Lågkonjunkturen är här.

För Topics som ej är motorrelaterade
Användarvisningsbild
David Lundin
Master
Master
Namn: David Lundin

13 oktober 2008, 11:46

Som Krister säger är det ju dock inte banken som äger ditt hus eller din lägenhet, oavsett hur stort lån du har. Du har tagit lånet för att kunna köpa bostaden i fråga och det är du som äger den.
Tommie Blomqvist
Användare
Användare

13 oktober 2008, 13:06

Visst stämmer det, men när du inte kan betala och inga pengar har, då uppstår problemen.
Samt inuläget så är bankernas kredittider lite fel, många långa lån förfaller nu, så likvida medel är en brist.

Då spelar det ingen roll vilket värde bostaden har, om inte du har pengar eller banken.
[b] Cybertuner[/b]
<!--coloro:green--><span style="color:green"><!--/coloro-->[b]Stolt medlem i klubben "Luftfilter & Stuprör" [/b]<!--colorc--></span><!--/colorc-->
[b]Snabbast på internet, men slöast på gatan
[/b]Saab 9-5[b] <!--fonto:Geneva--><span style="font-family:Geneva"><!--/fonto-->BioPower.<!--fontc--></span><!--/fontc-->[/b] FWD, [b]skrammel och pling![/b]
[b]<!--coloro:blue--><span style="color:blue"><!--/coloro-->Blå[/b]<!--colorc--></span><!--/colorc-->

<!--coloro:red--><span style="color:red"><!--/coloro-->[b]"If it wasn't for bad luck, I wouldn't have no luck at all"<!--colorc--></span><!--/colorc-->
<!--coloro:green--><span style="color:green"><!--/coloro-->Naturally<!--colorc--></span><!--/colorc-->/<!--coloro:green--><span style="color:green"><!--/coloro-->Aspirated[/b]<!--colorc--></span><!--/colorc-->
[b]T[/b]ommie [b]B[/b]lomqvist
adio
Lärd
Lärd
Bil: Del Sol
Namn: Erik Rådström

13 oktober 2008, 13:19

Krister du kan ju bara gå in på kronofogdens sida och titta hur många bostäder de har där.....jag vet exakt vad jag pratar om, min fakta kommer från en anställd på Handelsbanken. Ljuger de där vem ska man då lita på?
Erik Rådström

SPONSORER
AKR-Performance
Pelganders Motorslip
Backup Partner
stiivN
Användare
Användare
Namn: Stefan Karlsson

13 oktober 2008, 13:57

Men dom som finns på kronkalle är dom som inte klara av att betala av lånen. Det du nämnde innan med Australien va ju tvärtom, dom klarade ju av att betala sina lån.

Banken kommer inte kräva tillbaks något om du betalar det du ska.
Stefan Karlsson
Tommie Blomqvist
Användare
Användare

13 oktober 2008, 14:07

Men det handlar om personer som inte har råd att betala sin högre ränta.
Det har fortfarande inte om fastighet kontra lånets storlek.
Det kommer aldrig banken har något emot, om du köpte för 1miljon och fastigheten sjunker till 400 000:-, för du betalar ju för ditt låns storlek, inte det aktuella värde som marknaden anser.

Men har du inte råd, och det blir en tvångsinlösen, värderas bostaden efter dagens värde utan att hänsyn tas emot ditt anskaffningsvärde.
Dvs, du får lån med dig efter att banken gjort en försäljning av din fd bostad. Du står då i skuld till Kronofogdemyndigheten.
Senast redigerad av 1 Tommie Blomqvist, redigerad totalt 13 gånger.
[b] Cybertuner[/b]
<!--coloro:green--><span style="color:green"><!--/coloro-->[b]Stolt medlem i klubben "Luftfilter & Stuprör" [/b]<!--colorc--></span><!--/colorc-->
[/b]Saab 9-5[b] <!--fonto:Geneva--><span style="font-family:Geneva"><!--/fonto-->BioPower.<!--fontc--></span><!--/fontc-->[/b] FWD, [b]skrammel och pling![/b]
[b]<!--coloro:blue--><span style="color:blue"><!--/coloro-->Blå[/b]<!--colorc--></span><!--/colorc-->

