Hjälp - Problem med HDMI kabel, LCD TV

För Topics som ej är motorrelaterade
wriid
Användare
Användare
Namn: Johnny Åkerlind

6 november 2006, 20:46

Var och köpte mig en ny lcd tv igår.
Jag har en dvd-spelare med HDMI utgång samt HDMI ingång på tv:n.
Sen har jag en hemmabio reciever som är kopplad med coaxialkabel till dvd:n.

När jag nu kör HDMI kabel istället för scart som jag körde på min andra tv så får jag inte någon dolby digital i recievern utan bara stereo. tar jag bort HDMI kabeln och testar med scart kabeln så fungerar dolby digital igen.

Det verkar som att dvd:n ställer om till PCM 48khz istället.

Är det HDMI kabeln som inte klarar av att köra dolby digital eller vad kan det vara? Jag köpte en billig 2m kabel på claes ohlsson för bara för att testa lite?

filmen jag testat med kör DD 5.1

Edit* Det var dvd-spelaren som var boven. En firmware uppgradering löste problemet.
Senast redigerad av 1 wriid, redigerad totalt 7 gånger.
[b]Medlem #1535[/b]
Henka
Användare
Användare

6 november 2006, 22:19

Tycker inte det låter som om det är någe fel på kabeln.
Vilken LCD köpte du?
Vad har du för DVD-spelare?
[b]<span style='color:red'>Henrik Reidemar</span>[/b]
<span style='color:red'>Uppland/Enköping
Medlems n.r 895
Civic ESI Sedan -94
[i]N/A trimmad 168hk[/i]
</span>
wriid
Användare
Användare

6 november 2006, 22:27

köpte denna tv: <a href='http://www.prisjakt.com/produkt.php?e=132690' target='_blank'>http://www.prisjakt.com/produkt.php?e=132690</a>
och har denna dvd: <a href='http://www.prisjakt.com/produkt.php?p=125233' target='_blank'>http://www.prisjakt.com/produkt.php?p=125233</a>

dvd:n var rätt billig så den kanske är problemet?
konstig att det funkar med scart då

*Länk fixad*
Senast redigerad av 1 wriid, redigerad totalt 7 gånger.
[b]Medlem #1535[/b]
Henka
Användare
Användare

6 november 2006, 22:31

Samma länk.
Fan jag har precis bestält 42LC2R, får den i veckan tror jag.
Undra om jag får samma problem? Är det bara digetalmotagare som skiljer dem åt? Berätta gärna lite om vad du tycker om den?
[b]<span style='color:red'>Henrik Reidemar</span>[/b]
<span style='color:red'>Uppland/Enköping
Medlems n.r 895
Civic ESI Sedan -94
[i]N/A trimmad 168hk[/i]
</span>
Skeeter
Användare
Användare
Namn: Anders Nilsson
Kontakt:

6 november 2006, 23:40

Jamen... HDMI kabeln har du ju kopplat endast till TV'n så naturligtvis har inte den kabeln nåt att göra med överföring av Dolby Digital till recievern från DVD'n via coax.

Kontrollera däremot att din DVD verkligen kan köra ut coax samtidigt som HDMI, det är inte säkert det funkar... den klarar kanske inte två digitala utgångar samtidigt, finns det några inställningar att göra?

Själv kör jag HDMI till TV'n (Sony KDF-50E2010)och coax till recievern (Pioneer VSX-709 RDS) från en Sony DVP-NS76 DVD spelare, funkar klockrent
[b]Anders N[/b]
<!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro-->Linköping medlem #827<!--colorc--></span><!--/colorc-->
<!--coloro:#98FB98--><span style="color:#98FB98"><!--/coloro-->In the end it's always a matter of more accelerator and less brake" - Frank Gardner<!--colorc--></span><!--/colorc-->

