EXCEL Hjälp! Kundregister!

För Topics som ej är motorrelaterade
CTROliver
Wannabe
Wannabe
Inlägg: 0
Blev medlem: 9 augusti 2004, 14:32

1 april 2007, 15:36

Nu behöver jag hjälp här med Excel.

Har ett kudnregister som ska skrivas ut.

För resp Efternamn ligger under kolumn A
Adress ligger under Kolumn B
Postadress ligger under Kolumn C

Tex:

____A_____________B________________C_________
Nils Nilsson | Nilsvägen 1 | 222 22 Helsingborg
Anders A | Andersvägen 2 | 234 22 Malmö


Hoppas någon förstår "bilden".

Nu till Frågan.

Hur skriver jag ut det så att det blir:

Nils Nilsson
Nilsvägen 1
222 22 Helsingborg


resp


Anders A
Andersvägen 2
234 22 Malmö


Hjälp mig !
James Oliver Könsberg - Malmö
Lynxen
Användare
Användare
Inlägg: 226
Blev medlem: 25 juli 2004, 01:02
Ort: Göteborg

1 april 2007, 15:42

Lättast sätt är att skriva ett script i makro editorn, går fort o fixa gå in på www.exceltip.com för bra guider. Eller kontaka mig via msn så slänger jag ihop ett lite snabbt imorrnkväll (Dagtid svensktid).
Per Björe-Dahl, Göteborg


"The concept of shoehorning a massive V8 into an extremely heavy bodyshell with the structural rigidity of a potato is to act as a catalyst for global warming."
CTROliver
Wannabe
Wannabe
Inlägg: 0
Blev medlem: 9 augusti 2004, 14:32

1 april 2007, 15:44

Lynxen skrev:Lättast sätt är att skriva ett script i makro editorn, går fort o fixa gå in på www.exceltip.com för bra guider. Eller kontaka mig via msn så slänger jag ihop ett lite snabbt imorrnkväll (Dagtid svensktid).
Skicka ett p.m med din msn :)
James Oliver Könsberg - Malmö
Användarvisningsbild
smacke
Master
Master
Inlägg: 1593
Blev medlem: 26 april 2004, 10:44
Bil: NSX
Namn: MarcusMaehlum
Ort: Mammas mage
Kontakt:

1 april 2007, 16:29

enkelt..

skriv koden "=SUMMA(Blad1!A1)" i den rutan där du ex vill ha namnet..
skriv koden "=SUMMA(Blad1!B1)" i den rutan du vill ha adressen
skriv koden "=SUMMA(Blad1!C1)" i den rutan du vill ha postnumret .

Då hämtar den från ruta A1 och placerar det i den rutan du skriver koden.. :)
SMacke #364
Angelicus
Wannabe
Wannabe
Inlägg: 26
Blev medlem: 23 april 2004, 01:36
Ort: Malmö/Göteborg

1 april 2007, 20:52

Du kan använda koppla dokument i WORD om du vill använda det för skicka brev eller etiketter.
<span style='color:gray'><span style='font-family:Arial'><span style='font-size:8pt;line-height:100%'>Christoffer Börjesson HPC#976</span></span></span>
CTROliver
Wannabe
Wannabe
Inlägg: 0
Blev medlem: 9 augusti 2004, 14:32

1 april 2007, 21:40

smacke skrev:enkelt..

skriv koden "=SUMMA(Blad1!A1)" i den rutan där du ex vill ha namnet..
skriv koden "=SUMMA(Blad1!B1)" i den rutan du vill ha adressen
skriv koden "=SUMMA(Blad1!C1)" i den rutan du vill ha postnumret .

Då hämtar den från ruta A1 och placerar det i den rutan du skriver koden.. :)
Okej, måste jag fortsätta mata in "=SUMMA(Blad1!A2)" etc sen för nästa rad?
James Oliver Könsberg - Malmö
Användarvisningsbild
smacke
Master
Master
Inlägg: 1593
Blev medlem: 26 april 2004, 10:44
Bil: NSX
Namn: MarcusMaehlum
Ort: Mammas mage
Kontakt:

1 april 2007, 23:10

Hmm.. de verkade bara funka med siffror... :( de va ett tag sedan ja pysslade me detta så ja får fundera lite.. :hmm:
SMacke #364
EcciBaka
Wannabe
Wannabe
Inlägg: 41
Blev medlem: 25 juli 2004, 14:48
Bil: Civic Aerodeck 1,8vti -00
Namn: Alexander Rothberg
Ort: Åland
Kontakt:

1 april 2007, 23:32

koppla dokument i wordpunkt
------------------------
"Fighting in forums is like competing in the special olympics,
eaven if you win, you are still retarded..."
------------------------
CTROliver
Wannabe
Wannabe
Inlägg: 0
Blev medlem: 9 augusti 2004, 14:32

2 april 2007, 12:15

EcciBaka skrev:koppla dokument i wordpunkt
Jag är verkligen WORD och EXCEL invalid, så jag behöver punkt för punkt hjälp!

Edit: Har löst det nu, tack för hjälpen :)
Senast redigerad av 1 CTROliver, redigerad totalt 2 gånger.
James Oliver Könsberg - Malmö
Angelicus
Wannabe
Wannabe
Inlägg: 26
Blev medlem: 23 april 2004, 01:36
Ort: Malmö/Göteborg

2 april 2007, 12:30

  • Öppna ett nytt tomt Word-dokument. </li>
  • Klicka på ”Verktyg”</li>
  • Välj ”Brev och utskick”</li>
  • Välj ”Koppla dokument”</li>
  • Nu kommer det upp en ”Meny” på höger sida där det står Koppla dokument. Välj Etiketter när du får välja dokumenttyp. (Se bild: dokumenttyp)</li>
  • Klicka nu på [Nästa: starta dokument] som du hittar längst ner. </li>
  • Välj Ändra dokumentlayout under Välj Startdokument.</li>
  • Klicka sedan på . [Nästa: Välj mottagare] Välj vilken etikett du vill använda. De som vi använder är L7173 – Transport. Tryck sedan OK. Kommer det upp ett fönster, tryck OK här också. </li>
  • Nästa val är hur du ska hämta in kunderna, välj här Använd en befintligt. </li>
  • Tryck sedan på [bläddra] för att leta upp din excel-fil med alla kunder. Tryck sedan OK</li>
  • Efter detta val visas en lista på alla kunder i dokumentet. Här kan du markera/avmarkera de kunder du vill ska få en etikett. Tryck OK efter dina val. </li>
  • Klicka nu på [Nästa: ordna etiketter] som du hittar längst ner. </li>
  • Sedan trycker du på : [adress block]</li>
  • Ställ in hur etiketterna ska publiceras genom att använda samma val som på bilden.</li>
  • Klicka nu på [matcha fält]</li>
  • Här får du ställa in så Förnamn läser från förnamn i kundlistan o s v. </li>
  • Du väljer vad du vill visa på etiketten genom att trycka på t.ex. adress 1, och sen väljer från vilken kolumn i excel-filen som visar adresserna. </li>
  • Tryck sedan OK</li>
  • För att uppdatera så att alla etiketter visar likadant så tryck på Uppdatera alla etiketter. </li>
  • Tryck sedan [nästa: Förhandsgranska etiketten]</li>
  • Det sista du behöver göra är att trycka på [nästa: Slutför koppling av dokument] sedan är det äntligen klart och det behöver bara skivas ut.</li>
<span style='color:gray'><span style='font-family:Arial'><span style='font-size:8pt;line-height:100%'>Christoffer Börjesson HPC#976</span></span></span>
Skriv svar