigt.
det är skattebetalare som drabbas.
pensionärer, handikappade och liknande ska få så klart.
men inte skolungdommar, det är fel att växa upp med bidrag och bara få pengar gratis för ingenting, i så fall skulle det utfärdas arbete för att förtjäna studiebidraget.

dom får lära sig i tidig ålder att skaffa egna pengar, jobba med ett eller annat, så började jag, jag började med mopeder och crossar som 11åring, sen blev det bilar vid 17 årsålder, har lärt mig grymmt mkt som exempel.
det var min grej, kanske inte motormarknaden är för alla, men det finns ju mkt annat man kan göra.
<div align="right"><a href="index.php?act=findpost&pid=264971"><{POST_SNAPBACK}></a></div><!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
Du tyckte det var buslätt i gymnasiet?
Att studera på högskola ska likställas med 40h i veckan arbete. Det är så mycket energi som en medelgod student skall lägga på på sina studier för att klara sig. Sen så finns det utbildningar som vissa klarar lättare, men det är samma sak som att vissa utför ackordjobb snabbare t.ex städning för att sedan gå hem.
Så att kalla studera för att få pengar för att göra ingenting är helt fel.
<div align="right"><a href="index.php?act=findpost&pid=265031"><{POST_SNAPBACK}></a></div>
<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->

tror du inte att vi med jobb arbetar 40h i veckan eller? jag tycker inte man ska ta bort studiebidraget men man behöver inte heller höja det. annars så vill jag också ha 2000kr extra i månaden som jobbidrag och för att jag ger pengar till staten istället för att få några pengar av dom. varför ska det vara en självklarhet att få pengar för att man i slutändan själv tjänar på det. tror knappast att ni som pluggar till civilingengör mm, får dras med era lån resten av livet.

och teorin om att alla som pluggat högskolan i slutändan betalar tillbaka staten genom att ha så ärofyllda jobb osv. det tror jag inte ett skit på,. se bara på hur många som pluggar datatekniker och sånt och sen går ut och inte får något jobb utan i slutändan kanske är snickar, mekaniker eller vad som.

jag anser att det skulle vara bättre att ta bort många av bidragen för nog fan skulle säkert hälften av alla som lever på sjukbidrag, a-kassa osv resa sej ur soffan och börja jobba. jag talar inte om alla bidrag eller att alla människor är likadana men det är för enkelt i sverige.
Kan en bil någonsin bli perfekt?
Lynxen
Användare
Användare

3 april 2006, 16:05

Ja xzbatt, precis slopa allt utbildningstjafs så blir vi alla "goa" arbetare. Skit bra idé!

Eller hmm vänta nu lite, är inte sverige ett land med en stor teknik industri?
Äh klart man kan utveckla bilar med högstadie matten och "fysiken" där. Bara man kan hantera en svets. Och lätt fett att man slänger ihop lite schyssta läkemedel, det är ju bara att blanda lite ffs. Alla som kan baka en limpa klarar ju det....
Per Björe-Dahl, Göteborg

"The concept of shoehorning a massive V8 into an extremely heavy bodyshell with the structural rigidity of a potato is to act as a catalyst for global warming."
Krister
Användare
Användare

3 april 2006, 16:08

xzbatt: Tycker du är ute på lite hal is nu... att man betalar tillbaka genom att ha bättre jobb är väl ändå ganska självklart... i alla fall i de fall där jobbet är högre betalt. Man får mer lön vilket resulterar i mer skatt vilket resulterar i mer pengar till staten.

Sen ni som jämställer studiebidraget med alla andra bidrag, skärp er va! Är ju klart skillnad på ett bidrag till någon som försöker skaffa sig en högre utbildning än någon som ligger hemma och latar sig!!?!?!?!
"Happiness is not getting what you want but wanting what you got"

Kör:
Honda Civic 1.8 Sport Midnight Blue -10
Honda CBR1000RA Svart -10
stiivN
Användare
Användare
Namn: Stefan Karlsson

3 april 2006, 16:11

Ja, ni som är såå emot studerande. Ni kan ju börja sälja era tekniska prylar etc etc. Menar varför stödja välutbildade tekniker m.fl ? Dom har ju fått studiebidrag !

Vi kan ju lika bra gå tillbaks till stenåldern där alla jobbar för sitt levebröd med livet som instats !
Stefan Karlsson
ziggy
Gillar Honda!
Gillar Honda!

