Sida 1 av 1

Postat: 26 september 2008, 18:14
av PatrikGBG
jag e sååå sjukt missnöjd med såväl abbonemang som mobil.

exakt hur juridiskt bindande är man till köpet, som jag anser vara en ren chansning.

Telenor som jag tecknat är väldigt bra, och förstår mina problem, men återförsäljaren av samsung hävdar att jag e låst, de e bara o betala o köpa mig en ny lur!

Jag tvivlar, men vill gå vidare med detta, mobilen är helt enkelt dålig!inte tråkig o kass, utan dålig att använda!
hur ska man veta det när man köper?tester visar att den e bra, men det är ju individuellt!

jaja skitsamma, de e ingen större fara OM jag e tvungen o ha kvar skiten, men den va dyrare än en iPhone o sjukt mkt sämre!
helt enkelt ett jävla dåligt val av mig, men jag vill pröva det.

Telenor tycker att jag ska reklamera telefonen, och har bjudit mig på två månaders räkningar, vilket mobilen är skyldig till kostnaden (kopplar ner varje samtal samt har ingen som helst täckning).

jaja, nån som vet?hade vart kul o testa!
alla andra produkter man kan köpa har man ju rätten att byta skiten (typ).

Postat: 26 september 2008, 22:30
av Öberg
hade problem med min nokia och efter sjutton samtal så bad jag att få prata
med någon ansvarig och när jag nämde meningen "då får mitt juridiska ombud kontakta er"
efter att de ännu en gång sagt nej så gick det fin fint att få telefonen reparerad så den såg
ut som ny när jag fick tillbaka den.

Tror det blir svårt för dig att byta lur då tillverkaren har rätt att laga varan 2 ggr innan det
kan bli prat om reklamation såvida du inte stället till med ett jävla ståhej :)

Postat: 26 september 2008, 22:41
av Angelicus
Det är väl inte Samsung du är låst till utan Telenor?

Har svårt att se att du skall få byta lur - vad skall de med den luren och göra då?
Se om du kan sälja den på blocket eller råka få den stulen och sen hävda att du vill ha en annan lur då du var lite missnöjd med Samsungen och det kanske finns någon "bättre" mot lite pengar imellan.

Postat: 27 september 2008, 00:11
av Hammerin
Råkade ut för exakt samma grej, Jag köpte en samsung D900. Ingen mottagning och den sög batteri utavbarahelvete.... och slö och kass kamera.
Jag köpte den i en telenor butik och gick tillbaka dit efter ca 3-4 dagar, med alla prylarna och kvitto och kunde utan större problem byta telefonen mot något annat.

Hoppas att det löser sig för dig.

Postat: 27 september 2008, 07:48
av Charly
bara att stå på sig, få den inlämnad 2 ggr så kan du få den utbytt sen... det är synd att folk köper samsungnallar för de är verkligen skit :(

Postat: 27 september 2008, 08:56
av Jontis
Richard skrev:Råkade ut för exakt samma grej, Jag köpte en samsung D900. Ingen mottagning och den sög batteri utavbarahelvete.... och slö och kass kamera.
Jag köpte den i en telenor butik och gick tillbaka dit efter ca 3-4 dagar, med alla prylarna och kvitto och kunde utan större problem byta telefonen mot något annat.

Hoppas att det löser sig för dig.
Det faller under något som kallas DOA "Dead on arrival", vilket gör det väldigt enkelt för återförsäljaren att
få den krediterad. Tillverkarna har olika regler för DOA, alla har det inte ens.

Patriks problem kvalar inte in där. Hur många gånger har den varit på service?
Är det samma problem varje gång?
Stöter inte på så mycket samsung reklamationer så har inte järnkoll på deras krav och rutiner.

Det är inte så enkelt som att 3:e gången på service får du den utbytt.
Det ska vara samma fel alla gångerna. Felet ska dessutom konstateras den 3:e gången på verkstad.
Hade en kund med en dator, som kom in och ville reklamera för att det var 3:e gången den skulle på service. Tillverkarnen tvärnekade. Första gången var det inget fel konstaterat, vilket inte räknades...

Jag har bråkat en hel del med olika tillverkare och på mobilsidan är Nokia och SE lättast att ha och göra med.

Postat: 27 september 2008, 11:35
av PatrikGBG
killen i butiken sa oxå att den måste in tre gånger, vilket de flesta vet!
jag med, men jag säger till snubben att de e meningslöst o skicka in den på verkstad för de e inga fel på telefonen utan den e bara dålig, de e inget fel!

det är som om du köper en bil som drar 50% mer soppa än tillverkaren uppger, samt att elhissarna är kopplade tvärtom med vilje, acn blåser varmt när man ställer kallt med vilje...fattar ni?

den e bara extremt weird!

Angelicus : JA jag e låst till telenor vilket är ett av problemen då telefonen gör att ja måste ringa minst dubbelt så mkt eftersom den kopplar ner varje samtal o har kass täckning, därav mitt problem med telenor, men DE å sin sida anser att jag ska få två fria månader (för att de vill hjälpa en kund).

Phonehouse anser att man inte har rätt att reklamera en telefon för att den är dålig, den måste vara trasig.
jag skiter väl i vad de ska med luren till?vad har de med saken o göra?

det är DET jag vill testa!

sen Charly så har du nog så fel man kan ha, då samsung har minst felprocent av alla tillverkare, men för min del kvittar det då hela upplägget av mobil suger enligt mig (i efterhand)

Postat: 27 september 2008, 11:52
av Bagarn
Motsäger du inte dig själv där lite angående telefonen?

