Mobiltelefon vilken ska man ha?

För Topics som ej är motorrelaterade
Charly
Användare
Användare

7 november 2009, 18:14

Jag tror att detta i första hand gäller G1:an dvs dream... men samsung ska man hålla sig undan ifrån oavsett så att de dabbar sig med sina modeller är skitsamma egentligen.

Jag är övertygad om att min telefon kommer hänga med åtminstone upp till ver 2.5.
Sen får vi se :D
Medlem 427
Krister
Användare
Användare

7 november 2009, 19:08

Johan Östensson skrev:Öh, varför skulle det ha nåt med att vissa grejer (det mesta) i Android är open source att göra? Konstig slutsats.
För att med Open Source så blir det att alla som stödjer det bygger egna frontends och bygger om systemet så pass att det blir svårt att supportera en uppgradering när det väl kommer, som nu.
Du har med andra ord ingen som styr upp vad som får ändras och vad som inte "får" ändras just för att alla enheter skall kunna uppdateras när det kommer nya versioner.
Senast redigerad av 1 Krister, redigerad totalt 7 gånger.
"Happiness is not getting what you want but wanting what you got"

Kör:
Honda Civic 1.8 Sport Midnight Blue -10
Honda CBR1000RA Svart -10
Krister
Användare
Användare

7 november 2009, 19:11

Charly skrev:Jag tror att detta i första hand gäller G1:an dvs dream... men samsung ska man hålla sig undan ifrån oavsett så att de dabbar sig med sina modeller är skitsamma egentligen.

Jag är övertygad om att min telefon kommer hänga med åtminstone upp till ver 2.5.
Visst att man skall hålla sig ifrån Samsung men vad händer med HTC´s varianter där de byggt om systemen så rejält då?

Det är just det här som Symbian befarade och tillät inte att man meckade om så mycket tills Ericsson och Nokia blev för stora och fick göra ändringar och helt plötsligt så vart lurarna inte kompatibla som det var tänkt och man tappade den fördel man hade med att ha samma OS till olika lurar.

Men som sagt, jag hoppas att detta åtgärdas hos tillverkarna och att Android kommer finnas kvar som ett klart hot mot de stora då det är ett riktigt intressant OS.

Kör:
Johan Östensson
Användare
Användare
Namn: Johan Ostensson

7 november 2009, 19:28

Krister skrev:För att med Open Source så blir det att alla som stödjer det bygger egna frontends och bygger om systemet så pass att det blir svårt att supportera en uppgradering när det väl kommer, som nu.
Du har med andra ord ingen som styr upp vad som får ändras och vad som inte "får" ändras just för att alla enheter skall kunna uppdateras när det kommer nya versioner.
Det är ju precis samma med Windows-mobilerna eller Symbian som du nämnde själv.

Eftersom hårdvaran i de olika lurarna skiljer sig måste det vara telefontillverkaren själv som fixar eventuella uppdateringar på hela mjukvaruplatformen. Är de för kassa på det ("köp ny telefon") så säljer de förhoppningsvis sämre. Tyvärr är det väl så att de gamla vanliga telefontillverkarna har varit jävligt usla på sånt här genom tiderna och förmodligen inte kommer bli så mycket bättre på det det iom Android, iaf inte till en början.

Jag tycker allltså inte detta problem är unikt för Android eller ens har nåt med open source i sig att göra. Sen är jag övertygad att det kommer för eller senare till Apples lurar med, för den delen. Tror knappast de kommer fortsätta släppa updates till gamla modeller för evigt.
Charly
Användare
Användare

7 november 2009, 23:37

Krister skrev:<!--quoteo(post=570553:date=7 Nov 2009, 18:14:48:name=Charly)--><div class='quotetop'>QUOTE(Charly 4 7 Nov 2009, 18:14:48) <a href="index.php?act=findpost&pid=570553"><{POST_SNAPBACK}></a></div><div class='quotemain'><!--quotec-->Jag tror att detta i första hand gäller G1:an dvs dream... men samsung ska man hålla sig undan ifrån oavsett så att de dabbar sig med sina modeller är skitsamma egentligen.

Visst att man skall hålla sig ifrån Samsung men vad händer med HTC´s varianter där de byggt om systemen så rejält då?

Det är just det här som Symbian befarade och tillät inte att man meckade om så mycket tills Ericsson och Nokia blev för stora och fick göra ändringar och helt plötsligt så vart lurarna inte kompatibla som det var tänkt och man tappade den fördel man hade med att ha samma OS till olika lurar.