<!--coloro:red--><span style="color:red"><!--/coloro-->[b]"If it wasn't for bad luck, I wouldn't have no luck at all"<!--colorc--></span><!--/colorc-->
<!--coloro:green--><span style="color:green"><!--/coloro-->Naturally<!--colorc--></span><!--/colorc-->/<!--coloro:green--><span style="color:green"><!--/coloro-->Aspirated[/b]<!--colorc--></span><!--/colorc-->
Krister
Användare
Användare

13 oktober 2008, 14:27

adio skrev:Krister du kan ju bara gå in på kronofogdens sida och titta hur många bostäder de har där.....jag vet exakt vad jag pratar om, min fakta kommer från en anställd på Handelsbanken. Ljuger de där vem ska man då lita på?
Och än en gång, läs på och gör om gör rätt.

Precis som StiivN och Tommie har sagt innan så handlar det om folks om inte kan betala lånen och då hamnar hos kronkalle, inte att banken har återtagit lånet för att säkerheten (inte borgen) är mindre värd.
Enda gången du KAN få det här problemet är om du förhandlar om lånet i annan bank och de vill ha en återvärdering av säkerheten, men vem är korkad nog att göra det.

Så nej, du vet inte alls exakt vad du pratar om, du snackar fortfarande i nattmössan!
"Happiness is not getting what you want but wanting what you got"

Kör:
Honda Civic 1.8 Sport Midnight Blue -10
Honda CBR1000RA Svart -10
Charly
Användare
Användare

13 oktober 2008, 16:37

Om man är orolig för att bli av med huset så ska man LÅSA RÄNTAN, inte amortera.
även om du amorterar 3.000 i månaden dvs 36.000 på ett år och i 2 år så blir det bara 72.000 ; ingenting om du har ett lån på 2.000.000
på en räntehöjning på 4% sparar du knappt 3.000 på ett år.
Du åker däremot på höjning på ca 77120 på ett år.
Medlem 427
Freed
Användare
Användare

13 oktober 2008, 17:53

Jobbar på flyttfirma och det märks att det händer saker. Färre privatpersoner flyttar (men lika många företag som tidigare). Men om man kollar framåt så ser slutet av oktober ut precis som det brukar och början av november ser också riktigt bra ut. Men de senaste 2 veckorna har varit rätt dåliga.

Sitter själv och funderar på lägenhetsköp. Men vet ej om man vågar köpa just nu, även om jag inte planerar att sälja igen inom 1-2 år.
Hur kommer krisen att påverka lägenhetshyrorna? Hur lång tid kommer det ta innan lägenhetspriserna återhämtar sig?
<!--coloro:#483D8B--><span style="color:#483D8B"><!--/coloro-->Honda CRX '89 [i]<!--coloro:#696969--><span style="color:#696969"><!--/coloro-->Snart färdig!<!--colorc--></span><!--/colorc-->[/i]
<a href="http://www.hondaklubben.com/forum/index.php?showtopic=45549" target="_blank">Min projekttråd</a><!--colorc--></span><!--/colorc-->

<!--coloro:#8B0000--><span style="color:#8B0000"><!--/coloro-->Tack Till
<a href="http://dicksbilomotor.com/" target="_blank">Dicks Bil & Motor</a> ::: <a href="http://www.abrmotorsport.se" target="_blank">ÅBR Motorsport</a> ...<!--colorc--></span><!--/colorc-->
JF.
Användare
Användare

13 oktober 2008, 20:04

adio skrev:Det är inte konstigt de kan göra program som Lyxfällan på tv när folk inte har bättre koll än så.
Gå till vilken ekonomisk rådgivare som hellst och de kommer att säga att du ska amortera. Att säga att det inte är stora pengar är ju helt befängt. Jobbar inte du med bilförsäljning Erik? Du borde veta mer om hur lån påverkas beroende på hur du gör.

