Lågkonjunkturen är här.

För Topics som ej är motorrelaterade
Bagarn
Wannabe
Wannabe

8 oktober 2008, 22:01

Regge skrev:<!--quoteo(post=508552:date=8 Oct 2008, 15:52:06:name=Krister)--><div class='quotetop'>QUOTE(Krister 4 8 Oct 2008, 15:52:06) <a href="index.php?act=findpost&pid=508552"><{POST_SNAPBACK}></a></div><div class='quotemain'><!--quotec-->För de som är intresserade så meddelade Ri(s)ksbanken nyligen att de sänker räntan med 0,5% omedelbart.
Detta är tydligen något man gör över stora delar av europa.
Fick höra detta också, vilket glädje oss på företaget.

Så det går ju lite åt rätt håll, fan man sitter ju helt fastspänd vid nyheterna nu. Har man aldrig gjort innan.

Hoppas det väcker liv i folk igen, men stackars aktier... hu hu hu
<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->

Man får ju hoppas att bankerna följer med i den här sänkningen. Den stora anledningen till att de olika ländernas riksbanker sänker styrräntan är för att få igång lånandet banker emellan. Det finns väldigt stor risk att sänkningarna inte kommer att gå hela vägen igenom systemet till vanligt folk.

Räntesänkningen är ett alternativ till de penga-injektioner riksbanker gjort till finansmarknaderna för att få igång kommersen. Eftersom alla bankaktier sjunkit som stenar är de inte lika likvida längre och det är vanligt att banker köper/säljer lån till varandra för att finansiera sina egna utlåningar. Eftersom det finns berg av "dåliga" lån vill ingen köpa längre och bankerna måste i princip betala full avgift för lånen och gör ingen vinst. Summa summarum: Svårare för bankerna att få fördelaktiga lån av varandra, svårare att få lån för Svensson, dyrare lån för Svensson.

Hoppas på det bästa men väntar mig ingen sänkning tyvärr..
[i]<!--coloro:red--><span style="color:red"><!--/coloro-->[b]Happiness is not around the corner,

It is the corner.[/b]<!--colorc--></span><!--/colorc-->[/i]

Magnus Bergström

Suzuki sv650s - Svarta faran
-------------------------------
Mazda MX-5 - [b]FR Fun![/b] *retired*
Prelude -93 *Såld*
Användarvisningsbild
Regge
Lärd
Lärd
Bil: Honda S2000
Namn: Erik Regnell

8 oktober 2008, 22:07

Swedbank gick ut med uppgifter att det blir svårare att få lån, högre insatser etc.

Vi har märkt det på bankerna på mitt jobb att det är svårare för folk att få kredit, speciellt danskar som bor i Sverige.
KÖR:
-Honda Jazz -09
-Honda S2000 -05
-Honda CRX VT -90
-Skoda Octavia RS -16

KÖRT innan:
BMW M3 E30 -87
Civic VT-R -91
Civic VT-R -91
CRX VT-R -90
Accord 2,2 -94
adio
Lärd
Lärd
Bil: Del Sol
Namn: Erik Rådström

8 oktober 2008, 22:14

Regge Skåne tillhör inte Sverige! Det är danskt! :P

Jag ställde en fråga högre upp angående amortering, räknar alla kallt med att gå med vinst idag så ni skiter i amortering eller köper ni för dyra hus och lägenheter att ni inte har råd att amortera mer och på så sätt sänka kostnaderna?
Erik Rådström

SPONSORER
AKR-Performance
Pelganders Motorslip
Backup Partner
Kristian
Master
Master

8 oktober 2008, 22:18

Vi har bara bottenlån och amorterar typ 0.1% per månad av total beloppet.
Kristian, Hondalös.
Bagarn
Wannabe
Wannabe

8 oktober 2008, 22:34

Regge skrev:Swedbank gick ut med uppgifter att det blir svårare att få lån, högre insatser etc.

Vi har märkt det på bankerna på mitt jobb att det är svårare för folk att få kredit, speciellt danskar som bor i Sverige.
Jepp, det är tyvärr så det slutar..

