bedrägeri

För Topics som ej är motorrelaterade
Featherweight
Gillar Honda!
Gillar Honda!
Bil: Toyota Corona 1970 (sorry)
Namn: Fredrik Jonsson

9 juli 2007, 19:07

fan! nu har de man trodde inte skulle hända en själv hänt. så här i efterhand kommer man på en hel del saker som man skulle reagerat på.. men allting gick jävligt fort, ville ju ha grejjen innan någon annan fick den..
i lördags klickade jag runt lite på blocket, hittade ett playstation 3 med en del tillbehör för 4000.. så här i efterhand förstår jag ju att de va lite misstänksamt lite, men just då såg man ju bara möjligheterna, att få ett prima ps3 för sjukt lite pengar.. mailade killen och sen va de kört, helt otroligt va sårbar man e i de läget utan att förstå de själv.. han hävdade att han va hörselskadad och därför inte hade någon mobiltelefon, bara texttelefon hemma, och just nu va han i umeå där han tillbringade sommaren, klart jag anade att det va en bluff, men ändå lyckades han få mig att lita på honom via mail och föra över 4200 till hans konto så skulle han skicka det när han fick pengarna, vilket va idag. dock hittade jag ett mobilnr när jag kollade upp honom på eniro, han förklarade sig med att de va gammalt. så jag sket i det då men ringde idag när han inte hört av sig.. numret gick till en snubbe som hörde utmärkt och inte hade nåt alls med annonsen att göra.. tydligen hade en annan ringt honom igår för att kolla samma sak... killen hade altså uppgett någon annans identitet.. fan va blåögd man e.. detta e polisanmält nu såklart, men frågan e hur stor chans de e att dom får fast skurken, och få tillbaka pengarna, dom har bara kontonr att gå på liksom.
känner mig sjukt dum och arg på mig själv som gick på skiten.. och 4200 e mycke i semestertider. hade ju kunnat ta en sista minuten till någon varm plats istället.. FAN!
Toyota Corona HT Mark II 1970

Prelude VTI -97 (såld)
Civic EJ9 -97 (såld)
CRX VT B18c6 -91 (skrotad)
Honda Civic Lsi -93 (såld)
Nissan Micra -87 (såld)
Användarvisningsbild
Thomas
Gillar Honda!
Gillar Honda!
Bil: Civic VT
Namn: Thomas Pettersson

9 juli 2007, 19:23

Changsen att få tillbaka pengarna är rätt så körda. Att få fast honom är nog inte alls några problem tror jag.
Killen lär ju redan ha kronofogden eftersig som först ska ha pengar av honom innan dig.

Lycka till!
Civic VT championship white (såld)
Nu: HR-V
Freed
Användare
Användare

9 juli 2007, 19:25

var med om något likande själv för något år sen.
"Köpte" lite datorprylar för 2500:- av en kille på nätet. Betalade in hälften på kontot i förskott och sen hände inget.
Som tur var hade jag fått tag på rätt mycket info (IP nr, telnr, konto mm) innan jag polisanmälde.

Visade sig att det var 2 killar som lurat många människor och företag så de åkte ditt ordentligt (fängelse några år)
Tyvärr fanns ju inga pengar att ta av men mitt ärende ligger fortfarande hos kronofogden så när han väll börjar tjäna pengar igen får jag mina.

Så räkna inte med att få några pengar men har du tur åker de dit.
<!--coloro:#483D8B--><span style="color:#483D8B"><!--/coloro-->Honda CRX '89 [i]<!--coloro:#696969--><span style="color:#696969"><!--/coloro-->Snart färdig!<!--colorc--></span><!--/colorc-->[/i]
<a href="http://www.hondaklubben.com/forum/index.php?showtopic=45549" target="_blank">Min projekttråd</a><!--colorc--></span><!--/colorc-->

<!--coloro:#8B0000--><span style="color:#8B0000"><!--/coloro-->Tack Till
<a href="http://dicksbilomotor.com/" target="_blank">Dicks Bil & Motor</a> ::: <a href="http://www.abrmotorsport.se" target="_blank">ÅBR Motorsport</a> ...<!--colorc--></span><!--/colorc-->
Featherweight
Gillar Honda!
Gillar Honda!