Du säger att det är inget fel på telefonen, bara att den är dålig.
Sen drar du parallellen med en bil som inte följer specifikationerna, och helt uppenbart är felaktig.

Kan inte hela historien, men kan du visa på att telefonen funtionellt inte följer tillverkarens specifikationer borde det inte vara några problem att få den utbytt?
Undermålig täckning borde vara ett exempel på att telefonen är undermålig och inte följer specifikationerna?

Är du bara missnöjd med telefonen för att du trodde den skulle vara ballare får du nog tyvärr skylla dig själv..
Hur länge har du ägt den? Dvs hur begagnad är den?

Postat: 27 september 2008, 12:22
av PatrikGBG
du får nog läsa om igen om du säger att jag säger emot mig själv.

det är katastrof att tillverka en så dålig telefon i dagens läge, thats it!
och HUR ska man veta de innan man använt den?

jaja i värsta fall säljer ja den o köper en SE lr Nokia igen, men jag vill testa min rätt till reklamation...

vissa svarar som om de vore professorer i detta, men vet egentligen inte ett skit mer än medelsvensson, de e ju egentligen bara Jontis som kommit med vettigt svar...typ.

resten e ju vardagsmat.

jaja jag ska nog kika med ARN lr nåt!

Postat: 27 september 2008, 13:01
av Bagarn
Varför ställa frågan i ett öppet forum om du inte vill ha medelsvenssons åsikt?
Om du vill slippa skitsnack skulle du ju direkt gått till en professionell källa för information.

Hur länge har du haft telefonen? Har du suttit i några månader men inte kommit fram till att du inte gillade den förren nu tycker jag det snarare låter som att du har tröttnat på den. Har den verkligen alltid varit så illa så den inte går att använda förstår jag inte varför du väntat så länge..

Postat: 27 september 2008, 14:37
av Charly
minst fel, men din är dålig?

jag menade inte fel, utan jag menade precis det som du råkat utför... min mor, min fru samt min syster har alla haft samsung.. alla av olika modeller och alla har sugit as... det har varit skitdåliga utan att ha "fel".

Dessutom så kunde man inte lägga till smileys i tjejens telefon.. hon kunde se dom dock... jag fick leta som en tok för att ändra vissa inställningar... e-postklienten fungerade inte ö.h taget i min kompis samsung trots idoga försök, den fungerade direkt i min SE mot samma sorts konto.
Så visst är det massa skit med dom... de är liksom inte "färdiga". när de är i butik känns det som.

Postat: 27 september 2008, 16:32
av stumpen
reklamation ska ske inom "Skällig tid" efter köpet och du har mer rätt som konsument vid reklamation.
tex få ny vara eller pengarna tillbaka.
lämnar du in den och säger att det är garanti så har du inte lika mycket rättigheter.
garanti blir det efter 3månader.

2ggr innan dom byter ut den eller pengarna tillbaka har KO som rekommendation innan den byts ut.
Men de folk inte vet är att du har rätt till låneapparat 2-3 gången (om de har någon inne) och har rätt till utgifter som du tvingats betala tex: resor för att lämna och hämta telefonen.

reklamationen täcker fel eller om varan inte håller vad säljaren har lovat/sagt!
tex om du frågar om mobiltäckningen på abonnemanget och de säger att de ska funka dära och det inte gör det, då har du rätt att säga upp det.

länk till <a href="http://www.konsumentverket.se/mallar/sv ... icleID=147" target="_blank">konsumentverket</a> och "förenklad" konsumentköpslagen finns att ladda ner lite längre ner.

Postat: 28 september 2008, 13:06
av Jontis
Om vi har en kund som verkligen fått ett måndagsex och haft problem i samband med service så
tar vi strid mot tillverkaren å kundensvägnar. Vi har vanligtvis lite "bättre" nummer att ringa och kan
komma åt personer högre upp för att kunna lösa bekymmren. Ibland går det, ibland inte. I väldigt, väldigt
sällsynta fall köper vi tillbaka produkten och tar smällen själva....

Har den varit inne 3 gånger så be dem iaf fylla i en RMA-ansökan.
Det värsta som händer är att Samsung säger nej.

Postat: 28 september 2008, 23:28
av PatrikGBG
tack nu börjar de hända nåt...nu ser ni va ja vill komma!

oki charly jag missupfatta nog!de e precis samma tugg som mitt probbe med andra ord!

jaja nu ska jag nana!

Postat: 29 september 2008, 08:38
av Charly
jag kritiserade inte ditt val av telefon Patrik, jag har självt varit bra nära att köpa en samsungtelefon då de ofta är riktigt fina vid en första anblick... dock så har jag sett hur de fungerar för vänner & kära...

Hoppas du lyckas få den bytt... annars är det väl tradera som är sista utvägen :P

Postat: 1 oktober 2008, 15:51
av kenny
du måste nog specificera vad som är felet med telefonen.
så länge du inte specificerar det så är begreppet "dålig" bara din värdering, vilket omöjligt kan hjälpa dig att häva köpet.
t.ex om det utlovas 200timmar standby-tid och den bara håller 120timmar.

sådana avvikelser kan vara grund för hävning om inte säljaren kan avhjälpa felet eller bristen.

Postat: 1 oktober 2008, 17:47
av PatrikGBG
börjar komma nånstans utan att ha specat några fel, men vi får se