Eftersom Swedbank inte har alla pengar själva till lånet måste de låna av andra banker för att få ihop pengarna. De måste då kunna låna pengar till en lägre ränta än de ger dig för att gå med vinst, sen är de andra bankerna dessutom sjukt försiktiga nuförtiden med att låna ut pengar, går Swedbank under sitter de också med skägget i brevlådan.
[i]<!--coloro:red--><span style="color:red"><!--/coloro-->[b]Happiness is not around the corner,

Magnus Bergström

Prelude -93 *Såld*
Användarvisningsbild
smacke
Master
Master
Bil: NSX
Namn: MarcusMaehlum
Kontakt:

8 oktober 2008, 22:36

M Scotte skrev:Får man fråga vad ni har för boendekostnad för huset Smacke? Räknat på 2,2 mille och en fiktiv driftskostnad på säg 2500kr i månaden? Har ni gjort eller ska göra förbättringar ur driftskostnadsperspektiv? Direktverkande el eller alternativ uppvärmning?
phuu.. ja har funderat sista 6 månaderna på att göra upp en "lyxfällan"kalkyl så man vet hur ekonomin "egentligen" mår...
Har ingen riktig koll på vad vi lägger månadsvis på de olika delarna..
Lånet vet jag givetvis, men ex: maten vet ja inte om vi lägger 2500:- eller 4500:- på...
men efter de sista dagarna så känns det extra viktigt av någon anledning... :hmm:

Lånet - ligger på ca: 8300:- men de va innan sista höjningen från banken. ( som kuriosa kan ja säga att för 10 månader sedan låg lånet på 6300:- månaden )
Ingen amortering så länge tanten är mammaledig / studerar... Dock jämkar vi bara på deklarationen.. vilket ja nog skall ändra på..

El - har vi till dags datum 2008 lagt ca: 10600:- så räkna kanske 13k innan året e slut..
Soppor-avlopp - till dags datum 2008 lagt ca: 7000:- så räkna kanske 9k innan året e slut
Försäkring Hus - ca: 2000:- året...

Summa sumarum = ca 24k året i drift dvs 2000/ månad i drift...

kort sagt i dagens läge strax över 10.000:- månaden på boendet... :)

Vi hade direktverkande Elradiatorer från 70talet när vi flyttade in vilket snabby byttes mot en Luft-Luftpump..
Sedan har vi kamin å gratis ved så det eldas ganska friskt under vintern.. 27 grader inne e inte ovanligt.. :P

Sedan är inget gjort åt isoleringen sedan huset byggdes så de e 2-glasfönster, dålig isolering på "vinden" ( ca: 15 cm mot rekomenderade 50 cm ) m.m...
Detta kommer dock åtgärdas så närmsta året/åren..
Sedan kommer hela värmesystemet bytas även det de närmsta åren.. Luft-luftpumpen är en temporär lösning..

I dagsläget ser planen ut så att de blir en ny större "acctank" med:
  • luft-vattenväxlare, </li>
  • ny vattenmantlad effektivare kamin </li>
  • samt solpaneler....</li>
Dock är detta några år fram i tiden, men de tillsammans med förbättrad isolering så borde vi kunna få ner driftkostnaden ganska ordentligt.. :)
Ja passade på att lägga ner vattenburen golvvärmeslingor i hela huset när vi ändå la in parkett i hela huset...
Kändes bättre att göra de nu än att behöva riva upp golvet om något år för att lägga slingorna då.. :omfg:

Även Kök / badrum / tvättstuga kommer renoveras inom de närmsta åren å då blir de klinkers me golvvärme där oxså... :)

ja, lite långt blev det, men du frågade.. :P
SMacke #364
adio
Lärd
Lärd

8 oktober 2008, 22:39

Kristian skrev:Vi har bara bottenlån och amorterar typ 0.1% per månad av total beloppet.
Det är ju kanon Kristian!
Det är ju det man ska sträva efter, att bli kvitt topplånet så fort som möjligt och på så sätt få ner månadskostnaderna.
Tyvärr märker jag bland kompisar och allmänt bland unga idag att de har noll koll på hur ekonomi funkar.