Läste du det jag skrev innan? De som inte amorterar kan få stora problem när värdet på bostadsrätten eller huset sjunker. Bankerna lånar ut pengarna efter vad de anser att huset/bostadsrätten kan gå i borgen för. När värdet på det går ner och du får en omvärdering som är lägre än lånet, har du då inga andra tillgångar så är det bara att betala banken den skillnaden som blir.
Går värdet ner 10% på en bostadrätt som var värderad till 2milj vid köp och du betalade det så är det bara att betala in 200.000:- direkt till banken.

Du har inte funderat på att bli vår nya finansminister? För du verkar ju veta en hel del om detta...
Bagarn
Wannabe
Wannabe

13 oktober 2008, 21:42

stiivN skrev:Men dom som finns på kronkalle är dom som inte klara av att betala av lånen. Det du nämnde innan med Australien va ju tvärtom, dom klarade ju av att betala sina lån.

Banken kommer inte kräva tillbaks något om du betalar det du ska.
Jag har aldrig sagt att det är så det går till i Sverige, det enda jag sade var att det var det som hände i Australien under deras bostadskris.
Och problemet där var (säger som sagt inte att det är så det går till i Sverige) att banken omvärderade huset och krävde att låntagaren skulle "toppa upp" så lånet inte överskred säkerhetens (husets) värde. Eftersom priserna hade rasat så kunde personen då inte lägga de extra X dollar som krävdes och banken tog huset och slängde resterande skuld på personen.

Kanske (förmodligen?) går det annorlunda till där nere jämfört med Sverige, men jag har aldrig sagt att det är exakt så det går till i svealand heller.
[i]<!--coloro:red--><span style="color:red"><!--/coloro-->[b]Happiness is not around the corner,

It is the corner.[/b]<!--colorc--></span><!--/colorc-->[/i]

Magnus Bergström

Suzuki sv650s - Svarta faran
-------------------------------
Mazda MX-5 - [b]FR Fun![/b] *retired*
Prelude -93 *Såld*
Användarvisningsbild
Steffo
HPC Medlem
HPC Medlem
Bil: Pilot EX-L 2016
Namn: Stefan Blixt
Has thanked: 7 times
Been thanked: 4 times

13 oktober 2008, 22:33

Håll er i skinnet med syrliga kommentarer tack.
Stockholm
Honda Pilot EX-L AWD 2016
Krister
Användare
Användare

14 oktober 2008, 11:57

Bagarn: Saken är den att om du då sitter här och skriver upp sådana scenarios som inte har med verkligheten i Sverige att göra så spär du bara på hysterin som redan är orsakad av media. Den här så kallade hysterin som folk har när de köar för att ta ut sina 10.000:- från banken är totalt skapad av media och sådana som sedan sitter på olika forum och skriver saker som sker nån annanstans och får sedan folk i Sverige (eller andra ställen också för den delen) att reagera som om det är här.
Bättre att här i Sverige klargöra för hur det funkar här i Sverige och inte hur det fungerar i USA eller Australien, det har inte så mycket med vår lånesituation att göra.

T.ex. så är det hyffsat unikt att kunna belåna sitt hus utan något riktigt avbetalningsdatum som det är på bottenlånen... så funkar det inte i USA eller Australien heller. Och du kan inte heller bara lämna nyckeln till banken i Sverige och säga att nu skiter jag i det här och då slippa betala räntorna, som det är i USA (vet inte om det funkar så i Australien).

Så med andra ord, försök inte att slänga bensin på mediahysterin utan försök istället att upplysa folk om hur det funkar här och att paniken är i stort sett obefogad i de flesta fall.

Kör:
Tommie Blomqvist
Användare
Användare

14 oktober 2008, 12:35

Jag ska återkomma i ämnet,sitter och läser panträtt.
Det finns senarion som man kan härleda till boende och belåning.
MEN detta är extremt ovanliga fall där även någon form av överbelåning och fuffens är inblandat, oftast återfinns detta inom företagare.
Dvs belåningar av företagsfastigheter, mm mm.
[b] Cybertuner[/b]

Krister
Användare
Användare

14 oktober 2008, 13:21

Jo, och det är ju ganska långt ifrån belåning till privat bostad som faktiskt är ämnet... eller hur.