Men som sagt, jag hoppas att detta åtgärdas hos tillverkarna och att Android kommer finnas kvar som ett klart hot mot de stora då det är ett riktigt intressant OS.
<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->

HTC har inte byggt om, de har sminkat... samma sak som SE gör också, jag är övertygad om att det kommer finnas sätt att köra vanilla-droid på dessa telefoner precis på samma sätt som man kan få bort telefonoperatörernas "skal" på de gamla telefonerna från SE.

Min nästa telefon blir möjligtvis en acer liquid, 768-1024Mhz och vanilla , dvs "google-experience".

Tiden får dock utvisa vad som kommer ske.
Medlem 427
Användarvisningsbild
Martin_M
HPC Medlem
HPC Medlem
Bil: del Sol K24 Turbo
Namn: Martin Mogren

8 november 2009, 00:41

back to basic, jag hade en nokia 8210 och det var den snyggaste mest perfekta telefonen jag någonsin haft. finns det ingen liknande i modern tappning, storleksmässig osv ????
Bil:
Honda del Sol K24 Turbo -95
Honda Jazz 1.4i -09

Fd: Martin_P
Krister
Användare
Användare

8 november 2009, 05:09

Johan Östensson skrev:<!--quoteo(post=570558:date=7 Nov 2009, 19:08:22:name=Krister)--><div class='quotetop'>QUOTE(Krister 4 7 Nov 2009, 19:08:22) <a href="index.php?act=findpost&pid=570558"><{POST_SNAPBACK}></a></div><div class='quotemain'><!--quotec-->För att med Open Source så blir det att alla som stödjer det bygger egna frontends och bygger om systemet så pass att det blir svårt att supportera en uppgradering när det väl kommer, som nu.
Det är ju precis samma med Windows-mobilerna eller Symbian som du nämnde själv.

Eftersom hårdvaran i de olika lurarna skiljer sig måste det vara telefontillverkaren själv som fixar eventuella uppdateringar på hela mjukvaruplatformen. Är de för kassa på det ("köp ny telefon") så säljer de förhoppningsvis sämre. Tyvärr är det väl så att de gamla vanliga telefontillverkarna har varit jävligt usla på sånt här genom tiderna och förmodligen inte kommer bli så mycket bättre på det det iom Android, iaf inte till en början.

Jag tycker allltså inte detta problem är unikt för Android eller ens har nåt med open source i sig att göra. Sen är jag övertygad att det kommer för eller senare till Apples lurar med, för den delen. Tror knappast de kommer fortsätta släppa updates till gamla modeller för evigt.

Nope, inte samma sak, här handlar det inte om att du inte kan uppgradera för att telefonen inte håller måttet prestandamässigt, här handlar det om att man gjort telefonen specifikt för en version av programvaran och stödjer inte nästa version helt enkelt.
Självklart kommer det komma ett iPhone OS som de här första versionerna inte klarar av, det förstår vem som helst, men det kommer inte ske för att man ändrat så pass i OSet så att telefonen inte kan köra det utan för att prestandan inte räcker till, stor skillnad där anser jag.

Kör:
Charly
Användare
Användare

8 november 2009, 09:25

Martin_P skrev:back to basic, jag hade en nokia 8210 och det var den snyggaste mest perfekta telefonen jag någonsin haft. finns det ingen liknande i modern tappning, storleksmässig osv ????
så kör du en civic från 78 också :prop:
Medlem 427
Johan Östensson
Användare
Användare

8 november 2009, 19:56

Krister skrev:Nope, inte samma sak, här handlar det inte om att du inte kan uppgradera för att telefonen inte håller måttet prestandamässigt, här handlar det om att man gjort telefonen specifikt för en version av programvaran och stödjer inte nästa version helt enkelt
Ja, precis, men vad har det med open source att göra? Det har absolut hänt förr med "stängda" OS med.
Användarvisningsbild
Steffo
Master
Master
Bil: Pilot EX-L 2016
Namn: Stefan Blixt
Has thanked: 5 times
Been thanked: 3 times

8 november 2009, 20:05

Någon som testat en SE Satio?
Stockholm
Honda Pilot EX-L AWD 2016
PatrikGBG
Påläst
Påläst
Bil: FN2/CW2
Namn: Patrik Andersson

8 november 2009, 20:40

ja, idag...
apbesviken...plastig klumpig och ganska fräck haha

Heron blir bara bättre o bättre ju mer ja använder den...

tack smacke, denna gång blev de bra
Patrik Andersson #928
Accord -09 executive Premium White, Civic Type R -09 Milano Red och Accord -80 Bläääck metallic