Fy fan va billigt säger de en lägenhet för 1,8milj och jag betalar bara 8500:-/mån efter skattereducering.
Sen är amorteringen bara på 700:-/mån. Det händer ju inget med lånen och då sitter man där och drabbas hårdare av lågkonjunkturerna även i framtiden för att det inte har hänt något med ditt lån.

Ett tips är att betala av topplån så fort som möjligt och få ner månadskostnaderna, amortera så mycket man bara kan för det har du nytta av i framtiden. Man måste tänka långsiktigt. Tänk på de som betalat av större delen av sina lån när de är 55-60år och har låga kostnader. Det kan göra skillnad om du kan gå i pension tidigare och njuta av livet eller inte.
Erik Rådström

SPONSORER
AKR-Performance
Pelganders Motorslip
Backup Partner
Kristian
Master
Master

8 oktober 2008, 22:58

Vi gjorde en bra affär på vårt hus, vi värderade om det efter typ 2 månader och fick det värderat 400000 högre än köpe skillingen. Mäklaren sa även att om vi skulle sälja huset i den vevan som vi gjorde värderingen skulle vi med lätthet ha fått minst 200000 ytterligare, men eftersom värderingen var en sk bankvärdering så är dom alltid lite snålare, vi använde värderingen till att ombilda vårt topplån till ett hypoteks lån som vi band på 4 eller 5 år (minnet är inte vad det borde vara).

Smacke: värmepump is the shit som det heter, mycke pengar finns att spara om man får ett vettigt värmesystem... värt varenda krona om man ska bo kvar ett tag.
Senast redigerad av 1 Kristian, redigerad totalt 8 gånger.
Kristian, Hondalös.
Charly
Användare
Användare

8 oktober 2008, 23:02

Erik, många av de äldre köpte sina hus för svindyra 300-400tusen.. och har inte amorterat speciellt mycket alls.. eller så amorterar de bra nu då som jag nämnde förut inflationen har ätit upp lånen.
Vårt hus hade pantbrev på ca 350.000 t.ex.
Nu är jag inte helt emot att amortera, men att amortera eller inte amortera kan faktiskt vara ett aktivt val beroende på hur ekonomi ser ut nu och i framtiden.
Låsa räntorna t.ex var ju ett betydligt bättre drag vilket vi gjorde när vi köpte... vi sparar väl 2500 i månaden på det.
Medlem 427
Koxen
Påläst
Påläst

9 oktober 2008, 00:26

Har inte märkt något alls. men räntan på mitt lån hade gått ner,??? underligt.
<!--sizeo:1--><span style="font-size:8pt;line-height:100%"><!--/sizeo--><!--fonto:Impact--><span style="font-family:Impact"><!--/fonto--><!--coloro:#000080--><span style="color:#000080"><!--/coloro-->Kör:
Toyota Chaser Tourer
Skyline R32 GT<!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro-->R<!--colorc--></span><!--/colorc--> ò_ó
Civic ESi <!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro-->♥<!--colorc--></span><!--/colorc-->

-------------<!--colorc--></span><!--/colorc--><!--fontc--></span><!--/fontc--><!--sizec--></span><!--/sizec-->
Nett@n
Användare
Användare

9 oktober 2008, 10:14

Jag/vi har ett stort hål i plånboken just nu. Men det beror på att vi är hemma och är föräldralediga (och inte på lågkonjunkturen) och att vi bor lite för dyrt för vår nuvarande plånbok. Så det ska bli riktigt skönt att få varnliga löner snart när Melvin börjar dagis. Börja leva lite normalt igen! Samtidigt är man väl lite bortskämd. Trots att vi tycker att vi lever snålt så är det ett riktigt i-landsproblem. Vi var ju bland annat i Frankrike och i Monaco i somras.