3 april 2006, 16:15

Om inte denna tråden ska spåra ur helt nu så håll er till studiebidragen och jämför inte med andra bidrag som finns. Starta en ny tråd om det isf.
Senast redigerad av 1 ziggy, redigerad totalt 3 gånger.
<!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro-->070-64 64 377<!--colorc--></span><!--/colorc-->

<!--coloro:#000080--><span style="color:#000080"><!--/coloro-->"F*n va charmig jag är!"
"Har du skydd? -Nej, men jag har kontroll!"

-Sagt under Midsommar i Dalarna 2007 <!--colorc--></span><!--/colorc-->
MagnusL
Gillar Honda!
Gillar Honda!
Bil: Accord 99
Namn: Magnus Lovgren

3 april 2006, 16:17

<!--QuoteBegin-xzbatt+3 Apr 2006, 14:58:33--><div class='quotetop'>QUOTE(xzbatt 4 3 Apr 2006, 14:58:33)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->tror du inte att vi med jobb arbetar 40h i veckan eller? jag tycker inte man ska ta bort studiebidraget men man behöver inte heller höja det. annars så vill jag också ha 2000kr extra i månaden som jobbidrag och för att jag ger pengar till staten istället för att få några pengar av dom. varför ska det vara en självklarhet att få pengar för att man i slutändan själv tjänar på det. tror knappast att ni som pluggar till civilingengör mm, får dras med era lån resten av livet.

och teorin om att alla som pluggat högskolan i slutändan betalar tillbaka staten genom att ha så ärofyllda jobb osv. det tror jag inte ett skit på,. se bara på hur många som pluggar datatekniker och sånt och sen går ut och inte får något jobb utan i slutändan kanske är snickar, mekaniker eller vad som.

jag anser att det skulle vara bättre att ta bort många av bidragen för nog fan skulle säkert hälften av alla som lever på sjukbidrag, a-kassa osv resa sej ur soffan och börja jobba. jag talar inte om alla bidrag eller att alla människor är likadana men det är för enkelt i sverige.
<div align="right"><a href="index.php?act=findpost&pid=265039"><{POST_SNAPBACK}></a></div><!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->

Själv arbetar jag ca 40-60 timmar i veckan och jag orkar då inte med att studera på tex halvtid. Jag skulle nog inte heller orka plugga 40 timmar och på det arbeta en halvtid för att ha råd att plugga. Cred till dom som fixar det, jag är tyvärr inte någon sådan. Jag är jävligt sugen på att plugga vidare, men det är klart att det ekonomiska spelar stor roll för mig i det beslutet.

Sen det där med att dom som pluggar betalar tillbaks till staten med "ärofyllda jobb" fattar jag inte riktigt vad Du menar? Men en sak som är ganska självklar är ju att om ingen skulle plugga vidare efter gymnasiet så skulle sverige bli ett u-land på typ 15 år. Vi lever i ett informationssamhälle nu, inte ett industrisamhälle.

Om Sverige ska vara med på världsmarknaden och kunna tjäna pengar på export så måste vi utbilda oss ännu mer än idag. Att stå på ABB och skruva ihop en generator som någon i Kina kan göra lika bra för en 1/4 del av pengarna räcker inte. Vi måste uppfinna, utveckla och serva systemen för att överleva. Ska vi få göra det måste vi vara bäst i klassen (läs världen) annars får någon annat företag ordern.

Alternativet är att sänka lönerna för alla arbetare, dra in industrisemestern, sänk pensionen och konkurera med pris istället för överlägsen teknologi. Men då kan 85% av alla svenskar räkna med ordentligt sänkt levnadsstandard. Välkommen, U-landsstatus..

Jag betalar gladeligen en extra skattekrona för att folk ska få chansen att utbilda sig och bidra till Sveriges och i slutändan min välfärd..
Senast redigerad av 1 MagnusL, redigerad totalt 3 gånger.
2008 wrx sti
stiivN
Användare
Användare

3 april 2006, 16:21

Säger bara Magnus ftw ! Skit bra inlägg !
Stefan Karlsson
Lynxen
Användare
Användare

3 april 2006, 16:24

MagnusL [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... humbup.gif[/img]

Tror nästan halva HPC är hobbypolitiker med tanke på engagemanget i trådar som den här [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... /smile.gif[/img] [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... humbup.gif[/img] [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... humbup.gif[/img]
Per Björe-Dahl, Göteborg

"The concept of shoehorning a massive V8 into an extremely heavy bodyshell with the structural rigidity of a potato is to act as a catalyst for global warming."
Wikmaldo
Användare
Användare
Namn: Jimmy

