Digitaltrummor

För Topics som ej är motorrelaterade
Ricce
Användare
Användare
Kontakt:

24 januari 2007, 12:52

Tja,

Är det nån här inne som har erfarenhet av trum-moduler? typ Alesis DM5, Roland TD-3

Eller kanske rent av har en begagnad trummodul till salu?

//Ricce
Delsol(sommar) och Accord(vinter) -Åkersberga

Rickard Johansson
boltis
Wannabe
Wannabe
Kontakt:

24 januari 2007, 13:36

Fastnat lite i projektet?? =)

Ska höra med en kille här på jobbet som precis köpt ett digitalttrumset ifall han har någon erfarenhet av detta.
Saab 9-5 Kombi 2.3t -2003
Vector + Pilotpaket

http://www.boltis.se
Användarvisningsbild
bulaan
Användare
Användare
Bil: Accord CL7 -03
Namn: Linus Bylund

24 januari 2007, 14:04

Nja, kan inte säga erfarenhet men har testat några moduler.. Är jäkligt sugen på att köpa!

Jag har provat Rolands TD-3 och TD-6, samt Yamahas DTxpress III (tror jag den hette)

Den sämre av dem var faktiskt Rolands TD-3:a.. Visst den funkar ju bra, men inte så bra ljud, inte mycket inställningar och tråkig design(om man bryr sig i det alltså), den har ingen display heller.

På 2:a plats kommer då Yamahas, Tyckte den lät bättre, mer ljud (ganska konstiga kit hade den också iofs) och den har även display..
Tror den ska kosta lika mycket som Rolands TD-3, hela kittet iallafall..

Den bästa är ju helt klart TD-6an (den nya då, heter typ TD-6KW),
Den har bättre allt.. Ljud, inställningar osv. Men då kostar den ju kanske någon tusenlapp mer, och som jag förstod det hade du också lite dålig ekonomi? =D
Linus Bylund
Ricce
Användare
Användare
Kontakt:

24 januari 2007, 15:36

Boltis: ja jag har lite beslutsångest=) Vore nice om du kunde kolla om han har några rekommendationer.

Jag har letat som en galning efter begagnade moduler, men antingen är de för dyra eller sålda.

TD-6:an är ju helt klart min favorit, den har jag spelat ganska mycket med. Men jag har inte råd att lägga 5500:- på modulen för då kunde jag likaväl köpt ett helt TD6kit.

Yamaha:n tycker jag funkar kanon, men jag har inte hittat nån som vill sälja enbart modulen löst, utan då måste jag köpa hela kitet.

TD-3 är den enda som ligger hyffsat inom budget och jag har faktiskt lyckats plocka ihop ganska bra set med den. Samt att den har nästan lika många trigg möjligheter som TD-6.

Tanken är att jag ska ha 11 triggar. kick, snare, hi-hat, 3x puka, splash, 2xcrash, ride och china. detta enbart för att det är så jag spelar på mitt akustiska set.

Än så länge har projektet gått på 714:- så ni kanske förstår vad jag menar med budget projekt=) och modulen går ju tyvärr inte göra billigare än vad dom är=)

Så här ser det ut för tillfället

Rickard Johansson
boltis
Wannabe
Wannabe
Kontakt:

24 januari 2007, 15:49

Fick pratat med honom nu.

Han hade väl inga direkt tips angående vilken av modulerna du skulle välja. Han hade köpt ett komplett set från Yamaha för dryga 7000 kr. Han sa att det funkade kanon för inspelning och sådär men själva "spelkänslan" var sådär. Vilken modul dom använder till set:et vågar jag inte svara på. Du kanske vet vilket set det kan handla om o på så vis få reda på vilken modul som följer med där.

Inte mycket hjälp jag hade att komma med=)

Edit: Skulle tro att det är det här han har köpt:

<a href='http://www.musikshopen.com/live/product ... ucts_id=81' target='_blank'>http://www.musikshopen.com/live/product ... s_id=81</a>
Senast redigerad av 1 boltis, redigerad totalt 24 gånger.
Saab 9-5 Kombi 2.3t -2003
Vector + Pilotpaket

http://www.boltis.se
Ricce
Användare
Användare
Kontakt:

24 januari 2007, 15:53

Ja jag antar med att det är DTXplorer han har köpt. så jag vet exakt vad det är för prylar då.

Jag kan hålla med om att spelkänslan inte är det bästa i ens de riktigt dyra digitalseten. men jag ska ju bara ha det att latja lite med och spela in lite i hemstudion.

Tack för att du kollade iaf Boltis!

Rickard Johansson
Användarvisningsbild
bulaan
Användare
Användare
Bil: Accord CL7 -03
Namn: Linus Bylund

24 januari 2007, 17:18

Nä, yamahas spelkänsla är ju sämre än Rolands tycker jag,
så ska man köpa ett komplett kit är det TD-6 som man ska köpa i mina ögon!
Linus Bylund
Henka
Användare
Användare

24 januari 2007, 18:28

Nån som har prövat Clavias Ddrum grejer?
[b]<span style='color:red'>Henrik Reidemar</span>[/b]
<span style='color:red'>Uppland/Enköping
Medlems n.r 895
Civic ESI Sedan -94
[i]N/A trimmad 168hk[/i]
</span>
Seeage
Wannabe
Wannabe

24 januari 2007, 18:52

Clavia funkar kanon! men det bästa tipset jag kan ge är att köpa vilket kit som helst och vilken modul som helst(enda kravet är att den ska ha slagkänslighet), koppla till datorn och ladda upp en mjuksampler typ steinberg LM-7 sen ere bara att använda vilka ljud som helst typ drumkit from hell!

I princip kan du alltså köpa triggermickar och sätta på vilken yta som helst men det är ju roligare och bättre känsla i ett ddrum set:)
Senast redigerad av 1 Seeage, redigerad totalt 24 gånger.
Ricce
Användare
Användare
Kontakt:

24 januari 2007, 21:48

Jag har inte testat Ddrums modul, men trigg mickarna till akustiska set är riktigt bra, körde triggade kaggar och virvel live och det blev kanon.

Rickard Johansson
Henka
Användare
Användare

26 januari 2007, 00:39

Kan själv ingenting om digitaltrummor lr syntar men jag jobbar som CNC Tekninker och monterar nästan alla Clavias kretskort. Så kul att höra att grejerna lirar.
Clavia har dock sålt DD4 varumärket till USA då ena delägaren på clavia hoppade av och den andra delägaren inte har något intresse för trummor utan bara för syntar. Men vet att efter att han hoppade av så har han öppnat nytt med en ny kille och dem håller på att göra en ny trummodul.
Senast redigerad av 1 Henka, redigerad totalt 26 gånger.
[b]<span style='color:red'>Henrik Reidemar</span>[/b]
<span style='color:red'>Uppland/Enköping
Medlems n.r 895
Civic ESI Sedan -94
[i]N/A trimmad 168hk[/i]
</span>
Skriv svar