Urgammal
Användarvisningsbild
Martin_M
HPC Medlem
HPC Medlem
Bil: del Sol K24 Turbo
Namn: Martin Mogren

8 november 2009, 22:51

Charly skrev:<!--quoteo(post=570581:date=8 Nov 2009, 02:41:34:name=Martin_P)--><div class='quotetop'>QUOTE(Martin_P 4 8 Nov 2009, 02:41:34) <a href="index.php?act=findpost&pid=570581"><{POST_SNAPBACK}></a></div><div class='quotemain'><!--quotec-->back to basic, jag hade en nokia 8210 och det var den snyggaste mest perfekta telefonen jag någonsin haft. finns det ingen liknande i modern tappning, storleksmässig osv ????
så kör du en civic från 78 också :prop:

true. 8)
Bil:
Honda del Sol K24 Turbo -95
Honda Jazz 1.4i -09

Fd: Martin_P
Junior
Användare
Användare

9 november 2009, 00:13

Steffo skrev:Någon som testat en SE Satio?
jag kör satio. Bra telefon, inget att klaga på. Jag är inte dirket jätte kräsen.

Bra kamera, gränsnittet är inte som iphone, men det känns som satio går i rätt riktning.

Men viktigaste av allt är att den man kan köra racechrono :) Därför köpte jag den istället ör iphone hehe.

Köp säger jag bara.
NU: CTR Turbo

Bmw m3 3,2
Lancer Evo 2
Impreza sti 2003
Dc2 K20/k24
Crx Vt b18c Mfl..

Mvh Junior Shahin
Krister
Användare
Användare

9 november 2009, 07:10

Johan Östensson skrev:<!--quoteo(post=570588:date=8 Nov 2009, 05:09:24:name=Krister)--><div class='quotetop'>QUOTE(Krister 4 8 Nov 2009, 05:09:24) <a href="index.php?act=findpost&pid=570588"><{POST_SNAPBACK}></a></div><div class='quotemain'><!--quotec-->Nope, inte samma sak, här handlar det inte om att du inte kan uppgradera för att telefonen inte håller måttet prestandamässigt, här handlar det om att man gjort telefonen specifikt för en version av programvaran och stödjer inte nästa version helt enkelt
Ja, precis, men vad har det med open source att göra? Det har absolut hänt förr med "stängda" OS med.
Har redan skrivit det, det finns ingen styrning så alla springer som yra höns i sin egen riktning... det är och har alltid var svagheten med Open Source, får hoppas på att det inte blir så med Android i slutändan i alla fall.

Kör:
Johan Östensson
Användare
Användare

9 november 2009, 10:51

Men Krister, att det skulle vara en svaghet just för Open Source i det här fallet är bara strunt. Du konstaterade ju själv att Ericsson och Nokia sprungit runt som yra höns med Symbian (redan på den tiden det var stängt), och alla telefontillverkare av rang har egna icke-kompatibla skal på Windows Mobile. Ericsson och Nokia har dessutom samma OS långt ner i botten på sina icke-smartphones (Enea OSE, svenskt och faktiskt ett av de mest spridda OS:en nånsin), helt utan nån sorts kompabilitet.

Det är helt enkelt så att de stora tillverkarna har en dragning åt Höns-springandet oavsett OS/platform. De vill antagligen gärna försöka diversifiera för att få nån sorts konkurrensfördel och är förmodligen livrädda för att mobilmarknaden ska bli som PC-marknaden.
Krister
Användare
Användare

9 november 2009, 11:44

Rättning, jag konstaterade att det hände med Symbian _när_ Ericsson och Nokia fick göra egna modifikationer av systemet... alltså precis som man får med Open Source grejer.

Och de med egna skal och dylikt på sina WinMobs har ju gång på gång visat sig inte klara nästa version pga missmatch i mjukvaran... alltså precis det jag försöker poängtera.

Att det sker och kommer fortsätta ske med grejer som är open source är just för att tillverkarna vill diversifiera sig och visa en bättre produkt med egna tillämpningar men som då gör att ett system inte blir så stort när det finns 10 versioner av det.

Kör:
Johan Östensson
Användare
Användare

9 november 2009, 12:30

Jaha. Vi får väl vara överens om att vi inte är överens då, för jag vidhåller att det inte har med att det är open source att göra, utan att det beror på att mobiltillverkarna är klåpare . Oftast med flit förstås, de har ju av diverse affärsanledningar inte riktigt samma syn på det här som konsumenter, speciellt inte tekniskt bevarandra powerusers.
Senast redigerad av 1 Johan Östensson, redigerad totalt 9 gånger.
Charly
Användare
Användare

9 november 2009, 16:03

Just android fungerar (i teorin) på _samtliga_ telefonmodeller som kommit ut hittintills, den _enda_ begränsningen som finns än är just flashminnet på telefonen.