Personligen skulle jag gärna sälja vårt radhus nu. Jag tycker jag har för långt till jobbet när Melle ska hämtas och lämnas på dagis. Men det känns inte riktigt som det är rätt läge att sälja. Så antingen blir det till att jobba deltid eller så får jag byta till ett jobb med kortare resväg.
Senast redigerad av 1 Nett@n, redigerad totalt 9 gånger.
Jeanette Wallberg Sundgren
CRXStoffe
Wannabe
Wannabe

9 oktober 2008, 10:37

Jag känner mig rätt glad ändå att man inte är född och uppvuxen i en storstad. Eller känner för att flytta dit. Helt andra priser på mindre orter.
Jag och tjejen har nyligen köpt hus. Gav 800k för 135kvm, 115kvm garage och 4800kvm tomt. Samt vedpanna från 2005, så man lär väl ha rätt billig uppvärmning.
Nu är det så nyligen som vi tog över det och inte riktigt flyttat dit ännu. Så riktiga månadskostnader kan jag inte uttala mig om ännu.
------------------------
Christopher Nilsson
Krister
Användare
Användare

9 oktober 2008, 10:53

Adio: När någon frågar mig om vad vi betalar för lånet så nämner jag räntan för det är det enda som den person har anledning att vara intresserad av... vad vi amorterar är vår personliga ekonomi och något som ingen har att göra med.
Men visst, amorterar det gör vi men just nu då det är renovering, nyfött barn och frugan är mammaledig så är det klart mindre amortering än vi hade önskat, men absolut så amorterar vi.

Dock så gjorde vinsten på lägenheten som vi sålde att vi inte behöver något topplån, trots att vi har ny bil och ett badrum för en kvarts miljon i hela kalkylen.
"Happiness is not getting what you want but wanting what you got"

Kör:
Honda Civic 1.8 Sport Midnight Blue -10
Honda CBR1000RA Svart -10
Charly
Användare
Användare

9 oktober 2008, 11:57

Nett@n skrev:Jag/vi har ett stort hål i plånboken just nu. Men det beror på att vi är hemma och är föräldralediga (och inte på lågkonjunkturen) och att vi bor lite för dyrt för vår nuvarande plånbok. Så det ska bli riktigt skönt att få varnliga löner snart när Melvin börjar dagis. Börja leva lite normalt igen! Samtidigt är man väl lite bortskämd. Trots att vi tycker att vi lever snålt så är det ett riktigt i-landsproblem. Vi var ju bland annat i Frankrike och i Monaco i somras.

Personligen skulle jag gärna sälja vårt radhus nu. Jag tycker jag har för långt till jobbet när Melle ska hämtas och lämnas på dagis. Men det känns inte riktigt som det är rätt läge att sälja. Så antingen blir det till att jobba deltid eller så får jag byta till ett jobb med kortare resväg.
Ja vi åkte till danmark i somras, längre räckte inte vår ekonomi :)

ni kommer väl bo där längre än melvin går på dagis? det är ju trots allt bara 6-7 år de gör det, eller ligger skolan på samma plats?
Medlem 427
Användarvisningsbild
LinusE
Master
Master
Bil: CRV 08
Namn: Linus Eriksson
Kontakt:

9 oktober 2008, 14:39

hum..
kommer väll som vanligt bli ner diskuterad o idiot förklarad men ...

kommer INTE armotera 1 krona ...
sitter på 1.5 mil i lån och låsta räntor på 5.x % i 10 år...
om allt går som de alltid gjort, löner höjs, saker blir dyrare
av inflationen själv. så kommer 1.5 mil inte vara specielt mycke
den dagen jag ska flytta om jag överhuvudtagetskulle göra det.
eller för den delen om 10 år då man ev. har en årslön på säg 600-800k istället.

detta betyder då i mina öron att om jag armorterar så som 1000-2000 i månaden
är detta bortkastade pengar då inflationen i sig äter upp lånet (typ)...
alltså. så länge banken inte kräver armotering så ser jag ingen anledning till o slösa pengar
på detta föräns de attt min armotering vs pengar värdet är lönt...