3 april 2006, 17:29

<!--QuoteBegin-stiivN+3 Apr 2006, 16:22:27--><div class='quotetop'>QUOTE(stiivN 4 3 Apr 2006, 16:22:27)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->Säger bara Magnus ftw ! Skit bra inlägg !
<div align="right"><a href="index.php?act=findpost&pid=265053"><{POST_SNAPBACK}></a></div><!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->

Håller med, skönt med människor som kan formulera sina tankar på ett klokt sätt [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... >/wink.gif[/img]
Larsen
Användare
Användare

4 april 2006, 21:30

blev väl höjt nu från halvåreskiftet med 300kr, dock bara 100kr bidrag!!??
Martin Larsen
Honda crx g2 evighets projekt
Honda crx vt sommar leksak
DC5
Wannabe
Wannabe
Kontakt:

5 april 2006, 12:07

[b]"Bromsarna är bara till för att återuppleva accelerationen"[/b]
Charly
Användare
Användare

5 april 2006, 13:26

<!--QuoteBegin-MagnusL+3 Apr 2006, 16:17:02--><div class='quotetop'>QUOTE(MagnusL 4 3 Apr 2006, 16:17:02)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin--><!--QuoteBegin-xzbatt+3 Apr 2006, 14:58:33--><div class='quotetop'>QUOTE(xzbatt 4 3 Apr 2006, 14:58:33)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->tror du inte att vi med jobb arbetar 40h i veckan eller? jag tycker inte man ska ta bort studiebidraget men man behöver inte heller höja det. annars så vill jag också ha 2000kr extra i månaden som jobbidrag och för att jag ger pengar till staten istället för att få några pengar av dom. varför ska det vara en självklarhet att få pengar för att man i slutändan själv tjänar på det. tror knappast att ni som pluggar till civilingengör mm, får dras med era lån resten av livet.

<div align="right"><a href="index.php?act=findpost&pid=265039"><{POST_SNAPBACK}></a></div><!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->

Själv arbetar jag ca 40-60 timmar i veckan och jag orkar då inte med att studera på tex halvtid. Jag skulle nog inte heller orka plugga 40 timmar och på det arbeta en halvtid för att ha råd att plugga. Cred till dom som fixar det, jag är tyvärr inte någon sådan. Jag är jävligt sugen på att plugga vidare, men det är klart att det ekonomiska spelar stor roll för mig i det beslutet.

Sen det där med att dom som pluggar betalar tillbaks till staten med "ärofyllda jobb" fattar jag inte riktigt vad Du menar? Men en sak som är ganska självklar är ju att om ingen skulle plugga vidare efter gymnasiet så skulle sverige bli ett u-land på typ 15 år. Vi lever i ett informationssamhälle nu, inte ett industrisamhälle.

Om Sverige ska vara med på världsmarknaden och kunna tjäna pengar på export så måste vi utbilda oss ännu mer än idag. Att stå på ABB och skruva ihop en generator som någon i Kina kan göra lika bra för en 1/4 del av pengarna räcker inte. Vi måste uppfinna, utveckla och serva systemen för att överleva. Ska vi få göra det måste vi vara bäst i klassen (läs världen) annars får någon annat företag ordern.

Alternativet är att sänka lönerna för alla arbetare, dra in industrisemestern, sänk pensionen och konkurera med pris istället för överlägsen teknologi. Men då kan 85% av alla svenskar räkna med ordentligt sänkt levnadsstandard. Välkommen, U-landsstatus..

Jag betalar gladeligen en extra skattekrona för att folk ska få chansen att utbilda sig och bidra till Sveriges och i slutändan min välfärd..
<div align="right"><a href="index.php?act=findpost&pid=265051"><{POST_SNAPBACK}></a></div>
<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->

Tack! [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... humbup.gif[/img]
Medlem 427
MagnusL
Gillar Honda!
Gillar Honda!
Bil: Accord 99
Namn: Magnus Lovgren

5 april 2006, 17:07

2008 wrx sti
Anonymous

5 april 2006, 17:44

Nu blev det lite gruppkramskänsla på tråden =)

[img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... humbup.gif[/img]
Cerran
Wannabe
Wannabe
Kontakt:

5 april 2006, 18:22

Jag pluggar på universitet och har valt att INTE ta lån eftersom att jag inte vill dras med ett lån "resten" av livet. Dock måste jag säga att de man lever på..hmm, kan bara undra ibland på vad det är. Studiebidraget är på ca 2300 och hyran min på 2100.. Sen försöker jag jobba kväller och helger extra för att ha råd med att leva. O kan säga att det är väldigt svårt först o främst att hitta ett jobb som man kan kombinera med studier. O sen att orka! 40h/veckan med studier och sedan jobba extra på sidan av.. *suckar lite*

Läser till socionom och är ute nu på fältstudier och har bland annat fått höra om studenter som tagit extra jobb för att kunna finansiera sitt boende och i slutändan bara kört slut på sig själva så de blivit sjukskrivna. O de i sig medför ju bara andra utgifter så jag anser att om man höjer bidragsdelen bara lite så skulle nog färre bränna ut sig på det här sättet.