Väntar fortfarande på antingen 1) ett vettigt inlägg av Adio eller 2) ett erkännande att han inte hade så mycket kunskap som han påskinade.
Men verkar mer som att 3) 'hålla sig undan och tro att man har hedern i behåll' är det alternativ som vann.

Kör:
adio
Lärd
Lärd
Bil: Del Sol
Namn: Erik Rådström

14 oktober 2008, 13:27

Snälla Krister kan du inte bara gå och gömma dig! Du kommer bara med otrevliga påhopp. Du är fan värre besserwisser än vad jag är.
Som jag skrev innan så har jag fått mina uppgifter från Handelsbanken så är det fel får du gärna ta det med dem. Jag har hela tiden sagt att mina uppgifter kommer där ifrån så vilken källa ser du som mer pålitlig?
Erik Rådström

SPONSORER
AKR-Performance
Pelganders Motorslip
Backup Partner
Bagarn
Wannabe
Wannabe

14 oktober 2008, 13:53

Krister,

Bara for att du ar totalt hemmablind behover inte det betyda att alla andra ar det. Att jag inte skulle vara tillaten att skriva om situationen utanfor Sverige ar stortlojligt. For den delen sa bor jag inte ens i Sverige sa det borde betyda att jag inte ens far skriva? Jag har inte nagonstans sagt att det ar sa det fungerar i Sverige, jag har tvartom sagt att det formodligen inte gor det. Har du sa svart for att uppfatta sa enkel text kanske du borde halla dig borta fran att forsoka forsta det overhuvudtaget.
Jag skulle vilja pasta att jag inte bidrar till nagon javla hysteri, daremot sprider storre generell kunskap om problemet. Du kanske inte forstatt det an, men detta ar ett globalt problem och da hjalper det om man ser det i ett lite storre perspektiv an din radhuslanga.
[i]<!--coloro:red--><span style="color:red"><!--/coloro-->[b]Happiness is not around the corner,

It is the corner.[/b]<!--colorc--></span><!--/colorc-->[/i]

Magnus Bergström

Suzuki sv650s - Svarta faran
-------------------------------
Mazda MX-5 - [b]FR Fun![/b] *retired*
Prelude -93 *Såld*
Krister
Användare
Användare

14 oktober 2008, 14:37

Bagarn: Jag säger inte att du inte får skriva om något annat än Sverige, men vore bra om vi kan klargöra att det är just det vi skriver om då... då regelverket är väsentligt annorlunda på andra platser. Det blev bara väldigt tokig följd på det då det skrevs om Australien, som du även påpekade att det handlade om, och sen tas det som om det vore en sanning för Sverige också.

Att sen försöka påstå att jag inte ser längre än min egen radhuslänge får stå för dig... känner att jag har tillräcklig koll på världsekonomin för min del.
Men min fokusering på hemmamarknaden i denna tråd är just för att den handlat senaste sidorna om påverkan av lågkonjunkturen i Sverige och jag är väldigt trött på de missinformerade som tror att deras sparkapital på 50k försvinner över natten och att de måste gå och hämta ut de och lägga de i madrassen istället... eller tror att de måste flytta för att de har belånat bostaden för mer än den är värd just idag. Jag är inte någon som gärna står på och ser när media och andra försöker sitt bästa till att skapa panik hos folk som egentligen inte har så mycket att vara rädd för.

Adio: Hellre besserwisser än mytoman... för du har inte fått några uppgifter från Handelsbanken, du har fått det från några du känner som jobbar på handelsbanken. Skulle gärna se en minsta antydan på att Handelsbankens agenda går ut på att inkräva mellanskillnad mellan utlåning och säkerhetens värde, visa mig det så återfår du någon sorts värde.
Så nej, dina källor ser jag som ytterst opålitliga tills du kan bevisa annorlunda.

Men visst, jag förstår att du vill att jag skall gå och gömma mig, måste vara jobbigt när någon ifrågasätter dina dumheter.
Senast redigerad av 1 Krister, redigerad totalt 14 gånger.