en lite gämförelse:

min morfar ville bygga nytt hus för ca 15-20 år sedan mins ej exakt.
detta hus med tomt skulle då gå loss på 270k.- o bygga.
han tänkte då "herre jösses" de kommer jag aldrig kunna betala tillbaka
under min livs tid. banken ville han skulle armotera 500.- i månaden
och tyckte de var ofantliga summor...

sååååå...
då jag ska bo i mitt hus o har låst mina räntor i enligt mig i rätt tillfäle
kan jag skita ett stort stycke på o slösa pengar på något som
om 15 år när jag bor kvar inte get mig ett skit mer än mindre pengar
o leva för........

min syn på de hela...

dock märker jag tydligt att folk är mer försiktiga...
samma anonnser ligger på blocket på bilar / MC så himla mycke längre

och ingen köper min bil :D :P
Linus Eriksson
#828 Skåne/Harlösa
---------------------------------

Snart provat alla Honda modeler....
Men NSX är en stadig dröm ...
Krister
Användare
Användare

9 oktober 2008, 15:13

Ligger en del i det du säger Linus, men samtidigt så om du amorterar 1000:- (som skall anses vara en låg amortering) så när du skall binda om dina lån om 10år så är lånet på 1,38miljoner istället för 1,5miljoner.Nu gör det enbart en skillnad på 500:- i månaden i räntekostnad på 5% i ränta.

Så med andra ord har du betalat 1000:- i månaden för att få 500:- mer i månaden att leka för... blir väldigt bakvänt, så med den räkningen så har du absolut helt rätt.

Däremot, om man köpt hus som man inte är lika säker på att man skall behålla om 10år och även är osäker på om värdet har behållt sig, de kanske dragit en motorväg utanför fönstret så kan det vara klart skönare inte sitta kvar med belåning när man sålt huset.

Vi kommer fortsätta att amortera för att få ned lånet till en nivå vi känner är rimlig, men sen får vi se.

Kör:
Användarvisningsbild
smacke
Master
Master
Bil: NSX
Namn: MarcusMaehlum
Kontakt:

9 oktober 2008, 19:30

Jo. skulle vilja ha ner lånet i åtminstone runt millen... De hade känts bra.. :)

Förövrigt inga större ändringar.. Har iof funderat på å sälja blöjwagnen för något större.. En CRV eller Pajero eller liknande... Men nu får de nog vänta..
Om de inte sjunker duktigt i pris vill säga.. De finns fördelar me lågkonjunkturer oxså.. :D
SMacke #364
Användarvisningsbild
Regge
Lärd
Lärd

9 oktober 2008, 21:34

Nu är det rena Suv paradiset kan ja säga, Massor med folk som undrar om man har suvar billigt. Där kan du fan nästa "käna" pengar trots de drar betyligt mer.
KÖR:
-Honda Jazz -09
-Honda S2000 -05
-Honda CRX VT -90
-Skoda Octavia RS -16

KÖRT innan:
BMW M3 E30 -87
Civic VT-R -91
Civic VT-R -91
CRX VT-R -90
Accord 2,2 -94
Användarvisningsbild
Chrille79
Master
Master
Bil: CH1
Namn: Christian Roskjaer

9 oktober 2008, 22:19

Har aldrig amorterat en krona på mina lgh/hus köp. som du säger Linus finns ingen anledning.

Min lgh köpte jag för 300 000:- å det var dyrt och det var knappt jag hade råd med det. Men men fick 1 100 000:- för den 5 år senare.

Mina föräldrar har 500 000.- i lån på sitt hus. Samma som dom hade när dom köpte det -80. Då satt dom svindyrt och kunnde knappt bo där. I dag bor dom där i princip gratis.

Allt stiger. vänta bara när typ mjölken kostar 50kr litern. Då är 1,5 mille inte så mycket i skuld :D

Amorterar inte på mitt hus heller alltså :)
www.bilvardsmannen.se
dropoff.se
15% rabatt till Hpc medlemmar.
Istvan
Gillar Honda!
Gillar Honda!
Namn: István Csiszár
Kontakt:

9 oktober 2008, 22:37

Men hade dina föräldrar amorterat 1500kr i månaden fram tills nu så hade deras lån varit helt avbetalt i dagsläget, och sluppit ränta på ca 2000kr i månaden nu, som bara går åt ingenting, plus haft en halvmille mer i hand om de nu skulle sälja huset... Just my 50cents..