Vi kommer ju dit snart på iphone också, eller blir du varnad/stoppad om du köper en app som hanterar augmented reality på en gammal iphone 2G/3G eftersom du inte kan använda den?

Jag vill inte hamna i polemik med dig nu krister, men jag tycker inte du har helt rätt även om jag vet vad du menar, jag tycker Johan har helt rätt i vad han menar att det är upp till mobiltelefontillverkarna att sätta käppar i hjulen för sig själva , som konsument kan man dock välja de telefoner som inte låser ner användarna för mycket till egna gränsnitt, exv SE utan hålla sig till mer vanilla-modeller, exv acer.
Medlem 427
Krister
Användare
Användare

9 november 2009, 17:00

Självklart är det tillverkarna av telefonerna som sätter käppar i hjulet för sina androidlurar, men det påverkar likaväl Android då Android/Google inte gör några egna telefoner utan helt lägger det i händerna på andra.

Din koppling till iPhone hade jag gärna varit utan då jag själv inte gjort den kopplingen och tänkte försöka hålla sådant larvigt "krig" utanför diskussionen. Men visst, jag tror nog att mian 16GB tar slut nån dag också, men då är nog min lur för gammal ändå... inte som här att det sker 1år efter födseln för telefonen, och det är just det, Android är väldigt ungt och det finns redan telefoner som inte kan uppgradera till senaste versionen för att man inte styrt upp någon minimigräns för flashminnet redan från början så att telefonerna i alla fall höll i 2-3år innan de inte kunde uppdatera till senaste mjukvaran.

Kör:
Charly
Användare
Användare

9 november 2009, 21:47

Du har helt rätt, htc var fel ute när de släppte en telefon med 256MB minne, minne är i min synpunkt billigt så jag tycker startgränsen skulle vara 512MB från start.
Även att Google nu sent omsider förstått att det är SD-kortet applikationerna ska installeras på var fel från början, men som tur är ska det rättas till.
GPU, eller rättare sagt avsaknaden av den, den största anledningen till att det inte "flyter" lika gött som på en iphone, iphone har en GPU, ingen android-telefon har en just nu, trist anser jag.

Men jag värdesätter en friare plattform mycket högre och får leva med detta, finns ingen mobilplattform som är bäst på allt helt enkelt.
(Sen finns det de som är sämre på det mesta.. host... )

:D
Medlem 427
G4il1
Wannabe
Wannabe
Namn: Nicklas Lövebrant

10 november 2009, 16:21

Faktum är att ARM Processorn som sitter i de flesta android telefonerna idag är en CPU/GPU kombo.
Däremot är det först med v 1.6 av Android systemet som det tagtits fram "drivrutiner" som hanterar GPU delen.
"Det är ljudet, sången från motorn, som är den stora njutningen"
Charly
Användare
Användare

11 november 2009, 10:20

G4il1 skrev:Faktum är att ARM Processorn som sitter i de flesta android telefonerna idag är en CPU/GPU kombo.
Däremot är det först med v 1.6 av Android systemet som det tagtits fram "drivrutiner" som hanterar GPU delen.
Jag har inte märkt det tyvärr. Jag kör 1.6

2.0 kanske?
Medlem 427
Charly
Användare
Användare

14 november 2009, 21:40

Verkar som G1 kommer att kunna köra eclair (android 2.0) trots allt, facepalm på idg.se om det är sant, fast vi får se... cyanogen, en kille som släpper modifierade rom:s till G1/dream samt G2/Magic hävdar att den kommer få plats och kunna köras och han har rätt bra koll på vad han sysslar med.
Medlem 427
Kimzz
Gillar Honda!
Gillar Honda!
Bil: Integra Type-R DC5
Namn: Kim Huseby
Been thanked: 1 time