9 juli 2007, 19:44

men jag hajjar inte hur man tänker om man tror att man kan komma undan om man ger ut kontonr. som på er låter rätt lätt att spåra? antagligen va han väl jävligt desperat efter stålar pga skulder lr så. lr så tog han väl dom o drog utomlands.. hmm.. men ju.. hursomhelst e väl pengarna borta.. jävligt surt.. och man kan inge gå till banken och "ångra" överföringen? kanske va en dum fråga:P

Prelude VTI -97 (såld)
Civic EJ9 -97 (såld)
Nissan Micra -87 (såld)
vbg-jensa
Wannabe
Wannabe
Kontakt:

9 juli 2007, 19:51

de finns ju andra än kronofogden som kan fixa de lite fortade. men då behöver dom ju en adress. lycka till
jens martinsson

varberg

<a href="http://www.garaget.org/honda-perfo" target="_blank">http://www.garaget.org/honda-perfo</a>
david-o
Gillar Honda!
Gillar Honda!

9 juli 2007, 19:52

Jag råkade ut för samma sak för några år sen när jag skulle köpa fälgar.
Som tur var lyckades morsan få tag på info om vem som ägde kontot iom att hon var välkänd på banken men utan det så hade nog allt bara blivit nerlaggt.

Se till att gå till banken och förklara vad som hänt och hoppas på att du får en förstående person som hjälper dig där så du kan lämna vidare den infon till polisen.

Även i mitt fall så hade personen lurat många andra och även gjort en del annat fiffel så han åkte också in något år i fängelse och ärendet ligger fortfarande hos kronofogden.
Tyvärr så kan man nog inte räkna med att få några stålar men njutningen av att veta att idioten inte lyckades i slutändan och att rättsväsendet ibland funkar gör att man får njutning nog.
<!--coloro:red--><span style="color:red"><!--/coloro-->Civic HB Esi 93<!--colorc--></span><!--/colorc-->
Baden - CH
stiivN
Användare
Användare
Namn: Stefan Karlsson

9 juli 2007, 19:56

Banken får inte lämna ut personliga uppgifter om kontot. Gör en bankanställd det så kan denna får sparken med omedelbar verkan.
Enda som kan få information om uppgifterna är Polisen. Så se till att ge kontonumret till Polisen, email osv så fixar polisen resten, dvs lägger ner det pga av att dom inte prioriterar ditt brott så högt. Men ju fler denna person lurar och fler som anmäler så är det större chans att han åker fast, och får sitt straff.
Stefan Karlsson
Featherweight
Gillar Honda!
Gillar Honda!

9 juli 2007, 20:03

mm polisen e bra på att lägga ner. man tycker ju iaf att dom kunde ringa till banken och kolla vem som står som kontoägare.. men men.. får hoppas att han lurat många då:P kändes nästan så.. han kunde de han gjorde..
"I'ma get medieval on his ass"

Prelude VTI -97 (såld)
Civic EJ9 -97 (såld)
Nissan Micra -87 (såld)
TheSilencer
Användare
Användare

9 juli 2007, 21:15

Prata med banken och polisen. I fall där en person lurat flertalet andra kan bankerna "dra till baka" överförningen.
[i]"Asfalterat? Här i Värmland kallar vi allt grusväg."[/i]

<!--sizeo:3--><span style="font-size:12pt;line-height:100%"><!--/sizeo-->//Johan Mossfeldt
Medlemsnr 1569<!--sizec--></span><!--/sizec-->
Featherweight
Gillar Honda!
Gillar Honda!

9 juli 2007, 21:24

ja de e ju polisanmält, och ringde banken förut, men överföringen va gjord och hon i telefonen kunde inte göra något utan sa att jag skulle gå till deras kontor och se va dom kunde göra, så jag ska dit och hänga på låset imorrn.. kanske har killen kvar pengarna på sitt konto o banken kan trolla tillbaka pengarna.. de får man väl se.. kanske säger man att överföringen va ett misstag, att den egentligen skulle till en annan, för handelsbankens hemsida e fan inte riktigt okej. alla personer man överfört till tidigare hamnar i en rullgardin där man skriver i mottagare, väljer man någon i rullgardinen och sedan kommer åt scrollen utan att ha avmarkerat fältet ändras ju mottagare. detta e ju skönt om man har nån man överför till ofta.. men ändå ganska konstigt att man har det på en sån viktig grej.. men att ljuga för banken och säga att dom e skulden till det känns inte helt bra:P

Prelude VTI -97 (såld)
Civic EJ9 -97 (såld)
Nissan Micra -87 (såld)
Featherweight
Gillar Honda!
Gillar Honda!