Klart man amorterar, varför vill man bara betala flera tusen i räntor hela tiden..
http://www.fotoi.se
adio
Lärd
Lärd

9 oktober 2008, 23:13

Hela meningen med att äga sitt egna boende är att betala av för att senare få ner kostnaderna, annars finns det ingen som helst mening med att ha eget. Då kan man lika gärna sitta i en hyresrätt och betala samma summa varje månad och dessutom få saker som går sönder fixade.
Erik Rådström

SPONSORER
AKR-Performance
Pelganders Motorslip
Backup Partner
Charly
Användare
Användare

9 oktober 2008, 23:55

Istvan skrev:Men hade dina föräldrar amorterat 1500kr i månaden fram tills nu så hade deras lån varit helt avbetalt i dagsläget, och sluppit ränta på ca 2000kr i månaden nu, som bara går åt ingenting, plus haft en halvmille mer i hand om de nu skulle sälja huset... Just my 50cents..

Klart man amorterar, varför vill man bara betala flera tusen i räntor hela tiden..
så enkelt är det inte, då kanske 1500 var betydligt mer än vad det är idag.. säg.. 5000 kr med dagens mått mätt. dvs de kanske behövde pengarna.
Det lilla jag läste i företagsekonomi och förstod handlade nästan alltid om att bättre pengar i handen nu en senare.

Men på sätt och vis så är det dyrt och vara fattig också, dvs inte kunna amortera (eller köpa ett hus kontant för den delen)

Erik du har inte helt rätt, hyran i en hyresrätt går ALLTID upp medans totalkostnaden för en villa eller bostadsrätt går ner beroende på ränta och inflation.
när hörde du talas om hyressänkningar sist?
Senast redigerad av 1 Charly, redigerad totalt 9 gånger.
Medlem 427
Användarvisningsbild
Regge
Lärd
Lärd

10 oktober 2008, 08:27

Satt och grunnade på en grej.

Snart måste det väll vara dax att köpa lite aktier?

Vad tror ni man ska satsa på?

Kollar man på många hantverk branscher, Sandvik etc så har dom gått ned massor!

Läge att köpa nu kanske, risken att dom går ned mer. Men dom kommer ju klart gå upp.

Kul att köpa får några tusen och vänta typ 4-5år. Den risken kan man ju ta.
Senast redigerad av 1 Regge, redigerad totalt 10 gånger.
KÖR:
-Honda Jazz -09
-Honda S2000 -05
-Honda CRX VT -90
-Skoda Octavia RS -16

KÖRT innan:
BMW M3 E30 -87
Civic VT-R -91
Civic VT-R -91
CRX VT-R -90
Accord 2,2 -94
Användarvisningsbild
David Lundin
Master
Master
Namn: David Lundin

10 oktober 2008, 09:45

Skall du ge dig in på aktier behöver du dels ett hyffsat startkapital, sen skall du INTE begränsa dig till en marknad, hur mycket du än tror den går upp. Fördelen med fonder före aktier är att man kan sprida riskerna mycket enklare med mindre insats, samt att man inte behöver läsa på så mycket för att ha koll på vad man gör.
adio
Lärd
Lärd

10 oktober 2008, 10:20

Fonder är nog bra att investera i som du säger David. Jag har fonder som har tyvärr rasat 40k sen i våras så man är lite deprimerad men det kommer gå upp igen om man har is i magen!
Har man pengar så ska man absolut köpa fonder nu, kanske till och med vänta lite till för det verkar falla fortfarande.
Rysslandsfonderna brukar vara ganska bra på att återhämta sig efter fall så det hoppas jag på!
Erik Rådström

SPONSORER
AKR-Performance
Pelganders Motorslip
Backup Partner
Bagarn
Wannabe
Wannabe

10 oktober 2008, 10:51

Fonder ar inget magiskt satt att tjana pengar, skillnaden ar att istallet for att du spekulerar i aktier sjalv sa betalar du en maklare att gora det. Visst, har man ingen lust/tid/koll sa varfor inte?