3 december 2009, 15:07

Nu har ja en fråga till er som vet. HTC touch pro 2 eller nya iphone 3gs??
Jag ska ha den till mitt företag och är i behov att få den att synca 100% med datorn m.m.
Det som jag tycker är bra med HTCn är att det är windows operativsystem den.
Kom med synpunkter.
Bilar i min ägo:
Honda CR-V 2,2 CTDi Executive -07
Honda Integra Type-R CW DC5 -02
Honda Accord 2,0 -94

www.tsdtuning.se
jomppa
Wannabe
Wannabe

3 december 2009, 20:13

Kimzz skrev:Nu har ja en fråga till er som vet. HTC touch pro 2 eller nya iphone 3gs??
Jag ska ha den till mitt företag och är i behov att få den att synca 100% med datorn m.m.
Det som jag tycker är bra med HTCn är att det är windows operativsystem den.
Kom med synpunkter.
har haft iphone 3gs nu i 1.5månad och är totaltnöjd med den. sölar inte vid öppning av program el dylikt och det är bara att trycka in sladden i datorn så öppnas allt. dock har jag en apple dator oxå så jag får allt syncat lätt.
Civic Coupé EJ2 "JDM looker"
Kimzz
Gillar Honda!
Gillar Honda!
Bil: Integra Type-R DC5
Namn: Kim Huseby
Been thanked: 1 time

4 december 2009, 11:31

jag kör ju allt med windows. Funderar på nya HTC HD2 istället för pro2.
Bilar i min ägo:
Honda CR-V 2,2 CTDi Executive -07
Honda Integra Type-R CW DC5 -02
Honda Accord 2,0 -94

www.tsdtuning.se
Elvis_EG2
Påläst
Påläst
Namn: Elvis

4 december 2009, 12:03

hd2an är riktigt go, polare köpte den nydligen.. grymt skön i handen o inte alls seg som ja trode..
Elvis

Honda Civic 1.4lsi -Såld-
Honda Delsol VTi B18 -Såld-
Honda Civic Type R Fn2 K20 - Såld -
Honda S2000 F20C - Såld -
Honda Civic 1.5 VTEC -Såld-
Honda Accord 2,4 CL9 -Såld-

Driving :Honda civic type R CW FN2
PatrikGBG
Påläst
Påläst
Bil: FN2/CW2
Namn: Patrik Andersson

4 december 2009, 21:21

jag måste bra säga att efter eget testande, slår inget android på fingrarna, på någon punkt...
så som jag använder luren iaf.

syncar bra, snabb, smidigt och allmänt snyggt
Patrik Andersson #928
Accord -09 executive Premium White, Civic Type R -09 Milano Red och Accord -80 Bläääck metallic

Urgammal
Mattias
Användare
Användare
Bil: Optima
Namn: M Silverglantz
Kontakt:

4 december 2009, 21:47

Nån som kör E72 och har erfarenhet av alla funktioner?
Första mail/surf blablabla luren för min del och jag blir inte klok på alla inställningar.

Själva mailen å det fixade ju IT på jobbet så det är klockrent men jag har tidigare haft lur för att ringa/svara samt skicka/ta emot sms och ha en telefonbok.
Tips och trix som är bra attkunna? :)
Alltid gått på utseende som prio ett men min Samsung Jet får väl ligga på hyllan tills vidare...
Civic Type R -04, Civic S -83, Civic -99, Accord Type R -00, 3xCivic VTi -92, Del Sol -92, Prelude -90, Integra Type R -98, 2xCRX VT -90/91, CRX -88
cru
Användare
Användare
Bil: EG6 Vanilla!
Namn: Andreas Selahn

5 december 2009, 15:05

Måste tyvärr sänka SE med deras Satio som va en stor besvikelse förutom kameran(inget illa mot dig Junior). Allt annat är pissigt, klumpig, relativt stor och smarta som dom är har de tryckt in S60 symbian som inte är något att hänga i granen. Har varit i olika tankar ang. touch-telefoner och det är en stor värld för just touch. Är det värt? Tröttnar man på att använda fingrarna istället för vanliga hederliga knappar = omständigt? Vad vet jag, aldrig haft en touch-nalle :)

Har en kontakt på SE support som även får beta testa de allra nyaste telefonerna och han har då aldrig tröttnat så fort på en SE telefon som han gjorde med Sation. Jag som trodde den va "Da shit" men icke. Nu går jag i andra tankar om t.ex SE X10 a.k.a Ratio.

Kanske lite för mkt kontorstelefon eller hur jag ska märka den. Vill heller inte ha en Iphone :/

Ville mest bara prata av mig lite för det är sådan yra när det handlar om telefoner i dagsläget p.g.a touchscreen som är så inne.

Jag har beslutsångest och jag väntar hellre några månader innan jag bestämmer mig. Rätt rädd för att bli besviken på en telefon man kommer leva med 1-2 år framöver :P

jaja.. Får gärna vara aktivitet i den här tråden. Kan hjälpa många :)

Mvh Andreas
Skriv svar