10 juli 2007, 10:52

banken kunde ju såklart inget göra, men jag undrar fortfarande vad som händer om man skulle råka skriva fel kontonr när man ska överföra pengar, hur får man i ett sånt fall tillbaka pengarna? detta måste ju hända rätt ofta trots allt?

jaja.. nu får jag väl hoppas att polisen e till någon hjälp.. lärde mig en läxa iaf, en jävligt dyr läxa. en halv månadslön "poff" helt borta:(

Prelude VTI -97 (såld)
Civic EJ9 -97 (såld)
Nissan Micra -87 (såld)
Användarvisningsbild
Joakim Olsson
Användare
Användare
Bil: S2000
Namn: Joakim Olsson

10 juli 2007, 11:02

När man sätter in pengar skriver man väl alltid namn på mottagaren?
Risken för att skriva fel nummer och dessutom att den mottagaren har samma namn är nog ganska liten :)
Featherweight
Gillar Honda!
Gillar Honda!

10 juli 2007, 11:16

men då borde ju inte överföringen gjorts för namnet han utgav va ju inte sitt eget, men de va ju ändå de jag skriv på överföringen. isåfall måste ju han skapat ett konto på detta namn och de måste ju vara rätt avancerat? om du hajjar va jag menar. om han dessutom gjort det lär han ju inte åka fast heller=/

Prelude VTI -97 (såld)
Civic EJ9 -97 (såld)
Nissan Micra -87 (såld)
Alex
Wannabe
Wannabe

10 juli 2007, 12:37

Trist med oärliga människor.
Det där med att man måste ange rätt namn till personen med en viss kontonummer gäller bara om man överför pengar genom en kassör på banken, för då kan man alltid hävda att bankpersonalen knappat in fel kontonummer. Därför frågar de alltid om namnet till kontonumret de knappat in stämmer.
Gjodes överföringen över internet har banken tyvärr ingen skyldighet om du skulle knappa in fel kontonummer. Namnet som man anger på internetbanken är snarare tänkt som en hjälp till dig själv att se vem du fört över pengar till.
Har motparten konto hos en annan bank så finns det ingen som helst möjlighet av din bank att plocka fram dennes uppgifter.
Verkligen tråkigt det som hänt hoppas det löser sig för dig.
Alex Choy

Team Rinkeby garaget

<span style='color:blue'>Honda Civic Lsi -94</span>
<span style='color:black'>Mazda RX-7 FD -93</span>
Featherweight
Gillar Honda!
Gillar Honda!

10 juli 2007, 13:08

jo precis.. misstänkte också att det var så.
man får hoppas polisen gör sitt jobb.

Prelude VTI -97 (såld)
Civic EJ9 -97 (såld)
Nissan Micra -87 (såld)
Användarvisningsbild
Joakim Olsson
Användare
Användare
Bil: S2000
Namn: Joakim Olsson

10 juli 2007, 16:05

hmm... jag trodde faktiskt att de matchade mottagarnamn och kontonummer även vid internetöverföring :shock1:. De borde ha en del felöverföringar att hantera...
Featherweight
Gillar Honda!
Gillar Honda!