<a href="http://srxtt.swipeout.net" target="_blank">http://srxtt.swipeout.net</a>
<!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro-->[b]------ I Garaget just nu------[/b]<!--colorc--></span><!--/colorc-->
Accord 2.4 Tourer EXE -03
<!--coloro:#8B0000--><span style="color:#8B0000"><!--/coloro-->Honda VTR-1000 -00 <!--colorc--></span><!--/colorc-->*Tha bike*
Yamaha SRX-6 -86 *drömbågen*
<!--coloro:#8B0000--><span style="color:#8B0000"><!--/coloro-->MZ Skorpion Sport 660 -95<!--colorc--></span><!--/colorc--> *One piston is enough*
Polaris 6x6 Big Boss *Tar sig fram*
<!--coloro:#8B0000--><span style="color:#8B0000"><!--/coloro-->Fiddy 125cc<!--colorc--></span><!--/colorc--> *leksak*
wriid
Användare
Användare

7 november 2006, 11:32

<!--QuoteBegin-Skeeter+7 Nov 2006, 00:40:53--><div class='quotetop'>QUOTE(Skeeter @ 7 Nov 2006, 00:40:53)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->Jamen... HDMI kabeln har du ju kopplat endast till TV'n så naturligtvis har inte den kabeln nåt att göra med överföring av Dolby Digital till recievern från DVD'n via coax.

Kontrollera däremot att din DVD verkligen kan köra ut coax samtidigt som HDMI, det är inte säkert det funkar... den klarar kanske inte två digitala utgångar samtidigt, finns det några inställningar att göra?

Själv kör jag HDMI till TV'n (Sony KDF-50E2010)och coax till recievern (Pioneer VSX-709 RDS)  från en Sony DVP-NS76 DVD spelare, funkar klockrent
[right][snapback]346133[/snapback][/right]
<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->

Jag som egentligen skulle köpa en sån sony dvd men den var slut så jag köpte min philips i desperation <!--emo&:)-->Bild<!--endemo-->
Troligtvis är det som du säger att min dvd inte klarar av att skicka ut två digitala signaler samtidigt... ska maila philips och fråga på en gång.
[b]Medlem #1535[/b]
wriid
Användare
Användare

7 november 2006, 11:39

<!--QuoteBegin-Henka+6 Nov 2006, 23:31:22--><div class='quotetop'>QUOTE(Henka @ 6 Nov 2006, 23:31:22)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->Samma länk.
Fan jag har precis bestält 42LC2R, får den i veckan tror jag.
Undra om jag får samma problem? Är det bara digetalmotagare som skiljer dem åt? Berätta gärna lite om vad du tycker om den?
[right][snapback]346104[/snapback][/right]
<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->

Jag tror som skeeter sa att det beror på dvd'n... Jag vet inte riktigt vad som skiljer dem åt men den har som sagt digitalmottagare samt HD mottagare läste jag någonstans... I övrigt är jag grymt nöjd. Det blir sjukt bra bild med hdmi kabel i 1080i och ljudet i tvn är riktigt bra. Sen finns det ju optisk utgång som du kan dra direkt till recievern, grymt.

Jag har även testat spela lite xbox med snabba bilspel mm och det ser också riktigt bra ut och ingen antidning till släpningar. Jag har bara haft den i två dagar så jag har inte hunnit kalibrera den än, ska köpa en sån calibrator dvd <!--emo&:)-->Bild<!--endemo-->

Det ända som är negativt är att se på analog tv är lite grynigt men digitalt kanon.
Sen så verkar det som att min blöder från ena hörnet.. Är som ett lite vitt moln 10x30cm! men det syns endast när bilden är helt svart. Det borde väl gå på garantin för det ska väl inte vara så?

I övrigt är jag nöjd. Bra pris per tum och bra kvalitet. Sen att den är sjukt snygg är ju ett litet plus <!--emo&;)-->Bild<!--endemo-->
Den kommer bli grym på väggen. Pianolacken är grymt snygg!
[b]Medlem #1535[/b]
Skriv svar