Import från 3:e land... kostnader

För Topics som ej är motorrelaterade
Clabbe
Kunnig
Kunnig
Bil: EU8
Namn: Клабе Бюрстром

11 maj 2007, 14:17

Tänkte starta en diskution här om import från länder utanför EU och dess kostnader.
Har hört rätt mycket om dessa "bullerintyg" men inte riktigt fattat vad det avser?

Samt kostnader för dem då det tydligen skiljer från tillverkare till tillverkare och varför är det så?

Kalle å MaxBoost är uppbjudna till dans...
Благодаря мутра!
Nett@n
Användare
Användare

12 maj 2007, 10:29

Hojta till om det är någon som har tullfrågor. Jobbar ju numera på tullen. ;)

Kommer dessutom om ett par veckor att vara på fordonsklareringen och kan då passa på att fråga specifika frågor.
Jeanette Wallberg Sundgren
Karl Tyrén
Wannabe
Wannabe

14 maj 2007, 14:59

Pass på!

Jag ska försöka förklara så gott jag kan ur huvudet, jag är mest insatt i USA import så jag skriver ur det perspektivet.
Lägger till senare om jag missat något.

3:e land är land utanför EG, EG är inte EU utan europas gemensamma ekonomiska zon (nästan samma länder som EU)

USA och Japan är populära sk. 3:e länder att importera bilar och delar från.

Import av bilar från 3:e land är "krångligare" än inom EG, dels för att varorna måste förtullas och dels för att registreringsbesiktningen är lite mer krävande.

Varorna förtullas vid införseln i Sverige (när containern/RORO står i hamn) mottagaren (ägaren) till godset ansvarar för att korrekta kvitton och ev registreringsbevis i original lämnas till tullklareringen och räknar ut/betalar tullavgift och mervärdesskatt (moms) i samband med det.

SAMTLIGA kostnader som man haft i samband med importen skall tas upp vid förtullningen (frakt, arvoden)

Tullsatsen för de allra flesta bilar är 10%
Mervärdesskatten är 25% (ja det är moms på tullen)

Tullen förregistrerar även bilen utan kostnad vid förtullningen (du får hem plåtar efter 3dagar)

Bullerintyg verkar som ett hett ämne, detta är det enda intyg man behöver vid USA import.
USA och europa har beslutat att våra bilar efter 1996 är så pass lika att inga fler intyg behövs, det räcker med certifieringsskylten som alltid sitter i förardörrens öppning, finns den inte där är det ingen katastrof så länge du kan styrka ursprunget på bilen (visa regbevis)

Det tar ca 5min att fixa ett bullerintyg om inte herr Hillbertz sitter på möte (ganska ofta iofs)
och kostar 2250kr
Har man en bil som inte finns i EDM så får man vackert åka till en SFRO test och betala 2200kr

Efter detta måste bilen registreringsbesiktigas hos SBP.
Det du (oftast) måste korrigera vid USA import är belysningen. Nu kör folk på rätt sida av vägen i USA så vändning av halvljus behöver man inte befatta sig med, däremot krävs: aut nivåreglering samt spolning av gasljus (byt till halogen tillfälligt), skärmblinkers (orange), orangea blinkers bak (lysdiodlampor i orange blir orange även om glaset är rött) vita P-ljus, bort med lantärnor (typ som på s40/v40)
Ta bort ev vingar och annat som petar besiktningsmännen i ögonen, även om det suttit original (ex supra mkiv, DC5R) så har de europasålda vagnarna dispens för sina vingar, DET HAR INTE DU!
Se till att bilen är så nära OEM som möjligt särskilt motormässigt, de bullerintyg som du har gäller bilar som Honda (välj märke) tillverkat. INTE EN SOM HKS/GREDDY HAR TILLVERKAT!

Kontentan: Var inte dum vid regbesiktningen, fingerspitzgefuhl kommer man långt med. Vill de hitta fel gör de det!

Känns kort nu när jag beskrev det men krångligare än så här är det inte.

Frågor om hur det fungerar i USA och frakter mm får ni lösa själva =)
Karl Tyrén
EcciBaka
Wannabe
Wannabe
Bil: Civic Aerodeck 1,8vti -00
Namn: Alexander Rothberg
Kontakt:

14 maj 2007, 15:12

fan billigare att importera från 3e land till sverige än att importera från sverige till finland..
------------------------
"Fighting in forums is like competing in the special olympics,
eaven if you win, you are still retarded..."
------------------------
Krister
Användare
Användare

14 maj 2007, 15:22

Eccibaka: Då skall du vara glad att du inte försöker importera från Sverige till Norge då då... i jämförelse är det rea att importera till Åland/Finland.
"Happiness is not getting what you want but wanting what you got"

Kör:
Honda Civic 1.8 Sport Midnight Blue -10
Honda CBR1000RA Svart -10
Clabbe
Kunnig
Kunnig
Bil: EU8
Namn: Клабе Бюрстром

14 maj 2007, 17:21

Norge e ju inte EU land heller...
Men är de EG land?