10 juli 2007, 16:16

ja man kan ju tycka de.. men jag antar att man får skylla sig själv då:P verkar va fritt fram att göra slut på pengar som kommer in på kontot utan förklarliga skäl då alltså... om man nu har sån tur.. hehe

Prelude VTI -97 (såld)
Civic EJ9 -97 (såld)
Nissan Micra -87 (såld)
wriid
Användare
Användare
Namn: Johnny Åkerlind

10 juli 2007, 16:22

kul att företag, banker myndigheter mm utan problem kan kräva tillbaka pengar som felaktigt satts in på kontot och inte en privatperson. Speciellt om man blivit lurad.
[b]Medlem #1535[/b]
Bagarn
Wannabe
Wannabe

10 juli 2007, 21:22

Har väl hänt ett helt gäng gånger att HSB lyckats klämma in pengar på fel konto för att sedan hota med polisanmälan om de inte får tillbaka dem.
[i]<!--coloro:red--><span style="color:red"><!--/coloro-->[b]Happiness is not around the corner,

It is the corner.[/b]<!--colorc--></span><!--/colorc-->[/i]

Magnus Bergström

Suzuki sv650s - Svarta faran
-------------------------------
Mazda MX-5 - [b]FR Fun![/b] *retired*
Prelude -93 *Såld*
Featherweight
Gillar Honda!
Gillar Honda!

12 juli 2007, 01:58

satt just o pillade lite med vår mailkonversation för att försöka få fram ett IPnr.. han skickade en bild på ett kvitto till mig, när jag öppnar bilden kommer denna ruta upp, som på bilden här nedanför..
e detta hans ip-nr? if so, ip går väl att spåra?
hoppas att de finns någon data-kunnig där ute som kan ge mig svar:)

Prelude VTI -97 (såld)
Civic EJ9 -97 (såld)
Nissan Micra -87 (såld)
CyProx
Användare
Användare

12 juli 2007, 02:24

de där är bara ip numret där bilden ligger, vilket är hos företaget där du har din mail
David Persson
Featherweight
Gillar Honda!
Gillar Honda!

12 juli 2007, 10:01

okej.. fan:)

Prelude VTI -97 (såld)
Civic EJ9 -97 (såld)
Nissan Micra -87 (såld)
Charly
Användare
Användare

12 juli 2007, 10:59

Featherweight skrev:satt just o pillade lite med vår mailkonversation för att försöka få fram ett IPnr.. han skickade en bild på ett kvitto till mig, när jag öppnar bilden kommer denna ruta upp, som på bilden här nedanför..
e detta hans ip-nr? if so, ip går väl att spåra?
hoppas att de finns någon data-kunnig där ute som kan ge mig svar:)
Vad använder du för mailklient? Gmail eller hotmail eller liknande?

Ibland kan man få ur lite mer ur avsändaren än vad som syns direkt.
Medlem 427
Featherweight
Gillar Honda!
Gillar Honda!

12 juli 2007, 11:07

hotmail.. jasså.. vet du hur?

Prelude VTI -97 (såld)
Civic EJ9 -97 (såld)
Nissan Micra -87 (såld)
Charly
Användare
Användare

13 juli 2007, 15:34

Nej, men antingen kan du se det i mer avancerade menyer eller så ser du om du kan kontakta hotmail för att se om du kan få tag i ip-nummret... har du polisanmält så ska de ju egentligen hjälpa dig dessutom.

Har han dessutom haft en hotmail-adress så kan de ju se ip:t som anslutit när mailet skickades antar jag. Då är nästa steg att kontakta hans Internet supplier.

Det är ju viktigt att du gör detta inte bara för din egen skull utan för att den här personen inte ska göra liknande saker mot andra i framtiden.
Medlem 427
Featherweight
Gillar Honda!
Gillar Honda!

13 juli 2007, 16:22

hmm.. nu fick jag hem ett brev från polisen, dels med uppgifterna jag gav och ett papper där de står:
"Målsäganden är tillfrågad och vill bli underrättad om beslut enligt 13b förundersökningskungörelsen (1947:948) FUK:
Att förundersökningen inte skall inledas.
Att en inledd förundersökning skall läggas ned."
vad menas med detta? att dom inte tänker göra nåt lr?

Prelude VTI -97 (såld)
Civic EJ9 -97 (såld)
Nissan Micra -87 (såld)
wriid
Användare
Användare
Namn: Johnny Åkerlind

13 juli 2007, 16:45

Kanske att du, som målsägande vill bli underrättad om förundersökningen inte kommer att påbörjas eller om den kommer att läggas ner.
men det borde man ju bli ändå tycker man

Om det skulle läggas ner så borde det stått något i stil med, har beslutats läggas ner. eller beslut om nerläggning av förundersökning eller liknande
[b]Medlem #1535[/b]
Skriv svar