Fonder ar daremot inte immuna mot att marknaden gar ner, speciellt inte nu nar de stoppat de 'elaka' fonderna som tjanade storkovan pa shortselling (tror det heter blankning pa svenska men ar inte saker).

Vill man tjana storkovan pa aktiemarknaden ar det inte vidare lont att sprida sina bets, i tider som nu galler det tyvarr att riskera mycket for att tjana mycket. Ar du mer sugen pa att ha pengarna 'sakra' och kanske en langsam stadig tillvaxt sa ska du sprida riskerna.

Satt och hade en fyllediskussion med kollegerna haromkvallen om vad man ska gora med sina pengar for att forlora sa lite som mojligt.
Aktier ar for farligt, banker gar under eller kops upp, har du det i madrassen har inflationen atit upp dem pa ett halvar.
Vi kom fram till att de basta ar att spendera allt direkt innan de forlorar i varde, sa vi bestallde in en runda till :P

Magnus Bergström

Prelude -93 *Såld*
Användarvisningsbild
Regge
Lärd
Lärd

10 oktober 2008, 10:56

Nu handlar det bara om små pengar som 15 000:-sek.

Känner en som skulle investera i ABB vid förra krisen, dom var nere i 5:-sek. Han ville investera 100 000:-sek. Men hoppade av i sista sekund.

Hade han sålt sina förra året typ, hade han haft typ 70 miljoner nu.

Så visst finns det fördelar med låg konjuktur :)
KÖR:
-Honda Jazz -09
-Honda S2000 -05
-Honda CRX VT -90
-Skoda Octavia RS -16

KÖRT innan:
BMW M3 E30 -87
Civic VT-R -91
Civic VT-R -91
CRX VT-R -90
Accord 2,2 -94
Användarvisningsbild
David Lundin
Master
Master
Namn: David Lundin

Klart inte fonder är säkra, men att spekulera själv i aktier kräver massor av tid och kunskap annars blir man snabbt fattig om man inte har ren röta. Men om man tror att det börjar bli dags för en vändning och inte vill lära sig allt om aktiemarknaden är fonder det bästa alternativet menar jag.

En runda öl till är alltid en vis investering förstås!
Krister
Användare
Användare

Det med Chrilles föräldrar och att inte amortera så är det ganska självklart att de valde att inte göra det för fram tills nyligen så fick man då istället betala förmögenhetsskatt på saker man äger. Så att då betala av huset och åka på en sån skatt istället var ju inte det smartaste precis.

Adio: Sen att påstå att det är som att bo i hyresrätt är ju bara befängt, kom igen när du har lite mer erfarenhet. :saythat:
Bor du i hyresrätt så betalar du av någons lån som är tagna på fastigheten... du får heller aldrig ta del av den värdeökning som fastigheten har fått och till sist så får du inte ens måla om ditt eget sovrum utan godkännande från hyresvärden.
Nej, hellre så äger jag mitt eget boende med hjälp av banken än att betala hög hyra till någon som gör sig en förmögenhet på mitt boende.

Kör:
Bagarn
Wannabe
Wannabe

10 oktober 2008, 11:05

Helt ratt att om man vill investera och inte har tid eller kunskap sa ar fonder ett bra alternativ. Det ar dock en (nastan) lika stor djungel nar det galler att valja ratt fond, beroende pa aggressivitet, risk osv.

Det svara med att slanga in alla pengar i en koncern sam ar otroligt lagt varderad nu ar att sa manga giganter faktiskt antingen har gatt under. Men friskt vagat halften vunnet :). Hade det funnits sakra bets sa hade grabbarna i New York, London och Tokyo redan kopt upp allt ;)

Magnus Bergström

Prelude -93 *Såld*
Skriv svar