Var väl en annan sak på gymnasiet när arbetade extra för det är så mycket lättare än universitetsstudier. Och tyvärr börjar d bli så att man måste plugga vidare för att få något jobb. Iallafall här där jag bor..
Maria Wikman Marklund
pr0ny
Påläst
Påläst
Namn: Ronny P

5 april 2006, 18:27

Utbrändhet är ett modernt utryck för latmaskar [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... iggrin.gif[/img] muahahah!

Det är bra jobbat maria, när man läser sånt som du skriver så blir man glad, och ni som gnäller istället för att göra nått åt saken borde följa hennes och davids exempel bla=)
Speed is an addiction, that makes me a junkie

0707396659
Charly
Användare
Användare

5 april 2006, 19:47

Tror att man blir utbränd på ett jobb som man inte lämnar samtidigt som man kommer hem.

Dvs jobb som tekniker, svetsare osv kan man lämna på arbetsplatsen... jag har jobbat som snickare så jag vet hur skönt det är, medans jobbet jag har nu inbegriper en del nerver med tanke på att jag tar beslut som kan beröra tusentals användare... [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... #>/sad.gif[/img]
Medlem 427
Cerran
Wannabe
Wannabe
Kontakt:

5 april 2006, 19:50

<!--QuoteBegin-Charly+5 Apr 2006, 18:47:44--><div class='quotetop'>QUOTE(Charly 4 5 Apr 2006, 18:47:44)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->Tror att man blir utbränd på ett jobb som man inte lämnar samtidigt som man kommer hem.

Dvs jobb som tekniker, svetsare osv kan man lämna på arbetsplatsen... jag har jobbat som snickare så jag vet hur skönt det är, medans jobbet jag har nu inbegriper en del nerver med tanke på att jag tar beslut som kan beröra tusentals användare...  [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... #>/sad.gif[/img]
<div align="right"><a href="index.php?act=findpost&pid=266217"><{POST_SNAPBACK}></a></div><!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->

Men men måste ju även ha tid att vila upp sig. Så det handlar inte bara om att kunna lämna jobbet på arbetsplatsen utan även ha fritid.
Maria Wikman Marklund
Användarvisningsbild
Auner
Användare
Användare
Kontakt:

5 april 2006, 21:56

<!--QuoteBegin-Cerran+5 Apr 2006, 18:22:30--><div class='quotetop'>QUOTE(Cerran 4 5 Apr 2006, 18:22:30)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->Jag pluggar på universitet och har valt att INTE ta lån eftersom att jag inte vill dras med ett lån "resten" av livet. Dock måste jag säga att de man lever på..hmm, kan bara undra ibland på vad det är. Studiebidraget är på ca 2300 och hyran min på 2100.. Sen försöker jag jobba kväller och helger extra för att ha råd med att leva. O kan säga att det är väldigt svårt först o främst att hitta ett jobb som man kan kombinera med studier. O sen att orka! 40h/veckan med studier och sedan jobba extra på sidan av.. *suckar lite*

Läser till socionom och är ute nu på fältstudier och har bland annat fått höra om studenter som tagit extra jobb för att kunna finansiera sitt boende och i slutändan bara kört slut på sig själva så de blivit sjukskrivna. O de i sig medför ju bara andra utgifter så jag anser att om man höjer bidragsdelen bara lite så skulle nog färre bränna ut sig på det här sättet.

Var väl en annan sak på gymnasiet när arbetade extra för det är så mycket lättare än universitetsstudier. Och tyvärr börjar d bli så att man måste plugga vidare för att få något jobb. Iallafall här där jag bor..
<div align="right"><a href="index.php?act=findpost&pid=266148"><{POST_SNAPBACK}></a></div><!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->

Men lånet finns ju där för att man ska slippa bränna ut sig. Att betala en smärre summa i månaden när man förhoppningsvis får ett välbetalt jobb sen är väl mindre jobbigt än att sjukskriva sig innan man växt klart.