Kör:
Tommie Blomqvist
Användare
Användare

14 oktober 2008, 15:18

Men det är enkelt, bara hitta informationen på bankernas sidor, så ser man direkt vad som gäller.
Finns ingen bank som mig veterligen slängt utfolk på gatan i annan form än att folk inte betalar sina lån.

Kan ju startas en ny trend, banken tar allt :)

Eller inte!
[b] Cybertuner[/b]

Användarvisningsbild
smacke
Master
Master
Bil: NSX
Namn: MarcusMaehlum
Kontakt:

14 oktober 2008, 16:33

Duktig uppgång på de Asiatiska börserna idag... " Honda var upp med 16 procent. " enligt. va.se :D
Senast redigerad av 1 smacke, redigerad totalt 14 gånger.
SMacke #364
Krister
Användare
Användare

14 oktober 2008, 16:55

Duktig uppgång på svenska också... dock är det sämre med den Isländska... ned 76%, skall vi inte ta klubbkassan och köpa Island? :D

Kör:
Användarvisningsbild
David Lundin
Master
Master

14 oktober 2008, 17:19

Det visade sig ju dock inte vara 76% utan ca 4.6%... finansbolagen och bankerna (tror jag främst det var) är handelsstoppade och de stod tydligen för ca 70-75% av index, eftersom de är stoppade räknades de som 0 och därför blev index toglågt.
Aidin
Användare
Användare
Namn: Aidin Afroozmehr

14 oktober 2008, 18:42

Krister vs Adio
2 - 0

Jag satt bara och skrattade för mig själv när jag läste adios inlägg.
Senast redigerad av 1 Aidin, redigerad totalt 14 gånger.
Användarvisningsbild
LinusE
Master
Master
Bil: CRV 08
Namn: Linus Eriksson
Kontakt:

14 oktober 2008, 19:23

just nu är Krister min idol
(händer inte så ofta :P ;) )
Linus Eriksson
#828 Skåne/Harlösa
---------------------------------

Snart provat alla Honda modeler....
Men NSX är en stadig dröm ...
Tommie Blomqvist
Användare
Användare

14 oktober 2008, 20:22

Men det är väl inge som tror annat, ingen kan väl en få för sig att man skulle kunna gå efter Adio's resonemang. Då skulle landet kapsejsa. Det skulle inte någon tjäna på.
[b] Cybertuner[/b]

Krister
Användare
Användare

14 oktober 2008, 20:36

David Lundin: Jo, vi har fått lite mail till jobbet att kunder på Island inte kommer kunna betala räkningarna just nu... trist men sånt är livet.

Kör:
Användarvisningsbild
David Lundin
Master
Master

14 oktober 2008, 21:25

Men fan, är de inte bara handelsstoppade på börsen utan helt stängda!?
Krister
Användare
Användare

14 oktober 2008, 21:51

De är handelsstoppade, Isländska staten har tagit kontroll av de.

Men det är klart, enligt Bagarn så vet jag inget om sånt... ;)

Kör:
Användarvisningsbild
David Lundin
Master
Master

14 oktober 2008, 21:55

Men hur påverkar ett handelsstopp av en aktie betalningar menar jag?

De måste ju stoppat själva verksamheten vilken känns lite drastiskt...
Användarvisningsbild
Steffo
HPC Medlem
HPC Medlem
Bil: Pilot EX-L 2016
Namn: Stefan Blixt
Has thanked: 7 times
Been thanked: 4 times

14 oktober 2008, 22:04

Det ser inte så bra ut för Island iallafall...
<a href="http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=3130&a=838574" target="_blank">http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp? ... =838574</a>
Stockholm
Honda Pilot EX-L AWD 2016
Användarvisningsbild
David Lundin
Master
Master

14 oktober 2008, 22:13

Shit det var dystert, men vad trodde de? Jävla idioter som ställt till den där soppan, tycker synd om alla islänningar som får ta smällen...

Det här borde påverka även svenska sparare dock, ganska säker på att jag sett svensk Kaupthing reklam som skrutit om fin ränta och även insättningsgarantier. Frågan är hur mycket insättningsgarantierna är värda nu... om det var svenska dotterbolag täcker väl garantin upp till 200000kr, men annars är nog många rökta.
Skriv svar