(just my humble opinion)
Senast redigerad av 1 Auner, redigerad totalt 5 gånger.
Simon Aunér

F.d. ägare av en Honda Accord 2.3i SR 1994
Användarvisningsbild
smacke
Master
Master
Bil: NSX
Namn: MarcusMaehlum
Kontakt:

5 april 2006, 23:38

<!--QuoteBegin-pr0ny+5 Apr 2006, 18:27:23--><div class='quotetop'>QUOTE(pr0ny 4 5 Apr 2006, 18:27:23)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->Utbrändhet är ett modernt utryck för latmaskar [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... iggrin.gif[/img] muahahah!
<div align="right"><a href="index.php?act=findpost&pid=266160"><{POST_SNAPBACK}></a></div><!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
mnjaa.. ja vet inte om jag vill påstå att ja e en latmask.. [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... >/wink.gif[/img]
SMacke #364
Wikmaldo
Användare
Användare
Namn: Jimmy

6 april 2006, 00:15

<!--QuoteBegin-pr0ny+5 Apr 2006, 18:27:23--><div class='quotetop'>QUOTE(pr0ny 4 5 Apr 2006, 18:27:23)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->Utbrändhet är ett modernt utryck för latmaskar [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... iggrin.gif[/img] muahahah!

Det är bra jobbat maria, när man läser sånt som du skriver så blir man glad, och ni som gnäller istället för att göra nått åt saken borde följa hennes och davids exempel bla=)
<div align="right"><a href="index.php?act=findpost&pid=266160"><{POST_SNAPBACK}></a></div><!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->

Så alla studenter ska bara hålla käften och antingen skita i att plugga eller bli utbränd?

Och som Maria skrev så är det oerhört svårt att hitta ett jobb som stämmer in med då man är ledig från universitetet.

Känns dock som att man inte kommer så mkt längre i denna diskussionen... [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... stling.gif[/img]
pr0ny
Påläst
Påläst
Namn: Ronny P

6 april 2006, 05:03

well, det är ungefär det jag vill komma till =) STFU, stop whineing and do something about it=)
Speed is an addiction, that makes me a junkie

0707396659
stiivN
Användare
Användare

6 april 2006, 05:39

Säger bara; Skaaa bli så skönt att studera vidare nu till hösten och snylta på skattepengarna ! Åhh va skönt ! [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... tongue.gif[/img]
Stefan Karlsson
maniac
HPC Medlem
HPC Medlem

6 april 2006, 09:29

är det någon av er som studerar som har kollat på vad ni ungefär skulle tjäna som färdigutbildade? eller drar ni på er fela studielån för att sedan bara tjäna en 20-21000 i månaden?
Peter Åstrand
gråmetallic crx -92 dohc jrsc
Krister
Användare
Användare

6 april 2006, 10:01

Maniac: Vad spelar det för roll egentligen då återbetalningstakten bestäms efter hur mycket pengar du tjänar...

Kör:
maniac
HPC Medlem
HPC Medlem

6 april 2006, 10:07

det jag menade var om dom kollat löneskillnaden mellan ett jobb dom kan få nu och ett eventuellt framtida jobb.
Peter Åstrand
Krister
Användare
Användare

6 april 2006, 10:10

Med högre utbildning har du lättare att avancera...
Många av de större amerikanska bolagen kräver högskoleutbildning för de trevligare positionerna.

Kör:
Krister
Användare
Användare

6 april 2006, 10:11

Alltså det jag menar är att man kan inte titta till vad man kan få idag... utan även imorgon.

Kör:
maniac
HPC Medlem
HPC Medlem

6 april 2006, 10:22

<!--QuoteBegin-Krister+6 Apr 2006, 09:10:07--><div class='quotetop'>QUOTE(Krister 4 6 Apr 2006, 09:10:07)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->Med högre utbildning har du lättare att avancera...
Många av de större amerikanska bolagen kräver högskoleutbildning för de trevligare positionerna.
<div align="right"><a href="index.php?act=findpost&pid=266468"><{POST_SNAPBACK}></a></div><!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
med högre utbildning har du lättare att få en högre position ,det stora amerikanska bolag jag jobbar för stödjer utbildning och ser även till att du kan få möjlighet att studera inom företaget om det behövs för ditt nuvarande jobb och framtida utveckling.för att kunna nå höre positioner inom mitt jobb kräver det att jag jobbar utomland ett par år vilket inte förnärvarande är intressant för min del.
Peter Åstrand
Skriv svar